Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:19

Wat ik niet begrijp is dat er zoveel excuses worden verzonnen waarom iemand te "dik" is....

Je bent er toch zelf bij wat je in je mond stopt, je weet toch dat als je 3 x per week patat eet met majo en 4 x per week een zak chips leeg eet en je 48+kaas met een dikke laag boter op je brood doet en je daarbij NIET beweegt. Dat er kilo`s zijn die er aankomen.

Tuurlijk zijn er mensen(waaronder ikzelf)dat als je niet oplet wat je eet je snel "dikker" wordt. Let daar dan op met de keuzes die je maakt. Wees bewust van wat je doet.
Als je weet dat je in je bovenkamer in de war bent en je niet goed emotioneel in je vel zit je hulp moet zoeken.

Ik hoor wel eens vroeger toen kon het toch ook........ Vroeger ja... toen werkte de mensen 8 uur per dag keihard, dus alles wat ze aten verbruikten ze.

Net als met kinderen,kinderen weten niet wat chips/croissant/chocola/snoep is, dat wordt ze aangreikt, kinderen worden blanco geboren,de ouders geven het de kinderen. Die moeten dus letten op wat je een kind geeft, leer je kind gezond te eten, leer ze waar de appels/peren en groente vandaan komen.
Als je bij de kinderen begint,heb je ook geen problemen met als ze later ouder zijn.

DUS......de overheid mag/moet zeker voorlichting geven.

Vjestagirl

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:35

Maar niet iedereen die te dik is eet veel te veel. Niet iedereen die veel te veel eet is te dik. Niet iedereen die te dik is beweegt te weinig. Niet iedereen die te weinig beweegt is te dik.

Er bestaat niet zoiets als ongezonde voeding, alleen ongezonde porties, dus het duurder maken van ongezonde producten heeft weinig zin. (Wat ik trouwens las van iemand 'ja maar daar heb je de slanke mensen ook mee' vind ik helemaal onzin, alsof je dan wel alles in je gezicht mag proppen wat ongezond is).

Voorlichting op scholen is een goede start, maar kinderen kunnen er ook minder van worden. Zo was mij op de basisschool verteld dat als je dropjes eet je heel dik word, en dan ga je dood. Ik durfte geen dropjes meer te eten, terwijl dat altijd al mijn lievelings snoepje is geweest.

Ouders die niet gezond koken zullen dat niet gaan doen als ze daar geen tijd voor hebben of geen zin in hebben, ook niet als er tv spotjes komen. Het aanhouden van een gezonde leefstijl zit in je zelf, niet in de tv.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:01

Vjestagirl, ik heb het idee dat jij het je allemaal heel persoonlijk aantrekt. Dat hoeft helemaal niet. Niemand zegt dat JIJ te dik bent, en daar van de overheid iets aan moet doen. Da's helemaal je eigen keuze. Wel vind ik dat de overheid voorlichting moet geven over gezond leven, en daar hoort gezonde voeding en een gezond gewicht bij. Maar ook veel andere dingen, die je overigens al in overheidscampagnes tegenkomt, als alcoholgebruik en roken.

De overheid kan niemand iets verplichten, maar ik vind het goed als er aandacht besteed wordt aan gezondheid.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:11

Nee :)
Als ik een zak chips open trek, weet ik, hier kom ik van aan
daarom doe ik het niet :D
Mensen met een ziekte worden al genoeg geholpen. Je weet toch niet wat hun naar binnen werken?
laat de overheid maar wat nuttigs doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:22

Anoeska schreef:
Vjestagirl, ik heb het idee dat jij het je allemaal heel persoonlijk aantrekt. Dat hoeft helemaal niet. Niemand zegt dat JIJ te dik bent, en daar van de overheid iets aan moet doen. Da's helemaal je eigen keuze. Wel vind ik dat de overheid voorlichting moet geven over gezond leven, en daar hoort gezonde voeding en een gezond gewicht bij. Maar ook veel andere dingen, die je overigens al in overheidscampagnes tegenkomt, als alcoholgebruik en roken.

De overheid kan niemand iets verplichten, maar ik vind het goed als er aandacht besteed wordt aan gezondheid.

