School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: School terecht gedagvaard in loverboyaffaire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:57

Denk niet dat je de school aansprakelijk kunt stellen. Het is ook allemaal achteraf gepraat, het lost niets meer op. Ik krijg er ook een beetje een nare smaak van dat moeder nu geld wil zien van de school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:14

Alet74 schreef:
Denk niet dat je de school aansprakelijk kunt stellen. Het is ook allemaal achteraf gepraat, het lost niets meer op.

In deze situatie niet. Maar als deze zaak eindelijk de passiviteit van de scholen een beetje doorbreekt, zodat de scholen een beetje meer op hun leerlingen gaan letten en hun zorgplicht waarmaken, en niet te makkelijk zeggen dat ze er niks aan kunnen doen, is het het misschien toch waard.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:18

Zou dat nu sowieso niet gaan gebeuren met alle toestanden hieromheen? Als school zou ik in ieder geval eens serieus mijn spijbelbeleid bekijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:39

Alet74 schreef:
Zou dat nu sowieso niet gaan gebeuren met alle toestanden hieromheen? Als school zou ik in ieder geval eens serieus mijn spijbelbeleid bekijken.

Dat weet ik niet. De school heeft tot nu toe niet gezegd dat ze hierin flink tekortgeschoten zijn - dus ik heb de indruk dat ze het nog niet helemaal hebben begrepen. En dan kan ik me wel voorstellen dat je door blijft strijden, niet om het geld, maar om de erkenning. (En daar zijn helaas geen andere methoden voor.)

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:57

Hier een moeder van een prachtige 16 jarige meid , die ook vorige school van haar dochter aansprakelijk heeft gesteld voor het bijna ten onder gaan van mijn prachtige slimme meid. Hier heb ik ooit een topic over geopend, mijn dochter werd door drie meiden zodanig op een slinkse wijze geterroriseerd , dit ging van vernederen in gezelschap, kraken van haar hyves en ander persoonlijke page en daar gephotoshopte foto's opzetten van mijn dochter op de wallen achter het raam tot fysieke mishandelingen en zeer zware dreigementen.

De meiden kwamen er van af met veel krokodillen tranen, spijt en het is thuis zo rot , mijn dochter werd aan haar lot overgelaten, durfde niet meer naar school , haalde alleen nog maar onvoldoendes en moest elk incident melden waar vervolgens niets aan werd gedaan, zelfs toen er werd geconstateerd dat deze meiden aan het dealen waren op school ( dan hebben het niet over een sticky , maar pillen en coke). Zij zat op dat moment in 2 havo.

Ik heb meerdere malen op school gezeten, gepraat , later gevloekt en getiert en heb nadat ik een van de meiden had aangesproken bij de bushalte , verschrikkelijk werd uitgescholden ( door een snotje van 14) en ik mij even niet verbaal kon inhouden. Toen ineens kon er binnen een kwartier wel een gesprek komen met de ouders van dit meisje, maar dan niet om haar gedrag te bespreken maar omdat ik het matje werd geroepen want meisje was helemaal van streek.

IK heb ze toen in niet zulke vriendelijke woorden verteld dat "mijn" dochter al bijna een jaar voor school kotsend opstond en paniekaanvallen had als ze van lokaal naar lokaal moest lopen om van vak te wisselen. En dat ze nooit geen voet meer in die school zou zetten. Ik heb vanaf die dag nooit meer wat gehoord van de school, wel netjes aan de leerplichtambtenaar en onderwijsinspectie gemeld dat ik haar van school haalde , het verhaal was ze al een paar maanden bekend. Zat op een gegeven moment zo met mijn handen in het haar dat ik ongeveer overal aan de bel heb getrokken waar ik maar aan de bel kon trekken.

Ik heb toen ondanks dat het bijna het eind van het schooljaar was binnen 2 weken een nieuwe school kunnen vinden, deze oplossing heeft mij vanwege de particulier aard van deze school een behoorlijk bedrag gekost maar dankzij de zeer goede steun en het begrip van deze school ging ze toch over naar 3 havo. Ik vind dat de oude school van mijn dochter zeer nalatig is geweest en tijdens schooluren beter op mijn meissie had moeten passen, ze wisten ervan maar deden niks.
Dit hele verhaal heeft mijn dochter heel veel pijn, verdriet bezorgd en dat was niet nodig geweest.

