Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Gratie voor ernstig zieke gevangene (moordenaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 03:33

Weten jullie wel wat er komt kijken bij de beveiliging van een gevangenis? De specifieke opleidingen die het personeel moet volgen om o.a. opstanden te voorkomen, de techniek die erachter zit en niet zomaar door de eerste de beste monteur aangelegd kan en mag worden (terecht!), alle controles, de steeds toenemende druk? Denken jullie echt dat een basisbeveiliger zomaar als bewaarder aan de slag kan? In de VS mischien, hier niet. De beveiligingsinstallaties die alleen door specifiek opgeleid, gediplomeerd en specifiek goedgekeurd personeel (minstens 3 keer zo duur als een standaardmonteur) aangelegd en onderhouden mogen worden? Alles wat er nodig is om een gevangene ook daadwerkelijk binnen die muren te houden? Zal je verbazen hoeveel werk daarin zit. Een bedrag van rond de 500Euro per dag vind ik zeer aannemelijk alles meegenomen, en vermoedelijk veel te laag ingeschat. Alleen aan personeelskosten ben je dat al snel kwijt (postkamer, wasserette, keuken, cipiers, administratieve krachten) en dan komt de rest er nog eens bij zoals eten, drinken, energieverbruik en dat soort dingen. Een gevangene gebruikt in de praktijk ongeveer net zoveel energie als een beetje eengezinswoning! Aan beveiligingsapparatuur, verlichting, dat soort dingen. Reken maar uit.

Maar gratie, zoals dat in dit geval verleend is is iets uitzonderlijks. Er zijn maar zeer weinig gevallen waarin dat daadwerkelijk verleend word en dat is waarschijnlijk grotendeels op gronden die niet publiek bekend zijn gemaakt. Waar wij dus ook niet over kunnen oordelen! Zolang het overgrote deel van de gratieverzoeken wordt afgewezen (Nederland is een van de landen die het MINSTE gratie verleent aan gevangenen! Zelfs in een land als China word per gevangene bekeken procentueel vaker gratie verleend) lijkt dit me nou niet iets om je druk over te maken. Het gaat om een doodzieke, oude vent wiens dagen over zijn, niet om een Holleeder of zo. Steek je energie in zaken die er toe doen, niet in die ene uitzondering die de regel bevestigd. Levenslang is in Nederland ook echt levenslang voor de meesten.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:25

Holleeder gaat toch ook binnen afzienbare tijd dood?!?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:51

Diablo schreef:
Suusoi schreef:
'In Nederland duurt levenslange gevangenisstraf altijd tot de dood.'

Ok, dan weten we nu dus allemaal dat dit niet waar is.....

Dat vind ik wat kort door de bocht. Hoewel ik het met je eens ben dat het van de schrijver van het artikel niet handig is om ''altijd'' in de zin te gebruiken en de regel daarna vertellen dat het nu dus niet zo is :D
Levenslang ís levenslang, ook in Nederland - het wordt alleen dus vrijwel nooit opgelegd, kennelijk zijn er op dit moment dus zo'n 35 mensen die dit uitzitten. Het is dus níet zo dat gratie altijd en overal zomaar verleend wordt, maar wél als het vanuit menselijk oogpunt relevant is. Deze man heeft 17 jaar in een gevangenis gezeten en is bezig dood te gaan. Ik zeg niet dat ik hem nou direct gratie zou verlenen, maar ik zie wel waarom dit uiteindelijk gebeurd is. Heeft zijn familie recht op levenlang? Nee, dat hebben zij niet. Want hoe je het ook wendt of keert, ik zie niet in waarom de familie van de man minder rechten heeft dan de nabestaanden van de slachtoffer. Zíj hebben die moord niet gepleegd, beide 'groepen' zijn gewone mensen.

De nabestaanden van zijn slachtoffers zullen leven met het idee dat de man in kwestie 17 jaar lang een straf heeft uitgezeten en op een buitengewoon nare manier (kanker gun je niemand... Ook geen tweevoudig moordenaar) zal sterven. Dat 'wij' hem gratie verlenen maakt ons menselijker dan dat hij was/is, omdat wij het vermogen hebben ons zelfs tegenover dit soort mensen humaan op te stellen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:17

Hanmar, dan heeft dus de straf levenslang geen nut. Als bijv. die anderen, de nu levenslang hebben, zo'n 20 jaar er op hebben zitten, zeggen we toch ook niet: laat 'm nu maar gaan? Of moet je dan eerst dodelijk ziek zijn? Dat is toch het hele idee van LEVENSlang? Zitten zolang je leeft. En aangezien deze man nu nog leeft.....

