Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:22

Oreo schreef:
Ik ben niet HC :+ , maar ik heb daar wel wat ideeen over.

Ik bedoelde meer: welk alternatief voor je eigen bank wilde je voorstellen? Welke bank is wel aanvaardbaar?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:09

Bandida schreef:
Zelfregulering en het aan de sporters/ruiters/eigenaars overlaten werkt niet, dat is nu ondertussen wel duidelijk.
Gezien paardensport tegenwoordig over geld gaat, en niet over paarden (al lijkt dat wel zo voor de amateursporter) zijn net acties die sponsors en investeerders aanspreken erg goed.

Jijbakken en ´ja,maar..´ daarover is niet constructief. Dat laat de zaak zoals ie was.

Ik doe het wel; ben dat steentje links en rechts in vijvers aan het mikken. Meedoen maakt de ringen groter. De kans op verandering groter.

Wie het niet ziet zitten, doet het gewoon niet.

@Shadow0; ik ga niet op jouw ontsporingsacties in. Als jij wil dat het in de paardensport blijft zoals het is, open dan daar een topic over: ´Paard of geen paard; het doel heiligt de middelen´ of zo. Saboteer een poging wat positief te veranderen niet.

hc

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:18

*puck* schreef:
een ding wat ts zegt:geen isabel werth kleding meer kopen maar wie garandeerd me dat al die andere grote kledingmerken van bekende ruiters thuis wel goed met hun dieren omgaan,niemand die dat weet, misschien zijn ze gewoon slimmer en worden ze niet betrapt,dus blijven we daar dan wel spullen van kopen?

Idd bestaan er nu ook niet Schokemole artikelen. Ondanks dat ik pas 11 jaar was kan ik me nog HEEL goed herinneren wat die vent met zijn paarden deed. Dat was wel 10x erger dan het akkefietje van mevrouw Werth.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:19

Shadow0 schreef:
Ik bedoelde meer: welk alternatief voor je eigen bank wilde je voorstellen? Welke bank is wel aanvaardbaar?

Ik bankier zelf via postbank, sinds kort dus ING.... Of de ING brandschoon is weet ik niet, daarover zullen ook vast dingen te vinden zijn, maar voor mij als paardenliefhebber valt de RABO sowieso af, om de redenen zoals genoemd in dit topic, maar ook om andere redenen die niets met paardensport van doen hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:21

Huertecilla schreef:
@Shadow0; ik ga niet op jouw ontsporingsacties in. Als jij wil dat het in de paardensport blijft zoals het is, open dan daar een topic over: ´Paard of geen paard; het doel heiligt de middelen´ of zo.

Ik wil niet per se dat het in de paardensport blijft zoals het is.

Maar het doel heiligt de middelen niet en dus vind ik dat als je een middel kiest om dit te veranderen, het slim is om na te denken over de impact van dat middel. Persoonlijk vind ik jou manier van doen eerder leiden tot nog meer oppervlakkigheid, waarbij de banken vooral dingen doen die goed lijken te zijn, en gedwongen worden de willekeurige waan van de dag te volgen, maar dat heeft niets met dierenwelzijn te maken.

Citaat:
Saboteer een poging wat positief te veranderen niet.

Ik zal mijn mening geven als ik dat nodig vind. :j Zodat andere mensen de kans hebben om een eigen oordeel te vormen, ze lezen jouw kant, ze lezen mijn kant, en ze kunnen zelf een afweging maken of ze dit een wenselijke manier vinden om iets te veranderen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:22

Cowgirl schreef:
*puck* schreef:
een ding wat ts zegt:geen isabel werth kleding meer kopen maar wie garandeerd me dat al die andere grote kledingmerken van bekende ruiters thuis wel goed met hun dieren omgaan,niemand die dat weet, misschien zijn ze gewoon slimmer en worden ze niet betrapt,dus blijven we daar dan wel spullen van kopen?

Idd bestaan er nu ook niet Schokemole artikelen. Ondanks dat ik pas 11 jaar was kan ik me nog HEEL goed herinneren wat die vent met zijn paarden deed. Dat was wel 10x erger dan het akkefietje van mevrouw Werth.

