Ontgroening loopt uit de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:00

Waarom alles verbieden als het in sommige gevallen wel goed gaat, clubs kunnen hun recht op ontgroening verliezen. Dat vind ik betere oplossing.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:01

Blue_Eyes schreef:
Overigens leuk, de enige studentenvereniging die hieronder bij de Google Ads verschijnt (althans bij mij) zijn de Navigators - en die hebben nou net geen ontgroening ;)

Moet je wel voor in de Here zijn :P Enne ik heb nog liever een ontgroening dan een Bijbelgroepje :P

Ik vind ontgroeningen op zich niet erg, zolang ze maar wel leuk blijven. Vernederen vind ik zelf niet kunnen :n Wij ontgroenen zelf ook elk jaar kinderen (15 jaar) bij de scouting en dan mogen de ouderejaars de ontgroening bedenken. Maar, wij staan daar bovenop: geen gevaarlijke dingen, geen vernedering. Het moet leuk blijven. En als iemand echt niet wil? prima :) Niets hoeft, het is vrijwillig.
Liedje zingen in je zwembroek op de grote markt bv doet het erg goed :D of mensen vragen of ze de polonaise met je willen doen (en dat ze dan minstens 10 mensen nodig hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:03

In sommige gevallen gaat het dan echt goed of zijn er daar nog geen mensen overleden of zijn er daar nog geen mensen met gezondsheidsproblemen?

Zo'n vereniging vind ik echt 3x niks. Ontgroeningen zijn altijd vernederd en ik geloof echt niet dat op een avond de oudere studenten bij elkaar gaan zitten en een activiteit gaan bedenken waardoor iedereen elkaar goed gaat kennen, nee het is altijd vernederend en alleen maar voor het plezier van de oudere studenten.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:07

katiavl schreef:
Waarom alles verbieden als het in sommige gevallen wel goed gaat.

Het gaat bijna altijd goed, zeker de laatste jaren.. En dan kun je alles gaan verbieden waarbij je het risico loopt dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:09

Sedaru schreef:
katiavl schreef:
Waarom alles verbieden als het in sommige gevallen wel goed gaat.

Het gaat bijna altijd goed, zeker de laatste jaren.. En dan kun je alles gaan verbieden waarbij je het risico loopt dat er wel eens iets zou kunnen gebeuren..

Hallo? Worden mijn posts genegeerd? 4 jaar geleden lag iemand nog anderhalve dag in COMA!!!!!!!!! door de ontgroening...!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:20

Diablo schreef:
Ik ben echt erg benieuwd wat dan die geweldige dingen zijn, die je terugkrijgt voor het jezelf laten vernederen. Want dat moet inderdaad wel heel wat zijn.....
En ik ben ook oprecht benieuwd wat voor ontgroening jij bijv. hebt moeten doorstaan, wil je dat vertellen? en wat je er nu voor terug krijgt?

Wat je er voor terug krijgt; Leuke feestjes, nieuwe vrienden die je (meestal) de rest van je leven blijft zien, de mogelijkheid om ervaring op te doen in een commissie (wat weer erg goed staat op je CV) , connecties op doen voor je latere leven enz...

Die paar weken ontgroening zijn mij dat helemaal waard hoor, en ik denk dat ik dan wel voor iedereen kan spreken die lid is (geweest) van een studentenvereniging.

En ook ik ga niet vertellen wat ik heb meegemaakt tijdens de ontgroening, die verhalen blijven tussen mij en de vereniging, zoals het hoort.

Blue_Eyes schreef:
Ik las in de krant ook een verhaal over een studentenvereniging van geneeskundestudenten, die bij de ontgroening van de feuten een medicijncocktail uitdeelden waardoor verschillende feuten in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. Ook niet charmant en had heel erg fout af kunnen lopen!

Niks tegen mensen die mee willen doen aan een ontgroening, echt niet, maar ik denk wel dat hogerejaars vaak doorschieten in wat ze de feuten allemaal willen laten doen. Ik had het er ook serieus gewoon niet voor over. En toch heb ik een leuke studietijd gehad
;)

Je haalt nu wat door elkaar. Een studentenvereniging is een vereniging waar allerlei verschillende studenten lid van kunnen worden, zoals het corps. Een studievereniging is een vereniging waar alleen mensen lid van kunnen worden die dezelfde studie doen, zoals geneeskunde. Een biologiestudent kan dan dus niet lid worden van een geneeskunde studievereniging. Weet je nog waar sprake van was in die krant?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:26

breezy302 schreef:
Sommige ontgroeningen zijn wel grappig. Bijvoorbeeld als man verkleed als een vrouw telefoonnummer aan mensen vragen of zo iets dergelijks.

