Boer witheet om ballon in weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:15

Dit is natuurlijk uit de hand gelopen, maar ik begrijp absoluut wat de boer bezielde. Het slaat helemaal nergens op om ongevraagd iemands eigendom te gebruiken voor je eigen plezier. Wij hebben er ook regelmatig last van, en het is heel vervelend en hondsbrutaal. :(

Dus nee, ook hier geen gastvrij ontvangst, tenzij er van tevoren toestemming is gevraagd. Dan kunnen wij de paarden binnen zetten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:27

Ik kan aan de ene kant best begrijpen dat die boer is doorgedraait :o Poging tot doodslag vind ik ook te ver gaan, maar die ballonnen :(
Pas kwamen ze bij ons ook nog gruwelijk laag over... Ze moesten voor onze bomen langs het erf flink gas blazen want anders had hun mandje in de bomen gehangen. Toen heeft mijn moeder geroepen toen ze over de bomen heen waren van hey kijk is uit man daar achter lopen onze paarden. Die man zegt doodleuk ja dat zie ik en blijft gas bij blazen gewoon boven de paarden |o Gelukkig wonder boven wonder vielen de reactie's mee van de paarden!

Die vergoeding van 25 euro is volgens mij nog fout van die ballonvaarder ook. Volgens mij heeft zlto een vergoeding van 50 euro vastgestelt per landing! Is ook nog een schijntje en ook hier moet je om vragen want het liefst glippen ze gewoon weg :(:)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:50

just_bassie schreef:
En dat ze tussen het vee landen heb ik ook nog nooit gezien!(dat mogen ze trouwens niet eens)

Helaas hebben ze hier in de buurt wel een keer tussen het vee geland. ''De dieren waren zo rustig''.
Gelukkig ging het om pinken welke nog niet drachtig waren en hadden ze een groot stuk. Anders had er heel wat schade kunnen optreden door stress. Denk aan verwerpen etc.

Die man heeft wel wat overdreven gereageerd.
Al geeft het stukje ook niet duidelijk weer van hoe en wat.
Er staat niet bij of er vee in het stuk liep, of er gemaaid was etc etc.
Toch zou ik er ook niet heel blij van worden als er meerdere keren een ballon in je weiland terechtkomt, zeker niet als je gras ''2 kontjes'' hoog is. ;-)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:52

Als we ze toen niet hadden zien landen waren ze ook gewoon weer weggegaan.
''Ja, we wisten niet wie de eigenaar van het land was.''

Zoezi schreef:
Bovendien vind ik mensen nooit zo gastvrij als je op hun land komt, met of zonder ballon.

En daar is wel een reden voor.
We hebben al machines kapot gehad omdat de jeugd het zo nodig vind in het gras te gaan spelen.Als het gemaaid is maken ze torenhoge bulten. Zelf nadat ik het geharkt had presteerden ze het nog het gras uit de wiers te halen.

Verder zijn er mensen welke hun hond gaan uitlaten in het land. Beest schijt en Voila, een NEOSPORA besmetting is zo geboren. http://www.gddeventer.com/nl/1420258-Neospora.html
Dan ben je goed ver van huis.

Er zijn veel risicofactoren ook voor de diergezondheid, en door een buitenstaander kun je veel ellende krijgen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:21

Net weer 2 van die giga dingen met manden waar wel 15 man ik kan en maar bleren van boven.
Alle pinken aan de kletter kudde paarden op hol alles vliegt als gekken door het land heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 07:59

Shadow0 schreef:
faye schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat iemand doordraait,

Ik niet. Doordraaien is erg onvolwassen, dom en je bereikt er niets mee behalve meer agressie en onwil. Als er schade is, moet je die gewoon claimen. Het klinkt nu vooral als een persoon met een flink gebrek aan zelfbeheersing.

