Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Re: Massale schending auteursrechten bij paardenspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:04

Wennii

Ik kan me het wel voorstellen als het foto's zijn die je als (amateur)fotograaf gemaakt hebt, en als je ze dan ineens overal tegenkomt, dat je daar niet zo blij van wordt. Nu heb k mijn profiel (nog steeds) leeg ( _-:( ) dus daar kunnen dan geen fotos worden afgehaald, maar wel van hyves ofzo. Ik zie het ook wel meer als een complimentje en ik kan er ook niet zo mee zitten.
kan me wel voorstellen dat anderen er wel mee zitten hoor, daar niet van :)

Hoop voor jullie allemaal in ieder geval dat het stopgezet wordt, maar ik ben bang dat dat gewoonweg niet gaat lukken...

joopie7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:08

Femke, hartstikke begrijpelijk dat je dit topic bent gestart! Ben het dit keer ook volledig met je eens. (En ik ben het lang niet altijd met je eens geweest, al heb ik dat nooit laten merken :o )

Ik zet zelf als fotograaf mijn foto's niet online, puur omdat ik geen zin heb in dit gezeik met auteursrechten en de bizarre wereld der paardenspellen. Want het zijn echt niet allemaal dertienjarigen die er aan mee doen. Ik durf erom te verwedden dat er gerust een stel veel ouderen op de spellen net zo erg bezig zijn. En niet alleen op Horse-Tycoon, er zijn ook meerdere HT klonen zoals Horse Nation en nog een rijtje spellen in die richting. Het is dat mijn accounts op beide spellen ook compleet verbannen zijn en ik er niet meer op kan komen, nieuw account aanmaken lukt ook al niet. Ze hebben iets met mijn IP gedaan denk ik. Anders had ik ook meegekeken.

Ik hoop dat dit een beetje gunstig uitpakt, en mocht er commentaar komen op het 'watermerk' verhaal, dat ze dat er niet afknippen etc. Ik kan precies uitleggen hoe je een 'semitransparant' watermerk er zonder het te zien af kan photoshoppen.

Ik vind het van de gekken, het zomaar gebruiken van foto's en daar hoor je imo als beheer wat aan te doen.

Succes! En ik blijf dit volgen :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:12

@ Unwritten, ik weet heel zeker dat zelfs volwassenen het spelen en net zo hard jatten. Ik heb namelijk al eens een discussie gehad met een 40+ er en die verdomde het ook en maakte mij voor van alles uit.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:14

Zit zelf ook op ht, heb eerst maar eens even gekeken of ik ook fotos heb die ik niet mag hebben.

Heb nu gelijk maar eens 7 foto's verwijderd (paarden die ik gekocht heb met foto) waarvan ik denk dat ik die niet mag gebruiken (ben nou best trots op mezelf :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:15

Loody schreef:
je kan het ook zien als compliment hoor.. ze vinden jou paard gewoon mooi en leuk :)

kan me er ook niet druk over maken net als Kiwiko

Tja, van een compliment kan ik geen brood kopen en geen huur betalen.
Heel spijtig, maar als professioneel fotograaf leef je van de opbrengsten van je foto's.
Als mensen ze "nemen" zonder ervoor te betalen, loop je dus gewoon inkomsten mis.
Terwijl het beheer er nu wél geld voor krijgt.

Complimenten zijn leuk, maar daar krijg ik geen volle maag van. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:15

Hilda, ik heb toen ook eens de boel aangekaart op HT, over fotografie en auteursrechten, aan de hand daarvan ben ik permanent verbannen op IP en zijn mijn berichten verwijderd. Ze willen het gewoon niet zien, en het is goed dat er nu een massale actie op gang gaat komen. :)

Ik heb na dat voorval ook besloten geen foto's online te zetten, niet dat ik mij volledig richt op het fotograferen van paarden, maar dat is wel een belangrijk onderwerp voor mij. Alleen weiger ik gewoon mijn foto's ergens anders te zien dan binnen mijn showcase.

