Genocide bij dove mensen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:48

MoonChloe schreef:
VEEL minder mogelijkheden in banen, dat is niet waar. We kunnen in principe gewoon alles. (ook bellen :j )

Alles kunnen is niet automatisch alles krijgen. Als ik zie hoe moeilijk een dove mede-Bokker uit mijn HKtopic het had met een stageplaats te vinden dan kan ik me voorstellen dat het met een baan nog lastiger is. Zij kan trouwens ook niet bellen geloof ik, want ik meen me te herinneren dat ze SMSt of haar moeder laat bellen. Een van de problemen die ze tegenkwam was dan ook dat ze niet telefonisch kon solliciteren. Zie trouwens ook het topic op STW van het meisje wat doof was en geen stage of baan kon vinden in de dierenzorg of zoiets (weet niet meer wie het was en hoe het nou precies zat, heb het niet gevolgd) op grond van haar doofheid.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:07

Mijn neefje is met 6 maanden geboren en door alle behandelingen heeft hij gehoorschade opgelopen. Hij is nu volledig doof.
Hij heeft nu CI's en dat gaat super, hij luistert en begint steeds meer te praten.
Ik zou mijn kindje nooit weg laten halen, tenzij ze van te voren bvb kunnen zien dat hij meervoudig gehandicapt zou zijn. Doven kunnen perfect functioneren in de maatschappij.

benangelique

Re: Genocide bij dove mensen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 08:23

moeilijk, moeilijk, moeilijk.

ik ben van mening dat je niet mag ingrijpen in het wonder wat zwangerschap en geboorte heet, tenzij het kindje geen vreugdevol leven kan lijden. maar ja... wat is vreugdevol? wat voor de 1 vreugdevol is, is dat voor een ander nog niet.

Ik denk dat doven zeker hun beperkingen (maar vooral ook mogelijkheden) hebben, waardoor hun levensvreugde af en toe getemperd zal worden, maar heeft niet iedereen dat? ook horenden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:06

Helaas kun je je kinderen nooit pijn in het leven besparen, het hoort bij het opgroeien! Maar ik kan me wel voorstellen dat je als ouder zegt: ik wil het ook niet opzoeken. Ik ben blij dat ik de keuze niet heb moeten maken iig (en dan heb ik het over afwijkingen in het algemeen, niet over doofheid)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:56

mijn schoonmoeder is overleden aan borstkanker. Het is een overdraagbaar gen dat deze kanker veroorzaakt, als je het gen bezit heb je 50% kans dat je daadwerkelijk kanker krijgt.

Mijn vriend heeft dus 50% kans. Wanneer ik zwanger zal worden kunnen we ons laten testen.
Wanneer het kindje het gen dus heeft, kunnen we ervoor kiezen het te laten weghalen.

Wat een vreselijk iets! ik wil er niet aan denken, niet bij stilstaan, voorbij laten gaan.
Aan de andere kant: wat is de afweging? Een kindje laten komen die wellicht kanker krijgt, waardoor ik bij wijze van spreke verantwoordelijk ben?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:13

wij hebben vooraf en tijdens de zwangerschap een hoop laten testen: Ik ben drager van CF en wilde dit een kindje niet aandoen. Mocht het kindje dit gen hebben gekregen, zouden wij de zwangerschap laten afbreken. Gelukkig kwam het niet zo ver omdat mijn partner geen drager is en wij dus net zoveel kans op een CF-kindje hebben als ieder ander.
Down hebben wij laten testen, evenals de 20wkn echo.

De broer van mijn partner is schyzofreen, de erfelijkheid daarvan is bewezen maar is niet te testen....

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:22

Jeetje, best ingewikkelde materie. Aan de ene kant is het logisch dat je bij terugplaatsen van een eicel (in geval van IVF) kiest voor de 'beste' cel, met de minste kans op afwijkingen. Maar aan de andere kant (ik weet overigens weinig van IVF, dus ik hoop niet dat ik iets raars zeg), als je dus zoals Moonchloe beweert in Engeland woont, en er is 1 bevruchte eicel geschikt om terug te plaatsen, maar in die eicel zit een 'fout gen' (in dit geval de gen die doofheid veroorzaakt), dan mag die eicel dus niet teruggeplaatst worden? Dat vind ik eigenlijk heel vreemd. Beter geen kind dan een doof kind in dat geval?