Maar er zijn zulke vernederrende, mensonterende, walgelijke ontgroeningen geweest dat ik er gewoon zwaar op tegen ben. Hebben jullie een aantal weken geleden reportage gekeken?

Een jongen overleden omdat hij zoveel water moest drinken dat hij een watervergiftiging kreeg, een meisje wat helemaal in elkaar getrapt werd en haar enkel brak, je ziet haar gillen en huilen en je ziet haar voet erbij bungelen maar hop ze kreeg nog een trap in haar bek. Dat er over mensen heen wordt gekotst....

En dat moet onze maatschappij zijn? Te triest voor woorden, ik hoop echt dat ontgroeningen verboden worden.

De situaties die jij hier beschrijft, komen allang niet meer voor. Echt niet. :n Zoals ik al zei, ken ik door het hele land mensen die lid zijn van een studentenvereniging, en die hebben geen van allen dit soort dingen meegemaakt. Daar zijn de verenigingen allang van afgestapt, die willen helemaal niet dit soort dingen op hun geweten hebben en willen bovendien hun subsidie niet verliezen en een slechte naam krijgen.

Bovendien blijft de ontgroening altijd vrijwillig. Als je er niet aan wilt beginnen, hoeft dat niet. Als je halverwege wilt stoppen, mag dat. Als je niet door een sloot heen wilt zwemmen, hoeft dat niet. Als je geen emmer bier over je heen wilt krijgen, hoeft dat niet.
Niemand dwingt je ergens toe, het is aan jou om te bepalen wat je grenzen zijn. Daar hameren de studentenverenigingen ook op, om je grenzen aan te geven. De vereniging draagt je op bepaalde dingen te doen, maar als die te ver gaan of te belachelijk zijn, gaan zij er zelf vanuit dat je weigert zoiets te doen. Doe je het toch, dan krijg je juist een zware preek omdat je je eigen grenzen niet kent en niet aangeeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:35

Inge_ schreef:
Wat je er voor terug krijgt; Leuke feestjes, nieuwe vrienden die je (meestal) de rest van je leven blijft zien, de mogelijkheid om ervaring op te doen in een commissie (wat weer erg goed staat op je CV) , connecties op doen voor je latere leven enz...

Leuke feestjes....heb ik ook, zonder ontgroening.

Nieuwe vrienden......ik ben nu 35 en ik maak nog steeds nieuwe vrienden, zonder ontgroening.

Ervaring in een commissie, ok, die heb ik niet, gelukkig ook niet nodig.

Nee, ik zie er nog steeds het nut niet van. Maar nogmaals, 's nachts een stukje roeien vind ik helemaal zo erg niet. En ik heb toch het idee dat dat nou nét niet is wat er allemaal gebeurt, aangezien het kennelijk allemaal geheim moet blijven.

Lyonesse

Re: Ontgroening loopt uit de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:49

Het moet inderdaad geheim blijven. Helemaal top :Y) Kunnen nieuwe potentiele leden zich in ieder geval niet voorbereiden op hun eigen ontgroening. Idd gaat het om je grenzen aangeven en ja, ook dat van pauze's als je niet meer kunt klopt. Ik vind het super, en ben blij dat toetreden tot een vereniging niet via een wachtlijst gaat maar dat je je plek moet verdienen. Ik hou van die traditie's :j

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:17

Diablo schreef:
Inge_ schreef:

Nieuwe vrienden......ik ben nu 35 en ik maak nog steeds nieuwe vrienden, zonder ontgroening.

Nee, ik zie er nog steeds het nut niet van. Maar nogmaals, 's nachts een stukje roeien vind ik helemaal zo erg niet. En ik heb toch het idee dat dat nou nét niet is wat er allemaal gebeurt, aangezien het kennelijk allemaal geheim moet blijven.

