Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Consort

Re: Premier Balkenende neemt afstand van PVV-leider Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:42

Je hebt gelijk (ik heb je onderschrift gelezen!!) het had ook wat minder gekund en inderdaad ben ik niet geheel objectief...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 23:25

net als met kleine kinderen die dreinend hun zin willen krijgen is er voor mij maar 1 oplossing voor Wilders : NEGEREN

er is nog nooit iets positiefs voortgekomen uit ontevredenheid, negativiteit, frustratie, zelfbeklag, populisme of grootspraak; voor mij kernwoorden waar wilders voor staat. zou graag een positive discussie voeren, waarbij ruimte is voor de situatie waar we allemaal mee te dealen hebben. Er wonen gewoonweg te veel mensen op deze wereld; maar wel allemaal individuen, ieder met een eigen verhaal, geloof, overtuiging. Waarom veroordelen en de strijd aangaan, terwijl iedereen eigenlijk zijn eigen hachje aan het verdedigen is. Ik vind dat Wilders hypocriet is in zijn manier van profileren. Hij ziet zichzelf als minderheid die opkomt voor zijn overtuigingen. Hij doet hiermee hetzelfde als waar hij anderen om veroordeeld(ziet een grote groep extremisten zich ook niet als slachtoffer van het decadente europese kwaad). Daarnaast denk ik dat zolang iemand zich als een minderheid blijft zien en zichzelf positioneert als slachtoffer, je ook nooit tevreden kan zijn met wat je hebt. BAH.
Geef het goede voorbeeld denk ik dan als volksvertegenwoordiger en geloof in jezelf zonder daarbij anderen te veroordelen, zoals de dalai lama. (wel een gemiste kans van balkenende, maar dat terzijde). jammer dat we niet op hem konden stemmen!!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:29

LimaMambo schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik las net dat Wilders wel gekozen is met voorkeursstemmen voor het EP, maar dat hij geen zitting gaat nemen... WAAROM sta je dan op die lijst? Of is dat omdat hij het enige lid is en er dus op moet staan? Want dat hij gekozen zou worden met voorkeursstemmen, dat was te verwachten. Dat had zelfs ik aan zien komen.

Ik zeg kiezersbedrog.

voor zover ik heb begrepen, neemt iemand anders de plaats voor hem in.. wel iemand van zijn partij en dit was van te voren al bekend ;)

Dus? Mensen die Wilders een voorkeursstem geven, willen blijkbaar dat hij in het EP komt - anders is het ook dom om hem een voorkeursstem te geven. Als je dan zoveel voorkeursstemmen hebt dat je van een onverkiesbare plaats, toch verkozen bent, dan vind ik het persoonlijk echt kiezersbedrog om er dan 'iemand anders' neer te zetten...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:31

Er zijn natuurlijk wel vaker 'lijstduwers' op kieslijsten gezet. Bekende Nederlanders die onderaan de lijst voor de Partij voor de Dieren staan bijvoorbeeld. Het komt vaker voor.

Alles over lijstduwers

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:35

Dat het vaker gebeurt, maakt het goed? ;)

Edit: degenen die daar genoemd worden, hadden volgens mij geen van allen voldoende voorkeursstemmen om alsnog verkozen te worden. Wilders had die wel - dan vind ik dat hij daar ook iets mee moet doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:37

Ik ben het er ook niet mee eens. En ben al helemaal geen wilders-fan. Maar ik heb de laatste dagen wel het idee (radio/tv) dat alles wat wilders doet meteen verschrikkelijk is! Laten we de wereld wel een beetje in perspectief blijven zien, en niet op alles slakken zout lekker. Zoals met lijstduwers, da's gewoon best een bekend fenomeen. Laten we niet ineens op onze achterste benen staan, omdat het Wilders betreft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:47

Maar lijstduwers zijn toch geen lijsttrekkers, je kan niet op hen stemmen dat geven ze duidelijk aan. Maar mensen kunnen nu op zon partij stemmen omdat zo iemand, waar ze waardering voor hebben dat ook doet.