Ja, ik trek het me persoonlijk aan. Ik ben te dik, dus als de overheid iets gaat doen aan te dikke mensen, dan gaan ze wat doen aan mij. Ik wil niet dat de overheid iets doet aan mij. Ik voel me prima zoals ik ben.

Verder vind ik het belachelijk dat dikke mensen in dit topic worden neergezet als vraatzuchtige, luie mensen die hun figuur compleet aan zichzelf en hun vreetbuien te danken hebben. Dat klopt gewoon niet. Obesitas en al het vet wat je te pakken kunt krijgen in je gezicht proppen is niet hetzelfde.

Iemand maakte de opmerking: maar als ze de chips duurder maken dan hebben dunne mensen daar ook last van. Alsof het voorhen NIET slecht is om te vet, te zout en te veel te eten. Iemand anders vroeg me wat dunne mensen voor ziektes hebben: dezelfde als dikke mensen, en evenveel.

Ik vind dat de overheid wat moet doen aan ongezonde leefstijlen, afgezien van of iemand dik of dun is.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 29-10-09 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:22

Vjestagirl schreef:
Maar niet iedereen die te dik is eet veel te veel. Niet iedereen die veel te veel eet is te dik. Niet iedereen die te dik is beweegt te weinig. Niet iedereen die te weinig beweegt is te dik.

Er bestaat niet zoiets als ongezonde voeding, alleen ongezonde porties, dus het duurder maken van ongezonde producten heeft weinig zin. (Wat ik trouwens las van iemand 'ja maar daar heb je de slanke mensen ook mee' vind ik helemaal onzin, alsof je dan wel alles in je gezicht mag proppen wat ongezond is).

Voorlichting op scholen is een goede start, maar kinderen kunnen er ook minder van worden. Zo was mij op de basisschool verteld dat als je dropjes eet je heel dik word, en dan ga je dood. Ik durfte geen dropjes meer te eten, terwijl dat altijd al mijn lievelings snoepje is geweest.

Ouders die niet gezond koken zullen dat niet gaan doen als ze daar geen tijd voor hebben of geen zin in hebben, ook niet als er tv spotjes komen. Het aanhouden van een gezonde leefstijl zit in je zelf, niet in de tv.

En daar ligt nu net het probleem, ouders hebben tegenwoordig geen tijd meer om een gezonde maaltijd voor hun kinderen neer te zetten, ze kunnen geen fatsoenlijke maaltijd meer koken! en alles is kant en klaar.
En waarom......???? Omdat beide ouders zo nodig fulltime willen werken zodat pa in een mooie wagen kan rijden en er een kast van een huis staat, die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Een aantal voorbeelden:
- een kind krijgt beschimmeld brood mee
- kind krijgt de pannekoeken van de vorige dag mee (stuk of 5)
- kind krijgt kan en klare dora/plop weet ik veel koekje(is genoeg toch????)
- kin krijgt geen fruit mee
- kind krijgt als lunch chips mee

HAllo, waar zijn we mee bezig! Mensen/kinderen weten niet eens meer waar de bloemkool/rooie kool/boerenkool/aardappel vandaan komen???

Tuurlijk zijn er ook alleeen staande ouders die echt fulltime moeten werken, daar heb ik alle respect voor! maar niet voor degene die beide fulltime werken om zo maar de mooie vogel uit te hangen en de kinderen van 7 tot 7 naar de creche schoppen.

@Vjestagirl ik heb idd ook het idee dat je het persoonlijk aantrekt en overal een excuus tot antwoord op hebt. Het is niet voor jou persoonlijk. hou dat even in gedachten

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:25

Vjestagirl schreef:
Anoeska schreef:

Ja, ik trek het me persoonlijk aan. Ik ben te dik, dus als de overheid iets gaat doen aan te dikke mensen, dan gaan ze wat doen aan mij. Ik wil niet dat de overheid iets doet aan mij. Ik voel me prima zoals ik ben.

Verder vind ik het belachelijk dat dikke mensen in dit topic worden neergezet als vraatzuchtige, luie mensen die hun figuur compleet aan zichzelf en hun vreetbuien te danken hebben. Dat klopt gewoon niet. Obesitas en al het vet wat je te pakken kunt krijgen in je gezicht proppen is niet hetzelfde.

