Islamitische school sluit andere culturen uit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mickey

Re: Islamitische school sluit andere culturen uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:06

Vond je het verschil van de leerlingen erg groot of het verschil in aanbod aan de leerlingen erg groot?
Natuurlijk zijn kinderen die meer moeite hebben met de leerstof minder makkelijk. Dan wordt juist van de leerkracht gevraagd om te doen waar hij/zij voor is aangesteld ipv alleen maar alles volgens de methode te geven. Wanneer een kind uitval vertoond moeten er naast herhaling ook op een andere wijze instructie gegeven worden. Maar goed dat hoef ik jou niet uit te leggen ;)

Dat de mentaliteit van leerkrachten per school kan verschillen is niet meer dan logisch in mijn ogen. Iedere school heeft namelijk een eigen visie en wanneer je per school het team bekijkt zul je vaak ook verschillen zien. Maar ik denk dat dat vaak ook samen hangt met het soort publiek dat een school heeft.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 22:27

Ik vond het verschil in leerlingen erg groot, maar ook in de manier waarop daarmee omgegaan werd. Niet zozeer in het aanbieden van de stof (daar weet ik inderdaad nog wel iets van als docent in het speciaal onderwijs ;)), want het spreekt voor zich dat dat op een manier moet worden aangeboden die bij het kind past. Meer in de waarde die aan een kind gegeven werd. Een voorbeeld: ik liep stage op een (RK) basisschool in een klein boerendorp hier in de omgeving, groep 3/4. Een kleine klas van in totaal 17 (allemaal boeren-)kinderen. Er zat in die klas een meisje dat heel goed scoorde, volgens de cito-noteringen op alles een dikke A. Zij was echt het vriendinnetje van de juf, mocht veel dingen, kreeg steeds een dikke pluim als ze weer eens op haar duimpje iets gehaald had.
Er zat ook een jongetje dat zijn uiterste best moest doen voor een D of misschien een lage C. Zo'n kind dat ieder jaar hakken over de sloot overgaat, maar wel continu op zijn tenen loopt, je kent ze wel. Juf bood hem de stof wel op een 'correcte' manier aan, probeerde wel veel, maar ik vond haar er ook tamelijk ongeduldig mee. Het was een schat van een ventje, maar hij kon ook geen pootje verkeerd zetten of juf wees hem erop dat hij toch echt beter zijn best moest doen. Terwijl hij heel wat meer zijn best deed dan het voornoemde meisje. Ook in de lerarenkamer werd natuurlijk over die kinderen gesproken (want anders dan gemiddeld) en ik vond het verschil in toon niet positief. Meisje was geweldig, jongetje een luie domoor, bij wijze van spreken.
Ik vond het echt opvallend. De rest van het team vond het echter niet meer dan normaal. Jammer, erg jammer.

Ik denk dat je met het soort publiek al een grote hap van het 'probleem' te pakken hebt. Op de 'boeren'school waar ik stond, was er een mentaliteit van 'niet banketstaaf maar poetsen', ook bij de ouders. School, daar ging je naartoe om te leren werken en om dingen te leren die je moest kunnen als je de boerderij later over moest nemen. Even gechargeerd gesteld natuurlijk, maar voor een groot deel wel waar. Geen eieren eronder, niet zaniken, werken.
Op de school waar mijn kind nu zit, wordt er heel anders met kinderen omgegaan. Het publiek is er inderdaad ook naar: kinderen worden gezien als waardevol, een geschenk van God. Bij de ingang van de school hangt een manshoge poster met '101 manieren om een kind een complimentje te geven'.
Het verschil is hier heel duidelijk aanwezig, vind ik. Nou heb ik ook wel de twee uitersten te pakken, maar goed - het verschil in sfeer is niet echt gemakkelijk in woorden uit te drukken.

Anyway, morgen om 7 uur staat de metselaar hier weer op de stoep, dus mijn dag is weer voorbij. :) :wave:

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:13

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik heb het er eigenlijk moeilijk mee dat zo'n scholen uberhaupt bestaan. Dat kan je toch met moeite integratie noemen?