Ik zie dove mensen niet direct als gehandicapt. Er zijn ook mensen die niet kunnen ruiken, zijn die dan ook gehandicapt? De samenleving merkt nauwelijks iets van hun beperking, dus 'gehandicapt' zal menigeen een veel te groot woord vinden voor mensen die niet kunnen ruiken. Maar met dove mensen kunnen we (horenden) niet altijd even gemakkelijk communiceren, en vooral daarom scharen we ze graag onder de groep gehandicapten, vermoed ik.

Een aantal jaar geleden heb ik kennis gemaakt met de Dovencultuur, en toen besefte ik me pas dat doven niet zomaar mensen zijn die niet kunnen horen, maar mensen met een eigen taal, een eigen cultuur... een wereld waar ik geen weet van had. En natuurlijk zullen ze als 'minderheidsgroep' tegen moeilijkheden aanlopen in de samenleving, maar dat geldt voor elke minderheidsgroep in meer of mindere mate.

Genocide is misschien niet het juiste woord, maar ik vind het eigenlijk wel een eng idee dat het straks misschien normaal gevonden gaat worden om een (gewenst) kindje te laten aborteren alleen vanwege het feit dat het doof is. Als doofheid al niet meer goed is, wat is dan de volgende stap??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:36

Als men het van tevoren weet dat het een doof kind gaat worden, dan is er toch niets mis mee om het niet te laten terugplaatsen van een eicel.

Je wenst toch niemand doofheid toe en of ander handicap.

Maar als men van niets weet (via natuurlijke weg) en kindje is geboren en het blijkt doof te zijn, dan is dat gewoon anders, als je het van tevoren weet.

Zelf ben ik niet erfelijk doof en geef het dus niet door aan de kinderen, ik heb gewoon pech.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:57

Ik ben heel erg beniuwd wat jullie hiervan vinden:

Citaat:
THE world's smallest mum is expecting her third child — despite warnings the pregnancy could kill her.
Stacey Herald, 35, is just 2ft 4ins tall, and her new son will already be half her size when he is born.

By the time he is one, the baby boy will dwarf her.

Afbeelding

Doctors have warned Stacey, from Kentucky in the US, that the pregnancy could be fatal for her — but she and her 5ft 9in-tall husband Will, insist their kids are a gift from god.

She said: "We didn't plan to have more than two kids, we just think that they're a great gift to the world, and when I look at them I see Will and I feel so full of love, it's tough not to want more."

Stacey suffers from Osteogenesis Imperfecta, which causes brittle bones and underdeveloped lungs. The condition stunted her growth and forces her to use a wheelchair.

Currently as wide as she is tall, she cannot hold her youngest daughter because her belly gets in the way, and she has to rely on husband Will to do most things around the house.

She admits being pregnant is "uncomfortable" and leaves her bedridden for weeks on end.

Despite all the obstacles, Stacey and Will, a trainee priest, say they want even more children.

The couple met in 2000 while working for a supermarket in their home town of Dry Ridge and were desperate for a family after marrying in 2004.

Doctors warned Stacey a baby would grow so large inside her tiny body it would eventually crush her organs, strangling her from the inside out.

Stacey said: "The doctors all told me that I would die. They begged me not to have a baby. Even my mother said, 'You know you won't survive right?'

"I told her: 'It's a miracle that I am here, that I have life, why couldn't this be a miracle too?'"

Their first child Kateri was born in 2006 — and suffers from the same condition as Stacey.

A second daughter Makaya followed in 2008.

At 18 inches she was more than half her mum's body length when she was born, weighing 4lbs and 7oz.

Now both girls are bigger than their mum who is 30 weeks pregnant with her first boy.

She said: "It's getting tougher and tougher to move. At the moment because I'm getting really big again I can't hold my youngest daughter because my belly gets in the way and I can't get my arms around her.