Femke, groot gelijk heb je. Jij verdient je geld ermee, en dan is dit al helemaal iets wat je niet kunt gebruiken :n

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:16

Waarom geen duidelijke copyright erop zetten dan hypofocus, als je echt belang hebt bij jou fotos kijk je daar wel doorheen (tenminste ik wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:17

Nikolletje, het opzetten van een duidelijk copyright heeft geen enkele zin. Dat wordt er net zo hard vanaf gephotoshopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:17

Falona schreef:
Wij traden streng op tegen misbruik van foto's, maar ik kan je vertellen dat het voor het beheer ook onbegonnen werk is om het tegen te gaan. Je kan niet miljoenen foto's uit je hoofd kennen en dan ook nog eens god weet hoeveel foto's stuk voor stuk nalopen om te zien of dat toevallig een van die miljoenen foto's is.

Daar ben ik me van bewust.
En daarom is het dus gewoon nodig dat fotografen een deel van de opbrengst krijgen.
Dan is het tenminste een eerlijke zaak.

De enige feedback die ik nu van het beheer van Horse Tycoon krijg, is dat het onbegonnen werk is, en dat ze er dus niets aan doen.
Maar ze zijn níet bereid om gewoon wat foto's van me te kopen, die dan legaal gebruikt worden.

Tja, dan is het inderdaad gewoon niet mogelijk om de boel legaal te runnen.
Dus zijn er 2 opties: Betalen, of de boel sluiten.
Heel jammer, maar ze zijn nu gewoon op een criminele manier bezig. Ze verdienen geld over de rug van 'n ander op een illegale manier, en ze doen er zelf niet aktief iets voor om het tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:18

nikolletje schreef:
Waarom geen duidelijke copyright erop zetten dan hypofocus, als je echt belang hebt bij jou fotos kijk je daar wel doorheen (tenminste ik wel)

Dat heeft inderdaad geen zin.
Ik heb daar een tijdje wat experimenten mee gedaan, maar of je het er nou groot of klein op zet; ze worden er gewoon afgeknipt of afgecloned.

Bovendien is het niet zo tof om m'n foto's lelijker te maken, terwijl het juist een "showroom" van mijn producten moet zijn, om klanten (bedrijven en magazines) aan te trekken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:19

@ Nikolletje, neem even de moeite om een klein stukje terug te lezen en dan de post van Unwritten even door te lezen. Daar staat namelijk dat je ook een © regel dwars door een foto heel goed eraf kunt halen en dat weten de spelers van HT heel goed.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:22

hmm dan wordt het lastig idd.

Wat ik jammer vind van hypofocus is dat ze HT ontzettend aanvalt, terwijl die bij mijn weten zeker actie ondernemen als blijkt dat er een foto gebruikt wordt die van jou is.

Hoe zit dat bij Horse-nation dan? Lijkt me dat daar net zo veel foto's worden gebruikt van jou site.

Hilda, daar was ik nou ook achter ja, niet iedereen interesseert zich daarin!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:23

Als beheerder zijn er genoeg dingen die je er tegen kunt doen, zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud dus zij moeten het zelf harder aanpakken.

Zelf heb ik bijvoorbeeld online een account met stockfoto's van paarden, deze zijn gratis voor eigen gebruik onder bepaalde voorwaarden. Ook voor paardenspellen mogen ze mijn foto's gebruiken, maar op voorwaarde dat de paarden niet herkenbaar zijn. Dus kleur veranderen, aftekeningen, dat soort dingen. Hier wordt ook dankbaar gebruik van gemaakt en ik heb al heel wat mooie bewerkingen of tekeningetjes mogen zien waarvoor mijn foto's gebruikt zijn, mét toestemming dus.
http://fc03.deviantart.com/fs49/i/2009/ ... tables.jpg Zulk soort afbeeldingen bijvoorbeeld, hartstikke leuk, gewoon een foto van mij overgetrokken en zelf hun ideale paard erin gekleurd.