Wat Wilders doet is kiezersbedrog. Mensen zeggen ik ga op Wilders stemmen en vervolgens is Wilders er niet.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:57

sarabande schreef:
Maar lijstduwers zijn toch geen lijsttrekkers, je kan niet op hen stemmen dat geven ze duidelijk aan. Maar mensen kunnen nu op zon partij stemmen omdat zo iemand, waar ze waardering voor hebben dat ook doet.

Wat Wilders doet is kiezersbedrog. Mensen zeggen ik ga op Wilders stemmen en vervolgens is Wilders er niet.

dit was van te voren al bekend dat Madlener het zou doen.. dus als mensen dit niet hebben geweten, is dat hun eigen fout geweest ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:16

Ik wil best een enquete onder de PVV stemmers doen met de vraag, weet u wie Madlener is :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:28

sarabande schreef:

Volgens mij klopt dat niet hoor. Een lijstduwer staat meestal (bijna) onderaan op de kieslijst. En heeft niet de ambitie om verkozen te worden, meestal maken ze dat ook wel duidelijk. Maar ze staan natuurlijk wel gewoon op de kieslijst, en je kan er dus als kiezer gewoon een kruisje bij zetten. Wilders heeft inderdaad vantevoren aangegeven dat hij niet naar Europa zou gaan.

Het is inderdaad een beetje schimmig. Kiezersbedrog, tja hij heeft het er vantevoren bij gezegd, dus echt bedrog kan je het niet noemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:37

Kijk als Kees van Kooten lijstduwer wordt bij de PVDD en in diverse programmas aangeeft dat hij dat puur uit sympathie met het idee doet is dat iedereen duidelijk.
Maar als Wilders, terwijl het gros van de mensen die voor zijn partij kiezen exclusief voor hem kiezen, op zon lijst gaat staan is dat heel wat anders.
Hij had niet op de lijst moeten gaan staan, of hij moet de consequenties nemen (zou wel wat opluchting in de 2e kamer betekenen :D )

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:48

Van Kees van Kooten zou ik het ook niet waarderen ;) Maar dan is het nog wel wat anders - als die op een onverkiesbare plaats gaat staan, dan echt wel zo dat hij zeker weet dat hij nooit verkozen wordt. Wilders wist vantevoren al dat hij gekozen zou gaan worden, precies zoals Sarabande zegt - omdat de kiezers niet op de partij maar op hem stemmen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:04

vandaag zijn er veel belangrijkere verkiezingen.. Ahmadi-Nejad, ja of nee. Hopelijk nee en hopelijk komt daar dan geen herrie van. Waarom interesseert dat mij? Omdat ik binnenkort weer naar Iran mag. Waarom interesseert Wilders mij? Omdat die politiek bedrijft, waarbij hij vrolijk mijn leven op het spel zet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:10

Denk je dat dat gaat lukken Joost, dat laat de gevestigde orde toch niet toe??? (Ik bedoel Iran)

Als je zoiets zegt over je kwetsbaarheid in die landen door de uitspraken van Wilders roepen de Wilders aanhangers dat dat aan die mensen ligt niet aan Wilders.
Daarmee hebben ze niet helemaal ongelijk, en Wilders weigert om daar rekening mee te houden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:25

Natuurlijk ligt dat aan de extremisten en niet aan Wilders. Wat dat betreft is Wilders niet zo'n ernstige extremist. Hij pleegt geen geweld. Er zijn in Nederland wel veel mensen die geweld niet schuwen, kijk maar naar de onlusten na de moord op van Gogh. Maar goed, aanvallen op de Islam, daar is hij 1400 jaar te laat mee. Het heeft geen zin om de positie van de Islam als zodanig aan te vallen. Hij zou zich wat dat betreft meer op de specifiek Nederlandse situatie moeten toespitsen ipv een vijand-centrisch verhaal op te bouwen. nederland heeft geen blonde George Bush nodig.