Scholen mogen van mij best lessen islam geven, of eender welke andere religie, als daar vraag naar is, maar dit is in mijn ogen gewoon een poging om je eigen cultuur op te dringen in een land waar die cultuur eigenlijk niet echt thuishoort.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:17

Waarom dan, Guanacotje? In dit land is vrijheid van godsdienst. Er is ook vrijheid van onderwijs. 'Die mensen' hebben dus alle recht om een school te beginnen op religieuze basis, van wat voor religie dan ook. Al wilden ze een school beginnen gebaseerd op de aanbidding van het Blauwe Spaghettimonster - so what?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:19

Ik schrijf dat ik het er moeilijk mee heb, niet dat het verboden moet worden ;)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:22

In mijn ogen heeft het niets met integratie te maken...
Toevallig maandag nog met een nederlandse man staan praten met een nederlandse vrouw en 2 nederlandse zoontjes die beide op een Islamitische school zitten. :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:22

Dat zeg ik ook niet. Maar ik snap eigenlijk ook niet dat je er moeite mee hebt... ik vraag toch: waarom dan?

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:42

Blue_Eyes schreef:
Dat zeg ik ook niet. Maar ik snap eigenlijk ook niet dat je er moeite mee hebt... ik vraag toch: waarom dan?

Ik ga proberen om het uit te leggen, weet alleen niet in hoeverre ik daarin zal slagen zonder mensen tegen hun schenen te schoppen.

Vrijheid van godsdienst is een van de beste dingen die je kan hebben, dan kan iedereen gewoon zelf kiezen hoe ze het aanpakken, en hoeft niemand daar wat van te zeggen, het is gewoon zoals het is, en het is goed zo.

Ik heb zelf in het secundair onderwijs gezeten op een katholieke school. Mijn klas bestond uit 14 mensen, waarvan de helft moslim, de andere helft 'katholiek' (in zoverre dat je het nog zo kan noemen, niemand onder hen was 'echt' gelovig). Onze lessen godsdienst waren erop gebaseerd om kennis te maken met alle grote godsdiensten, de verschillen ertussen te herkennen, om dan in de geschiedenis van die godsdienst op zoek te gaan naar wat de bron is van die verschillen. Waar de 'katholieke' groep gewoon leuk mee de koran en geschiedenisteksten doorzocht, ging de 'islam' groep vaak in discussie met wat ze in de katholieke/boeddhistische/hindoe/whatever-teksten vonden. Een vaak voorkomend fenomeen bij ons (dus ik zeg niet dat dat overal perse zo hoeft te zijn, dit is enkel mijn eigen ervaring) was dat er een discussie op gang kwam, waar bepaalde mensen (dus ook niet noodzakelijk iedereen) ervan overtuigd waren dat hun geloof de enige waarheid was, en soms letterlijk weigerden om de bijbel door te lezen, omdat dat niet kon volgens hun. Ik vind dat er absoluut ruimte moet zijn voor discussie daarrond, maar ik vind evengoed dat zij mogen weten wat de katholieke visie is op sommige onderwerpen. Daar hadden een aantal van hen blijkbaar geen zin in. Naarmate de jaren vorderden, merkte ik wel een verschuiving op, en ze begonnen wel moeite te doen om ook de 'theorie' rond andere godsdiensten te leren kennen. Vanaf dan hadden we boeiende gesprekken en discussies waar iedereen wat aan had, en geen welles-nietes-spelletjes.

Mijn 'probleem' (om het even zo extreem te stellen, want zo'n woord is er eigenlijk veels en veels te sterk voor) met een islamitische school, is dat ik me afvraag hoe het er daar aan toegaat. Ik weet dus niet hoe ze daar in de lessen tegenover andere godsdiensten staan, maar ik vrees dat er daar amper of niet wordt gekeken naar hoe het bij de katholieke godsdienst zit.
In dit artikel lees ik vervolgens dat ze andere leerlingen willen weren uit deze scholen, en daaruit leid ik af dat ze daar liever geen ruimte voor discussie organiseren. Dat vind ik gewoon jammer.