Welke merken je wel of niet koopt moet iedereen voor zichzelf weten, er is niks verplicht. Dat dit topic loopt zorgt er in elk geval voor dat er meer over nagedacht wordt. Dat alleen al is een positief iets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:33

Oreo schreef:
Ik bankier zelf via postbank, sinds kort dus ING.... Of de ING brandschoon is weet ik niet,

"Volgens de onderzoekers investeert ING zowel in bedrijven die controversiële wapens maken, als in bedrijven die zich schuldig maken aan controversiële wapenhandel. ING is volgens de organisaties de enige bank die ook met eigen spaargeld in beide investeert."
[NM] 'Nederlandse banken investeren in wapenbedrijven'

Persoonlijk vind ik clusterbommen, mijnen, controversiele wapenhandel etc erger dan de paardensport.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 09:44

mick75 schreef:
....

Samengevat: Nee, want?

Er is al decennia via directe weg geprobeerd de sportbonden tot betere garanties voor het individuele welzijnsrecht te bewegen.
Is er ook maar íets gedaan tegen het teugeltrekken terwijl dat zó opgelost kan worden?Onder de streep
is het resultaat dat de grootste sponsor Smoezenboek&Rookgordijn faciliteert. Dat de minder goed geïnformeerde ruiterij dit als zijnde goed meekrijgt.
Mick, zélfregulatie heeft geleid tot de huidige situatie :)*

Kom ALSJEBLÍEFT met een concreet voorstel wat beter is dan bv de Rabo te bewegen het geld in ruiters te steken die wél paardgericht sporten. GRAAG!
Tot dat betere er is, is het boycotten van sponsoren van een verkeerde mentaliteit helemaal corrrecte P- en R+.
Doe mee, of niet. Maak zelf je keuze maar.

hc

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:58

ik heb dit topic even doorgelezen en ook ik vraag me af: wat is dan het alternatief?
Ik eet minder vlees en biologisch , een duidelijke daad met duidelijke gevolgen lijkt me.
Het boycotten van de rabobank heeft minder gevolgen. Ten eerste omdat je de bank dan op de een of andere manier duidelijk moet maken dat je die actie onderneemt vanwege de sponsoring aan de paardensport en ten tweede omdat er geen duidelijk alternatief is. Zowel voor mij als voor de bank. Want hoe zou de Rabobank zijn sponseringsbeleid moeten wijzigen als er geen alternatief is?

HC, je gooit een steen in de vijver, maar ik krijg de indruk dat je niet weet welke richting de kringen op zouden moeten gaan. In mijn ogen is de rabo een bank waar je best eens mee kan gaan praten. Stel alternatieven voor, vraag of ze bijvoorbeeld de KNHS-proefwedstrijd bitloos rijden willen sponseren en leg uit welke ruiters op een goede manier bezig zijn met paardenwelzijn en welke niet.

Overigens is dat laatste ook weer een relatief begrip met vele grijze gebieden. Is een ruiter die zijn paard 23-7 op stal houdt beter dan een ruiter die de roll-Kür toepast op zijn paard maar het dier wel buiten laat grazen en vriendjes gunt?

Stel: we boycotten met zijn allen de rabobank en kleding van Anky en IW. Gevolg: wedstrijden hebben lagere prijsgelden en de ruiters an sich hebben minder inkomsten. Gaan ze daardoor hun paarden beter behandelen?
Nee, ze zullen hoogstwaarschijnlijk meer paarden gaan rijden en meer wedstrijden om te kunnen overleven. Is het welzijn van het paard daarbij gebaat, veranderd de ruitersport daardoor ten goede? Ik betwijfel het.
Je wilt de ruitersport veranderen, maar dan zul je zowel de sponsoren als de ruiters wel een alternatief moeten kunnen bieden.

Kennis zorgt voor verandering. Maar die kennis moet dan wel aanwezig zijn, begin bij de Rabobank!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:10

Shadow0 schreef:
Persoonlijk vind ik clusterbommen, mijnen, controversiele wapenhandel etc erger dan de paardensport.

