Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pharagirlke schreef:Medeplichtig is een groot woord, Pharagirlke, niet alle zaken die negatief besproken worden vallen namelijk onder de noemer 'smaad' of 'laster' en daar vergissen mensen zich vaak in. De meeste teamleden van Bokt zien heel goed het gevaar van cyberpesten, het is niet voor niets genoemd in het BBB van afgelopen maand, maar vaak speelt zich een groot deel buiten (het zichtbare deel van) Bokt af en/of is het alleen herkenbaar voor insiders.Gaat het cyberpesten echt ver, gewoon de politie er bij halen. Laster en eerroof is nog steeds strafbaar en ik vermoed zelfs zomaar dat bokt medeplichtig is als ze er niets aan doen
Gwen schreef:Je bent op die leeftijd mentaal nog niet 'uitgezwaard', de hormonen gieren in het rond, het relativeringsvermogen is nog niet volledig ontwikkeld, dat komt pas met de jaren. De één zal er minder last van hebben dan de ander, maar ik kan me voorstellen dat gepest worden echt een enorme impact heeft op sommige mensen.
Gwen schreef:Medeplichtig is een groot woord, Pharagirlke, niet alle zaken die negatief besproken worden vallen namelijk onder de noemer 'smaad' of 'laster' en daar vergissen mensen zich vaak in.
Chiqa schreef:Shadow ik vind dat je bagatelliseerd, een bedreiging aan je huis en familie heeft vrijwel niets met 'je op laten naaien' te maken.
Shadow0 schreef:Geloof ik zonder meer maar het belangrijkste is toch dat je leert om het minder impact te laten hebben. Dat is namelijk iets waar je ZELF mee aan de gang kunt en waarbij je niet afhankelijk bent van de pester, bokt, de politie of weet ik veel wie. Ik vind dat mensen erg veel de slachtofferrol opzoeken en zich heel makkelijk laten opnaaien. En ik weet best dat er veel nuances zijn, maar ik vind dat deze kant hier onderbelicht is, en dus belicht ik 'm toch even
Shadow0 schreef:Chiqa schreef:Shadow ik vind dat je bagatelliseerd, een bedreiging aan je huis en familie heeft vrijwel niets met 'je op laten naaien' te maken.
Jawel, dat heeft er alles mee te maken, dat is namelijk het doel van de bedreiging! Iemand bedreigt jou omdat het een voor hem relatief veilige manier is om jou kwaad te doen - omdat HIJ (of zij natuurlijk) lekker achter het toetsenbord kan zitten terwijl JIJ bang wordt. De manier om dat tegen te gaan is te zorgen dat je het spel niet meespeelt. Door te weigeren om een of andere lafaard zoveel invloed op je leven te geven.
Gwen schreef:Dat laastte blijkt in de praktijk erg moeilijk, dat merkte ik vooral goed tijdens het bezwaarcommissieschap. Ondanks dat ze weten dat ze boos, verdrietig en/of zelfs agressief van bepaalde berichten worden willen mensen tóch weten wat die ander over hen te zeggen heeft, waarna ze zich niet kunnen weerhouden van een tegenreactie. Op die manier houd je zelf de vicieuze cirkel die jij volgens mij bedoelt in stand.
pharagirlke schreef:Benieuwd of het nog opnaaien is als ze die bedreigingen ook daadwerkelijk gaan uitvoeren
pharagirlke schreef:Dan ga jij met "lompe" mensen om. De mensen die ik ken, dan is een bedreiging een belofte.
pharagirlke schreef:Iemand bedreigen is hoe dan ook strafbaarHoe je het ook draait of keert. Dat mag niet.
Chiqa schreef:Noem een bedreiging op internet geen bedreiging, kan ej met een kruisje weer weglikken.
Pas als ze op de stoep staan wordt het een ander verhaal en dat wordt wel degelijk serieus genomen.
ThePast03 schreef:Als ze op je stoep staan heet het geen bedreiging meer.
ThePast03 schreef:Als ik jou moet geloven bestaan bedreigingen helemaal niet?
Chiqa schreef:Volgens mij heb ik dat nooit beweerd, integendeel zelfs....Hoe kom je daar zo bij?
pharagirlke schreef:Overigens ivm bedreigingen op internet, je kan ze rustig in je account latenAan verstuurde PB's valt toch echt weinig aan te passen (dus de originele in je inbox)
Stephanie schreef:In dat geval moet bokt het bewijs vrijwillig tonen...
Politiebureau mag niet om gegevens vragen als er geen bewijs is...
Als het enige bewijs een gegeven is wat opgevraagd moet worden loop je weer vast.
ThePast03 schreef:Stephanie schreef:In dat geval moet bokt het bewijs vrijwillig tonen...
Politiebureau mag niet om gegevens vragen als er geen bewijs is...
Als het enige bewijs een gegeven is wat opgevraagd moet worden loop je weer vast.
Ik ben inmiddels al weer een aantal jaren terug een tijd lang bedreig via o.a. internet. Mijn internetprovider heeft toendertijd heel goed meegewerkt, maar ik heb begrepen dat de politie dat soort gegeven ook wel degelijk op kan eisen als ze dat nodig vinden.
Ook bij bedreigingen.
Stephanie schreef:Ja dit kunnen ze aanvragen bij justitie...
Maar dan moet je wel bewijs hebben dat dit nodig is.
Eerder dit jaar had ik een DDoS aanval op mijn netwerk. De enigste manier om de dader te achterhalen was info opvragen bij de provider. Dit kon niet door gebrek aan bewijs.
En aankomen met screenshots of iets dergelijks heeft geen zin. Die kan je immers bewerken.
Wat ik gewoon probeer te zeggen is dat het ècht heel moeilijk is om een aangifte te doen, waar daadwerkelijk iets mee wordt gedaan. Dat komt omdat op het gebied van computers alles nog erg complex is.