Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoeska schreef:Zie het als stimuleren van de klantvriendelijkheid. Als iedereen altijd hetzelfde loon zou krijgen, dan is er geen incentive om extra klantvriendelijk te zijn, maar wanneer een deel van je inkomsten afhankelijk is van de service die je verleent, dan wil je wel een beetje extra je best doen voor een klant.
Ik geef ook echt altijd fooi in een restaurant. Ik kan me niet voorstellen dat je wegloopt, en het exacte bedrag neerlegt.
Anoeska schreef:Zie het als stimuleren van de klantvriendelijkheid. Als iedereen altijd hetzelfde loon zou krijgen, dan is er geen incentive om extra klantvriendelijk te zijn
DorisM schreef:Ik woon in Amerika en het is erg belangrijk om hier fooi te geven, de serveersters in restaurants verdienen per uur maar ongeveer 3 dollar en leven echt van de fooien.
De meeste mensen in de bediening zijn hier wel extra klantvriendelijk, veel meer dan in Nederland, omdat ze echt moeten leven van hun fooien. Als je in Amerika niet tevreden bent met de bediening geef je maar zo'n 10%.
In Nederland zit het inderdaad al in de prijs in.
Anoeska schreef:eppie38 schreef:@Anoeska zo denk ik er ook over, ik moet wel tevreden zijn want een slechte bediening betekend voor mij geen fooi.
Nou ja, dat vind ik dan al snel weer zielig. Dus ik geef eigenlijk altijd wel wat. Maar ik denk dat dat komt omdat ik heel lang zelf in de horeca heb gewerkt.
misslauie schreef:Cassidy schreef:En het is een probleem wie die fooi dan krijgt op het moment dat er meerdere mensen aan het bedienen zijn.
bij de bedrijven waar ik werk/gewerkt heb gaat de fooi altijd in een grote pot. Deze wordt dan per gewerkt uur uitgerekend (dus alle uren van alle medewerkers(inclusief keukenpersoneel) worden bij elkaar opgeteld, en alle fooi van 1 maand word geteld, en dan word dat verdeeld over het aantal uren, of de fooi word per avond verdeeld over de mensen die die avond gewerkt hebben. dan krijgt iedereen even veel. Vraag anders eens of er een fooienpot is. (is er meestal wel)
wat mensen vaak ook niet weten is dat als je pint je prima fooi bij kunt pinnen. (vraag het anders eens, bij zo goed als elk bedrijf kan dat wel)
dit word dan weer contant uit de kassa/portemonnees gehaald, en komt dus ook netjes in de fooienpot terrecht.
Shanelle schreef:Wat vriendelijk Caira, ik wist niet dat er een maximum aan 'toevoegingen' bestond ? Als iemand een topic opent en daarbij geinteresseerd is in de mening van anderen, wordt die toch gewoon gegeven.
bonney4evver schreef:Dan moet je je even verdiepen in het land voor je erheen gaatIk heb nooit geweten dat mensen daar zo op fooi leven, dus dan weet ik dat voor de volgende keer. Maar dat JIJ weet hoe het daar werkt betekend niet dat IK dat ook meteen weet. Dus laat dat asociale achterwege. Punt