Basisschool zonder zomervakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:41

Fantastisch idee!! Ik denk dat dit voor kinderen veel rustiger en overzichtelijker is dan dat de vakanties wordt rondgesleept van opa en oma, naar BSO (die vaak ook in de vakanties dicht is.. :\ ) naar oppas, naar vakantiekamp etc.
Als de school beter aansluit op het ritme van het individuele kind is dit alleen maar prima en zal de school ook als minder belastend worden ervaren. Daarnaast kan je als ouder zijnde dan veel gerichter bezig zijn met je kind in de vrije uren die je hebt, in plaats van het kind maar overal heen sleuren om de tijd te doden...Ik neem aan dat er wel een minimum aantal vakantiedagen opgenomen moet worden achter elkaar, net als dat officieel bij volwassenen zo geregeld is (minimaal twee weken aansluitend per jaar)..Een kind heeft misschien ook wel meer de vrijheid in zijn eigen tempo te leren ipv het vaste klassetempo dat gehaaldmoet worden nu, waardoor er veel kinderen gefrustreerd en overvraagd rondlopen.

Goed bezig!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 14:58

Gracia schreef:
een individuele school (of individuelere)school werkt niet voor alle kinderen. Net als dat sommige kinderen totaal niet op hun plek zitten op een jenaplan school.
Het lijkt mij persoonlijk heerlijk een individuele school, als je tenminste genoeg tijd aan elk kind kunt besteden. En dat is op de gewone basisschool vaak echt niet haalbaar. Op veel scholen worden de klassen steeds groter (hier in de regio) en worden onderwijsassistenten en rt-ers wegbezuinigd. Want we krijgen niet meer geld van de overheid.

Maar goed dat is weer een hele andere discussie.

zoals ook heel veel kinderen niet op hun plek zitten op een klassikale school

daarom vind ik de mogenlijkheid tot een andere schoolkeuze
("gewoon" - jena - geloofsgrondslag - individueel etc etc etc )
ook een opvoedkundig onderdeel van de ouders ..

Stal_Fiore

Re: Basisschool zonder zomervakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:01

Tja.... en dan maar hopen dat de ouders voor deze school kiezen omdat het type school bij hun kind past en niet omdat het lekker makkelijk is kwa schooltijden en vakanties.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:03

ElCid schreef:
Gewoon het diploma invullen als ze de brugklas binnenkomen en ze dan 4, 5 of 6 jaar bezighouden; dan is iedereen blij, lijkt wel.
Het huidige gymnasium niveau is vergelijkbaar met de MULO van vroeger ;( , triest hoor.

Dát is wel héél kort door de bocht?
Ook de CE's vergeleken en de inhoudelijke lessen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:32

Liezel1 schreef:
ElCid schreef:
Gewoon het diploma invullen als ze de brugklas binnenkomen en ze dan 4, 5 of 6 jaar bezighouden; dan is iedereen blij, lijkt wel.
Het huidige gymnasium niveau is vergelijkbaar met de MULO van vroeger ;( , triest hoor.

Dát is wel héél kort door de bocht?
Ook de CE's vergeleken en de inhoudelijke lessen?

Jammer genoeg is het dus wel waarheid, ervan uitgaande dat de vroegere MULO niet vergelijkbaar is met de MAVO of VMBO T, maar eerder met het huidige HAVO top niveau van nu. Maar ja, dat zegt ook al genoeg.
Het gaat dan natuurlijk om een "generaliserende" vergelijking waarbij wordt gekeken naar het lesaanbod, het aantal vakken,discipline, etc. Jammer genoeg heb ik geen CE's op gym niveau van ca. 45 jaar terug, maar er zal zeker verschil zijn met nu, maar wel de meningen van echt oude rotten in het vak en ik geloof wel dat zij gelijk hebben.
Overigens zie je dergelijke dingen ook in het Hoger Onderwijs gebeuren; ik heb 2 jaar fysiotherapie gestudeerd maar ben daarmee gestopt omdat ik uitermate zwak ( zacht uitgedrukt) ben in de exacte vakken: scheikunde, natuurkunde die toen een belangrijk onderdeel waren.
In de huidige opleiding zijn die vakken geschrapt en vast daarmee ook andere strenge eisen.
Kijk eens naar het taalbegrip/ gebruik van de "hoogopgeleiden" van tegenwoordig; te triest voor woorden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.
Door allerlei "hoge lieden" die nooit voor een klas hebben gestaan is jaren terug beslist dat grammaica niet meer "mag", gelukkig zijn veel docenten er nu weer van overtuigd dat je toch echt geen taal kan leren zonder grammatica.
De schrijnende voorbeelden daarvan komen hier op Bokt dagelijks in volle glorie voorbij!!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:00

AngelsDitch schreef:
Tja.... en dan maar hopen dat de ouders voor deze school kiezen omdat het type school bij hun kind past en niet omdat het lekker makkelijk is kwa schooltijden en vakanties.