Ik vind deze opmerking een beetje jammer, aangezien ik aangegeven heb, dat ik prima wil vertellen wat er allemaal gebeurt.
De reden dat ik het niet op het net ga zetten is het feit dat het niet hoort. Er is gewoon afgesproken dat het niet door wordt verteld.
Dit is traditie en ik vind het niet nodig dat aankomend eerstejaars precies weten hoe het werkt, aangezien dat gewoon een onderdeel van het spel is.
Vroeger zou het inderdaad niet door verteld mogen worden, omdat het zo erg was, maar geloof me, dat is nu echt niet het geval!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 18:20

Citaat:
Bovendien blijft de ontgroening altijd vrijwillig. Als je er niet aan wilt beginnen, hoeft dat niet. Als je halverwege wilt stoppen, mag dat. Als je niet door een sloot heen wilt zwemmen, hoeft dat niet. Als je geen emmer bier over je heen wilt krijgen, hoeft dat niet.
Niemand dwingt je ergens toe, het is aan jou om te bepalen wat je grenzen zijn. Daar hameren de studentenverenigingen ook op, om je grenzen aan te geven. De vereniging draagt je op bepaalde dingen te doen, maar als die te ver gaan of te belachelijk zijn, gaan zij er zelf vanuit dat je weigert zoiets te doen. Doe je het toch, dan krijg je juist een zware preek omdat je je eigen grenzen niet kent en niet aangeeft.

Hier sla je echt de spijker op zijn kop. Een deel van de ontgroening is ook, dat je je eigen grenzen aan blijft geven!

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:38

Ook ik ben lid van een studentenvereniging en heb een kennismakingstijd gehad. Gisteren nog zowat de hele verenigig op de kroeg om de aspirantleden te inaugureren. En daar staan dan de 'beulen'(zo zullen de meeste in dit topic de mensen zien die de ontgroening leiden wel zien) ook grapjes maken, de leukste anekdotes worden verteld van de hele week. Onder de aspirantleden is nog een enquete gehouden wie ze het leukst vonden, de ideale schoonzoon/dochter etc. Hartstikke mooi en geweldig om de 17/18/19 jarige in hun mantelpakjes en pakken te zien staan en de lach waarmee ze hun bul in ontvangst nemen.

Ik ga ook niet alles op internet zetten. Omdat dat een regel is, daar teken je voor. De kennismakingstijd staat ervoor om alle tradities/mensen/leden/gewoonten/jaarclubs/disputen/commissies/verbanden etc van de vereniging in zo'n kort mogelijke tijd te leren kennen. En daarnaast je grenzen te leren kennen, elkaar te helpen en voorjezelf te leren opkomen. Persoonlijk vind ik dat ik er sterker door geworden ben, ik heb veel van mezelf geleerd. Ook leer je je lichting goed kennen. Tijdens zo'n kennismakingstijd zie je snel genoeg wie de gene zijn die andere helpen en niet.
Fysiek contact is bij ons ook streng verboden. Als je als lid daar op betrapt wordt richting een noviet kun je opdonderen voor altijd. Het is geen fysiek spelletje het is een mentaal spelletje. Ik heb geen bloot gezien van iemand, zelf ook me kleren niet hoeven uittrekken. Geen vieze dingen hoeven aanraken/eten/of wat dan ook. ALTIJD mocht je naar de toilet en er waren speciale mensen die de taak hadden genoeg limonade uit te delen. Zelfs alcohol was bij ons verboden, als je dat wel dronk had je een probleempje ;) En verplicht naar college, met controles op de Uni en vertel als je terug komt maar waar je college over ging. Tevens waren er nog een aantal mensen altijd die je kon oproepen als je er doorheen zat. Daar kon je uithuilen etc en je verhaal kwijt, volledig in vertrouwen.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb! Ik heb het niet voor de feestjes gedaan, veel op de kroeg ben ik toch niet. Maar ik heb wel een top jaarclub waarmee we nog veelal een keer in de week eten, afentoe gekke uitstapjes maken en bovenal vriendinnen die je altijd kunt bellen! En ja die heb ik ook wel buiten de vereniging maar toch zie ik mijn jaarclub als een toevoeging!

Waar ik dan heel benieuwd naar ben, de mensen die hier allemaal heel hard roepen dat ontgroeningen verboden moeten worden, zijn of waren jullie wel studenten??

