Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:12

de stieren word toch na afloop dood gemaakt dacht ik
dus wat voor nut heeft het om te gaan stierenvechten??

je kan die stieren ook ergens in een groot weiland zetten denk ik dan...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:13

omdat het een zogenaamde traditie is..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:16

Remy schreef:
Zijn daar wetenschappelijk onderbouwde rapporten van?

Ja, en wel in NL.
Dat is belangrijk onderbouwend materiaal bij discussies over paardenwelzijn.
Het is mede onderbouwend materiaal voor de adviezen dat bv. paardhouden voor topsport zoals dat te doen gebruikelijk is niet ethisch verantwoord is.
Zoekt en gij zult vinden.

Ethisch inhoudelijk kritiek op stierenvechten is in de 21ste eeuw terecht, doch is inherent kritiek op modaal paardhouden. Ook op verschilende sporten zelf.
Dat het welzijnsrecht van het individuele dier zwaarder weegt dan mensenlol geldt óók voor paardhouden/paardrijden/paardensport.

hc

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:17

Tja.. Als er doden vallen wordt het volgens mij voor toeristen nog aantrekkelijker en spectaculairder.. Als er nooit wat gebeurt blijven ze vast wel weg op den duur..
Ik heb ook absoluut geen medelijden, die arme dieren. En dan zijn die rennen nog niet het ergste. De gevechten zijn echt diep en diep triest..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:33

R0oszs schreef:
de stieren word toch na afloop dood gemaakt dacht ik
dus wat voor nut heeft het om te gaan stierenvechten??

je kan die stieren ook ergens in een groot weiland zetten denk ik dan...

Het gebeuren in Pamplona is verworden.
Het wás simpelweg het drijven van de stieren van buiten de stad naar de opvangruimte achter de arena. Het doél van dit daarheen drijven ís de corrida, het stierengevecht.
Het drijven is verworden tot een spektakel op zich.
Voor de stieren houdt de encierro (letterlijk: opsluiten, bij de arena opsluiten) niet veel in. De stress en schade is minder dan die welke een dressuurpaard heeft bij een wedstrijd.
Er is ook nooit een stier die geblesseerd aankomt. Dat is bij paarden´sport´-valpartijen wel anders!

Er wordt ook NIET met stokken geslagen. Die stokken gebruiken de begeleiders om indien nodig de aandacht van de stieren te trekken. dat doen ze door aanraken niet door slaan. Slaan maakt die dieren boos en dat is wat de begeleiders nu net níet willen.
Ik heb uit tweede hand dat bij de proefwedstrijd bitloos ringdressuur het paard van de ´winnaar´ de zijkanten van de neus kapot had. Hoe diervriendelijk....

Capuchino heeft gelééfd in vrijheid en is vechtend gedood.
Daniel Jimeno Romero is omgekomen bij wat zijn lust en zijn leven was.
Daniel is vandaag begraven onder enorme publieke belangstelling met veel spontaan eerbetoon.
Zowel hij als Capuchino gaan eervol de geschiedenis in.

Nógmaals; stierenvechten is ethisch niet acceptabel. Net als alle ander vermaak waarbij het welzijnsrecht van het individule dier niet bovenal staat. Zoals bij paardensport.
Kritiek op stierenvechten is terecht, doch NIET vanuit hoofdstroom ruiterij.

hc

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:41

Waarom wordt er niet gewoon een pedofiel of moordenaar in de stad neer gezet om daar lekker met ze allen achter aan te rennen, met stokken te slaan om hem de weg te melden en met speren/zwaarden te steken....
Waarom zijn het altijd onschuldige dieren, wat moet er wel niet in het koppie van dat beesie omgegaan zijn?
Jammer dat er zelfs nog mensen zijn die dit oke vinden WANT het is de cultuur, WANT het is traditie..
Hoe bedoel je EERVOL de geschiedenis in gaat, wat zou die stier dat boeien?
Denk dat het de stier eerder wat boeit als hij eervol behandeld zou zijn en een eerlijke dood in had kunnen gaan..
Die 4 jaar op een weiland oid kunnen niet op tegen een kwartiertje DIERENLEED.
Kom op laat dit stoppen dit gaat te ver..