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:05

Ik vind het echt belachelijk dat deze man nog even word vrijgelaten omdat ie ongeneeslijk ziek is. ECHT BELACHELIJK!!
Hij heeft er zelf voor gekozen om te moorden, en nu die ongeneeslijk ziek is vind ik dat die alsnog tot zijn dood maar moet rotten in de cel.
Mensen die moorden hebben nergens meer recht op!
Ik kan hier zo pissig om worden... Slaat echt nergens op dat die vrij word gelaten. Dan kan die net zo goed nog iemand gaan moorden omdat ie toch zelf bijna doodgaat. Hij heeft niet voor niets LEVENSLANG gekregen, en dat heeft ie niet voor niets gekregen. Waarom word die nou dan vrijgelaten op zijn laatste moment? :?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:11

Zo, nu kan hij voordat hij de pijp uit gaat nog even een paar extra afslachten! Goed gedaan hoor! NL is goed bezig!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:27

teminaal of niet terminaal... hij heeft iets gedaan en daar straf voor gekregen. En die zal hij moeten uitdienen/zitten of hij er nu al 10 jaar zit of 50 heeft heft gezeten... men is niet voor niets tot deze straf gekomen in Duitsland (daar is hij immers veroordeeld).
Of hij dan wel of niet zijn daad zal herhalen is mi helemaal geen punt in deze, voor mij is het zwart wit -- man stout, man straf dus zit man straf uit. Braaf of niet braaf geweest, ziek of niet ziek... Had hij voor die tijd maar moeten bedenken voor hij zijn misdaad beging dat dit 1 van de consequenties kon zijn... gevangenis straf krijgen voor een x aantal jaren en doodziek worden..
vwb zijn vertrouwde omgeving, dat lijkt me naar 17 jaar zijn cel eerder te zijn dan een ziekenhuis kamer ergens elders in NL...

Verlaag ik me dan tot zijn nivo? neuh, als je meent dat je je eigen privileges en vrijheden op het spel moet zetten om en misdaad te plegen... dan draag ook tot aan je einde de consequenties.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:54

Citaat:
Dat 'wij' hem gratie verlenen maakt ons menselijker dan dat hij was/is, omdat wij het vermogen hebben ons zelfs tegenover dit soort mensen humaan op te stellen.

Mooi gezegd en daar ben ik het ook helemaal mee eens.

Citaat:
Zo, nu kan hij voordat hij de pijp uit gaat nog even een paar extra afslachten! Goed gedaan hoor! NL is goed bezig!

Ik denk dat jij een compleet verkeerd beeld hebt van een ernstig (terminaal) ziek persoon - die kan veelal amper uit bed komen, laat staan 'een paar extra afslachten'..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:37

is niet altijd zo... mijn buurman kreeg ook te horen dat hij nog een maand of 3 te leven had, en heeft toch nog zijn tuin omgespit, kamer voorzien van nieuw behang etc etc, en pas in de laatste 2 weken was hij zo ziek dat hij echt bedlegerig werd...
Wil niet zeggen dat het in dit geval ook zo is, maar mijn buurman had nog zat een paar mensen naar het hiernamaals kunnen helpen als hij dat had gewild (en zo ken ik er nog wel een paar meer, mijn mams is overleden aan de vreselijke ziekte en daardoor veel mensen leren kennen die ook ziek waren)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:39

MacavityL schreef:
Citaat:
Dat 'wij' hem gratie verlenen maakt ons menselijker dan dat hij was/is, omdat wij het vermogen hebben ons zelfs tegenover dit soort mensen humaan op te stellen.

Mooi gezegd en daar ben ik het ook helemaal mee eens.

'Wij' waren al menselijker dan hij was, omdat 'wij' in een rechtstaat leven waar een ieder een eerlijk proces krijgt en 'wij' hem niet gelijk de strop op hebben gedaan en/of de doodstraf hebben gegeven/konden geven.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:44

Alane schreef:
'Wij' waren al menselijker dan hij was, omdat 'wij' in een rechtstaat leven waar een ieder een eerlijk proces krijgt en 'wij' hem niet gelijk de strop op hebben gedaan en/of de doodstraf hebben gegeven/konden geven.

Daar heb je gelijk in :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:06

nu wil ik niet heel l*llig doen, maar als iemand nog 3 maanden heeft, kan dit korter óf langer uitpakken. over mijn opa hadden ze het ook over weken, we zijn inmiddels 3 maanden verder!

Ziek of niet, deze gast hoort in de gevangenis.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:12

De koningin kan zich beter bezig houden met zaken waarin ze goed is en uitzonderderlijk voor betaald wordt.
Alsof deze man medelijden had met zijn slachtoffers, bah zeg.
Zou de man die haar probeerde om te brengen met koninginnendag ook gratie gekregen hebben als hij het niet overleefd had? Denk het niet hoor.
Hebben ze nog niet geleerd? Okan O. heeft ook gratie gekregen en op de dag van zijn gratie pleegde hij een gewapende overval.
O ja Okan heeft het jaar daarvoor wel even Marion en klenie Romy van Buuren omgebracht, niet tijdens zijn gratie maar iedereen wist dat hij dat gedaan had, en ja het gratie verzoek moet altijd ondertekend worden door hare majesteit de koningin, slaap zacht Beatrix.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:19

eppie38, volgens mij weet jij echt NIET wat de koningin doet. MOET doen eigenlijk. Zij is VERPLICHT deze te ondertekenen, ook al is ze het er niet mee eens.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:34

