Stemmen verplichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet stemmen verplicht worden?

Ja
11 (6%)
Ja, met voorwaarde een blanco stem te kunnen geven
44 (25%)
Nee
115 (67%)

Totaal aantal stemmen: 170

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:57

BraveSpots schreef:
Polaris schreef:
Ik snap jou ook wel, mijn redenatie druist inderdaad tegen democratie in wat dat betreft.
Ik vind de PVV gewoon een walgelijke partij, en vind het een eng idee dat zo'n partij veel invloed zou kunnen krijgen.

Maar moet je daarom niet willen dat mensen stemmen? Omdat anders een walgelijke partij aan de macht zou komen. Als mensen inderdaad zouden massaal zouden stemmen voor die partij is dat de andere partijen weten niet genoeg wat de behoeftes zijn van hun land. Blijkbaar is er behoefte aan zulke ideengoed én zulke partij.
Dat moet je niet negeren door gewoon mensen niet te laten stemmen, dat moet je bekennen én er wat aan doen als je dat erg vind.

Maar die mensen mogen toch gewoon stemmen?
Ik pleit hier niet voor een verbod van stemmers voor Wilders :)

Mensen hebben alle recht om op hem te stemmen, en dat geeft ook blijk van dat zij het eens zijn met zijn ideeengoed,
en dat vind ik júist zo eng. Dat er gewoon mensen bestaan, nee sterker, dat misschien wel de meerderheid van Nederland daar achter staat.
Daar kan mijn stem voor een kleine partij dan niet tegenop, dus in die zin vraag ik mij soms af wat voor zin het heeft om te stemmen.
Maar ik doe het, want ik wil mijn stem gewoon laten horen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:59

Wilders krijgt helemaal niemands stem vandaag, hij is namelijk helemaal niet verkiesbaar in Europa ;)
En het is maar de vraag of de Europese PVV precies hetzelfde te werk gaat als Wilders himself zo hard predikt.
Ik hoop persoonlijk niet, dat Nederland daadwerkelijk de kant van Wilders op gaat (in het NL kabinet dus), maar als dat de mening is van de meerderheid van de mensen die de moeite neemt naar de stembus te gaan, dan is dat een teken aan de wand en mag hij het proberen. En dan zien we wel, waar hij terecht gaat komen.

Maar of hij nu meer of juist minder stemmen zou krijgen, door het verplichten van het stemmen, dat geloof ik niet zo.

Maar ik blijf wat betreft dit topic onderwerp bij mijn mening, die ik hier al vaker heb zien staan, stemrecht heet niet voor niets stemRECHT, het is een recht en geen plicht.

@ Polaris: Juist als je bang bent, dat een andere partij veel groter wordt dan de partij waar jij op wilt stemmen, gaan stemmen! Al is het maar om ervoor te zorgen dat de oppositie toch ook stevig in de schoenen komt te staan. Als de meerderheid richting rechts gaat, kunnen de (kleinere) linkse partijen nog steeds flink oppositie voeren en het de regerende partijen moeilijk maken.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:01

Gaat dit topic dan over de Europese Verkiezingen?
Dat heb ik dan even niet meegekregen.
Maar de PVV is gewoon Wilders, dus wat dat betreft maakt het weinig verschil.

En ja juist daarom stem ik inderdaad, ik vind ook dat mensen geen mening mogen hebben over politiek als ze niet stemmen.
In die zin vind ik het dan dus nog beter dat ze wel stemmen, en wel op PVV, dan dat ze helemaal niet stemmen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:03

Hier in België is stemmen VERPLICHT vanaf 18 jaar. Als je niet weet op wie te stemmen, stem je blanco en dan gaat de stem naar de partij met de meeste stemmen.

Totaal nutteloos dus :+ Van mij mogen ze stemmen een vrijwillig iets maken. Mijn zus werkt op zondag en moet een brief aanvragen bij haar baas om te mogen gaan stemmen, anders krijgt ze nog eens een boete ook!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:06

@Polaris: Als ik even zo vrij mag zijn om het Vlaams Belang te vergelijken met Wilders, blijft zo'n sprookje gelukkig niet duren.

