Scholen op basis van geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:55

Wat ik van mijn jongste dochter heb gehoord is dat zij op (de middelbare) school wel onderwijs kregen over de evolutietheorie, maar dat een die-hard christen in haar klas weigerde te luisteren. Dit betrof trouwens geen christelijke school. ;)

Ik denk dat er op de extreem christelijke scholen niet over de evolutietheorie wordt gesproken. Als ouder weet je dit denk ik van tevoren en sta je hier achter.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:58

Brainless schreef:
Waarom is dat een belangrijk onderdeel??
Is maar een heeeeel klein stukje van het onderwijs.
Ik vind het belangrijker dat ze goed leren lezen, schrijven en rekenen.

Het heeft alles te maken met geschiedenis, toch niet geheel onbelangrijk. Het ontstaan van de aarde is een heel belangrijk onderdeel, immers wie het verleden niet begrijpt zal het heden niet kunnen verklaren. De bijbel en het geloof is in weze een heel mooi iets. Ik heb daar ook helemaal niks tegen echter, het mag nooit als enige bron worden gebruikt, dat maakt mensen kortzichtig, hetzelfde geld voor mensen die niet openstaan voor anderen.

Ayasha
Blogger

Re: Scholen op basis van geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:03

da's een stukkie algemene kennis, de evolutie theorie en het ontstaan van de wereld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:06

Ik heb vroeger ook geen evolutie theorie gehad, maar ik ben denk ik niet kortzichtiger dan mensen die dat nu wel hebben gehad.
Ik zie niet in dat de evolutie theorie en of de schepping belangrijk zou zijn voor het openstaan voor anderen. Of om het heden te kunnen verklaren.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:12

Mickey schreef:
Daarnaast zijn er zoveel verschillende soorten mensen, niet voor alle mensen is een soort onderwijs geschikt. Iedereen heeft een eigen manier van leren en informatie verwerking. Juist door de verschillende type scholen kun je tegemoet komen aan die verschillen.

Daarnaast moet je niet een soort onderwijs idealiseren. Overal zitten haken en ogen aan. Beter kun je kijken dat je je kind stuurt naar een basisschool die past bij de behoeften van je kind.

Het 'probleem' is denk ik dat veel streng gelovige mensen hun geloof voor goed onderwijs van hun kind stellen. (dat klinkt nu wat hard maar de kinderen van de christelijke mensen hier moesten echt naar een christelijke school hoor, ook als er een beter openbaar alternatief was) Er waren zelfs kinderen die gedwongen werden met de bus naar een reformatorische middelbare school te gaan, terwijl er een prima (zelfs christelijke) middelbare school in hun eigen dorp was. Helemaal op die leeftijd vind ik dat ze zelf moeten kunnen kiezen.

Maar goed das wat anders, sommige streng gelovigen hebben als enige prioriteit dat het een christelijke school is en ook inderdaad weleens dat zoveel mogelijk kwaad etc van de wereld buitengehouden/stilgehouden wordt. Ik vind het gewoon een beetje jammer dat er zulke scholen bestaan en dat dat mogelijk is, zoals ik eerder al zei, kids moeten zélf leren nadenken. Dus ben ik inderdaad geneigd een school die objectief met kinderen over geloven, evolutie, seks etc omgaat beter te vinden ja.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:15

pharagirlke schreef:
da's een stukkie algemene kennis, de evolutie theorie en het ontstaan van de wereld.

Veel christenen hebben genoeg aan genesis hoor. :P Maar goed das een andere discussie, die hebben we aleens gehad. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:22

klopt, maar de maatschappij is nu eenmaal niet meer 100% christen....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:26

Lepeltje schreef:
pharagirlke schreef:

Veel christenen hebben genoeg aan genesis hoor. :P Maar goed das een andere discussie, die hebben we aleens gehad. ;)

Maar wel onderdeel van een goeie educatie. Ik verwacht dat als ik mijn kind naar school stuur hij/zij correct word onderwezen. Beweren dat de aarde 2000 jaar bestaat klopt gewoon weg niet, en valt mijns inziens dus niet onder een correcte educatie.
Ik ben zelf niet gelovig, maar heb wel de bijbel gelezen. Dat vind ik dus ook een stukje algemene kennis. Ik wil ook nog de koraan lezen, puur uit intresse. Ik verwacht dat mijn kinderen (die ik nog niet heb hopelijk niet te lang meer :P )op school ook de verschillen leren tussen de geloven. Waarom kan dat andersom dan niet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:50