Weet jij het wel dan Marjoow?
Zij heeft echt meer in te brengen als wij denken geloof me.
Persoonlijk zou ik als ik ergens niet achter sta het niet doen, en zij tekent echt niet als zij niet weet wat ze tekent.
Dus gewoon haar persoonlijke goedkeuring kom op zeg we kunnen alles wel goedpraten op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:20

De koningin heeft inderdaad veel te vertellen (coalitie vorming), maar gratie verzoeken is een van haar (vele) 'banen'.
Zij (al dan niet in combinatie met JPB, alle adviseurs en de hele bureaucratie) moet beslissen over deze gratie verzoeken, en uiteindelijk haar handtekening eronder zetten.
Ze is niet verplicht om gratie verzoeken te ondertekenen (in tegen deel, de koningin kan ook bij een wet weigeren die te ondertekenen, maar is weer iets heel anders)
Nogmaals (lees het hele topic door): een gratieverzoek is niet iets wat standaard inbegrepen is bij levenslang (al zullen veel mensen die veroordeeld zijn tot levenslang wel proberen gratie te krijgen), en al veel zeldzamer is een gratieverzoek dat ook daadwerkelijk wordt ingewilligd door hare majesteit.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:44

Juist gezien het feit dat er zo weinig gratie-verzoeken gehonoreerd worden, denk ik dat er heus wel goed is nagedacht voordat dit is besloten.
En ik ben het verder met Odetteke en Shadow eens, die weten het goed te verwoorden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:54

Hij gaat er uit om buiten dood te gaan. Niks meer, niks minder.
Kost minder, en geen papierwerk.
Kan de familie mooi de begrafenis enzo regelen.

Heb 24 jaar gevangeniswezen er op zitten, maar levenslang bestaat alleen op papier. (Helaas) niet in werkelijkheid, het langste is max 12 jaar.

Gratie wordt wel vaker verleend hoor, al was het maar om cellen vrij te maken. Alleen niet iedereen haalt de pers.
Rond kerst is een favoriete tijd.
Je maakt iemand blij, en een ander hok je weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:14

Paardentango schreef:
Heb 24 jaar gevangeniswezen er op zitten, maar levenslang bestaat alleen op papier. (Helaas) niet in werkelijkheid, het langste is max 12 jaar.

:o? :?

Leg uit :+

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:35

'Donker en grijzend...'

Heb er ruim 24 jaar gewerkt, in diverse functies, en laat ik zeggen 'in mijn tijd' werkte het zo, jaar in jaar uit.

Je dacht toch niet.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:39

nee hoor ;)
Maar wat je zegt is dus dat 20 tot 30 jaar en levenslang wordt omgezet in maximaal 12 jaar?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:46

Nou het had gekund dat je dat dacht....

Nee bedoel ik niet, er worden wel mensen uit het buitenland hier geplaatst. Als dat evenslang was mogen zij detentie uitzitten in NL. Omdat ze bv NL zijn en ergens ver weg zitten.

Opgelegd werd het in ieder geval niet, wel geëisd door de OvJ, maar er wordt hier max 12 jaar opgelegd.
Je wil vast niet weten wat een mensenleven gemiddeld 'kost'. Twee tot vier jaar was normaal, goede advocaten en milde straffen.

Tenzij de wet de afgelopen twee jaar is gewijzigd en de rechters het nu wel opleggen. Ben er nu twee jaar uit.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 10-08-09 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:46

Paardentango schreef:

Uhm ik weet niet waar jij gewerkt hebt dan, maar levenslang is in Nederland (een van de weinige landen overigens) echt levenslang. De straf levenslang wordt alleen nauwelijks gegeven. En gratie verlenen aan iemand die levenslang heeft is dus nog zeldzamer..

Ik kan er niet zo mee zitten, deze man is waarschijnlijk zo ziek dat hij niets anders kan dan op bed liggen. Ik denk echt niet dat ze deze man 'zomaar' laten gaan om even een cel vrij te maken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:49

Paardentango schreef:
Hij gaat er uit om buiten dood te gaan. Niks meer, niks minder.
Kost minder, en geen papierwerk.
Kan de familie mooi de begrafenis enzo regelen.

Gratie wordt wel vaker verleend hoor, al was het maar om cellen vrij te maken. Alleen niet iedereen haalt de pers.
Rond kerst is een favoriete tijd.
Je maakt iemand blij, en een ander hok je weer op.

Dan duik maar even opnieuw je theorie boeken in.
Nederland is levenslang ook echt levenslang.
Een van de weinige landen trouwens.
Gratie wordt wel verleend, maar dat moet inderdaad via de koningin.
Dus niet hetzelfde als iemand die 6 jaar krijgt en met 4 vrij kan komen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:51