Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yeyo

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:27

o ja joh? dat ga ik ff uitzoeken :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:43

Vlees eten is erg belastend voor het lichaam daar zijn veel onderzoeken naar geweest. Het jammere is dat artsen echter weinig les krijgen in voedingsleer. Ze leren hoofdzakelijk over pillen en poeders om even kort door de bocht te gaan.

Advies geven weer vlees te gaan eten is dan ook wat dubieus.
Idd de juiste dingen eten om alle bouwstoffen binnen te krijgen is belangrijk. Veel groente, veel fruit, veel noten, zaden en pitten. Dan heb je alle bouwstoffen die je lichaam moet hebben.
Als je daarnaast ook nog de suiker laat staan doe je je lijf helemaal een plezier.

Suiker kent 125 nadelen waaronder demineralisering van het lichaam. Als je mineralentekort hebt kun je vitamines gaan slikken maar dan ben je aan het dweilen met de kraan open. Beter kun je de oorzaak van de demineralisatie wegnemen = suiker laten staan.
Maar aangezien suiker erg verslavend is is dat voor de meeste mensen erg moeilijk omdat ze opgegroeid zijn met suiker in alles.

Het is zelfs bewezen dat suikerziekte type 2 terug te draaien is met enkel veganistische voeding.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:46

odetteke schreef:
En dat lijkt me dus het lastige van veganist zijn, je kan best veel eten, maar je moet er wel vaak zelf voor aan de slag. Als vegetarier heb je nog behoorlijke keuze bij een bakker, supermarkt, qua vegaburgers, uit eten, op verjaardag etc.

Ik zelf eet geen vlees omdat ik de gedachte een lijk in mijn mond te hebben walgelijk vind.... een slagerij ruikt ook naar lijk met kruiden roep ik altijd :+
Ook voor mijn man bak ik geen vlees, als hij dat persee wil eten moet hij dat lekker zelf maken (want ik ga niet in lijken roeren). Ons jochie van 2 eet (voorlopig) nog vegetarisch met mij mee... de deal was iig geen vlees zolang ik borstvoeding geef :+

Het is even wennen maar het zelf niet zo'n punt.
Bij een bbq of verjaardag heb je vaak toch ook wel fruit en groentes in de vorm van paprika, wortels, nootjes e.d. en als ik denk dat het niet waarschijnlijk is dat er iets voor me is neem ik gewoon zelf mee. Mensen in mijn omgeving zijn daar helemaal aan gewend en kijken er niet raar meer van op.

Mijn man at wel vlees toen we bij elkaar kwamen maar is daar ook snel mee gestopt. Niet eens op mijn verzoek maar uit zichzelf. 1x per week eet hij een frikandel en dat is als hij patat eet.
Melkprodukten verdraagt hij niet dus wat dat aangaat moest ik toch altijd al vega-pudding voor hem koken.
Voor mezelf is vega a way of life.

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:28

Ik ben niet 'officieel' vegetariër, maar ik eet bijna of geen vlees. Wel kip en veel vis.
Moest ik alleen wonen weet ik zeker dat er geen vlees in huis zou komen.
Het smaakt me gewoon niet, en al bij al is het gezonder. :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:39

Huertecilla schreef:
Yeyo schreef:
en ik vind mezelf een grote hypocriet dat ik het wél eet, maar dat zodra de wantoestanden in de bioindustrie ter sprake komen steek ik mijn kop in het zand, want stel je voor dat mijn eetlust vergaat...

Wij hebben er voor gekozen om ons eigen vlees te fokken, doden en slachten.
Het leeft een goed leven, wordt zo humaan mogelijk gedood en we maken er optimaal en met besef van de waarde gebruik van.
Ik train bv het varken voor de jaarlijkse winterslacht om mooi te gaan zitten voor een broodje met het slachtpistool op het voorhoofd opdat ik het daarmee totáál stressloos kan doden.

hc

Ik vind dat in ieder geval al een heel stuk beter! Zelf kies ik er liever voor om helemaal geen vlees te eten, maar dat is mijn ding. Het staat mij nl ook tegen dat dieren gefokt worden om te slachten (maar dat is echt mijn gevoel, ik kan ook een heleboel argumenten noemen waarom dat niet zo'n probleem is). Stel dat wij ergens veel primitiever zouden wonen en dan zouden moeten jagen om te eten. Daar zou ik dan veel minder moeite mee hebben. Zo'n dier heeft dan een kans gehad.En een dier wat gefokt is voor de slacht, daar staat het van te voren al vast. Is vast een hele rare gedachtenkronkel van me :+ Want ik snap ook best dat ieder levend wezen uiteindelijk dood gaat en dat ie zoals bij bovenstaande methode het niet eigenlijk niet beter had kunnen treffen. Hahaha lekker dubbel dus. Komt erop neer dat ik veel respect op kan brengen voor bovenstaande HC, maar dat ik er liever voor kies om helemaal geen vlees te eten.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:42

Ik snap je beredenering wel, maar aan de andere kant....geen enkel dier heeft een kans als er mensen aan te pas komen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk!