Dat hoop ik ook!
Ik vond het zelf wel een belangrijke stap in het leven van ons kind: welke school gaan we kiezen en op grond waarvan. Na 2 jaar blijkt dat dochterlief helemaal op d'r plekje zit.

Meen je dat ElCid, dat grammatica lange tijd uit beeld was op school? Dat verklaart een hoop inderdaad ;) (kan ik mijn kromme tenen uitleggen dat sommigen het gewoon niet hebben geleerd :P ) Wij werden er tot eind jaren 80 toch mee doodgegooid!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

AngelsDitch schreef:
Helemaal mee eens Elcid.

Ik werk ook op een basisschool. Vind het heerlijk om met kinderen te werken. Maar alles wat er tegenwoordig bij komt kijken... Konden we ons maar weer gewoon bezig houden met de kinderen iets leren.

inderdaad, het is verworden tot een soort veredeld buurt en clubhuiswerk en ik háát dat :(

Citaat:
Daarbij heb ik ook echt het idee dat leerkrachten ondergewaardeerd worden. Niet alleen in hun salaris, maar ook in hoe de rest van de wereld (natuurlijk niet iedereen) naar de leerkrachten kijkt.
"oh je bent juf? lekker lang vakantie" Wordt er altijd maar gezegd. Maar de mensen houden er geen rekening mee dat we gewoon soms toe zijn aan de vakanties. Neem nou alleen al de drukke december maand. Ik ben kapot na die maand altijd.

ik heb lange tijd buiten het onderwijs gewerkt en dan ben je aan het eind van een werkdag nog redelijk fit, nu voel je je elke dag alsof je al een werkweek achter de rug hebt. Onderwijs is écht veel zwaarder.
Citaat:
En dan spreek ik nog niet eens over ouders die je niet waarderen. Die je niet geloven of niet mee willen werken.

Lage cijfers komen doordat jij niet kunt uitleggen, eruitgestuurd worden komt omdat jij geen orde kunt houden etc etc het ligt nooooooit aan het kind :+. Vroeger hoefde je niet thuis te komen met een verhaal dat je eruit gsetuurd was, dan kreeg je thuis nóg eens op je kop. Nu hangt pa meteen boos aan de telefoon.

Citaat:
Maar even ontopic. Ik denk dat je als leerkracht hier echt niet blij mee bent.
Oke de kinderen maken de minimale uren. Ze zitten dus genoeg op school, maar ouders die zelf hun vakanties indelen? Dan krijg je dus dat de kinderen in de klas allemaal in een verschillende periode weg zijn... komt lekker uit met je leerstofplanning denk ik... niet dus.
Hoe ga je dat oplossen? Kinderen die 3 weken missen uit een leerstof aanbod? Wanneer ga ik ze dat bijspijkeren? Of doen de ouders dat tijdens de vakantie (dan heb ik het feit na gelaten dat veel ouders hier niet bekwaam voor zijn).

welnee gewoon bezighouden met spelletjes joh :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:15

Goed verwoord, Arabesk. Maar toch vind ik het nog steeds leuk }>

Grammatica is heel lang een heeeeeeeeeeeel vies woord geweest!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:32

Als ik kijk naar docenten, dan lijkt het me totaal geen goed idee. Je lesplanning lijkt me lastig om aan vast te houden, kijk puur eens naar inderdaad mensen die dan hun eigen vakanties plannen. Het lijkt me een ramp. Daarbij lijkt het me voor kinderen niet geweldig. Ik kan me echt nog herinneren dat ik klein was en het heerlijk vond 12 weken per jaar geen school te hebben en even niet de groepsdruk te voelen. :)

ElCid schreef:
Grammatica is heel lang een heeeeeeeeeeeel vies woord geweest!

Het is jarenlang (jaren '70 en '80) onder vuur geweest, en nu nog steeds. Ik werk echter op een (middelbare) school waar grammatica nooit van het programma is af geweest. Wij zijn eigenwijs! :Y)

Citaat:
"oh je bent juf? lekker lang vakantie" Wordt er altijd maar gezegd.