Aha, daar zijn de feiten over de ING.... Ik ben het in grote lijnen met je eens hoor over die wapenhandel etc. al heeft bijna elke oorlog twee kanten. Heel eerlijk gezegd is dat voor mij toch een "ver-van-mijn-bed-probleem". Ik ben niet voldoende geinformeerd om hier een gefundeerde mening over te geven, verder gaat dit over mensen en mensen kunnen wél voor zichzelf opkomen. Problemen in de wereldpolitiek zijn moeilijk op te lossen en mijn eerste interesse ligt bij de paardensport, die interesseert me, ik maak er zelf deel van uit en deze problemen zijn relatief gemakkelijk te verkleinen als geld wat er schijnbaar toch al is anders wordt geinvesteerd.

Tuurlijk zijn de door jou geschetste zaken veel erger dan doping etc. Maar juist daarom is het toch vanzelfsprekend om na te denken over of je zelf kunt proberen een relatief klein probleem op een gebied waar je interesse ligt met een relatief kleine investering van jezelf (nadenken) kunt beinvloeden?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:15

woods schreef:
Stel: we boycotten met zijn allen de rabobank en kleding van Anky en IW. Gevolg: wedstrijden hebben lagere prijsgelden en de ruiters an sich hebben minder inkomsten. Gaan ze daardoor hun paarden beter behandelen?
Nee, ze zullen hoogstwaarschijnlijk meer paarden gaan rijden en meer wedstrijden om te kunnen overleven. Is het welzijn van het paard daarbij gebaat, veranderd de ruitersport daardoor ten goede? Ik betwijfel het.

Als ALLE concoursen hun prijzengeld verminderen om zo welzijn beter te kunnen garanderen door te investeren in stallen/controles etc. en de KNHS/FEI limiteert het aantal starts per paard per periode dan zullen de ruiters wel moeten. Waarschijnlijk kan het grootste gedeelte van de ruiters er best mee (en van blijven) leven als doordoor daadwerkelijk een eerlijkere sport ontstaat.

Alane

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 10:44

De ING sponsord ook paarden evenementen..
Het zijn nite alleen Anky en IW die hun naam hebben gegeven aan een kleding lijn... en schockemoehle sports heeft niets te doen met Paul Schockemoehle...
Je hebt dan nog Iris Bayer, Frank Sommer, KN, Theo Sommer en georg Schumacher, en zo zijn er nog wel wat te vinden...
En waar moeten dan de bitloze hoofdstellen gekocht worden? bij wedstrijdsponsoren als ImperialRiding, Divoza, Stubben, Passier, Dobert, BR?
hier vindt je een lijst met sponsoren van de KNHS:
http://www.knhs.nl/overview1.asp?pCatID ... le=11&men=

Je kunt wel stenen willen gooien in een vijver, maar als het water golft dan zie je de rimpels never nooit niet....

@Oreo, je vergeet het buitenland....
en je wilt de Rabobank boycotten maar je wilt dat er wel geinvesteerd wordt? Hoe denk je dat er geinvesteerd wordt?
Waarom meer controles als er geen hond mee op de wedstrijden verschijnt?
Wie zegt dan dat de sport niet eerlijk is?
Dan zou je ook moeten weten dat TS de paardensport an sich verafschwud... die wil geen verandering maar afschaffing...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:52

woods schreef:
Kennis zorgt voor verandering. Maar die kennis moet dan wel aanwezig zijn, begin bij de Rabobank!

Die kennis hoeft niet bij de Rabo of welke sponsor ook aanwezig te zijn.

Om te begrijpen dat http://www.youtube.com/watch?v=Z5AkQF2c9W4 geen enkel respect voor het welzijnsrecht van het individuele dier toont heb je geen enkele kennis nodig. Geen ´kennis´ blijkt zelfs een voordeel.
Elke leek begrijpt namelijk dat dit én geen manier is om met een dier om te gaan én het heel raar is dat iemand die goud krijgt voor opleidingsniveau van haar paard het dien niet gewoon kan opvoeden...
Het is verder geen kruistocht tegen v.Grunsven of de Rabo.
Het is simpel een wel héél erg extreem en extreem schadelijk voorbeeld.

hc

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:58

Snap niet wat er in dat filmpje verkeerd gezegd wordt.... :Z

Huertecilla schreef:
woods schreef:

Om te begrijpen dat http://www.youtube.com/watch?v=Z5AkQF2c9W4 geen enkel respect voor het welzijnsrecht van het individuele dier toont heb je geen enkele kennis nodig. Geen ´kennis´ blijkt zelfs een voordeel.
Elke leek begrijpt namelijk dat dit én geen manier is om met een dier om te gaan én het heel raar is dat iemand die goud krijgt voor opleidingsniveau van haar paard het dien niet gewoon kan opvoeden...