Een tijger die zich als een tijger gedraagt word ook afgeschoten omdat ie een mens opat die hij niet had mogen grijpen....

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:59

Het schijnt toch ook zo te zijn dat varkens van te voren weten dat ze geslacht worden?

Weet niet of dat waar is, maar heb dat een keer gehoord. Misschien dat 1 van jullie het weet? :)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:09

Ja klopt, geen idee hoe dat kan.

Op mijn oude stal werden ook slachtvarkens gehouden, zodra ze de wagen in moesten was het total mayhem, gillen dat ze deden, niet normaal meer. Het werd ook vaak s'nachts gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:06

Staan varkens niet in de top 4 van meest intelligente dieren?
Op nr 1 staat de mens.. nr 2 de mensapen, nr 3 dolfijnen en op nummer 4 staan de varkens.
Dus ik geloof best wel dat ze heel goed doorhebben wat er gebeurd, dat ze zo'n dingen kunnen aanvoelen

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:16

Ik ben vegetarier. Maar niet echt het standaard type.

Ik heb op veel bedrijven gewerkt die fout deden met dieren. Op varkens op fokkerij, een kalver mesterij, legbatterij, een schapenboer met slachtlammeren, chinchilla farm voor bond.

Ik vind het heel erg dat zulke dingen gebeuren. Maar ik wilde zelf eerst weten of het geen verhalen waren. Nu weet ik het, dus ik ging biologisch eten. Tot ik me ging afvragen of dat wel eerlijk was. Van elk dier dat we slachten eten we minder dan de helft op. Grote delen worden verbrand of zijn niet bruikbaar.

De waarheid is echter dat je van al die verbranden botten en pezen een paar 100.000 afrikanen een heerlijke soep kunt voorzetten. En ik weet zeker dat ze er ook geen bezwaar tegen hebben om een hart te bakken en te eten.

Ik stuur geregeld dieren de wereld in waarvan ik weet dat hun leven voortijdig gaat eindigen. En ik heb heus in me leven heel wat kippen en konijnen de nek gebroken. Ik kan het nog steeds en zal niet aarzelen om het te doen wanneer nodig. Maar niet om de helft van zo'n dier te verspillen.

Tot het moment dat we in de wereld ons realiseren dat vlees eten verspillen is, tot die tijd eet ik geen vlees.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:44

@Veulen, ik kan me niet voorstellen dat je na die tijd wel weer vlees gaat eten.
Vlees eten is idd verspillend én vervuilend.
De plantenmassa die je nodig bent om 1 kilo vlees te 'produceren' kan een menigte aan geen vlees-eters voeden.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:56

Veulen84 schreef:
De waarheid is echter dat je van al die verbranden botten en pezen een paar 100.000 afrikanen een heerlijke soep kunt voorzetten. En ik weet zeker dat ze er ook geen bezwaar tegen hebben om een hart te bakken en te eten.

Zo dacht ik vroeger ook ... ;) ... maar de realiteit is dat (gekoeld) vervoer van dergelijke produkten teveel geld kost en wie gaat dat betalen. Bovendien komen hulpgoederen in dit soort gebieden 9 op de 10 keer niet aan op de plaats voor wie het bestemd is vanwege de vele corruptie in dat soort gebieden.
Ik dacht dat slachtafval verwerkt wordt in katten -en hondenvoer?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:08

@Yeyo: varkens zijn erg eenkennig en gillen om het minste of geringste al. Maar ben het met je eens dat het door merg en been gaat, akelig geluid.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:30

Rani007 schreef:
Zo dacht ik vroeger ook ... ;) ... maar de realiteit is dat (gekoeld) vervoer van dergelijke produkten teveel geld kost en wie gaat dat betalen. Bovendien komen hulpgoederen in dit soort gebieden 9 op de 10 keer niet aan op de plaats voor wie het bestemd is vanwege de vele corruptie in dat soort gebieden.
Ik dacht dat slachtafval verwerkt wordt in katten -en hondenvoer?

