Cyberpesten weet wat je doet!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen

Re: Cyberpesten weet wat je doet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:20

Volgens mij worden er nu wel even heel wat vormen van cyberpesten op één grote hoop gegooid. Bij bepaalde vormen denk ik dat het inderdaad een kwestie van negeren is, zeker als je elkaar in real life toch niet kent is dat best een optie.

Maar veel van wat zich aan pesterij op het forum afspeelt vindt zijn oorsprong in het echte leven, tussen mensen die elkaar goed of juist vaag kennen. Met de bezwaarcommissie heb ik genoeg van dat soort voorbeelden gezien. Juist dat zijn de zaken die je niet meer altijd af kunt doen met simpelweg negeren en erboven staan. Als mensen serieus invloed uitoefenen op je vrienden en bekenden of wanneer ze wel heel dicht in je persoonlijke ruimte binnendringen dan kun je gevoelsmatig bijna niet meer anders dan reageren. Je in je schulp terugtrekken, er juist op los meppen of steken onder water geven, het zijn allemaal vormen van reactie.

Daarnaast denk ik dat er ook nog een wezenlijk verschil is tussen pesterijen tussen jongeren onderling en tussen volwassenen. Met name pubers zijn zo gevoelig, staan (even generaliserend) nog zo instabiel in hun net iets te grote of al te krappe schoenen. Je bent op die leeftijd mentaal nog niet 'uitgezwaard', de hormonen gieren in het rond, het relativeringsvermogen is nog niet volledig ontwikkeld, dat komt pas met de jaren. De één zal er minder last van hebben dan de ander, maar ik kan me voorstellen dat gepest worden echt een enorme impact heeft op sommige mensen.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:26

pharagirlke schreef:
Gaat het cyberpesten echt ver, gewoon de politie er bij halen. Laster en eerroof is nog steeds strafbaar en ik vermoed zelfs zomaar dat bokt medeplichtig is als ze er niets aan doen ;)
Medeplichtig is een groot woord, Pharagirlke, niet alle zaken die negatief besproken worden vallen namelijk onder de noemer 'smaad' of 'laster' en daar vergissen mensen zich vaak in. De meeste teamleden van Bokt zien heel goed het gevaar van cyberpesten, het is niet voor niets genoemd in het BBB van afgelopen maand, maar vaak speelt zich een groot deel buiten (het zichtbare deel van) Bokt af en/of is het alleen herkenbaar voor insiders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:28

Iemand bedreigen is hoe dan ook strafbaar ;) Hoe je het ook draait of keert. Dat mag niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:30

Gwen schreef:
Je bent op die leeftijd mentaal nog niet 'uitgezwaard', de hormonen gieren in het rond, het relativeringsvermogen is nog niet volledig ontwikkeld, dat komt pas met de jaren. De één zal er minder last van hebben dan de ander, maar ik kan me voorstellen dat gepest worden echt een enorme impact heeft op sommige mensen.

Geloof ik zonder meer maar het belangrijkste is toch dat je leert om het minder impact te laten hebben. Dat is namelijk iets waar je ZELF mee aan de gang kunt en waarbij je niet afhankelijk bent van de pester, bokt, de politie of weet ik veel wie. Ik vind dat mensen erg veel de slachtofferrol opzoeken en zich heel makkelijk laten opnaaien. En ik weet best dat er veel nuances zijn, maar ik vind dat deze kant hier onderbelicht is, en dus belicht ik 'm toch even :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:40

Shadow ik vind dat je bagatelliseerd, een bedreiging aan je huis en familie heeft vrijwel niets met 'je op laten naaien' te maken.

Gwen schreef:
Medeplichtig is een groot woord, Pharagirlke, niet alle zaken die negatief besproken worden vallen namelijk onder de noemer 'smaad' of 'laster' en daar vergissen mensen zich vaak in.

