Krom?.. "buitenlanders" wel huis, nederlanders niet...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:14

Ik krijg toch een beetje het 'Ausländer raus'-gevoel door verschillende opmerkingen die hier geplaatst worden. Ik vind het heel erg jammer dat sommigen van jullie zo ongelooflijk kortzichtig zijn, dat ze hun eigen problematiek op anderen (in dit geval buitenlanders) afschuiven.
Als ik me beperk tot de asielzoeker waar dit artikel over gaat: ga eens kijken in een azc. Praat met mensen vraag naar hun verhaal en denk dan over jouw mening na. Ik heb twee jaar lang bij Vluchtelingenwerk Nederland gewerkt en heb destijds de nadere gehoren bijgewoond. Tijdens dit gehoor dient de vluchteling zijn vluchtmotief duidelijk te maken en aan de hand hiervan wordt bepaald of iemand in Nederland mag blijven. Natuurlijk zaten er in die jaren economische vluchtelingen bij. Natuurlijk waren er vluchtelingen bij die het standaard verhaal ophingen dat hen was ingefluisterd door de mensensmokkelaar. Daarentegen waren er ook de schrijnende verhalen, waarbij ik hoop dat niemand het ooit hoeft mee te maken. Inmiddels durf ik te zeggen dat bijna niemand zonder reden huis en haard verlaat. Kun je het een economisch vluchteling kwalijk nemen dat hij op zoek gaat naar een beter leven? Wat zou je zelf gedaan hebben in een dergelijke situatie?
Leven in een AZC is geen luxe, al denken sommigen van jullie daar blijkbaar anders over. In het AZC uit mijn omgeving deelden de bewoners van 8 kamers een kleine woonkamer en keuken. De meeste kamers hadden een afmeting van 3x3 en iedere kamer kon twee volwassenen en een klein kind bevatten. Dat betekent dat er per ruimte tot 24 personen gehuisvestigd konden worden. Niet bepaald een luxe. Veel vluchtelingen hebben psychische problemen en daar werd destijds geen rekening mee gehouden bij het plaatsen van mensen in het AZC. Zo kende ik Tsjetsjenen die naast Russen werden geplaatst, terwijl hun gehele familie door Russen was uitgemoord. Een erg ongelukkige situatie....
De mensen uit de Pardon-regeling staan al ruim 8 jaar op de wachtlijst en hebben al die jaren in onzekerheid moeten leven...

Amy77

Re: Krom?.. "buitenlanders" wel huis, nederlanders niet...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:43

Hier ook..begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij dat deze mensen een nieuw thuis voor gecreeerd word, want dat is juist wat zij nodig hebben na al die ellende, een veilig onderkomen en het gevoel van een thuis te kunnen hebben..
Maar ik woon in een klein dorpje, een erg duur dorpje, met lastige openbaar vervoer, 1 hele dure supermarkt, bakker en groenteman..
De gezinswoningen werden met voorrang gegeven aan een aantal azielzoekers. Erg fijn, maar dan werd er een stel in een woning met 4 slaapkamers geplaatst..prima, ook erg fijn voor ze, maar er staan zoveel starters op de lijst, al ruim 7 a 10 jaar om aan een huis te komen en deze woningen kwamen al niet eens in de krant, omdat ze al vergeven waren.
Ten eerste vind ik het een oneerlijk aantal..m vriendin, met 2 kinderen zoekt al jaren woonruimte, kan nergens heen, had juist enorm hard een huisje nodig om uit een banerde situatie weg te komen en dan wordt deze grote ruimte vergeven aan 2 mensen..zonder ooit in de krant te hebben gestaan..met daarbij, de supermarkt etc is onbetaalbaar hier, moet je 11km verderop boodschappen doen, bus nemen, overstappen..kost dus allemaal geld..dus ook nog eens erg onlogisch om asielzoekers hier te plaatsen ook.
Dan denk ik, prima dat we onze medemens helpen, maar vind het ergens ook een arrogante houding van de regering, altijd maar anderen willen helpen ipv eerst hun eigen sores op te lossen en voor 'hun eigen mensen' te zorgen.
Mijn vriendin moet straks op een 1 kamer woning met 2 kleine kinderen, wat ik dus niet vind kunnen.