Deze discussie loopt al in dit topic. Vandaar een slotje.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:18

Na overleg is het slotje verwijderd: beide discussies spitsen zich toe op andere onderwerpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:47

Brainless schreef:
Ik heb vroeger ook geen evolutie theorie gehad, maar ik ben denk ik niet kortzichtiger dan mensen die dat nu wel hebben gehad.
Ik zie niet in dat de evolutie theorie en of de schepping belangrijk zou zijn voor het openstaan voor anderen. Of om het heden te kunnen verklaren.

evolutie theorie is oa belangrijk bij bepaalde studierichtingen "later". Door het kind dat niet te leren, geef je hem dus een achterstand als het een van die studierichtingen wilt doen. Ik weet dat er van ons bv in orthopedagogie al verwacht werd dat we de evolutie theorie kende. Dan zit je kind daar met achterstand omdat de ouders hem perse wilde laten geloven dat God in 7 dagen de wereld schiep. ;)

Ook het ontstaan van de wereld is in bepaalde studies belangrijk. Dat zijn gewoon dingen die verwacht worden dat je die weet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:02

@Pharagirlke
(bijna) alle opleidingen zijn te volgen op scholen met christelijke grondslag.
Ik snap niet waarom het een hekel punt zou moeten zijn bij orthopedagogie, maar zoals jijal zeg, je moest de evolutie theorie kennen, je hoefde er niet in te geloven.
Op latere leeftijd weten wat de theorie er achter is vind ik niet zo slecht.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 28-08-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:02

Ik zat op de KHLim, ofwel: Katholieke Hogeschool Limburg. ;) Christelijke grondslag dus. :D Maar christelijk of niet, ze moeten gewoon het leerplan volgen hoor ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:06

Raar dat ze dit wel zeggen op hun website:
Citaat:
Deze opleiding hecht daarenboven veel belang aan het menselijke en sociale aspect in de vorming en dit vanuit een christelijke inspiratie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:06

Ik ben er achter gekomen dat op hun site wel meer staat wat ze niet uitvoeren :+ Een van de redenen waarom ik er mee ophoud en naar een andere school ga ;) Maar heb er een jaar gezeten en ik kan je vertellen dat, als je echt gelooft in de schepping en de evolutie theorie niet kent, dat je het dan erg moeilijk hebt daar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:15

Zolang kinderen wel echt kind mogen zijn, zie ik totaal geen bezwaar in de geloofscholen. Ik heb zelf op een christelijke basis en middelbare school gezeten en dat is mij zeer goed bevallen! :) Belangrijkste op beide scholen was niet het christelijk geloof erdoor drukken, maar de kernpunten ervan in praktijk brengen (respect etc voor iedereen, ongeacht geloof :) ). Er werd ons juist geleerd om een eigen mening te vormen, wij kregen natuurlijk wel de Bijbelverhalen, maar daarnaast ook de reguliere revolutietheorie.
Er zaten bewust veel atheistische kinderen op onze school, omdat de school goed bekend stond :) Misschien juist vanwege de christelijke grondslag was het wel een strenge school. Normen en waarden waren enorm van belang daar (best nog een ouderwetse school, alleen dan zonder mep met de lei natuurlijk :D)
De boeken over vampieren konden wij ook rustig lezen, die stond gewoon naast de kinderbijbel :D Er waren altijd kinderen die het niet mochten lezen thuis, omdat het des duivels was. Nou ja, prima toch :) Ze waren daardoor niet minder kind, want er waren genoeg andere boeken die wél konden :)

Enige toneelstukken die wij speelden waren het kerstspel hahaha :D Want behalve de christelijke toneelstukken, deed onze school er gewoonweg niet aan. Zelfs de atheistische kids maakten ruzie over de rol van maria of jozef :D

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 23:45

pharagirlke schreef:
evolutie theorie is oa belangrijk bij bepaalde studierichtingen "later". Door het kind dat niet te leren, geef je hem dus een achterstand als het een van die studierichtingen wilt doen. Ik weet dat er van ons bv in orthopedagogie al verwacht werd dat we de evolutie theorie kende. Dan zit je kind daar met achterstand omdat de ouders hem perse wilde laten geloven dat God in 7 dagen de wereld schiep. ;)

Ook het ontstaan van de wereld is in bepaalde studies belangrijk. Dat zijn gewoon dingen die verwacht worden dat je die weet.