Ben ik volkomen met je eens Gwen, dan is het eind ook zoek er is ook een stuk eigen verantwoording, en vind het ook goed dat Bokt zich er mee bemoeid tot een bepaalde hoogte, de rest moet je mee naar de politie immers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:43

Chiqa schreef:
Shadow ik vind dat je bagatelliseerd, een bedreiging aan je huis en familie heeft vrijwel niets met 'je op laten naaien' te maken.

Jawel, dat heeft er alles mee te maken, dat is namelijk het doel van de bedreiging! Iemand bedreigt jou omdat het een voor hem relatief veilige manier is om jou kwaad te doen - omdat HIJ (of zij natuurlijk) lekker achter het toetsenbord kan zitten terwijl JIJ bang wordt. De manier om dat tegen te gaan is te zorgen dat je het spel niet meespeelt. Door te weigeren om een of andere lafaard zoveel invloed op je leven te geven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:44

ik denk dat mensen dan bang zijn dat het ook werkelijk gebeurd.
dus dan snap ik die angst wel,en ook dat je je erdoor laat opfokken

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:45

Shadow0 schreef:
Geloof ik zonder meer maar het belangrijkste is toch dat je leert om het minder impact te laten hebben. Dat is namelijk iets waar je ZELF mee aan de gang kunt en waarbij je niet afhankelijk bent van de pester, bokt, de politie of weet ik veel wie. Ik vind dat mensen erg veel de slachtofferrol opzoeken en zich heel makkelijk laten opnaaien. En ik weet best dat er veel nuances zijn, maar ik vind dat deze kant hier onderbelicht is, en dus belicht ik 'm toch even :)

Dat ben ik voor een groot deel met je eens, hoor, door in de slachtofferrol te kruipen geef je de pester nog meer voeding. In het echte leven is het moeilijker je werkelijke gevoelens te verbergen, daar spraakt intonatie en lichaamstaal ook een grote rol (denk aan hangende schouders, timide stemmetje), maar juist op een forum kun je gebruik maken van dat waar de pester ook gebruik van maakt: het feit dat je elkaar niet in de ogen kunt kijken en dat je de ander kunt negeren door niet te reageren, niet te happen, berichten zelfs ongelezen te verwijderen.

Dat laastte blijkt in de praktijk erg moeilijk, dat merkte ik vooral goed tijdens het bezwaarcommissieschap. Ondanks dat ze weten dat ze boos, verdrietig en/of zelfs agressief van bepaalde berichten worden willen mensen tóch weten wat die ander over hen te zeggen heeft, waarna ze zich niet kunnen weerhouden van een tegenreactie. Op die manier houd je zelf de vicieuze cirkel die jij volgens mij bedoelt in stand.
Laatst bijgewerkt door Gwen op 11-08-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:57

Shadow0 schreef:
Chiqa schreef:

Jawel, dat heeft er alles mee te maken, dat is namelijk het doel van de bedreiging! Iemand bedreigt jou omdat het een voor hem relatief veilige manier is om jou kwaad te doen - omdat HIJ (of zij natuurlijk) lekker achter het toetsenbord kan zitten terwijl JIJ bang wordt. De manier om dat tegen te gaan is te zorgen dat je het spel niet meespeelt. Door te weigeren om een of andere lafaard zoveel invloed op je leven te geven.

Benieuwd of het nog opnaaien is als ze die bedreigingen ook daadwerkelijk gaan uitvoeren :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:03

Precies Pharagirlke lijkt me vrij logisch dat ik het daar ook over had. Niet over een boe of ba in een PBtje of in een forum.
Maar daadwerkelijk een bedreiging uitvoeren.....Vandaar dat ik vind dat het gebagatelliseerd wordt door Shadow.

En ik kan heus wel tegen een stootje hoor, maar er zijn grenzen het gaat mij iets te ver om in detail te treden gezien de reactie alhier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:06

Gwen schreef:
Dat laastte blijkt in de praktijk erg moeilijk, dat merkte ik vooral goed tijdens het bezwaarcommissieschap. Ondanks dat ze weten dat ze boos, verdrietig en/of zelfs agressief van bepaalde berichten worden willen mensen tóch weten wat die ander over hen te zeggen heeft, waarna ze zich niet kunnen weerhouden van een tegenreactie. Op die manier houd je zelf de vicieuze cirkel die jij volgens mij bedoelt in stand.