Het gaat waarschijlijk de overheid puur om het feit dat mensen die een te hoog BMI hebben niet gezond voor zichzelf bezig zijn!
Je ook niet weet wat de gevolgen zijn....ik vraag mij af of daar aan gedacht wordt, hart en vaat ziektes, komen niet alleen door te veel vet eten ook door stress maar meerendeel door te veel slechte vetten.

denk je daar ook aan?? het is fijn dat je jezelf goed voeld zoals je nu bent, maar denk je dan ook aan later???

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:25

CoopersB schreef:
Vjestagirl schreef:

En daar ligt nu net het probleem, ouders hebben tegenwoordig geen tijd meer om een gezonde maaltijd voor hun kinderen neer te zetten, ze kunnen geen fatsoenlijke maaltijd meer koken! en alles is kant en klaar.
En waarom......???? Omdat beide ouders zo nodig fulltime willen werken zodat pa in een mooie wagen kan rijden en er een kast van een huis staat, die ze eigenlijk niet kunnen betalen.

Een aantal voorbeelden:
- een kind krijgt beschimmeld brood mee
- kind krijgt de pannekoeken van de vorige dag mee (stuk of 5)
- kind krijgt kan en klare dora/plop weet ik veel koekje(is genoeg toch????)
- kin krijgt geen fruit mee
- kind krijgt als lunch chips mee

HAllo, waar zijn we mee bezig! Mensen/kinderen weten niet eens meer waar de bloemkool/rooie kool/boerenkool/aardappel vandaan komen???

Tuurlijk zijn er ook alleeen staande ouders die echt fulltime moeten werken, daar heb ik alle respect voor! maar niet voor degene die beide fulltime werken om zo maar de mooie vogel uit te hangen en de kinderen van 7 tot 7 naar de creche schoppen.

@Vjestagirl ik heb idd ook het idee dat je het persoonlijk aantrekt en overal een excuus tot antwoord op hebt. Het is niet voor jou persoonlijk. hou dat even in gedachten

Wie weet eten die kinderen die geen fruit mee krijgen wel thuis als ontbijt of als snack fruit. En er is ook niets mis met je kinderen koud pannenkoek met suiker meegeven voor een keertje. Net als dat een keertje chips meenemen niet erg is.

En dan nog, als mensen het belangrijk vinden dat ze een grote auto en een groot huis hebben, dan is dat toch hun eigen keuze? Dat moeten mensen helemaal zelf weten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:32

CoopersB schreef:
Het gaat waarschijlijk de overheid puur om het feit dat mensen die een te hoog BMI hebben niet gezond voor zichzelf bezig zijn!
Je ook niet weet wat de gevolgen zijn....ik vraag mij af of daar aan gedacht wordt, hart en vaat ziektes, komen niet alleen door te veel vet eten ook door stress maar meerendeel door te veel slechte vetten.

denk je daar ook aan?? het is fijn dat je jezelf goed voeld zoals je nu bent, maar denk je dan ook aan later???

En ook aan een te hoog bmi kun je weinig doen. Lijnen is nutteloos, je kunt het er leuk af hebben, maar na 5 jaar zit het er bij iedereen weer aan.

En ik vind niet dat de overheid zich moet bemoeien met een te hoog bmi, maar met mensen met een ongezonde leefstijl, dus ook de mensen met een 'gezond' bmi die zich volproppen met MacDonalds voer.

En ja, ik denk aan later. Ik voel me goed zoals ik ben. Als ik ga proberen af te vallen word ik gestressed want ik hou van lekker eten. Maar ik eet gezond. Ik drink geen koffie, geen alcohol, ik rook niet, ik eet vegetarisch en uitgebalanceerd, want ik let erop dat ik alle nodige voedingsstoffen binnen krijg. Maar ja, ik ben ook gek op wat lekkers, toevallig ga ik net vandaag lunchen bij een pannenkoeken zaakje hier om de hoek, en ik weet nu al dat ik er eentje met chocolade en marshmellows ga nemen. Heerlijk. Maar ik loop dan ook 7 tot 10 km per dag.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:35

Ik geloof echt niet dat kinderen een eetstoornis ontwikkelen als hun wordt verteld dat je van teveel drop eventueel dik zou kunnen worden - no offence, maar het lijkt mij dat je daar vrij instabiel voor moet zijn.
Kijk naar de manier waarop Jamie Oliver overgewicht bij kinderen probeert aan te pakken in zijn eigen land. Prima!