Mensen vinden het leuk en opwindend, zo'n vernieuwende aanpak, korte metten maken. Maar na een aantal jaren bijft dat niet werken is mijn ervaring. Na veel jaren begint steeds hetzelfde riedeltje hen te vervelen: mensen zeggen: 'Het kan wel zijn dat buitenlanders en jongeren een probleem zijn, maar wat doe je aan het milieu, wat doe je met de crisis,...'. Zulke partijen kunnen daar niet écht een goed antwoord op geven, en dan beginnen de ogen te openen...

Even veralgemeend natuurlijk, je hebt altijd mensen die blijven gaan voor een bepaalde partij, en dat is hun goed recht tenslotte ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:07

Er wordt vandaag voor het Europese Parlement gestemd, dus dat zijn inderdaad de Europese verkiezingen ja.

Maar dat Wilders de PVV is, is voor Nederland denk ik inderdaad wel waar.
Maar zoals je een aantal jaren terug (ten tijde van Pim Fortuyn) een hele opmars had van Leefbaar Utrecht, Leefbaar Nederland, Leefbaar Rotterdam, etc. bleek dat die partijen ook niet allemaal 1 en dezelfde mening waren toegedaan.

En Wilders is weliswaar de oprichter van de PVV en de bekendste, vanwege zijn ongenuanceerde uitspraken, maar hij kan in zijn eentje niet een hele partij leiden, zeker niet als er een delegatie in het buitenland zit. Daar heeft hij ook bij de dagelijkse beslommeringen echt niet zoveel in de melk te brokkelen, dat geloof ik nooit.

Als je partijprogramma's van een en dezelfde partij bij verschillende gemeenteraden goed doorleest, zie je ook verschillen, zo ook van diezelfde partijen bij de provinciale staten en voor de tweede kamer.

Er is wel 1 gedachtengoed, dat wel. Maar ook in de tweede kamer mogen de leden individueel stemmen. Dus het kan best dat tegen een bepaald wetsvoorstel iemand uit een partij toch een andere stem uitbrengt dat zijn collega's.

Zo zal het ook gaan met de Europese afdeling van de PVV. Die leidt Wilders niet persoonlijk en zal dus net iets anders zijn dan de fractie die hij in de Tweede Kamer hoopt te bereiken bij de eerstvolgende verkiezingen en die hij dan wél zelf gaat leiden.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:18

Ja maar ik denk dat je gemeenteraadverkiezingen niet moet vergelijken met Europese of nationale verkiezingen.
Bij nationale en Europese verkiezingen is alles in het belang van Nederland, en bij de gemeenteraad in het belang van de gemeente.
Nogal een verschil vind ik. Bovendien zie je overal waar de lijsttrekker van de Euroverkiezingen te zien is ook Wilders achter hem staan.
Tenminste, dat zag ik op de posters. Op dit niveau denk ik dus dat Wilders een aardige vinger in de pap houdt, al is het maar voor zijn imago.

@Bravespots: Ik geloof inderdaad ook niet dat Wilders hét verschil zal maken in Nederland.
Je kunt wel overal gal op gaan spuwen, maar de beste stuurlui staan altijd aan wal.
Wilders zal nooit in zijn eentje de absolute (tweederde) meerderheid vormen, ook geen gewone meerderheid overigens, dus hij zal zich wat moeten matigen om de Tweede Kamer achter zijn besluiten te kunnen krijgen.
Dat vergeten ook een hoop mensen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:26

Citaat:
Als ik even zo vrij mag zijn om het Vlaams Belang te vergelijken met Wilders, blijft zo'n sprookje gelukkig niet duren.

Mensen vinden het leuk en opwindend, zo'n vernieuwende aanpak, korte metten maken. Maar na een aantal jaren bijft dat niet werken is mijn ervaring. Na veel jaren begint steeds hetzelfde riedeltje hen te vervelen: mensen zeggen: 'Het kan wel zijn dat buitenlanders en jongeren een probleem zijn, maar wat doe je aan het milieu, wat doe je met de crisis,...'. Zulke partijen kunnen daar niet écht een goed antwoord op geven, en dan beginnen de ogen te openen...

