Ronne schreef:Ik vermoedde al dat de discussie over te milde straffen in NL weer los zou barsten. Ten eerste wil ik het volgende zeggen: in mijn ogen is de doodstraf een supermilde straf. Op het moment dat ze de kogel krijgen, is voor hen al het lijden afgelopen. Ik denk dat het voor mensen veel erger is om 20 jaar eenzame opsluiting te krijgen. Inderdaad kost dat veel geld, maar ik heb het er voor over. En daarbij komt het aspect van wanneer is iets voldoende bewezen? We kunnen nu denken zeker te weten dat iemand heeft inderdaad de misdaad heeft gepleegd, maar dan wil ik graa nog even het verhaal van de hond die afgemaakt werd met 20 nietjes in zijn oor aanhalen... wanneer is iets echt zeker??
Ik vind inderdaad dat mensen die zóiets doen niet meer mogen terugkeren in de maatschappij, maar ik hoor ook heel vaak de klacht dat bij mildere misdaden (overvallen etc) ook niet streng genoeg gestraft wordt. Ik vind dat we ons beter kunnen richten op het voorkomen van de misdaad in de toekomst dan het straffen nu. We kunnen iemand die nu op zijn 20e een overval pleegt wel 20 jaar achter de tralies stoppen en er verder niets mee doen, maar dat kost klauwen vol geld en de kans op recidive is dan enorm groot, omdat deze mensen nooit hebben geleerd om op een andere manier hun leven in te delen. Mijns inziens kunnen we ons beter richten op het inrichten van hun leven op een goede manier, door nieuwe vrienden, werk, school, etc. En dan voor mijn part een jaar regelmatig controleren.
Sorry, laatste deel was een beetje offtopic, maar ik zie deze discussie zó vaak oplaaien!
Ik ben het helemala met je eens, bedankt, dat scheelt me weer een kwartier typen, doorlezen of het zo goed overkomt hoe ik het bedoel, deels wissen, opnieuw typen etc etc.