En laten we eerlijk zijn, in deze streek betekent het geloof voor de meeste jongeren amper nog iets, maar het heeft onze cultuur wel gemaakt zoals ze is. Een paar eeuwen geleden was het geloof hier enorm belangrijk, en daar dragen we nog steeds de erfenissen van mee. Als ik dan hoor dat een school gericht is op islam, en andere leerlingen wil weigeren, is dat voor mij geen teken dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in de cultuur en geschiedenis van ons land.

Het minste wat je in mijn ogen moet doen als je immigreert, is ervoor zorgen dat je op de hoogte bent van de cultuur en geschiedenis van het land waar je naartoe gaat. Je hoeft het er daarom niet mee eens te zijn, maar met wéten is toch niks verkeerd? Daarom heb ik het er dus moeilijk mee dat er scholen bestaan die 'onze' cultuur en geschiedenis gaan weren, en door leerlingen te willen weigeren ook signalen uitzenden dat ze daar eigenlijk weinig interesse in hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:46

IK heb daar wel een aantal dingen tegenin te brengen, eigenlijk.
Ten eerste: niet alle moslims zijn ook allochtoon. Je moest eens weten hoeveel autochtone moslims er in Nederland zijn.
Ten tweede: denk je dat het op zeer streng christelijke scholen anders is? Dat daar wel ruimte voor discussie is? Van iedere school'soort' heb je uitwassen.
Daarnaast: dit is 1 school. Er zijn legio islamitische scholen waar het er wel gewoon gematigd en 'normaal' (voor zover wij dat bepalen) aan toe gaat.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:54

Blue_Eyes schreef:
IK heb daar wel een aantal dingen tegenin te brengen, eigenlijk.
Ten eerste: niet alle moslims zijn ook allochtoon. Je moest eens weten hoeveel autochtone moslims er in Nederland zijn.
Ten tweede: denk je dat het op zeer streng christelijke scholen anders is? Dat daar wel ruimte voor discussie is? Van iedere school'soort' heb je uitwassen.
Daarnaast: dit is 1 school. Er zijn legio islamitische scholen waar het er wel gewoon gematigd en 'normaal' (voor zover wij dat bepalen) aan toe gaat.

ik spreek dan ook enkel uit eigen ervaring, en over hier in de buurt. Op strenge christelijke scholen zal het vast ook zo aan toe gaan, daar twijfel ik niet aan, en daar heb evengoed een probleem mee als met de school waar het hier over gaat. Maar om eerlijk te zijn ken ik geen enkele streng katholieke school... Ook heb ik eigenlijk geen weet van een islamitische school hier in de buurt.

Verder moeten we misschien gewoon besluiten dat we verschillen van mening, en het daarbij laten :)
ik heb gereageerd op een topic waar ik eigenlijk niet voldoende kennis over heb. Dat gebeurt hier op bokt uiteraard vaker, maar bij onderwerpen die zo gevoelig liggen als dit, had ik gewoon slimmer moeten zijn en even mijn mond houden.
Als ik mensen heb beledigd die dit meelazen, spijt me dat, dat was niet mijn bedoeling...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:57

Ik ben niet beledigd hoor, niet over een onderwerp dat mij verder niet aangaat ;) Maar ben wel erg benieuwd wat mensen dan beweegt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:16

guanacotje: ik snap je gevoel wel, maar je zegt eigenlijk ook een beetje dat het prima is dat er vrijheid van geloof is. Iedereen mag geloven wat 'ie wil. Maar de manier waarop in jouw klas de katholieke groep geloofde, vind je wel 'beter' dan de manier waarop de islamistische groep geloofde. Dat is dan natuurlijk niet helemaal vrijheid van geloof.

Ik sta ook open voor alle mogelijke geloven, en ik laat iedereen in z'n waarde. Maar de islamitische groep in jouw klas geloofde op een andere manier. Strenger. Maar is dat ook niet wat vrijheid van geloof betekent; niet alleen dat je je eigen geloof mag kiezen, maar ook de manier waarop je gelooft, en hoeveel ruimte daarin is voor andere geloven?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:20

xx_Horsiex schreef:
Dit is weer zo krom he, als een Nederlandse school dit zou handhaven dan vlogen de woorden als discriminatie, racisme en weet ik niet wat door de lucht, maar voor een Islamitische school mag dit wel? Bah, dat die lui lekker naar hun eigenland terug fietsen, ga toch weg.