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:44

ik kan me gewoon niet voorstellen dat ze dit sport noemen,
dat je voor de LOL dieren doodmaakt nadat ze enorm gepijnigd zijn...wij zijn aangestelt als 'heerser' over de dieren maar we hebben wel de verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen.
hoop dat het in de toekomst verboden wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:49

Laurabyoux schreef:
Die 4 jaar op een weiland oid kunnen niet op tegen een kwartiertje DIERENLEED.

Hoe denk jij dan over paardhouden voor top´sport´?
Die dieren hebben ook nog eens geen paardgericht leven :)*

Verder is dat kwartier inderdaad niet acceptabel.
Ook niet als je het afzet tegen de slachttransporten van paarden welke dágen tot weken leed inhouden.
Vechtstierhouden en stierenvechten zijn relatief nog zo slecht niet als je het afzet tegen de paardenwereld. Beter dan is echt nog niet goéd.
Het is inderdaad niet acceptabel. Net zo min als de huidige situatie in paardensport.
Aan Rookgordijn&Smoezenboek moet wellicht Vingerwijzen toegevoegd worden :r

hc

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:55

Paardhouden voor topsport, heb ik geen problemen mee.
Heb nog niet iets meegemaakt waarvan ik denk dit kan echt niet.
Paarden worden goed verzorgt, krijgen medische zorg, krijgen aandacht eten..... Wat wil je nog meer?
Tuurlijk zou het fijn zijn voor die paarden om 24/7 op een weiland te staan, maar als de paarden met pension gaan, krijgen ze alsnog een heerlijk leventje en worden ze niet afgedankt of met speren gestoken en vermoord.
Ik zie dus 100000x liever paardhouden voor topsport als dat er nog 1x zo ongelooflijk sneu wordt omgegaan met stieren........

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:58

Tja heb geen medeleven met hun :)
Het is en blijft dom :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:03

Capuchino heeft gelééfd in vrijheid en is vechtend gedood.

Maar dat was geen eerlijk gevecht of wel dan? Uiteindelijk trekt de stier altijd aan het kortste einde.
'HC', je kunt hier je meningen blijven geven en daarbij zal ik je niet tegenhouden maar ik denk niet dat je hier ook maar IEMAND kunt overtuigen dat stierenvechten vriendelijker is dan de paardensport.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:07

Nou ik ben anders al lang overtuigd. En hier zijn vast nog wel wat mensen die er zo over denken. Handjevol, maar ze zijn er wel ;-)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:11

Waarom ben je er dan zo van overtuigd...
Zou ik best graag willen weten, mag ook via PB

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:19

Ik ook. Die stieren hebben inderdaad een goed leven voor ze de dood ingejaagd worden, beter leven dan een nederlandse koe. Maar dan alsnog, waarom moet een stier zo de dood ingaan? Waarom? Omdat het traditie is? Kom op nou!

En dan moet je niet de paardensport erbij gaan vergelijken want dat is absoluut niet hetzelfde.

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:21

Nou ja ik zou er toch niet van overtuigd kunnen worden, ben er nou eenmaal tegen, dierenleed is dierenleed en het kan niet goedgepraat worden, wat voor een leven ze daarvoor ook gehad hebben........

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:23

Dat vind ik ook ;) (Maar dan krijg je weer het gezeur dat ze een goed leven hebben gehad en dat we hypocriet zijn omdat we wel vlees eten (ben vegetarisch overigens maar daar gaat het nu niet om! :+)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:34

femke27 schreef:
Het is een meer dan walgelijk festijn. Om eerlijk te zijn ben ik ook blij met iedere dode die er valt, in de stille hoop dat het dan ooit eens afgeschaft wordt. Momenteel zijn er 180000 handtekeningen afgegeven, een groot deel van het Spaans parlement is ook tegen en de druk van de EU is groot.