Ik weet dat dat te duur is. Maar heb je wel eens over na gedacht dat als je deze producten in eigenland zou gebruiken. Hoeveel minder koeien je dan nodig hebt. Dan zou je voor elk 2 kalveren dat nu per jaar hier gefokt word, een kalf daar heen kunnen sturen.
Elke koe hier vreet ergens in de wereld 10 hectare graan en gras ergens anders in de wereld op. Die hadden ze daar misschien wel heel hard nodig. (Waarbij ik dan meteen even de link: http://www.oxfamnovibpaktuit.nl/ spam, geef een gezin een geit of groententuin kado)

Dierenvoer dat in Europa word geproduceerd moet aan hoge eisen voldoen. In Nederland zelfs aan de zwaarste eisen ter wereld. Dat betekend dat grote delen van slachtafval niet voor voer mag worden gebruikt. ZO zijn er bv regels die zeggen dat runderhart niet zomaar gebruikt mag worden. Of dat ogen niet gebruikt mogen worden enz...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 19:50

Ik eet gewoon vlees, runds, varkens en kip. Ben nooit vegetariër geweest en zal het ook nooit worden. Heb respect voor vegetariërs en zal daar later, als vrienden geen vlees eten, daar ook rekening mee proberen te houden als ze komen eten. Maar enkel als ik dan ook respect terug krijg op het feit dat ik wél vlees eet.

Paard eet ik niet door de rare overtuiging dat elk stuk paard nog steeds Holly is :') (paard dat we 6 jaar geleden om hele rotte redenen hebben laten slachten. Was toen 12/13 dus dat zit er nog altijd zo in als toen :') Ook al weet ik onderhand beter, toch moet ik daar spontaan aan terug denken en dan gaat de zin me gewoon over :=)

Hond of kat zal ik ook nooit eten... Ben daar emotioneel te veel mee verbonden... Het "hoort" niet in mijn hersenen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:39

RedPassion schreef:
ranna schreef:
Leer kan ik niet helemaal uit de weg gaan maar doe het wel zoveel mogelijk.

Dat is ook zo ontzettend moeilijk heb ik gemerkt! Tassen e.d zijn bij mij ook niet van leer, sommige schoenen dan weer wel.

Misschien ben ik raar, maar ik heb daar geen problemen mee? Geen kleding of andere dingen die van leer zijn gemaakt.. Ook geen tassen of riemen..
Tevens ben voor het paard ook op antileer toer.. Kunststof zadel is al aanwezig en hoofdstel zit ook in de planning!

ranna schreef:
Vlees eten is idd verspillend én vervuilend.

Blijkbaar zorgt de vleesindustrie voor zo'n 18% van de co2-uitstoot (of iig heel veel).

Op mijn 7 of 8ste besloot ik voor het eerst geen vlees te eten, heb dit jaren volgehouden tot mijn 14. Toch toen langzaam weer beginnen te eten.. Inmiddels al dikke 8 maanden stopt met vlees eten. Zag hier ook dingen als melk en producten die op dierengetest zijn.. Ben ik ook heel erg mee bezig. Zal niet zeggen dat het overal mogelijk is, maar ik doe mijn best daarin! Eieren tevens ook, die worden hier thuis al jaááren gekocht van scharrelkippen of van onze eigen kipjes..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:48

Oja, schiet me nu net te binnen.
Wisten jullie dat in gewoon brood slachtafval verwerkt is?
Ik eet maar zelden brood maar manlief wel maar bestel altijd speciaal Ekobrood.
Vond nog een link van Kassa van een paar jaar terug waarin het wordt besproken http://www.trosradar.nl/index.php?id=ui ... temUid=970

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:53

Jemig, dat wist ik echt niet. Nou, dan maar biologisch brood in het vervolg, bedankt voor de link!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:24

intressant topic!

ik ben zelf trouwens geen vegetarier,maar heb wel begrip en respect voor de mensen die het wel zijn.

ik heb ook weleens gelezen dat het bijna meer energie kost/vervuiling geeft om bv soja producten te maken,zoals die vega burgers bv.

dat van het brood wist ik niet,jakkie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:12

Brrrr heb die link even bekeken. Gatver, heb meteen geen trek meer :n

Waar kan je vegetarische kaas halen?

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:20

Ik ben vegetarier omdat ik aan de dieren moet denken die daarvoor geslacht werden ik vind vlees gwn niet lekker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:26

Het eten van vlees ging me steeds meer tegen staan. Gewoon het idee dat er een dier geboren wordt om opgegeten te worden. Het stond me niet meer aan en ik ging steeds minder vlees eten, uiteindelijk dus helemaal niet meer. Ik mis het niet.

Wel heb ik laatst een stukje reebiefstuk gegeten bij iemand die hem zelf geschoten heeft.