Offtopic: Iran heeft een jonge bevolking, ik geloof dat 60% na de revolutie is geboren (en is dus jonger dan 30 jaar). De jeugd is het gedoe van de gevestigde orde heel erg zat en alle beperkingen die opgelegd worden, worden door velen slechts knarsetandend aangenomen. Met de president zal echter Ayatollah Khamenei niet veranderen, maar de kans is dat het weer wat beter wordt, als onder Rafsanjani of misschien nog beter dan onder Rafsanjani. Weet wel dat Wilders voorpaginanieuws is in Iran zolang hij in algemene zaken over de Islam verzandt. Hij doet dat om op te vallen, zolang wilders wereldnieuws is (dat is hij al een paar jaar), is hij ook nationaal nieuws. Ik vraag me soms bijna af of de PVV hun persberichten rechtstreeks naar de media in het middenoosten stuurt om aandacht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:45

Het is echt jammer dat Balkenende niet afgetreden is toen duidelijk werd dat PVV zoveel stemmen had getrokken. Het was echt het beste geweest als Balkenende zijn kabinet had laten vallen, zodat er snel tweedekamerverkiezingen zouden zijn gekomen. Met dikke winst voor PVV en liefst ook in de coailitie was deze gekte misschien het snelste over geweest. Volgend jaar weer gemeenteraadsverkiezingen en dan krijgen we weer dit effect en zitten we dus weer 4 jaar met die ellende opgescheept. Echt, we zijn er het snelste vanaf als Balkenende het bijltje erbij neer gooit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:23

joostvangestel schreef:
waarbij hij vrolijk mijn leven op het spel zet.

Dat interesseert hem geen barst hij heeft 6 bodyguards

Lovely dat roep ik ook al een tijdje, maar Balk van zijn plekkie afkrijgen is ook maar niet zo 123 gebeurt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 03:34

celticpony schreef:
er is nog nooit iets positiefs voortgekomen uit ontevredenheid, negativiteit, frustratie, zelfbeklag, populisme of grootspraak

Probleem is alleen dat de punten die jij noemt natuurlijk niet zomaar ontstaan. Er is wel degelijk iets aan de hand in dit land. En er zijn veel mensen die zichzelf kunnen vinden in de kenmerken die je noemt. Dat ontstaat niet zomaar. Of Wilders de oplossing is is natuurlijk weer wat anders. Maar er is zeker werk aan de winkel, er is onvrede. En daardoor ontstaan er bepaalde situaties en zijn er mensen die daar heel handig op inspelen. En er zijn ook mensen zat die gevoelig zijn voor diegenen die erop inspelen. Er ligt in ieder geval een zware taak op tafel, en die is voor de 2de kamer! Dan komen we gelijk ook weer bij de vraag of die iets gaan doen met alle schreeuwen van het volk. Zowel de positieve als de negatieve.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:05

Nederland onbestuurbaar maken in een tijd van economische crisis zou pas een echte ramp zijn. Hebben we dat niet van de LPF affaire geleerd? Nou aftreden zou ik pas echt een daad van lafheid vinden. Team Balkenende kan nu in ieder geval het schip drijvende houdende. Misschien dat de chaos dan pas na de diepste crisis valt. Na de LPF is dit land veel langer onbestuurbaar geweest. Ik heb niet de illusie dat de PVV affaire beter verloopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:49

Joost, dat is waar, maar dan ben je er ook gelijk wel vanaf en nu houden we dit gejammer nog 5 jaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:50

joostvangestel schreef:
Team Balkenende kan nu in ieder geval het schip drijvende houdende. Misschien dat de chaos dan pas na de diepste crisis valt. Na de LPF is dit land veel langer onbestuurbaar geweest.

Als ik het mij goed herinner was dat onzinnige gedoe met de LPF ook een 'team Balkenende'... En is het 'team Balkenende' die niet alleen ten tijde van de crisis maar ook de 7 jaar daarvoor heeft geregeerd. Hoezo 'drijvende'?

Femke27: dat er veel onvrede is, betekent vooral dat er veel onvrede is. Dat hoeft niet samen te hangen met de werkelijke staat van het land. Zo voelen mensen zich in wijken waar in het verleden veel criminaliteit geweest is vaak nog lang onveilig en ontevreden, ook nadat er effectief actie is ondernomen en de bron voor die ontevredenheid is weggenomen. Ik zal dat niet helemaal doortrekken naar Wilders, maar hij blaast de zaken wel op tot proporties die groter zijn dan de feiten aangeven.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:12

@Shadow: de crisis is niet in Nederland ontstaan en ik zou het wat te gek vinden om te zeggen dat Balkenendes kabinetten daar wat aan hadden kunnen doen... Joost heeft gelijk dat het pas echt rampzalig zou zijn om nu de regering te laten vallen. Dan wordt het schip onbestuurbaar en zinkt het zeker, om even in de beeldspraak te blijven.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:21