;( Of: Oh, wat leuk zeg. Én je hebt lang vakantie, en als je moet werken moet je gewoon een beetje met die kinderen dingen doen.

Ik: Ja, nu je het zegt. Misschien iets voor jou het onderwijs?? 'Lekker een beetje met die kinderen hangen?'

Citaat:
ik heb lange tijd buiten het onderwijs gewerkt en dan ben je aan het eind van een werkdag nog redelijk fit, nu voel je je elke dag alsof je al een werkweek achter de rug hebt. Onderwijs is écht veel zwaarder.

Ik krijg het mijn omgeving niet aan zijn verstand gepeuterd. Even geheel offtopic: Waarom ben je toch overgestapt naar het onderwijs?

Elcid schreef:
Door allerlei "hoge lieden" die nooit voor een klas hebben gestaan is jaren terug beslist dat grammaica niet meer "mag", gelukkig zijn veel docenten er nu weer van overtuigd dat je toch echt geen taal kan leren zonder grammatica.

Daar sla je de spijker op zijn kop. De hoge lieden beslissen over het onderwijs en voeren onderwijsvernieuwingen in, waar het hele onderwijs tegen is. Zij laten nieuwe ideeën niet op de plank liggen zodat verschillende onderzoeken een breed beeld kunnen schetsen van de haalbaarheid. Nee, dan liever direct invoeren en vervolgens concluderen dat het totaal geflopt is. Rapport Dijsselbloem liegt er niet om.
*Windt zich weer op* -:(-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:35

ik zou best in het onderwijs willen werken maar heb volgens mij niet de goede opleidingen daarvoor gehad
vroeger MAVO en middelbaar agrarische opleiding
verder vrees ik dat ik het meeste moeite zou hebben met de ouders van de kinderen

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:40

Spatter - Vergis je niet in 30 kinderen voor je neus, zo rond de klok van half drie 's middags en die heel graag naar huis willen. Een derde klas vmbo-k die zojuist hun rapport hebben gekregen, of een willekeurige les met een onaangekondigde brandoefening. Hervat ze daarna nog maar eens. Onderwijs is prachtig, maar erg hard werken en vooral veel op je snufferd gaan in het begin. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:45

mijn vader is bijna zijn hele leven leraar geweest op lager en middelbaar detailhandelschool
mijn schoonouders zijn hun hele leven leraren geweest in het lager onderwijs
ik denk dat ik wel weet hoe het in het onderwijs toegaat en ik weet ook dat het een zwaar beroep is

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:57

Toch te gek voor woorden dat die hoge lieden van bovenaf, zonder ook maar enige ervaring in het onderwijs (zelfs een dagje mee kijken is voor sommigen al te veel gevraagd) alles bepalen voor ons. Wanneer wordt er weer eens naar de leerkracht geluisterd? Wij zijn toch immers de mensen met praktijkervaring?

Praktijkvoorbeeldje: Simpel, maar toch:
Bij ons op school warne afgelopen schooljaar 5 kleutergroepen. Een deel daarvan gaat door naar groep 3 en de rest zou verdeeld worden.
Als kleuterjuffen hebben we toen een uur bij elkaar gezeten om te kijken welke kinderen goed samen gaan, welke juist niet. We hebben gekeken naar een evenredige verdeling van kinderen met autochtone afkomst en allochtone afkomst. We hebben gekeken naar een evenredige verdeling van kinderen lettend op het niveau.
Uiteindelijk heeft de directrice (zonder ook maar enig overleg met ons) de groepsindelingen veranderd.
Reden? Weet ik nog steeds niet.
Het leuke was ook nog eens dat ze het niet aan ons had doorgegeven. Dus toen de kinderen de brief mee naar huis kregen, waarin de groepsindeling bekend werd gemaakt, konden wij onze ogen niet geloven....
Zeg nou zelf, wie weet er nou beter hoe de indeling van de groepen moet worden? De leerkrachten, welke het hele jaar met de kinderen hebben gewerkt en dus weten hoe de kinderen zijn? Of de directrice, wie de kinderen misschien eens in de week een keertje door de gangen ziet lopen?

Dat was een klein, simpel voorbeeldje van hoe mensen van hogerhand voor ons beslissen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:00

dejavu schreef:
Spatter - Vergis je niet in 30 kinderen voor je neus, zo rond de klok van half drie 's middags en die heel graag naar huis willen. Een derde klas vmbo-k die zojuist hun rapport hebben gekregen, of een willekeurige les met een onaangekondigde brandoefening. Hervat ze daarna nog maar eens. Onderwijs is prachtig, maar erg hard werken en vooral veel op je snufferd gaan in het begin. :)

Ja inderdaad!