Inderdaad. Maar ook al is het in het begin ongelofelijk moeilijk om niet te lezen en niet te reageren, uiteindelijk zijn dat toch de machtsmiddelen die je zelf in handen hebt. En met oefenen, vallen en opstaan, kun je daar WEL effect mee bereiken en kun je daarin dus zelf een keuze maken. Mensen voelen zich vaak machtelozer dan ze eigenlijk zijn, en dat is zonde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:10

pharagirlke schreef:
Benieuwd of het nog opnaaien is als ze die bedreigingen ook daadwerkelijk gaan uitvoeren :(:)

Nee. Maar dan is de situatie waarmee je moet dealen niet meer de bedreiging maar het geweld. Maar de realiteit is dat de meeste bedreigingen NIET worden uitgevoerd, en dat veel cyberpesters het doen juist omdat het anoniem en veilig is met voor henzelf weinig consequenties. Dat is heel iets anders dan bij mij op de stoep gaan staan.
(En als de bedreigingen wel worden uitgevoerd, zal Bokt meewerken aan het strafrechtelijk onderzoek.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:24

Dan ga jij met "lompe" mensen om. De mensen die ik ken, dan is een bedreiging een belofte. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:46

pharagirlke schreef:
Dan ga jij met "lompe" mensen om. De mensen die ik ken, dan is een bedreiging een belofte. ;)

Ik ga niet met dat soort mensen om. Dat doe ik nu juist heel nadrukkelijk niet. Mensen die bedreigen (als laffe bedreiging of als domme 'belofte') hebben het grootste deel van mijn respect verspeeld, daar hoef ik niet mee om te gaan.

Dat is dus iets waar je wel degelijk een keuze in kunt maken. Ik vind nog steeds dat er snel gedaan wordt alsof je alleen maar willoos slachtoffer kunt zijn van pesterij, en daarmee ontken je je eigen kracht. Ik wil niet machteloos gemaakt worden door een of andere vervelende pester, en kies er dus zoveel mogelijk voor om dat niet toe te laten. En dat maakt beslist een boel uit. Je kunt niet alles voorkomen, maar je kunt wel heel veel invloed uitoefenen. En dat zal ik dus ook doen zoveel ik kan :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 22:48

Oh ik kies er ook voor om niet met ze om te gaan en ze te negeren hoor. Helaas hebben andere mensen ook een keuze en dat lijk jij wel te vergeten ShadowO.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:07

pharagirlke schreef:
Iemand bedreigen is hoe dan ook strafbaar ;) Hoe je het ook draait of keert. Dat mag niet.

Hoe wil je dat bewijzen dan?
Ik heb aangifte gedaan van bedreiging op het internet een paar jaar geleden.
hier werd niets mee gedaan omdat er geen bewijs was, hoe vervelend ik me ook voelde, daar hebben ze geen boodschap aan.
Internet bestanden/pagina's kun je bewerken naar je hartenlust.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat ik door deze meid(en) al in elkaar was geslagen voor de bedreiging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:11

Noem een bedreiging op internet geen bedreiging, kan ej met een kruisje weer weglikken.
Pas als ze op de stoep staan wordt het een ander verhaal en dat wordt wel degelijk serieus genomen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:13

Chiqa schreef:
Noem een bedreiging op internet geen bedreiging, kan ej met een kruisje weer weglikken.
Pas als ze op de stoep staan wordt het een ander verhaal en dat wordt wel degelijk serieus genomen.

Als ze op je stoep staan heet het geen bedreiging meer.

Een brief met bedreigingen kan ik ook weggooien, als ik per telefoon wordt bedreigt kan ik de hoorn erop gooien.
Als ik jou moet geloven bestaan bedreigingen helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:20

ThePast03 schreef:
Als ze op je stoep staan heet het geen bedreiging meer.

