Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoeska schreef:Vjestagirl, ik heb het idee dat jij het je allemaal heel persoonlijk aantrekt. Dat hoeft helemaal niet. Niemand zegt dat JIJ te dik bent, en daar van de overheid iets aan moet doen. Da's helemaal je eigen keuze. Wel vind ik dat de overheid voorlichting moet geven over gezond leven, en daar hoort gezonde voeding en een gezond gewicht bij. Maar ook veel andere dingen, die je overigens al in overheidscampagnes tegenkomt, als alcoholgebruik en roken.
De overheid kan niemand iets verplichten, maar ik vind het goed als er aandacht besteed wordt aan gezondheid.
Vjestagirl schreef:Maar niet iedereen die te dik is eet veel te veel. Niet iedereen die veel te veel eet is te dik. Niet iedereen die te dik is beweegt te weinig. Niet iedereen die te weinig beweegt is te dik.
Er bestaat niet zoiets als ongezonde voeding, alleen ongezonde porties, dus het duurder maken van ongezonde producten heeft weinig zin. (Wat ik trouwens las van iemand 'ja maar daar heb je de slanke mensen ook mee' vind ik helemaal onzin, alsof je dan wel alles in je gezicht mag proppen wat ongezond is).
Voorlichting op scholen is een goede start, maar kinderen kunnen er ook minder van worden. Zo was mij op de basisschool verteld dat als je dropjes eet je heel dik word, en dan ga je dood. Ik durfte geen dropjes meer te eten, terwijl dat altijd al mijn lievelings snoepje is geweest.
Ouders die niet gezond koken zullen dat niet gaan doen als ze daar geen tijd voor hebben of geen zin in hebben, ook niet als er tv spotjes komen. Het aanhouden van een gezonde leefstijl zit in je zelf, niet in de tv.
Vjestagirl schreef:Anoeska schreef:Vjestagirl, ik heb het idee dat jij het je allemaal heel persoonlijk aantrekt. Dat hoeft helemaal niet. Niemand zegt dat JIJ te dik bent, en daar van de overheid iets aan moet doen. Da's helemaal je eigen keuze. Wel vind ik dat de overheid voorlichting moet geven over gezond leven, en daar hoort gezonde voeding en een gezond gewicht bij. Maar ook veel andere dingen, die je overigens al in overheidscampagnes tegenkomt, als alcoholgebruik en roken.
De overheid kan niemand iets verplichten, maar ik vind het goed als er aandacht besteed wordt aan gezondheid.
Ja, ik trek het me persoonlijk aan. Ik ben te dik, dus als de overheid iets gaat doen aan te dikke mensen, dan gaan ze wat doen aan mij. Ik wil niet dat de overheid iets doet aan mij. Ik voel me prima zoals ik ben.
Verder vind ik het belachelijk dat dikke mensen in dit topic worden neergezet als vraatzuchtige, luie mensen die hun figuur compleet aan zichzelf en hun vreetbuien te danken hebben. Dat klopt gewoon niet. Obesitas en al het vet wat je te pakken kunt krijgen in je gezicht proppen is niet hetzelfde.
CoopersB schreef:Vjestagirl schreef:Maar niet iedereen die te dik is eet veel te veel. Niet iedereen die veel te veel eet is te dik. Niet iedereen die te dik is beweegt te weinig. Niet iedereen die te weinig beweegt is te dik.
Er bestaat niet zoiets als ongezonde voeding, alleen ongezonde porties, dus het duurder maken van ongezonde producten heeft weinig zin. (Wat ik trouwens las van iemand 'ja maar daar heb je de slanke mensen ook mee' vind ik helemaal onzin, alsof je dan wel alles in je gezicht mag proppen wat ongezond is).
Voorlichting op scholen is een goede start, maar kinderen kunnen er ook minder van worden. Zo was mij op de basisschool verteld dat als je dropjes eet je heel dik word, en dan ga je dood. Ik durfte geen dropjes meer te eten, terwijl dat altijd al mijn lievelings snoepje is geweest.
Ouders die niet gezond koken zullen dat niet gaan doen als ze daar geen tijd voor hebben of geen zin in hebben, ook niet als er tv spotjes komen. Het aanhouden van een gezonde leefstijl zit in je zelf, niet in de tv.
En daar ligt nu net het probleem, ouders hebben tegenwoordig geen tijd meer om een gezonde maaltijd voor hun kinderen neer te zetten, ze kunnen geen fatsoenlijke maaltijd meer koken! en alles is kant en klaar.
En waarom......???? Omdat beide ouders zo nodig fulltime willen werken zodat pa in een mooie wagen kan rijden en er een kast van een huis staat, die ze eigenlijk niet kunnen betalen.
Een aantal voorbeelden:
- een kind krijgt beschimmeld brood mee
- kind krijgt de pannekoeken van de vorige dag mee (stuk of 5)
- kind krijgt kan en klare dora/plop weet ik veel koekje(is genoeg toch????)
- kin krijgt geen fruit mee
- kind krijgt als lunch chips mee
HAllo, waar zijn we mee bezig! Mensen/kinderen weten niet eens meer waar de bloemkool/rooie kool/boerenkool/aardappel vandaan komen???
Tuurlijk zijn er ook alleeen staande ouders die echt fulltime moeten werken, daar heb ik alle respect voor! maar niet voor degene die beide fulltime werken om zo maar de mooie vogel uit te hangen en de kinderen van 7 tot 7 naar de creche schoppen.