Ach ja, misschien is het de 5e keer al dit jaar. En ik heb hier zelf meerdere keren meegemaakt hoe de ballonvaarders het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen. Ze denken alle rechten te hebben en eigenlijk moet je niet zeiken. En dat vee? ach..... niet hun probleem.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:48

babbii_lief

Re: Boer witheet om ballon in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:55

ik vind het apart ik was van mening dat ze eerst toestemming moeten vragen mijn oom heeft ook een luchtballon en die laat zijn volgwagen eerst om toestemming vragen voordat ie land
nooit problemen gehad en de boer kreeg een fles champange
niks aan het handje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:56

Als ik dat document lees, dan hebben ze niet het recht om met een auto oid het land op te komen. Enige wat je kan zeggen is (om ze duidelijk te maken dat je boos op ze bent) dat ze niet op je terrein mogen met een auto of het hek mogen doorknippen. Laat ze dan zelf maar uitvogelen hoe ze wél van het terrein komen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:07

Precies, en het is zwaar hoor zo'n mand! :D

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:07

Mijn ouders hebben ook altijd geboerd, hun hadden altijd aardappelen en koren op 't land, en daar is nog nooit zo'n ballon op terechtgekomen, en kan me wel voorstellen dat als dat wel was gebeurt, dat m'n ouders er niet blij mee zijn geweest.
Ernaast ligt grasland, en daar is regelmatig een ballon op terechtgekomen, maar daar lopen verder geen dieren in, dus als daar 1 op terecht zou komen, zou dat geen probleem zijn, de eigenaar van dat land heeft al vaak een fles champagne gekregen :D
Hij vind 't dan ook helemaal niet erg....

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:15

Ik heb laatst met onze staleigenaresse er nog over gehad. Bij hun zijn ook al regelematig ballonnen in hun weiland geland. Zij vinden het eigenlijk altijd wel leuk, dit omdat zij tot nu toe altijd een fles wijn en een gratis ballonvaart voor hun familie cadeau gekregen hebben!
Maar zij hebben volgends mij geen akkers, maar alleen maar weiland. Ik snap wel dat de boer boos is over zijn ingezaaide land. Toch vind ik zijn reactie niet gepast. Je kan boos zijn, en daar op een volwassen manier mee omgaan en het op een volwassen manier bespreken. Maar iemand bedreigen en achternagaan op je tractor? Nee dat vind ik niet kunnen.. :n

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:44

Ik kan me beide partijen wel indenken. Ik kan heel goed begrijpen dat je als boer zijnde (of gewoon landeigenaar) niet blij bent als jouw stuk land vrij consequent gebruikt word door ballonvaarders, laat ze dan zelf een stuk land kopen zo hier en daar en dat als landingsplaats gebruiken. Met op strategische plekken grond aankopen als landingsplaats kan je een hoop overlast beperken, en heb je bovendien nog makkelijk toegang ook voor de volgauto's. Zo'n groot stuk hebben ze nou ook weer niet nodig om op te landen.

Aan de andere kant, zelfs al zouden ze eigen grond hebben, kan je altijd te maken krijgen met veranderende omstandigheden of noodsituaties (lekkende gastank, wind die plotseling draait) waardoor je niet altijd op eigen grond kan landen. Maar dan nog lijkt me een aardige vergoeding voor de landeigenaar en op z'n minst het opruimen en netjes achterlaten van het terrein de kleinste moeite. Kweek je ook goodwill mee voor een eventuele volgende keer.

En tegenwoordig zijn ballonnen volgens mij ook uitgerust met GPS en Kadaster-kaarten zodat het in de meeste gevallen mogelijk moet zijn om op openbaar terrein te landen met de hele rataplan. En ze hebben al zoveel volgauto's meestal dat het een makkie moet zijn om iemand te laten informeren op wiens land ze willen landen en even netjes toestemming te vragen.

Het is trouwens een fabeltje dat ballonnen volledig onbestuurbaar zijn. Door gebruik te maken van verschillende luchtlagen met de daarbij horende windrichtingen kan je vrij nouwkeurig een route bepalen, zeker met de huidige navigatietechnologieen. Ze kunnen van te voren al redelijk goed aangeven waar ze onder normale omstandigheden ongeveer gaan landen in dat weer.

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:46

ik vind dat die boer te ver is gegaan maar kan het aan de ene kant ook wel bergijpen

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:48

Zo heel veel openbaar terrein bestaat er denk ik in het buitengebied toch niet?
Ik ben zo aan het denken om me heen, maar kan zo even geen plekje bedenken. :)

Ik denk dat die boer vooral kwaad werd om die 25 euro.
Dat komt erg lomp over al je meer schade hebt.
Niet goed te praten, dat niet.
Maar als er hier paarden in paniek zouden raken denk ik ook dat ik dan misschien wel eens dingen zou kunnen doen, die ik nu nooit zou doen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:54

Ik kan het zéker begrijpen. Wat die balonvaarders voor een akties af en toe uithalen slaat nergens op.:(

Je hebt heel sociale balonvaarders. De mensen in de volgauto's bellen soms zelfs aan of je er bezwaar tegen hebt dat er in je weiland geland wordt ... sùper !!

