Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:42

Welshcobfan schreef:
Pashon: Elke ziekte is er 1 op zich, maar je kan ze wel gaan groeperen ;)

Ik hoop niet dat dat laatste je laatste zin op mij slaat, maar in het algemeen bedoel je?

die zin slaat ook op jou, maar ook op anderen die niet voor anderen willen betalen dus in principe in het algemeen ja.

geen enkele ziekte of verslaving kan je in hokjes stoppen zo ook de verslaving roken niet.

vuurneon

Re: Gratis hulp voor rokers die willen stoppen. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:44

Raar dat de zin op mij slaat... want ik betaal graag mee aan een ieder die gezonder door het leven wil gaan...

(groeperingen zijn overigens geen hokjes :) )

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:49

Pashon schreef:
[***] schreef:
Ik kan me best voorstellen dat het een idee is om iemand die van de bijstand leeft en zelf het geld er niet voor heeft om een wat duurdere behandeling te betalen. Maar het idee om een behandeling te gaan betalen voor iemand die vlak voor de behandelingen op wintersport is geweest en in de zomervakantie naar curacao gaat, met zijn mooie g-starbroek in zijn nieuwe volvo stapt om naar de stopbehandeling te gaan :n

gelukkig kunnen we nog altijd niet bij iemand anders in de portomonee kijken.
het kan er van de buitenkant wel erg leuk uitzien, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk zo is!

lang leve de vooroordelen.

Ik heb geen vooroordelen over de meeste mensen, ik bedoel alleen dat het toch absurd is om voor iemand met een salaris van 50.000 euro per jaar het stoppen met roken te betalen terwijl er nog steeds in verzorgingshuizen mensen 1x per week worden gewassen omdat er geen geld is om meer personeel in dienst te nemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:50

BraveSpots: vroeger was er helemaal niet bekend dat roken zo schadelijk en verslavend zou zijn. Er werden zelfs promotiecampagnes voor roken gevoerd tot een paar jaar terug! Dus ik vind het zeker niet 'eigen schuld, dikke bult', althans, niet voor mensen die echt tientallen jaren geleden begonnen zijn met roken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:52

De regering zal dit niet zo snel toestaan.
Als je weet hoeveel tabak-accijns er per jaar binnenkomt dan schrik je.
Als iedereen gaat stoppen, dan hebben ze een flink gat in hun begroting.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:54

Brainless: en wat denk je dat het ze aan de gezondheidszorg gaat kosten? Al die rokers worden niet gezonder ;)

Odetteke: ik vind wel dat er een inkomensgrens mag komen voor gratis hulp. Iemand met een flink inkomen, kan best zelf bijdragen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:58

odetteke schreef:
Ik heb geen vooroordelen over de meeste mensen, ik bedoel alleen dat het toch absurd is om voor iemand met een salaris van 50.000 euro per jaar het stoppen met roken te betalen terwijl er nog steeds in verzorgingshuizen mensen 1x per week worden gewassen omdat er geen geld is om meer personeel in dienst te nemen.

En ook in die verzorgingstehuizen zitten bejaarden die 50.000,- per jaar aan inkomsten/pensioen hebben. Ik ken ze persoonlijk.

Maar je kan moeilijk mensen met meer geld uitsluiten van zorg die ze nodig hebben omdat ze het in theorie wel zelf kunnen betalen.

En waarschijnlijk zal die rijke persoon die wil stoppen met roken inderdaad nu zelf wel zijn nicotinepleisters en therapie kopen en straks zal hij dat gratis kunnen krijgen. Oneerlijk misschien maar moet je daarom voor al die mensen die dat niet kunnen betalen geen hulp bieden? Bovendien zou je inderdaad iets van een eigen bijdrage naar inkomen kunnen doen.

En vergeet niet dat het op de lange termijn belastinggeld scheelt als er midner mensen met longkanker behandeld hoeven te worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:18

Welshcobfan schreef:
Brainless: en wat denk je dat het ze aan de gezondheidszorg gaat kosten? Al die rokers worden niet gezonder ;)

Odetteke: ik vind wel dat er een inkomensgrens mag komen voor gratis hulp. Iemand met een flink inkomen, kan best zelf bijdragen.

Er was een berekening, dan rokers "goedkoper"zijn.
Ze gaan eerder dood, en ze betalen zoveel accijns dat dit (in theorie) gezondheid kostendekkend is.

De 2de Wat is een flink inkomen? En het scheelt ook wat iemand aan lasten heeft.
Mijn man is alleen verdiener, en moet 5 personen onderhouden.
Iemand met hetzelfde salaris die nog thuis woont heeft veel meer te besteden als wij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:23

Maar de medicatie verbeterd.. dus het duurt wat langer voordat ze echt dood gaan. En medicatie is duur...
Dus denk dat je met zo'n cursus goedkoper uitbent :)

Goed inkomen? net zoals bij de huursubsidie: verdien je alleen of samen meer dan zoveel? dan is het jammer de bammer!