Nogmaals, ben erg voor om asielzoekers een thuis te geven, maar zorg dan wel dat je je beleid op orde hebt..

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:47

Mallow schreef:
Er zit toch wel een behoorlijk verschil tussen een boer en een buitenlander.
Deelnemen uit een andere cultuur? Hoe dan? En hebben we veel keuze op een andere manier?

Lyonesse, sorry voor het in een hokje stoppen, was uiteraard een geintje ;)

Loop het eerste het beste restaurant eens binnen. Op wat voor muziek dans je? Niemand (of misschien weinigen dan) doen hier nog een klompendans hoor :+

Ik snap niet waarom je zo zwaar reageert op buitenlanders, ook duitsers zijn buitenlanders in ons eigen land. Daarbij zou iedereen ziche ens achter het oor moeten krabben hoeveel we leren van al die andere culturen! Zo ook jij ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:49

Ik dans op muziek die uit amerika komt, wat heeft dat nou weer met buitenlanders te maken :'), die wonen toch echt nogsteeds in eigen land??

En je kan ook van buitenlanders leren als ze in eigen land wonen toch?

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:49

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:50

Amy77 schreef:
Hier ook..begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij dat deze mensen een nieuw thuis voor gecreeerd word, want dat is juist wat zij nodig hebben na al die ellende, een veilig onderkomen en het gevoel van een thuis te kunnen hebben..
Maar ik woon in een klein dorpje, een erg duur dorpje, met lastige openbaar vervoer, 1 hele dure supermarkt, bakker en groenteman..
De gezinswoningen werden met voorrang gegeven aan een aantal azielzoekers. Erg fijn, maar dan werd er een stel in een woning met 4 slaapkamers geplaatst..prima, ook erg fijn voor ze, maar er staan zoveel starters op de lijst, al ruim 7 a 10 jaar om aan een huis te komen en deze woningen kwamen al niet eens in de krant, omdat ze al vergeven waren.
Ten eerste vind ik het een oneerlijk aantal..m vriendin, met 2 kinderen zoekt al jaren woonruimte, kan nergens heen, had juist enorm hard een huisje nodig om uit een banerde situatie weg te komen en dan wordt deze grote ruimte vergeven aan 2 mensen..zonder ooit in de krant te hebben gestaan..met daarbij, de supermarkt etc is onbetaalbaar hier, moet je 11km verderop boodschappen doen, bus nemen, overstappen..kost dus allemaal geld..dus ook nog eens erg onlogisch om asielzoekers hier te plaatsen ook.
Dan denk ik, prima dat we onze medemens helpen, maar vind het ergens ook een arrogante houding van de regering, altijd maar anderen willen helpen ipv eerst hun eigen sores op te lossen en voor 'hun eigen mensen' te zorgen.
Mijn vriendin moet straks op een 1 kamer woning met 2 kleine kinderen, wat ik dus niet vind kunnen.

Nogmaals, ben erg voor om asielzoekers een thuis te geven, maar zorg dan wel dat je je beleid op orde hebt..

juistem! gooi hun in zo een flat als waar ik in zit
passen veel in 1 gebouw en alles zit hier om de hoek en is een stuk goedkoper dan al die dure eengezinswoningen die ze krijgen (want dan krijgen ze ook weer subsidies voor!!!)
en ik die het wel kan en wil betalen krijgt het niet :7

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:53

Mallow schreef:
Ik dans op muziek die uit amerika komt, wat heeft dat nou weer met buitenlanders te maken :'), die wonen toch echt nogsteeds in eigen land??

En je kan ook van buitenlanders leren als ze in eigen land wonen toch?

Het gaat om het feit dat je al vanaf je geboorte leeft in een land waarin verschillende culturen samenkomen, dat is juist het mooie van wonen in een land als Nederland. Het ging om het culturele feit, niet per se om het dansen? Als je een turks restaurant binnenloopt, eet je er turks. Een andere cultuur in ons land, maakt dit het turkse eten er minder op? Nee, natuurlijk niet. Alleen het feit om mensen te veroordelen waarvan je de cultuur amper kent is weerzinwekkend. En uit de media kan je de cultuur absoluut NIET afleiden. Moge dat wel duidelijk zijn.