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:03

Het lijkt anders verdomd veel op een kruistocht tegen de rabobank en Anky en aanhang...

Ik had een hond, super opgeleid, keurig opgevoed,schot vast, tot op een dag en stuk van huis een hele school luchtballonvaarders het luchtruim kozen, en bij ons huis bijna de nokpannen van dak raakten, op dat moment loop ik in de tuin met die hond... de ballonvaarder trekt die brander los, mijn hond schrikt zich totaal het heen en weer en vanaf dat moment was ieder oud en nieuw een groot drama voor de hond.....

Angst heeft niets met opvoeden te maken, er zijn zat paarden bang voor waterplassen, spuitbussen, scheermachines, etc...
En of Anky het nodig vindt om haar paard te scheren is dat haar keuze en heeft niets te maken met wel of geen topsport beoefenen, opgevoed of niet opgevoed...

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:05

Ik zie het probleem ook niet.....?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:24

Huertecilla schreef:
woods schreef:

hc

??!!??? he?

Kennis hoeft niet aanwezig te zijn? Vertel me alsjeblieft dat je hier iets anders mee bedoelt dan hoe ik het begrijp. Ik begin een beetje de indruk te krijgen dat je niet weet hoe de wereld in elkaar zit.

Je moet je voorstellen dat degenen die bij de Rabobank besluiten wat ze wel en niet sponsoren totaal geen verstand hebben van dieren in het algemeen, laat staan van paarden en het verbeteren van welzijn. Een sponsor aanvraag wordt beoordeeld op verschillende criteria:
- hoeveel aandacht is er voor de wedstrijd/evenement in de media
- hoe staat de doelgroep van de Rabobank tegenover de wedstrijd/evenement
- hoe is de algemene opinie over de sport en zullen mensen positief denken over de Rabobank als de wedstrijd/evenement gesponsord wordt
Kortom: publiciteit publiciteit publiciteit met als doel te butkissen bij mensen/potentiele klanten/klanten
Welzijn heeft hier niets mee te maken.

Tuurlijk zal de rabobank geen ruiter sponsoren die zijn paard tot bloedens toe mishandelt niet willen sponsoren. Maar buiten dat hebben die mensen echt geen enkel idee wat nu een bijdrage voor welzijn is en wat niet. Je moet je voorstellen dat die mannen daar in pak rondlopen, van onze dressuurcracks te horen krijgen dat alle handelingen nodig zijn om in de topsport te kunnen blijven presteren en dan denken ze: ach ja zo werkt het nu eenmaal, zolang de publieke opinie in het algemeen maar positief blijft ten opzichte van onze sponsoring vinden wij het best.

Zou de Rabobank overtuigd raken van het feit dat ze nog béter kunnen butkissen als ze zich bezighouden met het bevorderen van welzijn, dan zullen ze eerder hun houding veranderen dan als ze een tiental brieven krijgen van mensen die hun rekening opzeggen. Dan moet je wel héél goed duidelijk kunnen maken waarom je het niet eens bent met hun sponsering wil je enig effect sorteren.