Maar we hebben ook al een paar keer meegemaakt dat er geland werd in hoog ongemaaid gras, vervolgens met bus en aanhanger het weiland ingesjeesd werd en snel de rotzooi werd ingeladen en wègwezen..... (lege blikjes bier en champagnefles op de grond achterlatend )En heb ik het nog niet eens over koeien die hun ongeboren kalveren verliezen doordat zo'n piloot zijn gas opwarmt net boven een kudde koeien :(

Als die boer dat laatste al een paar keer meegemaakt heeft, dan kan ik me voorstellen dat ie door het lint gaat.... màg niet maar heel begrijpelijk :j

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:59

Ik kan ook wel begrijpen dat hij boos wordt.. er staat dat er op een akker geland is en over het algemeen staan daar toch wel (beginnende) gewassen op
Als daar een luchtballon op land kan de schade toch wel oplopen.

Oke, zo hard door het lint gaan gaat wel te ver, maar als het een paar keer gebeurt kan ik toch ook wel begrijpen dat je op een gegeven moment jezelf niet in de hand houdt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:09

Dit soort gedrag van die boer is natuurlijk niet goed te praten maar ik begrijp het wel.

Je hebt gewoon doorgaans veel meer schade dan die 25 euro. Maar gelukkig is daar hier al een voorzorgsmaatregel voor getroffen. Van Tennet uit is er ook een schadevergoeding afgesproken voor het onderhoud aan de masten. De schade daarvan is soortgelijk als voor een landende luchtballon en het opruimen daarvan. Dus mogen ze ook een soortgelijk tarief afrekenen...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:09

Bij ons landen er regelmatig luchtballonen in het land. Op het bouwland en op het paardenland. We hebben er nooit hinder van ondervonden en we krijgen ook altijd van alles. Bovendien houden de ballonvaarders altijd erg rekening met de paarden, heb het al meerdere keren gehad dat we aan het rijden waren in de bak en dat ze in ons land wilden landen, maar als ze zien dat je bezig bent trekken ze weer op (hoe heet dat in de lucht?) en landen ze ergens anders.

De reactie van de boer lijkt me dan ook verschrikkelijk overdreven. En je hebt eigenlijk nooit schade aan je land, is bij ons tenminste nog niet voorgekomen en vorige week zijn er 2 tegelijk geland. :)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:41

Ik heb vorig jaar mijn paard in moeten laten slapen doordat een luchtballon heel laag over onze weide vloog en op dat moment ook nog eens gas gaf.Mijn 4 paarden gingen aan de kletter en mijn jonkie van 5 was zo in paniek dat hij uitgleed en met zijn knie achter een paal bleef hangen,gevolg gescheurde kniebanden en meniscus en botsplinters.Alles wat wij nog konden doen was hem laten inslapen.Na een tijd van vreselijk verdriet hebben we op aandringen van veel mensen uit onze omgeving toch kontakt opgenomen met een vereniging van ballonvaarders en na heel goed te zijn behandeld door hun hebben we de aanschafprijs en alle kosten van de kliniek door hun vergoed gekregen.Wij zijn dus heel goed schadeloos gesteld door hun.Wij liggen schijnbaar ook op een bepaalde 'vliegroute'want ik zie ze nu ook nog weleens overkomen.Elke keer houd ik mijn hart vast en als het me te gek word trek ik echt wel aan de bel.Het mag toch niet zo zijn dat het plezier van de een ,het grootste verdriet voor een ander moet zijn?
De reactie van deze boer lijkt misschien overdreven maar ik weet wel dat als ik nog eens een maatje moet laten gaan om deze reden,dat ik ook niet voor mezelf en mijn ouders insta over wat er gaat gebeuren een volgende keer.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 00:57

Op onze vorige stal zijn er ook meerdere paarden geblesseerd geraakt toen er een luchtballon in het weiland landde. De ballonbestuurder deed het nog af met; ach we zijn verzekerd hoor... blijkbaar snapte hij niet waarom je je om een paar paarden druk zou maken.