Als jij naar Marokko gaat draag je toch ook niet automatisch een hoofddoekje?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:54

Ik geloof dat ik niemand op cultuur afzeik????

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:55

Hobby schreef:
Ik krijg toch een beetje het 'Ausländer raus'-gevoel door verschillende opmerkingen die hier geplaatst worden. Ik vind het heel erg jammer dat sommigen van jullie zo ongelooflijk kortzichtig zijn, dat ze hun eigen problematiek op anderen (in dit geval buitenlanders) afschuiven.
Als ik me beperk tot de asielzoeker waar dit artikel over gaat: ga eens kijken in een azc. Praat met mensen vraag naar hun verhaal en denk dan over jouw mening na. Ik heb twee jaar lang bij Vluchtelingenwerk Nederland gewerkt en heb destijds de nadere gehoren bijgewoond. Tijdens dit gehoor dient de vluchteling zijn vluchtmotief duidelijk te maken en aan de hand hiervan wordt bepaald of iemand in Nederland mag blijven. Natuurlijk zaten er in die jaren economische vluchtelingen bij. Natuurlijk waren er vluchtelingen bij die het standaard verhaal ophingen dat hen was ingefluisterd door de mensensmokkelaar. Daarentegen waren er ook de schrijnende verhalen, waarbij ik hoop dat niemand het ooit hoeft mee te maken. Inmiddels durf ik te zeggen dat bijna niemand zonder reden huis en haard verlaat. Kun je het een economisch vluchteling kwalijk nemen dat hij op zoek gaat naar een beter leven? Wat zou je zelf gedaan hebben in een dergelijke situatie?
Leven in een AZC is geen luxe, al denken sommigen van jullie daar blijkbaar anders over. In het AZC uit mijn omgeving deelden de bewoners van 8 kamers een kleine woonkamer en keuken. De meeste kamers hadden een afmeting van 3x3 en iedere kamer kon twee volwassenen en een klein kind bevatten. Dat betekent dat er per ruimte tot 24 personen gehuisvestigd konden worden. Niet bepaald een luxe. Veel vluchtelingen hebben psychische problemen en daar werd destijds geen rekening mee gehouden bij het plaatsen van mensen in het AZC. Zo kende ik Tsjetsjenen die naast Russen werden geplaatst, terwijl hun gehele familie door Russen was uitgemoord. Een erg ongelukkige situatie....
De mensen uit de Pardon-regeling staan al ruim 8 jaar op de wachtlijst en hebben al die jaren in onzekerheid moeten leven...

Ik ben wel eens in zo'n AZC geweest, heb m'n ogen uitgekeken! Wat een dramatisch leven moet dat zijn zeg. Drie jongens uit zo'n gezin zaten bij mij op de middelbare, alledrie op het Gymnasium. Twee ervan geslaagd met echt enooooorme cijfers. Zou je toch zeggen dat het een aanwinst voor de maatschappij is!

En waar zit het gehele gezin op dit moment? Justem, in een oorlogsgebied terug in eigen land.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:56

Mallow schreef:
Ik geloof dat ik niemand op cultuur afzeik????

Waarop dan wel? Het hele punt van discussie is al jaaaren de manier van hoe die mensen zich gedragen hier in NL. Daar had jij ook commentaar op. Andere cultuur ander gedrag ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:59

Ja gedrag, heb het dan over de criminaliteit, niet over het eten en muziek. Daar hoeven die mensen echt niet voor in nederland te wonen?!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:00

Hobby schreef:

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, mij doet het ook bijna zeer zoals hier door sommigen gepraat wordt. Ik heb vorig jaar veel te maken gehad met mensen die om verschillende redenen hun thuisland hadden verlaten (ik hielp ze op weg naar werk) en dat waren écht geen mensen die niet wilden. Het waren (in tegenstelling tot veel van de nederlanders waar ik mee te maken had!!), mensen die graag wilden en die zich beter inzetten voor baantjes waar al dat 'hele-zomer-met-een-krat-bier-op-de-stoep'-volk zich te goed voor voelde. En juist die mensen zijn het die vaak zeuren over 'de buitenlanders', heel typisch...