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:43

Martenique schreef:
Waar ik dan heel benieuwd naar ben, de mensen die hier allemaal heel hard roepen dat ontgroeningen verboden moeten worden, zijn of waren jullie wel studenten??

Ik ben student. Eerste een rechtsstudente in Nijmegen, waar ik lid was van twee verenigingen, en nu in Utrecht als lerares in opleiding. Ik heb me nu geheel van het studentenleven onttrokken, omdat het niks voor mij is en in een stad wonen claustrofobische angsten bij mij oproept.

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:27

Hoe kun je lid zijn bij twee verenigingen? Benieuwd waar jij lid was :+

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:29

Sedaru schreef:
Hoe kun je lid zijn bij twee verenigingen? Benieuwd waar jij lid was :+

Phocas en de JFV :+

Sedaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:34

Een roeivereniging en een faculteitsvereniging zijn geen traditionele studentenverenigingen (en zeker niet corporaal) ..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:39

Sedaru schreef:
Een roeivereniging en een faculteitsvereniging zijn geen traditionele studentenverenigingen (en zeker niet corporaal) ..

Maar wel: Feestjes, saamhorigheidsgevoel, vrienden, studiehulp en de mogelijkheid leuke activiteiten te doen die goed staan op je CV

En ik hoefde me niet te laten vernederen, alleen een jaarlijkse bijdrage :) ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:34

Inge_ schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik las in de krant ook een verhaal over een studentenvereniging van geneeskundestudenten, die bij de ontgroening van de feuten een medicijncocktail uitdeelden waardoor verschillende feuten in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. Ook niet charmant en had heel erg fout af kunnen lopen!

Niks tegen mensen die mee willen doen aan een ontgroening, echt niet, maar ik denk wel dat hogerejaars vaak doorschieten in wat ze de feuten allemaal willen laten doen. Ik had het er ook serieus gewoon niet voor over. En toch heb ik een leuke studietijd gehad
;)

Je haalt nu wat door elkaar. Een studentenvereniging is een vereniging waar allerlei verschillende studenten lid van kunnen worden, zoals het corps. Een studievereniging is een vereniging waar alleen mensen lid van kunnen worden die dezelfde studie doen, zoals geneeskunde. Een biologiestudent kan dan dus niet lid worden van een geneeskunde studievereniging. Weet je nog waar sprake van was in die krant?

Dat weet ik ook wel, ik heb ook gestudeerd. Ik heb de krant niet meer liggen, maar weet vrij zeker dat het een studentenvereniging was.

Diablo schreef:
Inge_ schreef:

*sluit zich aan*, met uitzondering van het feit dat ik 30 ben en wel ervaring heb ik commissiewerk - elders opgedaan ;)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:37

Laatst was er op tv nog een documentaire over ontgroeningen in Amerika.. Echt erg, was iemand overleden aan een watervergiftiging, omdat hij 30 liter water in 3 uur op moest drinken..
Verbieden zou een optie kunnen zijn, maar zou het dan niet alleen maar erger worden? dat is wel vaker zo, bijvoorbeeld alcohol, als het verboden is heb je (teminste ik) veel eerder de neiging om het eens uit te proberen..

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:44

Belachelijk ontgroeningen. Ik ken veel mensen die graag lid willen worden van een studentenvereniging maar het om de ontgroening niet durven. Waarom zou je eerst tegen je zin iets doen om het vervolgens gezellig te maken? Waarbij veel mensen ook nog is hun grenzen overschrijden en er last van blijven houden, want die zijn er toch ook echt. :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 22:05

En dan vraag ik me af hoe slim je moet zijn om dan effectief dertig lieter op drie uur op te proberen drinken.

Waarom moet het constant weerlegt worden, dat dat dat kan je ook zonder en zo blijven we doorgaan. Het is een keuze dat je maakt zo simpel is het. En zijn die er ook bij andere zaken misschien maar wat maakt het uit?

En bij die keuze aanvaard je gevolgen en ben je ook deels verantwoordelijk voor want zelf mag je ook een beetje blijven meedenken. Natuurlijk als je kreupel geslagen word dat is wat anders dan is het vaak al te laat, maar dat drinken en vaak die soort ongelukkig. Beetje hersennen he :)

Oemaru je kan ook gewoon lid worden zonder ontgroening maar dan mag je wel niet naar de cantussen enz maar of dat een levensnoodzakelijkheid is :) .