Oke.
Ik zit nu op een refo-school (o.a. omdat vriendinnen er toen heengingen, ben christelijk maar niet zo zwaar).
Maar wij hebben het bij godsdienst ook uitgebried over de evolutietheorie gehad hoor. We hebben er hele discussies over gehad. ;)
We hebben het ook over ethiek gehad; en dat in combinatie met geloof; en ook over andere geloven.
Mede daarom ben ik er tegen dat er alleen openbaar onderwijs mogelijk zou zijn.

Ook omdat deze school waar ik op zit een hele andere sfeer heeft, als dat ik op de school van een m'n beste vriendin kom. ;)
Daar schelden/vloeken mensen veel; gaan veel mensen maar in het weekend ff met elkaar mee naar bed omdat ze toevallig weer single zijn; hebben een andere tijdsindeling, veel uitgaan enz.
Niet dat dat bij ons niet zo is; maar in (veel) mindere mate.

Natuurlijk is de omgeving waar je in bent beschermd, en zijn sommige ouders zo extreem dat hun kinderen kunnen doorslaan als ze in het echte leven belanden.
Maar als je ook ongelovige vrienden hebt of gewoon werkt in een niet-christelijke omgeving is dat genoeg om die sfeer mee te krijgen en je eigen meningen en ideeën te delen met anderen, of ze nou wel of niet gelovig zijn, zonder jezelf op te dringen.
Ik vind het ook goed dat christelijke opleidingen (bv. de Driestar lerarenopleiding) mensen verplicht om stage te lopen in een niet-christelijke omgeving. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:09

Eh dat zegt meer over de school dan over niet gelovigen, ik vloek enkel als die 500kg op mijn voet gaat staan en ik heb niet elk weekend een ander (integendeel zelfs. Ben al bijna twee jaar samen met mijn vriend.) Dus zo een andere sfeer dan op een normale school zal er niet hangen. ;) Die zin gaf me even het idee (ik ga er vanuit dat je het zo niet bedoelde) dat elke niet gelovige ook meteen low-budget-volk is :=

Ik herinner me nog dat ik op een provinciale school zat, geen christelijke dus, en dat de leerkracht aarderijkskunde vroeg of iemand wat kon vertellen over de oerknal en hij wees daarbij een streng gelovig meisje aan. Waarop zij antwoord: "ik geloof in de schepping." en daarmee was de kous af :roll: Tja, wat moet je daar dan mee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 00:13

Ik ben voor het afschaffen van scholen op basis van geloof. Alles openbaar. Geloof is iets persoonlijks en dat moet ook persoonlijk blijven imo.

Bij de afschaffing van artikel 23, ondervangen we ook meteen de scholen die op het islamitisch geloof zijn gebaseerd.

Een discussie over darwin/oerknal versus geloof vind ik een non-discussie. Wetenschap is gebaseerd op feiten, geloof op oude verhalen, lijkt me geen eerlijke discussie.

We hebben het tegenwoordig ook niet meer over of de wereld plat is en of de zon om de aarde draait. Het is een kwestie van tijd dan wordt ook evolutietheorie en de oerknal door het geloof omarmd.

De paus heeft Darwin's theorieën al erkend, tegelijk met het uit de ban halen van Galilei :-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 00:16

Darwins theorie is geen wetenschappelijk bewijs, het is een theorie die "meest aannemelijk" is ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:47

Ik vind dat een kind zelf moet kiezen wat hij/zij wilt geloven, een school is er niet om het geloof uit te leggen, maar om de leerlingen rekenen en taal te leren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:03

Hmm ik vind dat ieder kind bepaalde kennis toch wel mee moet krijgen vanuit school. De weg hiernaartoe interesseert me niet heel veel. En gelukkig zijn er ook gestandaardiseerde toetsen voor elke school om tot een diploma te komen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:05

ik geloof niet in scholen op basis van geloof.......... ik vind dat dit niet werkt in de maatschappij waarin wij leven..........

wel ben ik van mening dat op elke school elk geloof behandeld moet worden........... ruim behandeld moet worden........

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:06

KiWiKo schreef:
wel ben ik van mening dat op elke school elk geloof behandeld moet worden........... ruim behandeld moet worden........

Zeker! Ik denk dat een heleboel haat en nijd voortkomt uit onwetendheid over elkaar's geloof en bijbehorende normen en waarden. Onder het mom van 'wat de boer niet kent vreet ie niet' ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 13:11

en dat geloof ik ook........... :D

vele geloven hebben zoveel goede dingen........... leer het maar, word er wijs in........... en geniet van de kennis......