Dat denk ik dus niet.
Mensen hebben altijd al veel op VB gestemd alleen mocht die partij nooit meedoen met regeringen, hield de mensen niet tegen om toch op die partij te stemmen.
Het aantal stemmers voor VB is pas sterk gedaald toen er partijen kwamen als LDD en in mindere mate NVA, kunnen even hard roepen dat ze het allemaal anders gaan doen en hebben geen cordon aan hun broek. Het VB was de laaste tijd iets gematigder (al was het maar schijn) maar grijpt nu terug naar de oude harde aanpak om hun kiezers terug te krijgen.
Het gedachtegoed van deze partijen wordt weldegelijk ondersteund door een deel van de bevolking en verklaart ook waarom deze partijen, met of zonder cordon, hun aanhangers wel zullen houden.
Voor mij staan die partijen dus op de lijst waar ik principieel niet op stem, hard roepen kan iedereen.
Volgens mij gaan ogen pas open als zulke partijen wél meedoen aan het beleid en er evengoed een knoeiboel van maken. Alhoewel, NVA schijnt het nog goed te doen in de peilingen maar die horen voor mij toch ook bij de knoeiers. Misschien duurt het gewoon een tijd voor ogen opengaan.

Ayasha
Blogger

Re: Stemmen verplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:51

Ik denk niet dat je vlaams belang kan vergelijken met Wilders. Als ik dan even zo vrij mag zijn om dat te zeggen. Mensen die op die partijen stemmen dom noemen vind ik al evenzeer niet kunnen. VB krijgt inderdaad elk jaar meer stemmen. Een frisse wind in combinatie met een gevestigde orde zou mooi zijn. Helaas dankzij de fantastische regering niet haalbaar. Of ze regeren alleen, wat niet goed is. Of niet. Terwijl ze in combinatie met een gematigdere partij best goede dingen zouden kunnen doen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:54

Ik weet niet of je op mij doelt pharagirlke, met het zinnetje *mensen die op partijen stemmen dom noemen vind ik al evenzeer niet kunnen*, maar dat roep ik nergens :) Ik had het over mensen die zich niet interesseren voor politiek, en daardoor niet genoeg nadenken over een bepaalde partij, en wat deze nou eigenlijk werkelijk te bieden heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:16

Even terug gelezen, je noemt ze inderdaad niet dom maar ze hebben toch niet veel kaas gegeten van de politiek. Toeval wil dat ik een VB-stemmer ben en dat ik dus echt álle sites van de partijen ben afgegaan en heb doorgelezen. Dat heeft me een hoop vrije tijd gekost omdat ik niet blind wilde stemmen op iets. Dus heb ik dan geen kaas gegeten er van of heb ik niet genoeg nagedacht? Toch stem ik Vlaams belang.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:25

pharagirlke schreef:
Ik denk niet dat je vlaams belang kan vergelijken met Wilders. Als ik dan even zo vrij mag zijn om dat te zeggen. Mensen die op die partijen stemmen dom noemen vind ik al evenzeer niet kunnen. VB krijgt inderdaad elk jaar meer stemmen. Een frisse wind in combinatie met een gevestigde orde zou mooi zijn. Helaas dankzij de fantastische regering niet haalbaar. Of ze regeren alleen, wat niet goed is. Of niet. Terwijl ze in combinatie met een gematigdere partij best goede dingen zouden kunnen doen.

Ik vind (in mijn omgeving) dat de sympatie wel aan het teruglopen is, vooral van degene die blindloos op VB stemden omdat ze 'tegen dit en dat zijn'.

Er zijn natuurlijk ook mensen die wel zich verdiepen vervolgens op VB stemmen (zoals jij begrijp ik), dat is je volle recht trouwens hoor, ieder z'n ding.
Ik dacht dat de vorige verkiezingen ze iets minder procent hadden toch? Of zoiets? Naja, ben benieuwd hoe ze het nu gaan doen, in de vlaamse verkiezingen :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:26

Klopt, vorige verkiezing is er iets meer gestemd voor ik geloof N-va? Iig een wat gematigdere partij. Weet alleen niet meer precies welke, kan het wel navragen als je interesse hebt :)

Ik heb zomaar het idee dat ze, iig vanuit dit dorp, een aardige boost gaan krijgen...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:29

Spannend toch, die uitslagen enzo. Vind ik eigenlijk heel interesant :j!

