kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:22

Snoevie schreef:
dat zal echt niet voor de hartnekkige dramkonten werken vrees ik.
niet dat je ze dan lens moet meppen,maar een tikje op de billen is,mits in een correcte situatie toegepast,niet traumatiserend denk ik.

Ik heb nergens gezegd dat het traumatiserend zou zijn. Maar ook bij hardnekkige dramkonten (sterker, JUIST bij die groep) zijn er vele alternatieven die beter werken en minder nadelen hebben.

Citaat:
de moeder uit het voorbeeld ging wel te ver,maar aan de andere kant kan ik ook begrijpen dat het heel frustrerend moet zijn als je kind steeds het bloed onder je nagels vandaan haalt.

Ik kan het ook zeker begrijpen, maar ik durf wel op een briefje te geven dat dit niets verbeterd heeft. En dat lijkt me toch veel nuttiger: dat je een aanpak zoekt die werkt, zonder dat moeder en zoon (want dat was hier wel duidelijk het geval) zo over hun toeren raken.

Overigens zijn er genoeg ouders die hun kinderen zonder slaan opvoeden. Sommige daarvan laten hun kinderen alles doen zonder grenzen te stellen, maar genoeg kiezen bewust voor een andere aanpak.

Snoevie

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:24

of het beter werkt zal aan het kind liggen.

ik bedoel nou echt niet dat ik slaan goedkeur,maar ik kan me voorstellen dat het soms wel eens 'nodig' is.
ofja,nodig..........op dat moment misschien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:26

Ja,
De eerste wat "minder" erg dan de 2de natuurlijk, Maar een tik op de vingers is ook slaan.

Maar waarom zou je een tik op de vingers geven?
Als het ook anders kan?

Kinderen leren ook andere te slaan als die kinderen iets doen wat (in hun ogen) niet mag. (want dat doet mama/papa ook bij hun).

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:26

Ik denk dat ik er wel wat van zou zeggen.. Maar dat zeg ik nu.
Ik denk dat je als je het ziet op straat, ik alleen maar met open mond sta te kijken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:28

@brainless:oke ik heb dan geen kinderen(wbt het oordelen),maar wie beslist wat op dat moment beter is?misschien ziet die ouder op dat moment dat dat even de beste oplossing is.

en ik bedoel echt niet zo'n extreem voorbeeld als dat van de ts hoor,maar als je tig keer hebt gezegd; mag niet,het kind apart hebt gezet en genegeerd,en ze pakken toch hetgene wat niet mag(misschien wel iets gevaarlijks?)dan heb ik geen moeite met een tikJE op de vingers.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:32

Maar waar is de grens, de ene vind een tikje op de vingers geen probleem de volgende 1 (wat) hardere tik, de ene een (flinke) tik op de billen, de volgende geeft een tik tegen het achterhoofd...

Het is NIET nodig om je kind te slaan, dus daarom heb ik er wel moeite mee!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:32

Snoevie schreef:
of het beter werkt zal aan het kind liggen.

Eh.... nee.

Citaat:
ik bedoel nou echt niet dat ik slaan goedkeur,maar ik kan me voorstellen dat het soms wel eens 'nodig' is.
ofja,nodig..........op dat moment misschien.

Dat is dus echt niet zo. Daar is ook eigenlijk nauwelijks twijfel over, alle onderzoeken op pedagogisch / opvoedkundig gebied tonen aan dat slaan wel degelijk gevolgen heeft (namelijk dat de drempel om zelf geweld te gebruiken lager wordt) en dat goede alternatieve aanpakken beter werken, en zeker op langere termijn.
Misschien dat een tik op korte termijn een snel einde maakt aan de situatie, maar dan nog maakt het de problemen op de lange duur over het algemeen niet minder.
Professionals, en zeker ervaren, kundige professionals, zullen bv ook nooit slaan, of aanraden te slaan. En die hebben toch wel wat meer meegemaakt dan een dreinpartij in de supermarkt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:42