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:40

Wat dan nog...........................?
Kinden moeten groeien en gezond eten en tuurlijk eens in de zoveel tijd chips en snoep....mag.....verdienen ze.....

Maar kom op zeg! Je gelooft toch zeker zelf niet.....
Als je zo gezond leeft en je loopt 7 tot 10 km per dag vind ik het nog knap dat je te zwaar bent.

Maar ik merk al dat ik hier niet verder met je in discussie wil gaan omdat zowel jij als ik een totaal andere mening hebben en dat zal niet veranderen.

Als laatste, als je de kilo`s er af hebt en het zit er na 5 jaar weer aan heb je toch iets niet goed gedaan en heb je te weinig disipline getoond

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:41

fourth schreef:
Ik geloof echt niet dat kinderen een eetstoornis ontwikkelen als hun wordt verteld dat je van teveel drop eventueel dik zou kunnen worden - no offence, maar het lijkt mij dat je daar vrij instabiel voor moet zijn.
Kijk naar de manier waarop Jamie Oliver overgewicht bij kinderen probeert aan te pakken in zijn eigen land. Prima!

idd, mee eens

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:53

CoopersB schreef:
fourth schreef:

idd, mee eens

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Ik heb een 8 jarige die al meer dan 3 jaar ondergewicht heeft omdat ze bang is "slecht" te eten.
Fijn school!!
Ze eet bv geen (ok, heel af een toe een halve) aardappels/pasta omdat daar koolhydraten inzitten en dat wordt omgezet in suiker.
(dat heeft ze dus van school, was al op de kleuterschool).
Ook eet ze amper/geen snoep (als ik geluk heb een half zakje chips).
Ze eet bijna geen vlees, geen jus, alleen maar groenten (niet de kapot gekookte= minder goed volgens school) en fruit (geen banaan= weer veel koolhydraten). Ze eet geen vissticks/kibbeling alleen af en toe zalm/wit vis uit de oven.
Maar dat is niet genoeg voor een kind in de groei!!

Gelukkig eet ze nu weer wat meer brood (2a3 sneetjes per dag), maar dat was tijden een probleem.
Ze eet 's avonds vaak een boterham ipv warm eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:11

Ik denk dat er zeker een taak voor de overheid ligt.

Om voor mezelf te spreken...

Wij hebben niet zoveel te besteden. Dus wat doen we? We kopen goedkoop eten. Dat eten is vaak niet hoogwaardig én vaak vet. Zo zijn hamburgers en gehakt veel goedkoper dan biefstukjes. Biefstukjes zijn alleen wel veel magerder.

Light chips (als je dan toch eens uit de band wil springen) zijn veel duurder dan de goedkoopste chips bij de Aldi of AH. Vifit (0% vet drinkyoghurt zonder suiker, 0% vet suikervrije vla) is vele malen duurder dan volle vanillevla.

Natuurlijk kan ik er dan voor kiezen om dat soort dingen niet te eten. Maar als je het niet eet krijg je op een gegeven moment trek en ga je uiteindelijk meer eten.

Ik denk dus dat het zeker zou helpen om gezonde produkten goedkoper te maken. Slechte produkten duurder maken helpt in mijn ogen niet... straks kan ik helemaal niet meer eten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:59

fourth schreef:
Ik zou niet weten waarom de overheid hier zich niet mee zou gaan moeten bemoeien. Niet iedereen is in staat om zelf te bedenken welke gevolgen de troep heeft die veel mensen achteloos naar binnen werken. Als een kind elke ochtend een fijn glas cola krijgt ingeschonken door moeders, hoe moet deze dan uiteindelijk aan betere inzichten komen? Ik denk dat scholen ook wel een grote rol kunnen spelen in het voorlichten van kinderen op het gebied van voedsel. Wat mij betreft wordt gezond, vers eten gesubsidieerd door de overheid en voor de consument de helft goedkoper.
Volgens mij bestaat Nederland momenteel, na Engeland, uit de meest vadsige Europeanen. Daar mogen we over een paar jaar flink voor gaan betalen met z'n allen, want wat denk je dat dat uiteindelijk aan gezondheidszorg gaat kosten?