En wat dacht je van een groep 0, met 30 kleuters die net 4 zijn, die ook nog eens gedurende het jaar binnen druppelen?
De meeste hebben niet op de peuterspeelzaal gezeten, zijn geen regels gewend, kunnen nog niet delen met anderen, alles draait om "ik", plassen nog in hun broek (of poepen ;) ), rennen alle kanten op, huilen, schreeuwen (want volgens mij kunnen kinderen niet meer normaal met elkaar spreken, alles moet hard), zijn verwend thuis, etc, etc.

En dan noem ik nog niet eens de kinderen met een gedragsprobleem...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:04

ik geloof niet dat ik in de weig gelegd ben voor die kleutertjes nee, dat lijkt me echt verschrikkelijk moeilijk
doe maar ietsje ouder
maar toch, ik vind het een mooi vak, alleen die ouders

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:57

Het is ook een heel mooi vak hoor. Zou niet anders willen. En tsja de ouders.... ja die krijg je er bij kado. En gelukkig zijn er nog heel veel leuke ouders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:00

Ik heb (gelukkig) ook geen kleuterklas, ik heb in totaal 40 pubers die werken op niveau groep 4/5 (maximaal). Zij komen gelukkig maar met 5 tegelijk, maar de gedragsproblemen zijn niet van de lucht. Het is heel mooi werk, maar na een paar uur ben je echt wel afgedraaid!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:11

Dat geloof ik graag. Speciaal onderwijs is heel dankbaar werk, maar ook heel zwaar werk.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:14

spatter schreef:
nijn over het algemeen werken beide ouders puur voor de luxe

Deze opmerking zie je steeds vaker en ik wil daar toch even op reageren.
Helaas is dat tegenwoordig vaak niet meer het geval.
Ik ben zelf gestopt met werken toen ik kinderen kreeg en dat is een aantal jaar flink afzien geweest. We hebben heel erg zuinig moeten doen en op nieuwe schoenen moesten de kinderen vaak ook wel even wachten. Een vakantie was twee weken wegregenen op een goedkope camping, waar niets te beleven viel, in Friesland of de Veluwe. Rood staan was niet vreemd meer voor ons.
Je wordt er overigens erg creatief van als je met weinig geld moet doen. Nu zijn mijn kinderen groot en werk ik alweer een tijdje. Heel prettig om gewoon je rekeningen te kunnen betalen en nog wat over te houden ook.
Ik weet zeker dat ik het met de huidige kosten voor levensonderhoud, verzekeringen, ziektekosten, belastingen etc., niet meer zou redden.
De meeste mensen moeten gewoon een tweede salaris hebben om rond te kunnen komen.
Trouwens hadden mijn kinderen ook een televisie op hun kamer en een computertje, dat waren afdankertjes van familieleden waar zij heel blij mee waren. Ze hadden een ds, zelf gespaard van verjaardagsgeld en rapportgeld. Kijk dus ook niet teveel naar wat mensen hebben, want je weet niet hoe ze eraan komen. Het is makkelijk oordelen over mensen, maar denk eerst even na.

Ik werk zelf in het onderwijs en ben dus vrij als mijn kinderen vakantie hebben. Zou ik dat niet zijn zou ik toch beslist mijn kinderen niet in de vakanties naar school sturen. Zij hebben namelijk die vakanties hard nodig. En ook al worden er allerlei leuke dingen bij georganiseerd dan zou ik er nog niet voor kiezen, het is namelijk ook heel heerlijk als je lekker niets hoeft te doen. Alleen maar luieren in de tuin, hangen op de bank, verdwalen in een goed boek.