Ik vind niet dat je kan oordelen op een moment opname. Ik zag pas een vrouw die boodschappen aan t doen was en dat kind hielp ijverig met inpakken, maar ja zo'n kind weet ook nog niet dat je geen melk op het brood moet zetten, dus moeders werd boos en het kind moest met zijn poten ervan afblijven. Dat vind ik dan echt sneu voor zo'n kind en aso van die moeder!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 18:45

Jawel, je hoeft een kind niet te slaan, dat is een simpel feit.
Wat de omstandigheden ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:03

silfie35 schreef:
Ik vind niet dat je kan oordelen op een moment opname. Ik zag pas een vrouw die boodschappen aan t doen was en dat kind hielp ijverig met inpakken, maar ja zo'n kind weet ook nog niet dat je geen melk op het brood moet zetten, dus moeders werd boos en het kind moest met zijn poten ervan afblijven. Dat vind ik dan echt sneu voor zo'n kind en aso van die moeder!

Da's dan jammer, dat zo een moeder niet ziet hoe goed dat kind zijn best doet.

Zie je best vaak trouwens, dat mensen de negatieve dingen wel zien en het positieve niet, jammer is dat.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:14

Ik heb niet het hele topic gelezen en weet ook niet goed hoe ik zou reageren maar ik heb wel een andere vraag;

Laatst stond ik voor het huis van mijn vriend waar op de hoek een coffeeshop is. Daar stond een vrouw buiten met een kinderwagen met een baby, terwijl de andere vrouw binnen was. Later liepen ze door de straat, beide met een jointje en nog steeds de baby in de wagen. Ik stond vol ongeloof te kijken. Als je wil blowen zorg dan op zijn minst voor een oppas. Nu is mijn vraag: Hoe moet je daar op reageren en kun je daar iets tegen doen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:22

n_arelle schreef:
Als je wil blowen zorg dan op zijn minst voor een oppas. Nu is mijn vraag: Hoe moet je daar op reageren en kun je daar iets tegen doen?

Wat zou je er tegen willen doen en op welke gronden? Werd het kind in gevaar gebracht? Naar mijn mening hoeft een jointje niet automatisch gevaar op te leveren voor het kind. Of het wenselijk is... dat hangt denk ik vooral van je eigen opvattingen af en is dus iets dat ouders voor zich moeten bepalen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:45

Citaat:
Ik dus echt nog nooit! Mijn moeder geloofde daar niet in. Hoewel ik kan me voorstellen dat bij hele kleine kinderen een tik(je) op de vingers echt geen kwaad kan Tot een aar of 4. Vooral bij brutaliteit werkte dat bij een kennis onzettend goed. En die tikte echt niet hard.

Tsja, ik ben van mening dat een tik geen kwaad kan, heb er vroeger ook zat gehad en ik heb er echt niks aan over gehouden behalve dat ik erg gehoorzaam ben! :+
Ik denk dat je als ouders moet kijken want 't beste voor jou en je kind werkt maar een tik kan IMO echt geen kwaad! ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:16

@Hannah_Menno,
Indirect kan het dus wel "kwaad", jij vindt het nu ook normaal om een kind een tik te geven....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:17

Ik lees hier dat veel mensen vinden dat een corrigerende tik best kan, echter wettelijk gezien mag dit in Nederland niet meer en is zelfs dat al mishandeling. Ook is bewezen dat kinderen die gecorrigeerd worden met een tik sneller zelf ook gaan slaan als iets ze niet zint. Consequent zijn en duidelijkheid bieden is het belangrijkste bij het opvoeden van kinderen.