Het is alleen zo'n gevoelig onderwerp in Spanje....

Helemaal mee eens!
Vind dit echt te smerig voor woorden wat daar gebeurd. Vind het ook niks meer dan zijn eigen dikke schuld!
Misschien dat ze daar is een keer wakker van worden! :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:21

Laurabyoux schreef:
dierenleed is dierenleed en het kan niet goedgepraat worden,

http://www.youtube.com/watch?v=Z5AkQF2c9W4

Voor de slechte lezers: stierenvechten is ethisch niet verantwoord.
Wat Anky predikt en doet NET ZO MIN ; er is ethisch GEEN VERSCHIL :)*

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:25

Bandida schreef:
Nou ik ben anders al lang overtuigd. En hier zijn vast nog wel wat mensen die er zo over denken. Handjevol, maar ze zijn er wel ;-)

Het gaat al veel verder Bandida.
Wageningen verwijst al in een openbaar stuk naar het ethisch onverantwoorde van paardhouden voor paardensport als kanttekening bij hun rapportage aan de Tweede Kamer over een fokverbod voor nertsen.
Komt neer op: Als je nertsenfokken voor bont wil verbieden moet je ook paardhouden voor sport verbieden.
Let wel, in een toelichting naar de Tweede Kamer.....

hc

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:26

Imago01 schreef:
He jammer zeg, 1 dode maar....zouden er meteen 100 of meer moeten zijn...

Ja, misshcien zien ze het dan in!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:44

SB_Beessie schreef:
Imago01 schreef:
He jammer zeg, 1 dode maar....zouden er meteen 100 of meer moeten zijn...

Ja, misshcien zien ze het dan in!

Lekkere mentaliteit spreekt hier uit. Geeft veel vertrouwen over de integriteit naar dieren :+

hc

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:12

Hannah_Menno schreef:
Ik ook. Die stieren hebben inderdaad een goed leven voor ze de dood ingejaagd worden, beter leven dan een nederlandse koe.

Wat is er mis met het leven van een Nederlandse koe? Ik ken nl. veel koeien die lekker in de wei staan en geen reden tot klagen hebben. (Maar ken helaas ook koeien die de hele dag in een stal moeten slijten, daar word ik ook niet vrolijk van ;( )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:46

Hannah_Menno schreef:
Ik ook. Die stieren hebben inderdaad een goed leven voor ze de dood ingejaagd worden, beter leven dan een nederlandse koe. Maar dan alsnog, waarom moet een stier zo de dood ingaan? Waarom? Omdat het traditie is? Kom op nou!
En dan moet je niet de paardensport erbij gaan vergelijken want dat is absoluut niet hetzelfde.

Waarom worden er ieder jaar een paar duizend jonge paarden (gemiddeld 8! voor een dier dat 30 wordt) in frut gereden en aan de slacht afgeleverd? Traditie? Kom nou? Moet van mij net zo min als die stieren spiezen hoor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:50

Alet74 schreef:
Ik ken nl. veel koeien die lekker in de wei staan en geen reden tot klagen hebben.

Heb je het over die wandelende melkzakken? Ja, ze staan in de wei, dat is zo ongeveer het enige leuke dat ik kan bedenken in hun leven.
Geschikt voer: nope, enkel powergras dat je doorlopend diarree geeft
Normaal sociaal leven: nope, enkel vrouwelijke leeftijdsgenoten, en je kalf zie je nooit
Gemiddelde leeftijd: 8 (voor een dier dat ook 30 wordt) ouder ben je nl. veelal uitgekalfd
Comfort: ik wil er niet aan denken om met zo'n uier rond te slepen iedere dag en tot moeten wachten tot de machine er om de paar uur de druk af neemt
Laatst bijgewerkt door Ruga op 11-07-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:55

het is natuurlijk echt een opluchting, een gruwelijk lang lijden, ik bedoel ja.. je hebt een goed leven gehad....