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:03

Volgens mij lees je niet echt goed, zoals ik al zei muziek en eten waren een voorbeeld.

Zij komen hierheen en nemen eigen cultuur mee, ze gaan dus met dingen anders om dan wij. Daarbij kent NL ook zonder buitenlanders genoeg criminaliteit hoor.

Dit is gewoon een eindeloze discussie zonder end. Helaas zien veel mensen alleen het negatieve in elkaar in plaats van het positieve. Zou de wereld een stuk leuker maken!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:06

Volgens mij lees je mijn posts ook niet goed... Zag wel dat t voorbeelden waren, ik vind dat als mensen hier komen wonen, moeten ze ook de regels overnemen van hier in nederland :j, en al helemaal deze taal moeten leren. Sommige buitenlandse mensen worden gewoon boos als je geen andere taal wil spreken voor hun....

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 22:35

KiWiKo schreef:
polen zeuren niet, zeiken niet...... en werken gewoon hard

je kan een werkgever het niet kwalijk nemen dat deze in polen meer brood ziet dan in de verwende Nederlanders :)

en die zitten vaak met zn allen opgehokt in kleine huisjes.. nee daar zeur ik niet snel over!!

Maarre mensen als je uit de gevangenis komt krijg je ook urgentie op een woning :j ookal kun je bij famiie terecht..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:04

unicorn_kiss schreef:
ik baseer mijn mening op feiten, niet op een rooskleurige kijk

Amen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:30

positieve discriminatie is allemaal leuk en aardig

maar toen ik op straat stont .. letterlijk..

werd mij letterlijk meedegedeeld:

"jammer dat je niet zwart bent .. zwart en zwanger is nog beter ...
er staat daar en daar al 3 jr een huis leeg
compleet gemeubileerd etc etc
maar ja die moeten we vrij houden voor een vluchteling ...

tja .. moet eerlijk zeggen
dan kost het moeite om niet te gaan discrimineren of voor een "verkeerde"partij te kiezen ..

ondertussen ben ik 20 jr ouder .. hoop iets beter te weten
maar blijf me verbazen over bepaalde regels in nl

ennuhhh over polen ...
had ze als zuster in een ziekenhuis waar ik helaas naar moest uitwijken
dokters waren top ! echt waar

maar never nooit niet dat ik ook maar dood op de afdeling gevonden wil worden
megod megod wat een ellende was dat ..

amper verstaanbaar laat staan dat ze me begrepen (of wilde begrijpen ..)
heeft me hoop pijn en ellende gegeven en paar weken extra ziek
daar de wel verstaanbare artsen slechts een keer in de 3 dagen kwamen
maar never never nooit niet dat ii ooit nog naar dat zieken huis ga !!

ben zooooo blij dat ik weer naar belgie uit mag wijken :Y)

zucht .. ach ja ... nederland blijft op sommige vlakken een heel appart land

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:06

Mallow schreef:
Ja gedrag, heb het dan over de criminaliteit, niet over het eten en muziek. Daar hoeven die mensen echt niet voor in nederland te wonen?!

Over criminaliteit...Denk je niet toevallig dat nederlanders net zoveel uitvreten?? Alleen zodra het iemand met een andere achtergrond betreft moet het breed uitgemeten worden in alle talen dat die persoon iets gedaan heeft en als 't een Nederlander is dan hoor je niemand. Of in ieder geval, niet snel.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 13:38

Grietzz schreef:
Mallow schreef:

Over criminaliteit...Denk je niet toevallig dat nederlanders net zoveel uitvreten?? Alleen zodra het iemand met een andere achtergrond betreft moet het breed uitgemeten worden in alle talen dat die persoon iets gedaan heeft en als 't een Nederlander is dan hoor je niemand. Of in ieder geval, niet snel.