Wie denk je wie het onderwijs betaald "de overheid". Niet iedereen gaat meer naar school, dus landelijke campagnes kunnen dan uitkomst bieden.

Er komt heus geen ambtenaar bij je op de stoep, om te controleren of je te dik bent of hoeveel je moet afvallen. Tuurlijk niet. Maar er is een gros mensen wat best geattendeerd mag worden op hun ongezonde levenswijze. Dat gezond eten lekker is en bewegen gezond, dat kinderen gebaat er bij zijn.

Maar idd ook op scholen moet er op gelet worden, ik schrik er van dat je in kantines frikandellen en patat kunt kopen op school, echt belachelijk. Maar aan de andere kant, die kindertjes hebben ook centjes in hun zak om het te kopen, dat krijgen ze toch ook van iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:09

Maar Vjestagirl, sommige mensen hebben door ziekte onder of overgewicht en dan kun je soms aan je gewicht weinig doen.
Ik denk dat dat ook niet de doelgroep van zo'n campagne zal zijn. Maar je steekt toch wel ver je hoofd in het zand als je denkt dat dat om een percentage van 80% gaat.

En heel vervelend, maar slankere mensen hebben minder last van hart en vaat ziekten dan dikkere mensen, het is niet anders. Te mager is ook niet goed (anorexia en boulimia) maar te dik ook niet. Kijk en dan kun jij je er fijn bij voelen, heel veel dikke mensen zitten met een laag zelfbeeld, mensen zitten soms in een compleet isolement, gaan niet naar het strand met hun kinderen met mooi weer. Gaan in de ziektewet of moeten naar het ziekenhuis met obesitas gerelateerde problemen. Kijk en dat doe jij misschien niet, maar dit gaat niet alleen over jou, dat maak je er van. En ik praat niet uit de lucht. Mensen eten hun verdriet weg en gaan van regen in drup, trekken kinderen mee in een ongezonde levensstijl.

Als je wat verder kijkt dan je eigen ruimte, dan is daar nog een hele andere wereld. Je moet dik zijn niet goed praten, net als ik magerte niet goed praat, want dat is ook knap kl.ten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:19

Mindim schreef:
Maar er is een gros mensen wat best geattendeerd mag worden op hun ongezonde levenswijze. Dat gezond eten lekker is en bewegen gezond, dat kinderen gebaat er bij zijn.

Maar (bijna) iedereen weet dat toch wel?!
Dus ze hoeven daar niet extra op geattendeerd worden.
Daar wordt bij stevige mensen hun zelfbeeld nog slechter van.

Bij ons op de lagere scholen wordt al heel veel gedaan aan info over gezond eten (slaan daar zelfs in door).
Dat is voor sommige kinderen ook niet goed.
Stevigere kinderen (niet eens te dik) worden extra in de gaten gehouden door klasgenootjes, en ohwee als ze een keer wel een snoepje eten. Het is super slecht om aan een kindje van 5 uit te leggen dat vet/suiker slecht voor je is, en je hart er mee kan stoppen!!
Ook kunnen kinderen thuis er niets mee, als ouders niet veranderen. Laat dan maar meer voorlichtingsavonden komen voor ouders, maar laat (jonge!) kinderen met rust.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:50

Maar ik denk dat er een heleboel mensen (waaronder ikzelf) baat hebben bij hulp.

Ik wil best meer gaan sporten, maar een sportschool is reteduur, en mijn ouders kunnen geen teamsport oid erbij betalen. Daarnaast, als ik mijn eten ben vergeten op school, fiets ik in de pauze naar de Jumbo en haal ik daar zo'n rundvleesslaatje, zitten veel calorien in, maar kost maar 0,27 cent ofzo. Dan koop ik eerder dit dan een bakje fruit van 2,50 omdat ik daar geen geld voor heb.