Helaas zijn er nog altijd mensen die niet willen/kunnen lezen en alsnog gewoon foto's van mijn pony herkenbaar gebruiken, of foto's die door andere fotografen zijn gemaakt gebruiken waar geen toestemming voor is gegeven, met als gevolg dat hij dus gewoon herkent wordt op straat. Meisjes die hun fantasie de vrije loop laten waardoor mijn pb-box vol loopt met haatberichtjes dat ik foto's van de ander zou stelen en dat het niet mijn pony zou zijn (waar is het adres waar ik alle rekeningen heen kan sturen dan? als hij toch niet van mij is... :+ )
Even is grappig, kan heel goed begrijpen dat mensen mijn pony ook heel leuk vinden, maar het begint toch een beetje uit de hand te lopen zo.

Bovendien loopt een fotograaf toch zeker wel inkomsten mis, als die zich aan de richtlijnen voor prijzen houden zouden ze voor gebruik op websites enkel honderden euro's per jaar moeten krijgen, per foto. En het zijn dus de beheerders die je erop moet aanspreken, en zij zouden de gebruikers van hun website moeten inlichten over wat wel en niet mag en wat andere oplossingen zijn om toch mooie leuke plaatjes te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:24

Horse Nation is net zo erg, maar als je een site aanpakt is het niet heel lastig om daarna dezelfde stappen tegen een andere site te ondernemen. Zeker als die de bui al zien hangen. ;)

En geloof mij, ze hebben mij van HT afgegooid omdat ik het fotosysteem aankaartte, ze vinden het onbegonnen werk om alle foto's na te lopen. Via deze weg is het misschien mogelijk die functie er af te halen, of het mogelijk te maken dat HT een 'stockvoorraad' aankoopt.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:25

Lacht heel hard om de 2de zin van Nikolletje.

Lees nog eens wat meer in dit topic en je leest dat er door diverse mensen al zo vaak iets is geprobeerd maar dat HT geen actie WIL nemen.

nikolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:27

Denk je dat het voorkomt dan dat je fotos 'jatten' als het beheer van een spel een 'stockvoorraad' zou aanschaffen?

Helaas denk ik dat je het er niet mee voorkomt, als je wat wilt zul je gewoon alle plaatjes moeten verbieden.

Ik zou zeggen, bied je aan hilda om al die accounts te controleren, en alle topics om te zorgen dat er geen foto's gebruikt worden van hypofocus ed.
Want heb vaak genoeg gelezen dat spelers compleet over de zeik waren omdat hun foto's verwijderd waren omdat ze niet van hun waren.
Laatst bijgewerkt door nikolletje op 04-09-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:28

nikolletje schreef:
Wat ik jammer vind van hypofocus is dat ze HT ontzettend aanvalt, terwijl die bij mijn weten zeker actie ondernemen als blijkt dat er een foto gebruikt wordt die van jou is.

Vind je het gek? HT verdient geld via MIJN foto's, en ik krijg geen cent.
Bovendien verwijderen zij alleen een foto als ik die ZELF aan het beheer stuur met de exacte link. En het is onbegonnen werk om ál mijn foto's zelf op te speuren met het verzoek om ze te verwijderen. Kom op, het is niet MIJN verantwoordelijkheid dat zij de foto in gaan, het is HUN verantwoordelijkheid. Dus de aktie moet vanaf hun kant komen, niet vanaf de mijne.
Ze doen er zelf verder geen drol aan om schending van auteursrechten tegen te gaan, en de gebruikers krijgen niet eens een waarschuwing als ze betrapt worden.

Het is een misdrijf in Nederland. In mijn ogen zouden gebruikers gewoon permanent verbannen moeten worden als ze betrapt worden.
Je kunt voor schending van auteursrechten zelfs gevangenisstraf krijgen en een boete van duizenden euro's.... En op HT krijgen de spelers niet eens een waarschuwing?