Meen je dat nu serieus?? Zijn de percentages vreemde delinquenten tov autochtone delinquenten je nog nooit opgevallen??
Als je dat dan vergelijkt met het percentage vreemdelingen in het algemeen in Nederland (of in Belgie).. je mond valt ervan open

Tijd om met de voetjes op de grond te komen meid

http://www.heemland.nl/hl21-Criminaliteit_onder_allochtonen.htm

http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageName=detail&forumId=1050638

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 13:45

Mallow schreef:

Over criminaliteit...Denk je niet toevallig dat nederlanders net zoveel uitvreten?? Alleen zodra het iemand met een andere achtergrond betreft moet het breed uitgemeten worden in alle talen dat die persoon iets gedaan heeft en als 't een Nederlander is dan hoor je niemand. Of in ieder geval, niet snel.[/quote]

Meen je dat nu serieus?? Zijn de percentages vreemde delinquenten tov autochtone delinquenten je nog nooit opgevallen??
Als je dat dan vergelijkt met het percentage vreemdelingen in het algemeen in Nederland (of in Belgie).. je mond valt ervan open

Tijd om met de voetjes op de grond te komen meid

http://www.heemland.nl/hl21-Criminaliteit_onder_allochtonen.htm

http://www.standaard.be/Meningen/Forum/Index.aspx?pageName=detail&forumId=1050638[/quote]

:= dat is wel een héél groot verschil zeg!
Dat had ik echt niet verwacht.
Hoe komt dat nou zo dat allochtonen zovaak de fout in gaan?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:22

Equidea schreef:

Dat vraag ik me ook af!
In eerste instantie zijn het vaak de 'marginalen' die uitwijken naar ons land (en dat gaat al een hele tijd terug), in hun geboorteland zijn de mensen uiteraard even beschaafd als Nederlanders of Belgen.
En verder denk ik ook dat hun temperament, nonchalantie, arrogantie en hun 'ik kan de wereld aan en de rest kan oprotten' mentaliteit er veel mee te maken heeft. Ik blijf erbij, heel vele zijn profiteurs van onze maatschappij

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2002/2002-1034-wm.htm

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:37

LZP -> NM

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:43

Grappig, als het hier op bokt over Geert Wilders gaat zijn de meeste erg duidelijk, niet veel bokkers zijn het eens met zijn beleid als het over buitenlanders gaat.
Nu gaat het over huizen die ze zo maar even krijgen en opeens wordt er over stemmen gesproken!
Tja generaal pardon houdt ook in dat die mensen rechten krijgen en zo hoort het ook, daar zijn we een beschaafd land voor.

altijd maar klagen en gewoon niet begrijpen hoe goed we het hier eigenlijk hebben, ik zou niet willen ruilen met die mensen die echt wel de nodige ellende achterlaten, zal niet makkelijk zijn zomaar familie ,vrienden etc achterlaten voor een onbekende toekomst. gut wat hebben ze het toch makkelijk.

Als ik zou weten dat mijn kinderen een betere toekomst in een ander land hebben zou ik ook gaan.
Wat mij betreft zijn ze welkom, dit land heeft genoeg welvaart om het met andere te delen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:53

Equidea schreef:

Dat komt door de vicieuze cirkel waar ze in verkeren, heeft bijzonder weinig met de mensen zelf te maken maar meer met de omstandigheden waar ze in verkeren. Toen in de jaren 60 gastarbeiders naar Nerderland kwamen leefde die in slechte omstandigheden en vond er geen intregratie plaats. Het gevolg is dat de kinderen van die gastarbeiders het minder goed doen op school (taal achterstand, en mindere thuissituatie beïnvloed ook het leren). Mensen zonder opleiding zijn eerder werkloos + de bijkomende discirminatie is in verhouding tot autochtonen meer werkloosheid. De jongeren zonder werk vervelenen zich, gaan op straat hangen en het is dan nog een kleine stap voordat ze criminele dingen doen. Wat vervolgens de discriminatie weer versterkt en de hele situatie nog erger maakt.
Er is maar één manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken en dat is het onderwijs verbeteren, zorgen dat ook allochtonen een eerlijke kans hebben om te leren. Dat allochtonen dus in eengezindswijken geplaats worden zou ik zekere zin alleen maar positief kunnen uitpakken voor de volgende generaties omdat een betere buurt ook een betere invloed heeft dan de gemiddelde getto.