En hier sluit ik mij met 100% bij aan!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:41

MarloesRixt schreef:
xx_Horsiex schreef:
Dit is weer zo krom he, als een Nederlandse school dit zou handhaven dan vlogen de woorden als discriminatie, racisme en weet ik niet wat door de lucht, maar voor een Islamitische school mag dit wel? Bah, dat die lui lekker naar hun eigenland terug fietsen, ga toch weg.

En hier sluit ik mij met 100% bij aan!

In Nederland bestaan ook zeer zware christelijke scholen met "absurde" regels.
Meisjes alleen in rok naar school, niet mee doen aan festiviteiten (zoals Koninginnedag/avond4daagse), Meesters/Juffen moeten dezelfde zware godsdienst hebben. Van vrouwen wordt verwacht niet meer te werken als ze eenmaal 1 kind hebben (soms al als ze getrouwd zijn).

ps: Veel leerlingen van een Islamitische school zijn gewoon Nederlander (meestal wel van Marokkaanse/Turkse afkomst), dus hoezo "terugfietsen naar hun eigen land"?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:16

ik snap nog steeds niet waarom een school een bepaalde geloofs overtuiging moet aanhangen volgens sommige ouders.

het is veel eenvoudiger en goedkoper als alle kinderen openbaar onderwijs zouden volgen.
en het bevordert de intergratie.

niet allemaal apart maar bij elkaar, dan zien de moslims/cristenen/katholieken tenminste dat heidenen ook mensen zijn ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:20

Alex, niet om het een of ander, maar na een aantal discussies met jou gevoerd te hebben, heb ik meer het gevoel dat jij denkt dat gelovigen (wat voor geloof dan ook) geen mensen zijn. Niet andersom.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:22

ben het wel met Alex eens........

wat heeft geloof met onderwijs te maken?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:23

Heel veel, eigenlijk. Dat heb ik al een aantal keer uitgelegd in dit topic en in dat andere dat gesloten is. Het is niet alleen iets wat je op zondag in de kerk doet, het is verweven met je hele leven. Niet los te zien dus van hoe je je kind opvoedt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:26

maar wat heeft dat met onderwijs te maken???

onderwijs als in lezen, rekenen ed?

ik vat dat niet..........

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:48

Onderwijs is echt meer dan lezen en rekenen. Onderwijs is ook omgang met anderen, sociale vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, algemene ontwikkeling, geschiedenis, wereldorientatie.... you name it.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:08

Zoveel verschillende groepen mensen zoveel verschillende omgangs/leervormen. Dat zie je dus ook terug in de verschillende scholen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:23

KiWiKo schreef:
maar wat heeft dat met onderwijs te maken???

onderwijs als in lezen, rekenen ed?

ik vat dat niet..........

Als jij dat niet bij onderwijs vindt horen, dan zijn er in Nederland operbare scholen voor jouw kind. Maar sommige ouders willen onderwijs vanuit een bepaalde pedagogische stroming, daar hebben we vrije en montessori scholen voor. En sommige ouders willen onderwijs vanuit een religieuze achtergrond, en gelukkig hebben we daar ook bijzondere scholen voor. Gewoon omdat ouders in Nederland dat zelf mogen beslissen. En dat vind ik goed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:07

wat heeft pedagogisch met onderwijs te maken?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:22

Onderwijs bestaat nou eenmaal uit meer dan alleen inhoud, meer dan alleen waar Amsterdam en Zwolle liggen en meer dan 1+1=2. De manier waarop de inhoud onderwezen wordt maakt ook onderdeel uit van het onderwijs. En of die manier waarom nou algemeen is, of gekleurd wordt door een religieuze of pedagogische stroming. Ik vind dat ouders vrij in die keuze moeten zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:26

Pedagogisch heel veel! Ik zou geen school voor mijn kinderen willen die (extreem gezien) lijnrecht tegenover mijn opvoeding staat.