Ze kunnen ook 'dreigend' op je stoep staan zonder verder wat te doen. Nee ik doelde eigenlijk meer op geestelijk, lichamelijk geweld en je bezittingen vernielen.
ThePast03 schreef:
Als ik jou moet geloven bestaan bedreigingen helemaal niet?

Volgens mij heb ik dat nooit beweerd, integendeel zelfs....Hoe kom je daar zo bij?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:22

Chiqa schreef:
Volgens mij heb ik dat nooit beweerd, integendeel zelfs....Hoe kom je daar zo bij?

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Maar jij noemt iets pas een bedreiging als ze voor je neus staan?
Kan je vertellen dat de politie daar echt anders over denkt. ;)

Verder zie ik geen verschil in bedreiging via internet, brief (die ik kan weggooien), telefoon (die ik kan ophangen) of zelfs als ze voor mijn deur staan die ik kan dichthouden of dichtgooien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:29

Overigens ivm bedreigingen op internet, je kan ze rustig in je account laten :D Aan verstuurde PB's valt toch echt weinig aan te passen (dus de originele in je inbox)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:35

pharagirlke schreef:
Overigens ivm bedreigingen op internet, je kan ze rustig in je account laten :D Aan verstuurde PB's valt toch echt weinig aan te passen (dus de originele in je inbox)

In dat geval moet bokt het bewijs vrijwillig tonen...
Politiebureau mag niet om gegevens vragen als er geen bewijs is...
Als het enige bewijs een gegeven is wat opgevraagd moet worden loop je weer vast ;) .

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:41

Stephanie schreef:
Als het enige bewijs een gegeven is wat opgevraagd moet worden loop je weer vast ;) .

Ik ben inmiddels al weer een aantal jaren terug een tijd lang bedreig via o.a. internet. Mijn internetprovider heeft toendertijd heel goed meegewerkt, maar ik heb begrepen dat de politie dat soort gegeven ook wel degelijk op kan eisen als ze dat nodig vinden.
Ook bij bedreigingen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:47

ThePast03 schreef:
Stephanie schreef:

Ik ben inmiddels al weer een aantal jaren terug een tijd lang bedreig via o.a. internet. Mijn internetprovider heeft toendertijd heel goed meegewerkt, maar ik heb begrepen dat de politie dat soort gegeven ook wel degelijk op kan eisen als ze dat nodig vinden.
Ook bij bedreigingen.

Ja dit kunnen ze aanvragen bij justitie...
Maar dan moet je wel bewijs hebben dat dit nodig is.

Eerder dit jaar had ik een DDoS aanval op mijn netwerk. De enigste manier om de dader te achterhalen was info opvragen bij de provider. Dit kon niet door gebrek aan bewijs :) .

En aankomen met screenshots of iets dergelijks heeft geen zin. Die kan je immers bewerken.

Wat ik gewoon probeer te zeggen is dat het ècht heel moeilijk is om een aangifte te doen, waar daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Dat komt omdat op het gebied van computers alles nog erg complex is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:03

Stephanie schreef:
Ja dit kunnen ze aanvragen bij justitie...
Maar dan moet je wel bewijs hebben dat dit nodig is.

Eerder dit jaar had ik een DDoS aanval op mijn netwerk. De enigste manier om de dader te achterhalen was info opvragen bij de provider. Dit kon niet door gebrek aan bewijs :) .

En aankomen met screenshots of iets dergelijks heeft geen zin. Die kan je immers bewerken.

Wat ik gewoon probeer te zeggen is dat het ècht heel moeilijk is om een aangifte te doen, waar daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Dat komt omdat op het gebied van computers alles nog erg complex is.

Een DDoS aanval is natuurlijk ook heel wat anders dan bedreigingen. Denk niet dat je dat kan en moet vergelijken, hoe vervelend zoiets ook is.