Waarom kan dit niet veranderen? Je kan veel beter fruit nemen dan een slaatje ofzo. Maar waarom moet dat fruit dan zo duur zijn?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 15:56

Alsof fruit zo goed voor je is. Zitten van wel veel vitamine's in maar zitten (zeker dat voorgesneden spul) vol met troep om het goed te houden en vol met suiker.

Maar TS, als je dat weet, waarom koop je dan niet gewoon 2 appels en een peer? Dat is misschien een euro samen, en stukken beter en goedkoper dan het voorgesneden spul.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 15:57

maargoed, das dan een euro, vaak heb ik niet meer dan 40 cent ofzo bij me.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:02

CoopersB schreef:
Maar kom op zeg! Je gelooft toch zeker zelf niet.....
Als je zo gezond leeft en je loopt 7 tot 10 km per dag vind ik het nog knap dat je te zwaar bent.

Dat bedoel ik dus. Ik ben te zwaar ondanks het feit dat ik heel gezond eet en heel veel beweeg. Wat wil de overheid doen?

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:15

Overheid moet zich niet bemoeien met het voedingspatroon van mensen. Overgewicht bij kinderen is een probleem wat vooral bij de ouders ligt en deels ook op scholen.

Voorbeeld; onze school HBO en VMBO; wordt chips, snoep, friet en alle mogelijke snacks verkocht. Ook gezonde broodjes. Enquete onder de HBO studenten (kantine hoort bij ons deel van school).. uitslag; meer keuze uit lekkere en gezonde broodjes, minder frituur en zooi. Minder keuze en minder vaak per week. Helemaal geweldig plan... vonden wij. Tot de VMBO leerlingen problemen maakten. Nu hadden ze geen lekkers meer vor e lunch en geen eten meer. Broodjes waren te duur en friet was lekker. Resultaat, wij hebben nog steeds weinig keuze uit broodjes en nog meer keuze uit snacks.

Laat hier ouders hun kinderen brood mee naar school nemen. Stuk fruit er bij en een tussendoortje. Beetje extra lichaamsbeweging.

Daarbij geeft de overheid wel deels verkeerde voorlichting. Overheid laat heel erg voorkomen dat light gezond is. Light is alleen gezonder (ook niet altijd ivm toevoegingen die slecht zijn voor een mens) als het in dezelfde of mindere mate gebruikt wordt als niet light producten.

De overheid moet zich niet bemoeien met overgewicht, mensen hebben zelf verstand en weten zelf over hun lichaam waarom ze zwaarder zijn dan gezond. Hierdoor kunnen ze zelf oordelen of ze er wat aan KUNNEN en willen doen. (veel eten is niet altijd oorzaak van overgewicht)
De overheid kan wel meer voorlichting geven. Dat veel keurmerken die 'gezond' aangeven ongefundeerd zijn en dus niet altijd gezonder hoeven te zijn, dat light niet zegt dat je er meer van moet gebruiken, dat vet in bepaalde hoeveelheden noodzakelijk is voor een mens, dat een 1 punt te laag cholesterol 10 x gevaarlijker is voor een mens dan te 2 punten te hoog cholesterol... ofwel de overheid moet zorgen dat de informatie die ze verstrekken zowel correct als volledig is...

Verder lekker niet te veel mee bemoeien. Mensen hoeven niet betutteld te worden. Mensen zijn zelf redzame en zelf nadenkende wezens... Tenminste, als ze moeten en er de kans voor krijgen.

En daarbij... Anorexia willen ze zich ook niet mee bemoeien. Dat is een probleem wat volgens minister Klink niet bestaat. 'Gaan nooit meisjes aan dood en er zijn geen wachtlijsten voor'... En toch echt een van de meest dodelijke psychische ziekten...