Ik heb als pdagogisch medewerker in een leefgroep gewerkt en stond daar verbaasd van het verschil in gedrag van deze kinderen thuis en in de groep, de structuur en duidelijkheid zorgde ervoor dat de kinderen in de groep echt lieve opgevoede kinderen waren, en voor sommige duurde dat tot het moment dat ouders langskwamen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:21

Slaan? Ik ben blij dat mijn ouders me nooit geslagen hebben en ik dit voorbeeld doorgeef, zal me kids nooit slaan al jeuken de handjes best wel eens hoor maar ga dan heel pedagogisch de hondjes uitlaten.

Als ik kindermishandeling vermoed?
Ja bel ik de politie, en niet anoniem maar gewoon met naam en adres, dit moet toch stoppen of niet?
Wel moet ik zeggen dat ouders die hun kind soms een tik geven hier niet onder kindermishandelaar geschaard hoeven te worden, dat is echt bullshit.
De ene doet het zo en de andere weer zo, vroeger kreeg je ook een heel ander advies als nu en zolang zelfs jeugdzorg niet eens meer weet wat te doen, laten we het er op houden dat we allemaal alleen maar het beste voor onze kids willen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:35

Brainless schreef:
@Hannah_Menno,
Indirect kan het dus wel "kwaad", jij vindt het nu ook normaal om een kind een tik te geven....

Ja dus? Kom zeg, een kind is niet van suiker! Vroeger gingen die kinderen al heel snel over de knie. Tegenwoordig gaat alles maar zoals 't kind wil, er zijn nu niet voor niets programma's met Nanny's! Hup, aanpakken die kinderen!

(Ja, sorry, houd niet echt van kinderen maar een tik krijgen ze echt niks van en dat ze 't zien als mishandeling vind ik al helemaal belachelijk!)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:36

En die Nanny's slaan de kinderen de keet door zeker.....

En mijn kinderen krijgen echt niet meer hun zin als ik vroeger hoor!!
Laatst bijgewerkt door Brainless op 31-08-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:37

Nee, dat doen ze zeker niet maar die ouders hebben 't allemaal verkeerd aangepakt en het kind altijd de zin gegeven.. Ja, en dara krijg je die problemen van!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:38

Hannah_Menno schreef:
Nee, dat doen ze zeker niet maar die ouders hebben 't allemaal verkeerd aangepakt en het kind altijd de zin gegeven.. Ja, en dara krijg je die problemen van!

Maar dan heeft slaan geen zin, maar een consequentere opvoeding wel!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:39

Ach, een fikse tik op het juiste moment doet wonderen :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:39

Misschien wel, zoals ik al zei werkt de ene manier van opvoeding wel voor 't ene kind maar misschien niet voor 't andere! ;) De ene kun je beter een keer een tik geven terwijl je er met de ander bijvoorbeeld beter een x mee kunt praten! :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 20:40

Hannah_Menno schreef:

Nou echt als ik die programma's zie, ze nemen natuurlijk altijd e ergste voor de kijkcijfers maar ja eerlijk ik mep me kinderen niet maar als ik zo behandelt zou worden, grote mond en slaan op de ouders ik denk dat je je kind er dan ook een plezier mee doet hem eens een goede welgerichte schop onder zijn zitvlak te geven.
Ik hou heel veel van me kinderen maar als ze zo doen, tjee zeg, ik ben bang dat ze dan 4 weken niet meer kunnen zitten om over pardrijden maar niet te praten.

sonjim

Als je die programma's ooit echt gezien had was je opgevallen dat die altijd werken vanuit het principe kinderen laten meehelpen en belonen voor het goede, en negeren van het negatieve of straffen door middel van time out.

Shadow0

Hannah_Menno schreef:
Tegenwoordig gaat alles maar zoals 't kind wil, er zijn nu niet voor niets programma's met Nanny's!

Als je die programma's ziet zul je opgemerkt hebben dat geen enkele Nanny, in geen enkele crisissituatie OOIT aanraadt het kind dan maar een tik te geven. En toch hebben die Nanny's effect - en de ouders, die beslist wel eens een tik hebben gegeven of op een andere manier ruw of hardhandig ware, niet.

Edit: wat Sonjim zegt dus :j