"All my babies are miracles, but we haven't thought about if we're going to have some more, as they're a real handful right now."

Bron: http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/ne ... again.html

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:07

(Noot: Ik refereer aan mensen met een dovencultuur specifiek. Er zij ook doven die niks met dovencultuur hebben)

Ik denk dat het een kwestie van referentiekader is.
De meeste mensen die hier reageren, zijn niet doof en kennen ook geen mensen die doof zijn. Zij kunnen zich vrij weinig voorstellen bij een dovencultuur.
De dovencultuur onderzoeken en zo een mening over deze cultuur vormen kan een grote stap zijn. De angst straks als enige horende te wennen aan de dovencultuur in een groep dove mensen kan groot zijn als je verder geen tot weinig gebarentaal kent en niet weet of de doven oral of manual (=gebarentaal) zijn ingesteld.

Wat makkelijk als argument aan te dragen is als waarom het elimineren van ‘dove’ genen OK is, is dat ‘doven met een dovencultuur en zonder CI niet kunnen zeggen hoe bepaalde geluiden klinken en dat zij als ze volledig horend waren geboren (of in ieder geval langere tijd van hun leven horende waren) zonder dove familie, wellicht ook voor het elimineren van ‘dove’ genen hadden gekozen; ze hadden dan weinig van dovencultuur geweten.
Voor horenden is het vaak moeilijk bepaalde geluiden weg te denken uit hun leven en dan nog steeds te voelen dat er niks ‘ontbreekt’ in hun leven.
Het feit dat elk taal zijn eigen doventaal heeft en dat sommige landen geen doventaal lijken te hebben en doven zelfs niet als volwaardige mensen zien, helpt niet als het gaat om ‘dovenacceptatie’.
Veel horenden kunnen zich totaal niet kunnen voorstellen hoe een dove Nederlandse met een dove Engelse communiceert via gebarentaal (men denkt wellicht dat er kans is dat je de twee talen ‘door elkaar gaat halen‘) en/of hebben geen flauw idee hoe je zou moeten leren liplezen of wat spreken in een vreemde taal.
Angst dat hun nog ongeboren dove kind straks in een wereld opgroeit waarin hij of zij niet mee kan komen omdat hij of zij zich lastiger van verschillende talen kan bedienen, speelt waarschijnlijk een rol in besluitvorming wel of niet te aborteren.

Ik ben tegen CI, omdat ik bang ben dat het afhankelijkheid kweekt. Gebarentaal en liplezen kunnen CI ondersteunen, maar het kind hoort niet; het heeft een beter gehoorapparaat. Het is dom blind te varen op iets dat kapot kan gaan. In zekere zin is het behandelen van je ‘nu-niet-meer-dove-want-met-CI-uitgeruste’ kind als zijnde een horend kind (voorlopig) een vorm van emotionele verwaarlozing.

Als het even kan, zou ik me verdiepen in de dovencultuur en de omgang tussen horenden en doven voor ik een keuze voor selectie of niet zou maken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:50

Jammer dat je toch niet helemaal goed gelezen hebt. Juist heel wat deelnemers aan dit topic kennen wel degelijk mensen die doof zijn.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:56

Ja en dat moet dus betekenen dat ze automatisch meteen weten wat het is en wat het beste is voor hun dove kind of een dove in de omgeving?

Als ik bijvoorbeeld een doof kind krijg zal ik hem/haar van mijn tantes en ooms waarschijnlijk een CI moeten geven en hem/haar oraal opvoeden. Nooit!!!!!
Omdat ze me kennen weten ze dus precies wat ze moeten doen met een doof kind?

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:15

Ilja000 schreef:
Jammer dat je toch niet helemaal goed gelezen hebt. Juist heel wat deelnemers aan dit topic kennen wel degelijk mensen die doof zijn.

Kennen zij dove personen of kennen zij de dovenwereld an sich? Er is weinig te vergelijken en beredeneren over de hinderlijkheid van doof zijn als je maar een doof persoon kent.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:48

MoonChloe schreef:
Ja en dat moet dus betekenen dat ze automatisch meteen weten wat het is en wat het beste is voor hun dove kind of een dove in de omgeving?