Over de vakanties in het onderwijs: Die 12 weken verkijken veel mensen zich op. Die uren worden namelijk wel gewerkt, alleen niet van 9 tot 5.
Een gemiddelde leerkracht is om half acht/kwart voor acht op school en gaat om een uur of 5 naar huis. Dat is al ruim 9 uur. Vaak gaat er nog nakijkwerk mee naar huis, er moeten rapporten gemaakt worden, handelingsplannen, er zijn ouderavonden, oudergespreksavonden, vergaderingen, bijscholingen, voorbereidingen voor feesten/sporten etc. Natuurlijk weet ik dat mensen in andere bedrijfstakken ook vaak vergaderingen en bijscholingen ed hebben, maar dit is niet vergelijkbaar met de tijd die je in het onderwijs kwijt bent. Die 'extra veel' vakantiedagen werk je dus gewoon als leerkracht. Bovendien is het ook emotioneel vaak zwaar werk. Die vakanties tussendoor heb je als leerkracht echt nodig om even bij te tanken, zelfs als je niet eens full-time werkt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:42

Citaat:
Kijk eens naar het taalbegrip/ gebruik van de "hoogopgeleiden" van tegenwoordig; te triest voor woorden. En zo zijn er nog wel wat voorbeelden.

voordeel die hoog opgeleiden hebben ... een secretaresse :Y)
o m g wat een heerlijke fantastische dames zijn dat
die wel foutloos kunnen schrijven :D

het reguliere onderwijs hanteerd systemen
de jena en de wereld school hanteren weer andere systemen
denki idd dat er binnen de huidige systemen van en reguliere school
het voor een leerkracht haast niet te doen is daar in aftewijken
en het al dan niet gedeelelijk te individualiseren

helaas word er idd ook bezuinigd op de verkeerde dingen

echtr een schoolhoofd die niet luisterrd naar de leerkrachten is echt
te wijten aan dat betreffende schoolhoofd niet aan een systeem

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:51

nickyu schreef:
Citaat:

en bedankt! :o

maar deze fantastische secretaresse die zo goed haar best doet voor haar hoogopgeleide bazen heeft in de zomervakantie dus toch een probleem met de kinderopvang..

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:53

Je neemt toch geen kinderen om van 8 tot 18 op school te dumpen???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:19

juval schreef:
nickyu schreef:

en bedankt! :o

maar deze fantastische secretaresse die zo goed haar best doet voor haar hoogopgeleide bazen heeft in de zomervakantie dus toch een probleem met de kinderopvang..[/quote]

graag gedaan :D :Y)
(en meende echt wat ik schreef , op handen en voeten dragen !)

maarrr ja die baas heeft het zelfde probleem

6 weken of 2 maanden is ook best wel heel erg lang
en veel bedrijven hebben het echt moeilijk om zomers het personeelsbestand
groot genoeg te houden en iedereen tevreden ,..

wij hebben met het reguliere nog paar jaar tegaan
maar dadelijk (of misschien toch al eerder) de wereldschool of onderdeel ervan
tja zelf kunnen indelen met een max van 2 weken aan 1 stuk is toch wel erg fijn
en niet alleen voor de ouders ..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:38

kom op zeg. waar gaat dit heen? Straks moeten we ook nog op feestdagen naar school!

Vakantie is om uit te rusten, en als een ouder daar problemen mee heeft, neemt deze oppas of gewoon vrij om voor de kids te zorgen!
Of je werkt helemaal niet!

Er zijn kinderen die school als een hel zien, die alleen maar gepest worden. Moeten zij het hele jaar door dan naar die hel?

Hier kan ik écht niet bij!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:01

AngelsDitch schreef:
En wat dacht je van een groep 0, met 30 kleuters die net 4 zijn, die ook nog eens gedurende het jaar binnen druppelen?
De meeste hebben niet op de peuterspeelzaal gezeten, zijn geen regels gewend, kunnen nog niet delen met anderen, alles draait om "ik", plassen nog in hun broek (of poepen ;) ), rennen alle kanten op, huilen, schreeuwen (want volgens mij kunnen kinderen niet meer normaal met elkaar spreken, alles moet hard), zijn verwend thuis, etc, etc.

En dan noem ik nog niet eens de kinderen met een gedragsprobleem...

Wat een hondenbaan! ;) Maar dan wel de leukste, hihi.
Ik vind het maar knap, AD. Kleuters van 4, pfff. Ik ben wel blij om te lezen dat er genoeg jonge mensen zijn, zoals jij, die zich zo kunnen inzetten om die kinderen spelenderwijs dingen aan te leren zodat ik 10 jaar later met kinderen op een rustige toon een debat kan houden bijvoorbeeld. Ik hoop dat ze van je vakantie afblijven. ;)

Spatter - Ik bedoelde het niet vervelend, maar het is echt niet de ouders waar je je druk om hoeft te maken als je docent bent. :) Kinderen in groepsverband zijn echt lastig, en tot nu toe heb ik op een enkeling na nog nooit moeite gehad met ouders, met je leerlingen heb je praktisch dagelijks wel een conflict(je).