Het informeren van de Rabobank (en iedere andere sponsor, maar dit is een mooi voorbeeld) heeft dus wel degelijk nut! Daarnaast kun je een voorbeeld stellen door de media op te zoeken en daar aan te geven dat je de Rabobank boycot vanwege de redenen die je aangeeft. Grote kans dat de Rabobank daarop zal reageren, het mooist zou zijn als ze dat in de media doet.
Zo krijg je een sneeuwbal-effect omdat mensen erover gaan praten en de Rabobank dwingen na te denken over het hoe en waarom van sponsor-contracten.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:29

Shadow0 schreef:
"Volgens de onderzoekers investeert ING zowel in bedrijven die controversiële wapens maken, als in bedrijven die zich schuldig maken aan controversiële wapenhandel. ING is volgens de organisaties de enige bank die ook met eigen spaargeld in beide investeert."
[NM] 'Nederlandse banken investeren in wapenbedrijven'

Dat is nu dus precies wat ik met mijn post duidelijk wilde maken ;) !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:56

@Woods: de rabobank sponsord niet alleen evenementen maar is ook hoofdsponsor van de KNHS.... alle KNHS leden vragen om hun raborekening op te heffen, omdat ze het niet eens zijn met het feit dat de rabobank hun sport sponsord??? :(:)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:03

woods schreef:
Het informeren van de Rabobank (en iedere andere sponsor, maar dit is een mooi voorbeeld) heeft dus wel degelijk nut! Daarnaast kun je een voorbeeld stellen door de media op te zoeken en daar aan te geven dat je de Rabobank boycot vanwege de redenen die je aangeeft. Grote kans dat de Rabobank daarop zal reageren, het mooist zou zijn als ze dat in de media doet.
Zo krijg je een sneeuwbal-effect omdat mensen erover gaan praten en de Rabobank dwingen na te denken over het hoe en waarom van sponsor-contracten.

Zoals je al had kunnen lezen vind ik informeren prima. Zoals je prima weet is dat waar ik heel veel tijd en moeite in steek. Dat is ook de enige reden dat mijn site is opgezet.
Dat is voor de zoekers helemaal goed doch voor de rest van de ruiterij is het veel effectiever dit te doen als er een vráág is.
De dierenwelzijnsbewuste wereld informeert al decennia en wat is daarvan te zien in de paardensport? Wat míj betreft dat stadium voorbij, die kans weggegooid.

Waar geen wil is, is geen weg.
Wanneer een sponsor helemaal niet wil weten wat een antwoord is op een voor hen niet bestaande vraag is dat niet erg effectief.

Creëer dus eerst de wil te weten :)*
De behoéfte aan informatie, het waaróm, ontstaat als er een sneeuwbaleffect van daad bij woord door de consument is :)*

Wanneer jij ondanks het bewezen non-effect de weg van vrijblijvend informeren wil bewandelen heb je uiteraard al mijn zegens. Verwijs gerust naar mijn site en bronnen die daar staan.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:19

bulck schreef:
Snap niet wat er in dat filmpje verkeerd gezegd wordt.... :Z

...en dat is héél triest. Exact het probleem, de normvervaging, het norm worden van gebrek aan respect voor het individuele dier.
Dat is hét probleem in de huidige ruiterij, dat het paard een object geworden is :)*
Het fundament onder het bestaansrecht van de paardensport ontbreekt daardoor.
Het welzijnsrecht van het individuele paard heeft prioriteit bovenal.
Als dit niet gewaarborgd is, heeft paardensport geen bestaansrecht.

Het filmpje illustreert haarscherp dat het belang van het dier niet zwaar weegt.
Het filmpje is daardoor één groot en helder argument om de paardensport gewoon te verbieden.
Is dat wat er moet gebeuren?
Of is het voor de ruiterij verstandiger om sponsorgelden paardgerichte sport te laten stimuleren?

Dat de paardensport een serieus probleem heeft wat het niet zelf op kan/wil lossen is geen punt van discussie.
Er is dus stimualatie van buiten nodig.
Kies maar.
De sponsors te hulp roepen een gewenste richting te stimuleren of de dierenwelzijnsactivisten vragen de publieke opinie te mobiliseren voor een verbod?

Zo simpel ligt het namelijk. Dát is het grotere verband. Lees de magistrale kanttekening over paardensport vanuit Wageningen met betrekking tot het fokverbod van nertsen nog maar eens :)*

Dat kan je negeren, daar kan je van roepen dat je het er niet mee eens bent.
Het feit blijft dat dit een zwaarwegende opinie van externe experts is die nu openbaar gerapporteerd is. Dat is al héél veel gepasseerde stations ver |(

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:27

Je moet alleen we de goede weg weten te vinden, de weg die past bij jouw persoon en vooral schoeisel...