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:23

odetteke schreef:
Ik kan me best voorstellen dat het een idee is om iemand die van de bijstand leeft en zelf het geld er niet voor heeft om een wat duurdere behandeling te betalen. Maar het idee om een behandeling te gaan betalen voor iemand die vlak voor de behandelingen op wintersport is geweest en in de zomervakantie naar curacao gaat, met zijn mooie g-starbroek in zijn nieuwe volvo stapt om naar de stopbehandeling te gaan

hmm dus iemand die meer geld heeft en dus meer afdraagd moet ook nog eens extra voorzichzelf betalen? Dat snap ik niet.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:37

Waves schreef:
En vergeet niet dat het op de lange termijn belastinggeld scheelt als er midner mensen met longkanker behandeld hoeven te worden.
Dat kunnen mensen die roken toch ook bedenken? Toch niet iedere roker ontkent dat je van roken ziek wordt c.q. kunt worden?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:39

Als ik heel eerlijk ben, zou ik er niet voor willen gaan betalen (via belasting) dat een ander gaat stoppen met roken.
Er valt best veel voor te zeggen om het wel te doen, want gezondheidszorg met mensen met ziektes e.d. door het roken, kost ook veel geld. Maar men zou moeten bezinnen eer gij hiermee begint. Ik ben er indertijd ook op eigen kracht mee gestopt.

DyMarvel: meestal hebben mensen die meer geld hebben, na het afdragen nog steeds wel (relatief) genoeg.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:40

mensen die alcohol drinken kunnen dat toch ook bedenken? zelfde vraag zedlfde antwoord

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:44

Ja, in feite wel. Maar helaas kunnen die door zich bijvoorbeeld achter het stuur te begeven ook nog anderen naar een andere wereld helpen. Met roken gaat dat tegenwoordig iets moeilijker (gelukkig!). Leuk idee: drank in kroegen verbieden ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:45

Alet74: bovendien scheelt het in de kosten als mensen die het zelf kunnen betalen omdat ze boven een bepaalde inkomensgrens zitten, er ook aan bijdragen. Het is voor je eigen gezondheid, dus zo erg lijkt mij dat ook niet dat je daaraan wilt mee betalen als je dat kan. :j
Die mensen houden genoeg over hoor! Dat zie ik thuis wel :) (en als ze te weinig overhouden, hadden ze het beter moeten besteden. Want zo'n grens is wel zo gemaakt dat het wel realistisch is)

DyMarvel: is ook zo, ik vind voor elke verslaving dat mensen daar best zelf aan mee mogen betalen aan de behandeling. Tuurlijk niet alles, maar als je inkomen het toelaat zie ik geen bezwaar. Je investeert op die manier toch in jezelf en kan een extra drempel zijn om sneller van je verslaving af te komen (omdat je je er toch ook voor betaald)

(dus voor alle duidelijkheid: mits het inkomen het toestaat om mee te kunnen betalen)

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:48

ja maar dan vind ik ook dat alcholisten drugsverslaafden enz ook zelf moeten betalen en of terugetalen

haha oke dan doen we de gokverslaafden maar niet want die hebben geen centen over.

nee maar even serieus ik vind dat je geen onderscheid kan en mag maken in verslavingen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:50

Elke verslaving begin je zelf. (uitzondering daar gelaten die gedwongen oid zijn). Dus als je inkomen dat toelaat, waarom dan inderdaad niet een systeem maken dat je dan ook een deel zelf bijdraagt? Beetje van de overheid, beetje van jezelf :P

Als je het niet kunt betalen, dan is het gratis :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:54

iemand die meer verdiend betaald automatisch ook meer belasting als iemand die minder verdiend.
Vind het een discrminimerend om iemand met een hoger inkomen zelf te laten betalen of een deel en voor diegene met een minimaal inkomen de behandeling gratis te laten zijn.

dus omdat iemand wel geleerd heeft of per toeval tegen een goede baan aanliep moet ie ook maar zelf voor de kosten opdraaien, terwijl iemand die vervroegt school verlaten heeft of gewoon te beroerd was om verder te leren het maar gratis te laten zijn.
Nu wil ik natuurlijk niet zeggen dat iedereen met een minimum inkomen daar zelf voor gezorgt heeft.

nee ik vind het discriminerend om iemand met een hoger inkomen zelf te laten betalen.

gratis is gratis voor zowel iemand met een minimum inkomen als voor iemand met een "royaal" inkomen.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:34

pashon daar heb je gelijk in. Via de belasting heb je er al voor betaald dus heb je er recht op.

KeeKJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:40

Je hebt al belastinggeld betaald (in de zin waarover jullie het hebben), maar nog niet voor roken. De enige manier waarop je eventueel al betaald zou kunnen hebben is via accijns, máár ik weet niet of dat nu ineens gebruikt zou (kunnen) worden om die gratis hulp volledig te dekken. Het blijft zo dat er ergens anders geld op ingehouden moet worden. Als dat iets onbenulligs is... Tja, dan is gratis hulp wellicht redelijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:52

Als je 1 pakje per dag rookt, betaal je min. 4,00 accijns.
4 x 7= 28 E per week
28 x 52= 1.456 E per jaar.
15 jaar roken = 21.840 E aan accijns

Even per jaar, er zijn 3,5 miljoen rokers.
Dus grof gerekend komt er per jaar aan accijns binnen:
1.456 x 3,5 mil. = 5 miljard per jaar binnen aan accijns!!!!!!!

Dat is wel een groot begrotingstekort als iedereen vandaag zouden stoppen met roken.
http://www.studenten.net/lifestyle/lifestyle_nieuwz/3880/rokers_vooral_doorgaan