Zelf hebben wij een x gehad dat toen wij ons paard uit de wei gingen halen er een ballon overkwam waarin de mensen de paarden toe riepen en dat vuurtje (?) extra op gingen stoken. Met als gevolg dat de kudde enorm aan de kletter ging en als gekken op ons af kwamen :n

Daarentegen zullen er ook vast wel ballonvaarder zijn met 'meer hersens'..

Snap dat de boer pissed-off was maar om zo ver te gaan... nee dat was niet nodig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:16

babbii_lief schreef:
ik vind het apart ik was van mening dat ze eerst toestemming moeten vragen mijn oom heeft ook een luchtballon en die laat zijn volgwagen eerst om toestemming vragen voordat ie land
nooit problemen gehad en de boer kreeg een fles champange
niks aan het handje

Zo doen ze dat hier ook.
Er word om toestemming gevraagt en ze landen hier nooit bij vee.

Wij hebben er standaart elke zomer wel een in onze straat.
1 keer net een land naast ons (paarden stonden binnen)

Op een gewoon graslandje heeft dit nooit geen schade met zich meegebracht.
De boer krijgt bij ons een flesje champange en het is altijd super gezellig..

Niks aan het handje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:34

[paard] schreef:
Ik snap die man heel goed, bij ons zijn ze ook een keer geland, mijn paarden zijn compleet doorgedraait, en toch zijn ze geland op het kleine stukje land naast de bak. Als verder nou alles bos was geweest, oke. Maar nee, 100 meter verderop ligt een groot stuk leeg weiland. Dan hadden mijn paarden er in ieder geval minder last van gehad.

Toen ze op de grond stonden zeiden ze dit tegen mij: wel grappig om te zien hoe die paarden rondjes renden. Ik heb nog gevraagd of ze het niet hadden kunnen redden tot een weiland verder op: jawel, maar dit was wat gemakkelijker voor de auto. Geloof me: ik was toen ook in staat tot een poging tot doodslag.

Ze gingen ook nog kalm champagne drinken op ons terrein, het duurde zeker een dik uur voor ze weg gingen. Kijk ik in de wei, zie ik ook nog een pakjes drinken en ander afval liggen. Ze waren gewoon weggegaan zonder het even op te ruimen. Ik ben ontploft, en ze hoeven niet meer op mijn terrein te landen.

Stel dat dit ook bij die boer is gebeurt, snap ik de poging tot doodslag best. Ik keur het niet goed, het was beter geweest als hij zich in had gehouden (al was het maar voor zichzelf) maar ik snap het wel.

Ik vraag me af hoe je hebt gereageerd, ik zou eerst vriendelijk vragen of ze weg willen gaan en als ze dat niet doen en nog rustig champagne gaan drinken dan krijgen ze de wind van voren en bel ik gelijk de politie, zijn ze helemaal gek.

Kan me hier zo over opwinden achter de computer terwijl ik zelf geen weiland heb :+ wat een asociale mensen, ik hoop dat de boer de rechtszaak wint en het uitgebreid in het nieuws komt en er iets aan gedaan wordt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:39

Nou nee zeg ik hoop echt niet dat die boer wint hoor.

Ik snap best dat ie boos is en een vergoeding wil.
Maar dat betekend niet dat hij het recht dan ook maar in eigen handen mag nemen!

Jij zegt toch ook, dan bel ik de politie.
Nou dat is precies wat die boer had moeten doen.

Het is aso om dat ongevraagd te doen.
Maar dat rechtvaardigt zijn actie absoluut niet!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 02:40

daantjuhhh schreef:
Nou nee zeg ik hoop echt niet dat die boer wint hoor.

Ik snap best dat ie boos is en een vergoeding wil.
Maar dat betekend niet dat hij het recht dan ook maar in eigen handen mag nemen!

Jij zegt toch ook, dan bel ik de politie.
Nou dat is precies wat die boer had moeten doen.

Het is aso om dat ongevraagd te doen.
Maar dat rechtvaardigt zijn actie absoluut niet!!!

Wint wat betreft die schadevergoeding bedoel ik ;) Natuurlijk moet hij aangerekend worden voor de poging tot doodslag. Maar wat betreft die ukkels die zo in ieder weiland of akkers landen moet hij een flinke schadevergoeding winnen.