Jouw titel zegt: Boycotsponsoren van paardonvriendelijke praktijken...
en het enige dat je noemt is het kleding merk van VOORLOPIG geschorste dressuuramazone en de hoofdsponsor van de KNHS....
Ga je nu ook gen pakketjes meer versturen? De meeste grotere bdrijven die poststukken transporteren zijn ook sponsor van diverse hippische evenementen.... die zou je dan ook moeten boycotten...
Je internetverbinding en je pc.... stuur je die ook terug naar de afzender met een briefje erbij dat je hen boycot omdat ze hippische evenementen sponsoren?

Of is het alleen selectief?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:33

Huertecilla schreef:
Het filmpje illustreert haarscherp dat het belang van het dier niet zwaar weegt.
Het filmpje is daardoor één groot en helder argument om de paardensport gewoon te verbieden.
Is dat wat er moet gebeuren?
Of is het voor de ruiterij verstandiger om sponsorgelden paardgerichte sport te laten stimuleren?

hc

Omdat ze een paard heeft dat bang is voor een scheermachine?
Of omdat ze het paard dan een keer niet gaat scheren ivm een mogelijke positieve dopingtest omdat er restwaardes terug te vinden KUNNEN zijn met de huidige techniek, maar het te duur is om te onderzoeken wat de werkelijke wachttijd is van die medicijnen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:47

Alane schreef:
Omdat ze een paard heeft dat bang is voor een scheermachine?
Of omdat ze het paard dan een keer niet gaat scheren ivm een mogelijke positieve dopingtest omdat er restwaardes terug te vinden KUNNEN zijn met de huidige techniek, maar het te duur is om te onderzoeken wat de werkelijke wachttijd is van die medicijnen?

Omdat ze groen licht wil voor het drogeren van een paard omdat dit zich te erg verzet tegen een alleen voor een sportbelang ´zinvolle´ handeling welke op zich al niet in het belang van het paard is.

Daaruit spreekt fundamenteel gebrek aan respect voor het individuele dier boekdelen.
Dat is strijdig met de basisvoorwaarde voor sport met paarden.

Dat het hier een invloedrijk rolmodel met een voorbeeldfunctie betreft, maakt het een serieuze ondermijning van het bestaansrecht van paardensport.
Nogmaals, lees de opmerking vanuit Wageningen en hou die hier eens naast.
Dat is een serieuze OEFFFFFF voor de toekomst van de paardensport.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:42

Jij verspreid jouw mening als een feit... wat jij doet met jouw paarden vind ik onzinnig en nutteloos voor het paard en absoluut geen bijdrage in het welzijn van het paard... dat is mijn mening en niet gelijk een feit...
Ben ik pro doping, nee absoluut niet, ik ben wel van mening dat wanneer je sport met dierne beoefent dat het welzijn voorop gesteld moet worden,en metdichte deuren bereik je dat niet....
Een vol met pijnstillers gespoten paard met zware artrose hoort niet thuis op in een wedstrijdring, omdat hij voor die atrose zo geweldig goed kon springen en nu met die pijnstillers ook weer...
Neem nu dat paard van IW als voorbeeld, kan omvallen als het op 3 benen staat, is verder kern gezond... er is een middel die het omvallen kan voorkomen, daarnaast kan hij gewoon presteren (in dit geval in de wedstrijdring) maar gokken dat hij niet omkiept tijdens hoeven uitkrabben, omdat die anders positief bevonden kan worden op een restant die totaal geen invloed meer heeft op welke manier dan ook op de prestaties van dat dier???

Het scheren noemt ze als voorbeeld... lijkt me niet dat wanneer er een spoortje sedatie wordt gevonden die totaal geen invloed heeft op welke wijze van presteren van het paard weinig invloed zal hebben op de uitslag...

Maar het lijkt er meer op dat ik een ander filmpje te zien heb gekegen dan jij :D

Maar we gaan offtopic... dit ging toch om boycotten van bedrijven die hippische evenementen sponsoren?