Op zich zit er wel iets in de theorie van Lovely denk ik. Maar ik kan er ook wel mee leven om gewoon te wachten tot de reguliere verkiezingen. Je weet tenslotte ook niet hoe het zich op de normale manier ontwikkelt. Soms lossen problemen zichzelf ook op! ;)

Er is veel onrust, ik denk dat Wilders die (bij sommige groepen dan) in stand houdt, door de dingen te roepen die hij roept. Op den duur gaan mensen vanzelf geloven dat ons land bij wijze van spreken aan de rand van de afgrond staat. En dat valt natuurlijk nogal mee, sommige mensen verstaan de kunst van het nuanceren en relativeren echter niet et voila: de voedingsbodem is gelegd!
Sommige mensen denken tegenwoordig dat ze over van alles en nog wat alles weten en er een oordeel over kunnen hebben, dat is natuurlijk niet terecht!
Hoe erg het soms in je eigen omgeving ook kan zijn, het is dan natuurlijk maar een klein stukje van het geheel!

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:31

Ik zag in dit topic ergens een reactie die ongeveer zo luidde: mensen stemmen nu op hem vanwege de economische toestand.

Hier heb ik het nu overf Wilders waar op gestemd wordt. In de reactie werd verwezen naar de oosterburen waar zo'n 60 jaar terug het een en ander begon. Zou ook door de economische toestand zijn.
Mijn reactie daarop is dus: Denk even terug aan Pim Fortuyn?
Was er een crisis toen? ehm. nee. Ik denk dat Nederland gewoon toe is aan wat duidelijke uitspraken en duidelijke AFspraken. Pim was en Geert is daar nou eenmaal goed in. Ze maken behoorlijk duidelijk wat ze willen. Wat dat betreft vind ik dat daar een aantal andere lijsttrekkers nog behoorlijk wat van kunnen leren. Ik bedoel, sinds wanneer gebeurd er wat ze beloofd hadden? En vaak hoor je achteraf ook dat het volk het verkeerd heeft geinterpreteerd.. draaikonterij noem ik dat ;)

Even weer geheel ontopic:
Ik vind het zwak van Balkenende. Je weet van te voren dat er gestemd gaat worden en daardoor weet je ook dat het kan geeuren dat er een coalitie ontstaat waar jij wat minder blij van wordt. Kan je dat niet hebben? Waarom zit je dan niet lekker op een kantoor achter een computer de hele dag? Balkenende moet niet zo zeuren. Als je niet wil samenwerken met iemand anders vind ik niet dat je dan in de politiek moet gaan werken.
Je kunt van te voren voorspellen dat dat toch echt een keertje gaat gebeuren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:24

Anouk_Leroy schreef:
Ik denk dat Nederland gewoon toe is aan wat duidelijke uitspraken en duidelijke AFspraken.

Uitspraken? Daarmee doel je op hysterisch gegil? Daar zijn Nederlanders idd heel goed in :j Duidelijke uitspraken zijn volgens mij eerder ongenuanceerde nonsens?
Afspraken? Die zijn er helemaal niet. Alleen geroep om dingen die bij wet verboden zijn, volgens mij is dat niet voor niets......
Anouk_Leroy schreef:
Draaikonten noem ik dat

Draaikonten of gewoon dingen nuanceren en relativeren?
Anouk_Leroy schreef:
het volk het verkeerd begrepen heeft

Het is algemeen bekend dat de meeste mensen alleen horen wat ze wíllen horen en de rest gaat het ene oor in en het andere weer uit. Goed luisteren is ook een kunst en die zijn de meeste mensen bepaald niet machtig.

Het is gemakkelijk om kritiek te hebben op regeringsleiders. Het is verdraaid moeilijk om het zelf beter te doen. Iedereen is zó goed in commentaar leveren, en meestal is dat dan ook nog ongefundeerd gekakel. Recht op vrijheid van meningsuiting is een ding, maar wat Wilders doet is gewoon schelden, mensen omlaag halen en iedereen kleineren...... dat is misschien voor nu heel leuk, maar je regeert er geen land mee......