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 00:22

Fleur_V schreef:
Ik vind deze opmerking een beetje jammer, aangezien ik aangegeven heb, dat ik prima wil vertellen wat er allemaal gebeurt.

Ik heb anders nog steeds je pb niet ontvangen ;) .

Trouwens, die ontgroeningen, zijn die ieder jaar hetzelfde, dat je niets mag vertellen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 00:31

Bij ons veranderd er veel, maar zijn ook veel dingen hetzelfde. En komen er zelfs fotos van online ook van de vieze dingen. Alhoewel het zo zacht is bij ons dan heb ik het over dingen zoals slagroom uit een open mond van een vissenkop happen ofzo.

Geheim is het hier absoluut niet, zeker bij de clubs waar het tever gaat. Hier weet je dus echt wel naargelang welke naam de club heeft waar je aan toe bent.

Daarom zou ik bij sommige clubs ook nooit meedoen :) dan zou ik gewoon student blijven even leuk. Daarom vind ik ook dat je veel zelf in handen hebt zoals pispaal spelen en schaamhaar eten snap ik ook niet hoe iemand dat ooit kan en wil doen...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:16

Martenique schreef:

Student in Wageningen en Utrecht geweest en nu docent aan de uni.
Ik heb 1x een voet binnen de deur van een ontgroening gezet en ben binnen een uur weer vertrokken, wat een halve garen waren dat zeg. Heb ze keihard uitgelachen....
Mijn vriend is ook ontgroend (verplicht) bij defensie en die heeft zich wel rot gelachen. Hij was al een stuk ouder dan de meeste ouderejaars en pestte dus net zo hard terug (wat resulteerde in jankende ouderejaars "nouhou zooooo is het niet leuk meer" :+ ). Blijkbaar is het alleen leuk als er 1 richting op gepest mag worden.

Leuke vrienden maken? Heb ik ook zonder vereniging gedaan.
Contacten maken voor later? Ik heb de indruk dat mijn netwerk een stuk diverser is dan dat van verenigingsmensen, ik ken allerlei mensen van verschillende clubjes, zij alleen van hun eigen club. Ook zijn zij een stuk minder "bekend" bij hun eigen studiegenoten terwijl je het vaak juist vaak van zulke contacten moet hebben in je latere carriere.
In bestuurtjes zitten? Heb tijdens mijn studie in 3 verschillende besturen gezeten. Veel beter om ervaring op te doen dan maar binnen 1 cultuurtje en levert een mooie CV op hoor.
Leuke feestjes? Heb zowel in Wageningen als in Utrecht flink gefeest maar daar was geen verenigingsfeest bij hoor. Genoeg andere feesten om als je wil elke avond tekeer te gaan :D

Zowiezo, er wordt al gezegd dat er altijd iemand is om bij uit te huilen tijdens de ontgroening. Je verenigingsmaatjes aan het huilen maken? Ik weet niet hoor maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Dat geeft m.i. wel iets aan.

Anyway, ik snap gewoon niet waarom je iets onprettigs als een ontgroening zou willen doorstaan voor dingen die je net zo makkelijk (of zelf makkelijker) zonder die ontgroening kunt krijgen. Maar goed, ieder zijn meug. Ik vind het alleen een oneerlijke voorstelling van zaken om net te doen alsof je alleen als je bij een vereniging gaat een leuk en optimaal studentenleven kunt hebben.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 17:32

Voor de mensen die tegen ontgroening/verenigingen zijn: Elk lid van een vereniging, zegt na de ontgroening dat het 'vervelend' (lichtjes uitgedrukt) was, maar dat het het helemaal waard was, voor wat je er daarna voor terugkrijgt. En dat als het moest, ze het weer over zouden doen.

Jullie denken echt dat het erger is dan het is. ;) Met een beetje wilskracht kom je die weken echt wel door. Helemaal prima als je ertegen bent, zal mij een worst wezen, maar kom niet meer met die verhalen aan van jaren geleden, want dat soort dingen gebeuren nu niet meer en zijn dus niet meer relevant voor de huidige ontgroeningen.