joostvangestel schreef:Woningnood kan ook op andere manieren opgelost worden.
Rest de vraag: waarom gebeurt dit dan niet?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
joostvangestel schreef:Hier alvast de wedervraag: waarom denken sommigen dat de enige oplossing van de woningnood roof van andermans bezit is?]
Citaat:Huisvesting is een issue voor de staat. Als mensen de kosten niet op kunnen brengen om in een gewoon huurhuis te wonen, dan is er huursubsidie.
joostvangestel schreef:Is ook een optie: kijk eens naar funda.nl, er staan zat huizen te koop. Is een kwestie van in de markt springen met een redelijk business plan.
Citaat:Maar dan moeten huiseigenaren wel beschermd worden tegen onopgevoede studenten. In Finland werkt het heel goed, waarom zou dat hier niet kunnen werken?
joostvangestel schreef:Nee dus, daar worden dus vrijwel geen vergunningen voor verleend. Plus dat het nog steeds gericht is op studenten en het probleem daar net na zit: de mensen die net beginnen met werken.Shadow0: ik zeg dat studentenverenigingen moeten gaan lobbyen om huizen te kopen. Dat is één rechtspersoon, dat is mogelijk.
joostvangestel schreef:Ja, dat is dan hard. Ik kan me nog een documentaire herinneren van een aantal jaren terug waar mensen die minder dan 50000 Dollar per jaar verdienden in een opvangtehuis moesten gaan wonen in Silicon Valley. Maar op zichzelf: kraken is uitgesloten.
Citaat:Ga maar eens kijken hoe huisvesting geregeld is in India, dan valt er in Nederland nog vrij weinig te klagen.
joostvangestel schreef:Werd er trouwens huur geheven voor de kraakpanden? Ik denk dat er minder problemen zouden zijn als de eigenaren van kraakpanden automatisch ook 300 Euro huur in de maand zouden krijgen. Of dat de krakers gewoon geregistreerd worden en dat iedere cent schade, die aan het pand veroorzaakt is opgehoest wordt door de krakers, als een absoluut minimum.
joostvangestel schreef:Er zal toch wel een vorm van marktwerking komen waardoor enerzijds de werkgevers geen werknemers meer krijgen omdat ze te weinig betalen om ook nog huisvesting te financieren.
Citaat:Daarnaast maakt het ook een einde aan de ongelijkheid tussen mensen die hun morele bezwaren overboord zetten en dus maar in een kraakpand gaan wonen en die die die morele waarden hoger houden.