@Vjestagirl ik heb idd ook het idee dat je het persoonlijk aantrekt en overal een excuus tot antwoord op hebt. Het is niet voor jou persoonlijk. hou dat even in gedachten
CoopersB schreef:Het gaat waarschijlijk de overheid puur om het feit dat mensen die een te hoog BMI hebben niet gezond voor zichzelf bezig zijn!
Je ook niet weet wat de gevolgen zijn....ik vraag mij af of daar aan gedacht wordt, hart en vaat ziektes, komen niet alleen door te veel vet eten ook door stress maar meerendeel door te veel slechte vetten.
denk je daar ook aan?? het is fijn dat je jezelf goed voeld zoals je nu bent, maar denk je dan ook aan later???
fourth schreef:Ik geloof echt niet dat kinderen een eetstoornis ontwikkelen als hun wordt verteld dat je van teveel drop eventueel dik zou kunnen worden - no offence, maar het lijkt mij dat je daar vrij instabiel voor moet zijn.
Kijk naar de manier waarop Jamie Oliver overgewicht bij kinderen probeert aan te pakken in zijn eigen land. Prima!
CoopersB schreef:fourth schreef:Ik geloof echt niet dat kinderen een eetstoornis ontwikkelen als hun wordt verteld dat je van teveel drop eventueel dik zou kunnen worden - no offence, maar het lijkt mij dat je daar vrij instabiel voor moet zijn.
Kijk naar de manier waarop Jamie Oliver overgewicht bij kinderen probeert aan te pakken in zijn eigen land. Prima!
idd, mee eens
fourth schreef:Ik zou niet weten waarom de overheid hier zich niet mee zou gaan moeten bemoeien. Niet iedereen is in staat om zelf te bedenken welke gevolgen de troep heeft die veel mensen achteloos naar binnen werken. Als een kind elke ochtend een fijn glas cola krijgt ingeschonken door moeders, hoe moet deze dan uiteindelijk aan betere inzichten komen? Ik denk dat scholen ook wel een grote rol kunnen spelen in het voorlichten van kinderen op het gebied van voedsel. Wat mij betreft wordt gezond, vers eten gesubsidieerd door de overheid en voor de consument de helft goedkoper.
Volgens mij bestaat Nederland momenteel, na Engeland, uit de meest vadsige Europeanen. Daar mogen we over een paar jaar flink voor gaan betalen met z'n allen, want wat denk je dat dat uiteindelijk aan gezondheidszorg gaat kosten?
Mindim schreef:Maar er is een gros mensen wat best geattendeerd mag worden op hun ongezonde levenswijze. Dat gezond eten lekker is en bewegen gezond, dat kinderen gebaat er bij zijn.
fourth schreef:Ik zou niet weten waarom de overheid hier zich niet mee zou gaan moeten bemoeien. Niet iedereen is in staat om zelf te bedenken welke gevolgen de troep heeft die veel mensen achteloos naar binnen werken. Als een kind elke ochtend een fijn glas cola krijgt ingeschonken door moeders, hoe moet deze dan uiteindelijk aan betere inzichten komen? Ik denk dat scholen ook wel een grote rol kunnen spelen in het voorlichten van kinderen op het gebied van voedsel. Wat mij betreft wordt gezond, vers eten gesubsidieerd door de overheid en voor de consument de helft goedkoper.
Volgens mij bestaat Nederland momenteel, na Engeland, uit de meest vadsige Europeanen. Daar mogen we over een paar jaar flink voor gaan betalen met z'n allen, want wat denk je dat dat uiteindelijk aan gezondheidszorg gaat kosten?
Brainless schreef:Mindim schreef:Maar er is een gros mensen wat best geattendeerd mag worden op hun ongezonde levenswijze. Dat gezond eten lekker is en bewegen gezond, dat kinderen gebaat er bij zijn.
Maar (bijna) iedereen weet dat toch wel?!
Dus ze hoeven daar niet extra op geattendeerd worden.
Daar wordt bij stevige mensen hun zelfbeeld nog slechter van.
Bij ons op de lagere scholen wordt al heel veel gedaan aan info over gezond eten (slaan daar zelfs in door).
Dat is voor sommige kinderen ook niet goed.
Stevigere kinderen (niet eens te dik) worden extra in de gaten gehouden door klasgenootjes, en ohwee als ze een keer wel een snoepje eten. Het is super slecht om aan een kindje van 5 uit te leggen dat vet/suiker slecht voor je is, en je hart er mee kan stoppen!!
Ook kunnen kinderen thuis er niets mee, als ouders niet veranderen. Laat dan maar meer voorlichtingsavonden komen voor ouders, maar laat (jonge!) kinderen met rust.
Women schreef:Laat hier ouders hun kinderen brood mee naar school nemen. Stuk fruit er bij en een tussendoortje. Beetje extra lichaamsbeweging.
Daarbij geeft de overheid wel deels verkeerde voorlichting. Overheid laat heel erg voorkomen dat light gezond is. Light is alleen gezonder (ook niet altijd ivm toevoegingen die slecht zijn voor een mens) als het in dezelfde of mindere mate gebruikt wordt als niet light producten.
De overheid kan wel meer voorlichting geven. Dat veel keurmerken die 'gezond' aangeven ongefundeerd zijn en dus niet altijd gezonder hoeven te zijn, dat light niet zegt dat je er meer van moet gebruiken, dat vet in bepaalde hoeveelheden noodzakelijk is voor een mens, dat een 1 punt te laag cholesterol 10 x gevaarlijker is voor een mens dan te 2 punten te hoog cholesterol... ofwel de overheid moet zorgen dat de informatie die ze verstrekken zowel correct als volledig is...