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:32

fourth schreef:
Ik zou niet weten waarom de overheid hier zich niet mee zou gaan moeten bemoeien. Niet iedereen is in staat om zelf te bedenken welke gevolgen de troep heeft die veel mensen achteloos naar binnen werken. Als een kind elke ochtend een fijn glas cola krijgt ingeschonken door moeders, hoe moet deze dan uiteindelijk aan betere inzichten komen? Ik denk dat scholen ook wel een grote rol kunnen spelen in het voorlichten van kinderen op het gebied van voedsel. Wat mij betreft wordt gezond, vers eten gesubsidieerd door de overheid en voor de consument de helft goedkoper.
Volgens mij bestaat Nederland momenteel, na Engeland, uit de meest vadsige Europeanen. Daar mogen we over een paar jaar flink voor gaan betalen met z'n allen, want wat denk je dat dat uiteindelijk aan gezondheidszorg gaat kosten?

Zou je de volgende keer misschien wat beter na willen denken over je woordkeuze? Ik vind deze zin namenlijk ontzettend kwetsend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:32

Brainless schreef:
Mindim schreef:
Maar er is een gros mensen wat best geattendeerd mag worden op hun ongezonde levenswijze. Dat gezond eten lekker is en bewegen gezond, dat kinderen gebaat er bij zijn.

Maar (bijna) iedereen weet dat toch wel?!
Dus ze hoeven daar niet extra op geattendeerd worden.
Daar wordt bij stevige mensen hun zelfbeeld nog slechter van.

Bij ons op de lagere scholen wordt al heel veel gedaan aan info over gezond eten (slaan daar zelfs in door).
Dat is voor sommige kinderen ook niet goed.
Stevigere kinderen (niet eens te dik) worden extra in de gaten gehouden door klasgenootjes, en ohwee als ze een keer wel een snoepje eten. Het is super slecht om aan een kindje van 5 uit te leggen dat vet/suiker slecht voor je is, en je hart er mee kan stoppen!!
Ook kunnen kinderen thuis er niets mee, als ouders niet veranderen. Laat dan maar meer voorlichtingsavonden komen voor ouders, maar laat (jonge!) kinderen met rust.

Schijnbaar niet
Aan de vele afvalprogramma's op tv te zien, aan de inzet van mensen als Jamie Oliver, aan de vele programma's over eetstoornissen. Aan het verbieden van roken in alle openbare gelegenheden, aan alle campagnes tegen drank, verboden op drankreclames. Nee schijnbaar kunnen we dat niet allemaal.

Je hoeft het aan een kind van 5 ook niet uit te leggen, jij bent degene die bepaald wat het eet. Jij zet het eten voor en de hoeveelheid snoep en chips. Jij bepaald het dieet van het kind, dit behoeft geen uitleg.

Tuurlijk moet de voorlichting aan ouders, aan wie anders, aan 5 jarigen? Ouders zijn voor de kindjes verantwoordelijk in alles. Ook wanneer een kind te veel snoep krijgt en door bijvoorbeeld veel en ongezond eten te dik wordt. Niet het kind zelf.
Volgens mij wordt ook nergens in dit topic gesuggereerd ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:46

Women schreef:
Laat hier ouders hun kinderen brood mee naar school nemen. Stuk fruit er bij en een tussendoortje. Beetje extra lichaamsbeweging.

Daarbij geeft de overheid wel deels verkeerde voorlichting. Overheid laat heel erg voorkomen dat light gezond is. Light is alleen gezonder (ook niet altijd ivm toevoegingen die slecht zijn voor een mens) als het in dezelfde of mindere mate gebruikt wordt als niet light producten.

De overheid kan wel meer voorlichting geven. Dat veel keurmerken die 'gezond' aangeven ongefundeerd zijn en dus niet altijd gezonder hoeven te zijn, dat light niet zegt dat je er meer van moet gebruiken, dat vet in bepaalde hoeveelheden noodzakelijk is voor een mens, dat een 1 punt te laag cholesterol 10 x gevaarlijker is voor een mens dan te 2 punten te hoog cholesterol... ofwel de overheid moet zorgen dat de informatie die ze verstrekken zowel correct als volledig is...

Er is veel jeugd die de gesmeerde boterhammen van thuis, gewoon in de afvalbak kieperen en alsnog een patatje gaan halen.

Ik kan me niet herinneren te hebben gezien dat de overheid light producten promoot? Was dat niet het voedingscentrum?
Ik vind idd ook de 'ik kies bewust logo's' erg misleidend. Maar dit doet de stichting 'ik kies bewust' niet de overheid.