Als ik bijvoorbeeld een doof kind krijg zal ik hem/haar van mijn tantes en ooms waarschijnlijk een CI moeten geven en hem/haar oraal opvoeden. Nooit!!!!!
Omdat ze me kennen weten ze dus precies wat ze moeten doen met een doof kind?

Mijn hemel Moonchloe, lees mijn eerdere reacties nog even terug. Niemand weet wat het beste is, want zoveel mensen zoveel meningen. Wel hebben heel wat mensen meer begrip dan jij en degene waar ik op reageerde lijken te denken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:50

Gaby schreef:
Ilja000 schreef:

Kennen zij dove personen of kennen zij de dovenwereld an sich? Er is weinig te vergelijken en beredeneren over de hinderlijkheid van doof zijn als je maar een doof persoon kent.

Ga je dat aan mij vragen. Lees het topic even terug voordat je reageert! BEIDEN DUS! Als je even de moeite neemt om te lezen voordat je reageert had je kunnen weten dat er meerdere deelnemers aan dit topic zijn die meerdere mensen kennen die doof danwel slechthorend zijn en al dan niet thuis in de wereld die een bepaald percentage van deze groep creeert. Er is dus wel degelijk inlevingsvermogen, begrip etc.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:43

Ilja000 schreef:
Gaby schreef:

Ga je dat aan mij vragen. Lees het topic even terug voordat je reageert! BEIDEN DUS! Als je even de moeite neemt om te lezen voordat je reageert had je kunnen weten dat er meerdere deelnemers aan dit topic zijn die meerdere mensen kennen die doof danwel slechthorend zijn en al dan niet thuis in de wereld die een bepaald percentage van deze groep creeert. Er is dus wel degelijk inlevingsvermogen, begrip etc.

Ik zie vooral dat men valt over het gebruik van het woord 'genocide' of niet en het wel of niet als dove gehandicapt zijn. Ik denk dat er desondanks weinig posters zijn die de dovenwereld/cultuur als beschreven door Chloe echt kennen. (En dan niet enkel een doof neefje hebben, een dove kennis hebben of een dove mede-bokker kennen. De ervaringen die je opdoet via dat ene individu zijn beperkt.)
Die dovencultuur is immers erg klein.
Ik zie vooral bokkers die besluiten wellicht embryos uit te sluiten bij IVF omdat het kind wellicht weinig kansen heeft. Dat is begrijpelijk ja, en de kans dat MoonChloe deze gedachte kan veranderen achter haar computer is niet groot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:47

Wat jammer dat de toon in deze discussie toch wat onvriendelijk is. Ik lees nog steeds mee, maar heb niets anders te melden dan dat ik genocide een volkomen misplaatst woord vind. Maar dat heb ik geloof ik al ergens gezegd.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:56

Da's wel grappig Gaby, dat jij zegt dat de dovencultuur erg klein is. Moonchloe beweert in dit topic nl. het tegendeel.

@Mysa: ik weet dat ik momenteel onvriendelijk reageer. En dat komt met name door het feit dat anderen namens mij beweren dat ik iets niet weet of ergens geen begrip voor heb zonder dat men mij kent. Dan erger ik me er ook nog aan dat een bijna doodgebloede discussie opnieuw opgestart wordt zonder dat eerdere reacties zijn gelezen waardoor onjuistheden beweert worden. Net als jij vind ik genocide een volkomen misplaatste term. Daarnaast denk ik ook dat diegenen die vast blijven houden dat er sprake is van een dovencultuur. Dit geldt nl. bij lange na niet voor alle doven. Wel voor een bepaald percentage. Het stoort mij dan dat diegenen die zich daar wel toe aangetrokken voelen, denken te kunnen spreken voor de hele groep.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:19

Ilja000 schreef:
Da's wel grappig Gaby, dat jij zegt dat de dovencultuur erg klein is. Moonchloe beweert in dit topic nl. het tegendeel.

Het aantal doven is klein, het aantal doofgeboren personen dat betrokken is bij de dovencultuur kan relatief best groot zijn.