En trouwens ook een voordeel van stemplicht vind ik, de politiekers weten direct hoe het héle land denkt over hen, in plaats van alleen degenen die de moeite nemen om te gaan stemmen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:32

Ik heb voor nee gekozen, alhoewel ik het eigelijk stom vind als mensen niet gaan. Geef dan een blanco stem!! Maar het verplichten van stemmen ben ik het niet mee eens. Ik denk dat ik van bepaalde mensen blij ben dat ze niet stemmen :o Ik ga straks vanuit mijn werk naar een van de 6!! stembureau's op loopafstand van mijn huis.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:10

Ik geloof ook wel dat er mensen zijn die na verdieping nog steeds op zo'n radicale partij kunnen stemmen,
maar ik denk dat er ook een hoop mensen op het harde schreeuwen van hun vertegenwoordigers afkomen.

Ik merk dat nu ook heel erg met de Europese Verkiezingen.
Overal in de media komen alleen maar de negatieve aspecten van de EU naar voren (welke soms zwaar overdreven zijn).
En daar speelt een partij als de PVV ook op in, terwijl maar even vergeten wordt hoeveel goed de EU heeft gebracht.
Dit is ook een fout van de media, en eigenlijk van de maatschappij,
maar het bewijst wel dat veel mensen klakkeloos geloven wat politici zeggen.
Ander voorbeeld: de Europese Grondwet. Door zoveel mensen afgewezen, terwijl het eigenlijk alleen maar codificeert wat nu al lang gewoonte is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:16

Ik ben bang dat mensen dan inderdaad zomaar een willekeurige knop induwen, en dat kan de bedoeling niet zijn.

Wel triest om te lezen dat zoveel mensen weinig tot geen interesse hebben in de besturing en toekomst van hun land... Maar misschien hebben die mensen wel heel erg belangrijke dingen te doen: "de wereld redden, of heel veel ingewikkelde boeken lezen". Anders begrijp ik niet dat je op je krent blijft zitten...

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:18

Ik heb voor nee gekozen.
Als je niet wilt stemmen, dan stem je niet. Prima.
Overigens vind ik het wel jammer dat heel veel mensen niet willen stemmen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:18

Klopt hoor, er zijn een hoop mensen die voor radicale partijen stemmen puur uit protest ;) Maar niet iedereen en je zou ze niet mogen veralgemenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:19

pharagirlke schreef:

In het geval van "Wilders" stemmers mag dat van mij best hoor! ;) :D

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:20

ik heb nog niet het hele topic doorgelezen dus misschien staat het al ergens, maar in Belgie kan je ook 'neutraal' stemmen.
Dat zorgt er dus voor dat mensen niet zomaar iets stemmen zonder erbij na te denken. Dit maakt voor mij wel een verschil tussen verplichten of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:22

Ninx schreef:
pharagirlke schreef:

In het geval van "Wilders" stemmers mag dat van mij best hoor! ;) :D

Mooi :) Goed dat jij zoveel respect toont en je niet verlaagt tot Wilders zijn niveau... Dat siert je... Dat je vind dat mensen gewoon hun eigen mening mogen hebben... Echt :j
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-06-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:22

nee, niet verplichten!

ik wordt een beetje boel niet goed van verplichtingen, we leven in een vrij land!
ik stem altijd, maar als iemand er geen nut in ziet, dan blijft hij of zij toch lekker aan de zijlijn staan, ieders eigen keus!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:29

Neutraal heet in NL een blanco stem!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:31

ik vindt van niet..
een blanco stem telt namelijk het zelfde als geen stem :) dus is jou stem voor de partij die toch al hoog staat :)..
ik ga dit jaar niet stemmen, ik heb daar geen tijd voor :)