Soja is idd erg slecht voor het milieu. Maar in lang niet alle vegetarische producten zit soja.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:29

ranna schreef:
Vlees eten is erg belastend voor het lichaam daar zijn veel onderzoeken naar geweest. Het jammere is dat artsen echter weinig les krijgen in voedingsleer. Ze leren hoofdzakelijk over pillen en poeders om even kort door de bocht te gaan.

Advies geven weer vlees te gaan eten is dan ook wat dubieus.
Idd de juiste dingen eten om alle bouwstoffen binnen te krijgen is belangrijk. Veel groente, veel fruit, veel noten, zaden en pitten. Dan heb je alle bouwstoffen die je lichaam moet hebben.
Als je daarnaast ook nog de suiker laat staan doe je je lijf helemaal een plezier.

Suiker kent 125 nadelen waaronder demineralisering van het lichaam. Als je mineralentekort hebt kun je vitamines gaan slikken maar dan ben je aan het dweilen met de kraan open. Beter kun je de oorzaak van de demineralisatie wegnemen = suiker laten staan.
Maar aangezien suiker erg verslavend is is dat voor de meeste mensen erg moeilijk omdat ze opgegroeid zijn met suiker in alles.

Het is zelfs bewezen dat suikerziekte type 2 terug te draaien is met enkel veganistische voeding.

Bij deze kan ik je garanderen dat als je eenmaal diabetes type 2 hebt, je er niet meer afkomt. Je kunt wel weer medicatie-loos/klacht-loos door het levengaan, maar je blijft altijd deze ziekte hebben, terugdraaien: :n

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:43

Arabesk schreef:
ranna schreef:
Bovendien zijn zuivelprodukten niet zo gezond als altijd beweert wordt, om niet te zeggen dat ze verantwoordelijk zijn voor een heleboel ongewenste effecten in een lichaam wat niet verteld wordt omdat dan een heel stuk van de economie in duigen valt.
Een heleboel mensen berichten dat ze zich veel fitter voelen als ze geen zuivel gebruiken, helderder in het hoofd en hun smaak zich veel beter ontwikkeld.
Maar het is echt wonderbaarlijk dat, als je een tijdje je eetgewoontes hebt aangepast en terugkijkt naar wat je altijd hebt gegeten, je je bij veel dingen afvraagt: 'hoe heb ik dat ooit weg kunnen krijgen?'
Een mens is een raar ding :D

Inderdaad.

Ik ben allergisch voor melk en toen ik heel jong was stopten mijn ouders met het geven van koemelk aan mij. Natuurlijk kregen ze iedereen over zich heen, want ja melk MOET.

Maar ja, even logisch nadenken, welk zoogdier drinkt er nog melk ná zijn zoogperiode :? en welk dier drinkt er melk van een ánder diersoort 8)7

Melk is bedoeld voor kalfjes, niet voor (volwassen) mensen en kinderen ouder dan vier jaar.

Het calcium in de melk zorgt juist voor botontkalking op latere leeftijd, omdat er ook een bepaald enzym in melk zit, dat calcium aan zich bindt

Bron? :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:56

Rock schreef:
Brrrr heb die link even bekeken. Gatver, heb meteen geen trek meer :n

Waar kan je vegetarische kaas halen?

Ik haalde het altijd bij de Natuurwinkel.

@Litterbox, dat is net zoiets als een verslaafde blijft altijd een verslaafde maar zolang ze niet in de buurt van het 'slechte' spul komen zijn ze gezond. Zal met diabetes ook zo zijn. Als je op engelstalige sites zoekt op 'reverse diabetes type 2' krijg je een lading aan sites die uitleggen hoe of wat.
Het is vanzelfsprekend dat, als je je leefwijze niet veranderd of terugvalt en ongezonde dingen eet, de diabetes je weer parten zal gaan spelen.

Heb een docu gezien 'spimply raw for 30 days' waarin zelfs type 1 diabetes werd teruggedraaid, dit alles onder strenge begeleiding van medici. De man die het programma samenstelde was zelf al jaren practiserend arts en vroeg zich af hoe het toch kan dat er zoveel 'rare' ziektes zijn ook op al heel jonge leeftijd. Hij ging op zoek en kwam al snel uit bij ons eetpatroon. Een erg boeiende docu.
Maar ook hier geldt, je moet gezond blijven eten. Als je terugvalt in eetgewoontes zal het terugkeren.
Maar dan is het de vraag; wil je gezond blijven of een levensgevaarlijke ziekte hebben?

En over melk dat botontkalking veroorzaakt en nog meer narigheid; er zijn plenty sites waarop dat te vinden is. Mss zelf even zoeken :)*