Vind je 't gek dat ik dan redelijk strenge berichten schrijf om mijn recht te halen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:29

nikolletje schreef:
Denk je dat het voorkomt dan dat je fotos 'jatten' als het beheer van een spel een 'stockvoorraad' zou aanschaffen?

Helaas denk ik dat je het er niet mee voorkomt, als je wat wilt zul je gewoon alle plaatjes moeten verbieden.

Ik zou zeggen, bied je aan hilda om al die accounts te controleren, en alle topics om te zorgen dat er geen foto's gebruikt worden van hypofocus ed.

We hebben al eens een gesprek gehad met 't beheer daar over, en ze hadden geen interesse om voor foto's te betalen.
Maar ze wilden er ook geen tijd of moeite in steken om de illegale foto's te verwijderen.
Kortom; ze zijn dus crimineel bezig, want ze verdienen geld met een strafbaar iets.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:31

Hypofocus schreef:
Falona schreef:
Wij traden streng op tegen misbruik van foto's, maar ik kan je vertellen dat het voor het beheer ook onbegonnen werk is om het tegen te gaan. Je kan niet miljoenen foto's uit je hoofd kennen en dan ook nog eens god weet hoeveel foto's stuk voor stuk nalopen om te zien of dat toevallig een van die miljoenen foto's is.

En daarom is het dus gewoon nodig dat fotografen een deel van de opbrengst krijgen.

Daar heb je helemaal gelijk in, maar hoe zie je dat dan met gratis sites?
Er zijn volgens mij nog steeds veel penny werkstukken in omloop waar ook foto´s gebruikt worden zonder bronvermelding.

Ik zie trouwens wel meer dingen waarvan ik zeker weet dat ze die niet zelf bedacht hebben. Zo had ik een berichtje in mijn inbox dat de dierenbescherming langs zou komen. Dat is een controlemiddel welke ik ooit heb bedacht voor dreamhorses om de grootte van de stallen en de hoeveelheid paarden in controle te houden. En het uitlenen van merries om te dekken hebben wij ook ooit bedacht. Maar goed, DH is al jaren uit de lucht en ik had er toen ook al enige tijd niet naar omgekeken.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:32

Hypofocus schreef:

De enige feedback die ik nu van het beheer van Horse Tycoon krijg, is dat het onbegonnen werk is, en dat ze er dus niets aan doen.
Maar ze zijn níet bereid om gewoon wat foto's van me te kopen, die dan legaal gebruikt worden.

Tja, dan is het inderdaad gewoon niet mogelijk om de boel legaal te runnen.
Dus zijn er 2 opties: Betalen, of de boel sluiten.
Heel jammer, maar ze zijn nu gewoon op een criminele manier bezig. Ze verdienen geld over de rug van 'n ander op een illegale manier, en ze doen er zelf niet aktief iets voor om het tegen te gaan.

Apart, ik meen dat ik (in de tijd dat ik nog actief speelde op Horse Tycoon) dat wel eens aangekaart heb,
of ze niet gewoon een soort 'galerij' konden maken met legale foto's, die iedereen mocht gebruiken.
Maar dat kon toen blijkbaar om de een of andere reden niet :+

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:33

Ik vind dat je echt volkomen in je gelijk staat Hypo.. er staat een copyright op.. en ze zetten zelfs de foto's mét copyright op hun profielen ?!

Hm, Jans.. ik denk dat als je een dikke copyright door je foto's doet.. dat het zowieso al een heel stuk moeilijker wordt om de foto's te gappen..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:34

Horse Tycoon is veel te bang om zn makkelijke inkomsten kwijt te raken. Zij hoeven er geen enkele moeite voor te doen en krijgen iedere dag aardig wat binnen met al die credits. Ga je nog een hele kluif aan hebben om ze iets te laten ondernemen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 11:35

Wen, geloof mij, ik kan een dikke copyright zo wegwerken ;)