P.S. Ik heb me enkel uitgesproken over mensen met een dovencultuur. Daar draait het immers hier om: doven met een dovencultuur vs. techniek die zorgt dat deze cultuur verdwijnt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:27

Tja, dan nog kun je je afvragen of er werkelijk sprake is van een cultuur of een groep gelijkgestemde, maar ook dat is weer herhaling van wat eerder aan bod geweest is.
Edit: ik krijg het idee dat TS met name bang is voor het verdwijnen van een groep gelijkgestemden waartoe zij zich aangetrokken voelt. Feit blijft dat het grootste deel van de maatschappij horend is en je bewust van technieken onthouden die contact met het overgrote deel van de maatschappij belemmeren vind ik zelf een kwalijke zaak. Ook omdat de afstand tot die grote maatschappij veel geld kost. Harde uitspraken, ik weet het...

Arabier17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:15

ik zie mezelf en anderen niet als gehandicapt.
en vind het ronduit belachelijk dat ouders kunnen gaan kiezen bij zwangerchap of ze een doof kind willen houden of niet.

ik hoor zonder hulp maar 40 % maar spreek vloeiend nederlands en buitenlandse talen. heb vanaf groep 3 lagere school altijd op normale scholen gezeten. dus maar 3 jaar op een speciale school.

dus ik vind het zeer onterecht om gehandicapt genoemd te worden dan, want aan vele merk je helemaal niks! en ze kunnen heus niet minder dan een goed horende.

dus waarom geen doven meer?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:04

Ilja000 schreef:
Tja, dan nog kun je je afvragen of er werkelijk sprake is van een cultuur of een groep gelijkgestemde, maar ook dat is weer herhaling van wat eerder aan bod geweest is.
Edit: ik krijg het idee dat TS met name bang is voor het verdwijnen van een groep gelijkgestemden waartoe zij zich aangetrokken voelt. Feit blijft dat het grootste deel van de maatschappij horend is en je bewust van technieken onthouden die contact met het overgrote deel van de maatschappij belemmeren vind ik zelf een kwalijke zaak. Ook omdat de afstand tot die grote maatschappij veel geld kost. Harde uitspraken, ik weet het...

Klopt, ik ben daar erg bang voor. Weer een minderheidsgroep minder, een taal minder, een cultuur minder en dat is jammer voor de diversiteit op de wereld.

Het klopt wat Gaby zegt over dovencultuur, het is klein op dit wereld maar als je vanuit perspectief van een minderheidsgroep bekijkt is het echt heel groot.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:49

Eigenlijk bedoelde ik het anders... ik heb meer het idee dat het voor jou meer om jezelf gaat, dus het feit dat je dan een warm nest moet verlaten, dan dat het werkelijk om die groep gaat.

Ik heb je geloof ik al eerder aangegeven dat er veel dove mensen zijn die zich niet aangesloten voelen bij 'jouw' groep. Ik ken er ook genoeg die dat wel doen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:52

Ik ben toch dood als het helemaal is uitgestorven ;)
Dus gaat niet perse om mij zelf he :) Maar voor andere doven en arme 'horenden' die een CI hebben maar geen identiteit hebben.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:53

Waarom zou je met CI geen identiteit hebben? Dat valt of staat echt niet met een stukje techniek. Identiteit is wat je er zelf van maakt.
Edit: waarom leg je zoveel nadruk op datgene dat jou net een klein beetje anders maakt? Ik ga ook door het leven als Ilja000 en niet als dat meisje met het rode haar, of als dat meisje met de spierreuma, of als dat dikke meisje, of als dat meisje met de slechte ogen. Ik weiger toch ook geen bril te dragen? Mijn bril ontneemt mij echt niet mijn identiteit. Net zoals het ook mijn identiteit niet geeft. Ik zie nauwelijks iets zonder mijn bril, maar voel me echt niet in het bijzonder verwant met andere mensen met een bril.
Moonchloe, ieder huisje heeft zijn kruisje. Soms een heel groot kruis. Verdrink jezelf er niet in. Zonde van jezelf. Ik denk dat je meer te bieden hebt.