Ik heb zowel het boek van Maria als haar moeder gelezen en vind dat de school weldegelijk een grote verantwoordelijkheid heeft in dit verhaal. Over dat haar moeder beter had moeten opletten, ja misschien wel , aan de andere kant , .....

Pubers kunnen soms erg veranderen in een zeer korte tijd, van klein meisje naar een dame met keuren en een lijf van een volwassenen. Als dit van de ene op andere dag gebeurt kan je als ouder achter de feiten aanlopen, en nog niet toe zijn gekomen aan het bespreken van bepaalde zaken waardoor je dochter misschien wat meer weet van de rand van de hoed.

Meisjes van 12 met een lijf van een vrouw, zijn gewoon kinderen van 12 met het verstand en de redenatie van een twaaljarige. Ik ben blij dat ik voordat ik mijn meissie moest loslaten in de grote boze wereld die middelbare school heet al veel gesprekken had gehad over bepaald soort jongens, drugs en drank.

Ik wens Maria en haar moeder alleen maar heel veel sterkte toe, het zal nog een lange weg voor dit gezin zijn om het leven weer op te pakken en een nieuw begin te maken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 14:46

Ik vind de school wel degelijk verantwoordelijk. Een school moet iedere les checken of alle kinderen aanwezig zijn, dat is een kwestie van 3 minuten! Als dat in een klassenboek ingevuld wordt kan iedere dag bekeken en gecontroleerd worden op onrechtmatig verzuim, en er zijn itdraaien te maken met een overzicht hoe vaak een ll spijbelt. En dat vertel je dan aan de ouders. Zo makkelijk is dat...
Als dat niet gebeurd, loop je risico op allerlei excessen waarvan er dit een is, ik vind bovenstaand verhaal erg aangrijpend. Onvoorstelbaar dat scholen zó laks kunnen zijn, helaas hoor ik dat steeds vaker.

Een mentor moet toch zien dat cijfers teruglopen?

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:56

School is niet altijd aansprakelijk, toen ik op de middelbare niet naar de les ging, stuurde ik gewoon briefjes. Wie zegt dat Maria dit niet heeft gedaan? Of dat ze wel eens met haar hebben gesproken, maar ze altijd ontkende?

Tuurlijk, bij sommige is het wel de schuld van de school, daar kan ik in sommige gevallen ook over mee praten, maar soms moet je ook eens naar je zelf kijken, want de schuld naar een ander schuiven is altijd makkelijker dan het bij je zelf te vinden!

Máár, door school is dus Maria bij die pooier gekomen?
Je kijkt als ouder toch naar de school en de omgeving? Waar de school ligt en dergelijke en je wint over allerlei dingen informatie in. Dan hadden ze ook eerder kunnen zien dat er iets mis zou zijn? Als haar moeder al dingen opving, vanaf dag 1 en haar meer thuis zag zitten dan op school, waarom heeft moeder dan nooit contact opgenomen met school?
Dan kan je vanuit daar ook dingen onderzoeken en ligt de schuld niet alleen bij de school. In dit geval zeker niet.

Ik heb op me vervolgopleiding er ook met de pet na gegooit. Dat was voor mijn ouders de druppel en hadden contact opgenomen met school. Dit is voor mij niet goed afgelopen, omdat de mentor die contact zou houden met me ouders ziek werd en niet meer contact opnam, ook niet via zijn collega's. Zover gekomen, dat ik de stap had genomen om te stoppen. Als me ouders niet hadden ingesprongen, dan hadden we waarschijnlijk nog in een gevecht met school gezeten.

Dat heb ik dus puur aan mijn ouders te danken, dat het "goed" (in hoevere goed, wegens het stoppen, maar dat is wel de schuld van de school..) is afgelopen en niet door blijven lopen, omdat er niet in gegrepen werd. Ik denk dat de moeder van Maria dat ook had moeten doen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:04

Ik heb beide boeken van Maria en haar moeder gelezen, en denk ook wel dat de school iets te verwijten valt. Niet het feit dat ze misbruikt is, maar wél het feit dat nooit is gemeld dat ze veel lessen verzuimde.

Ik wil ook even reageren op de opmerkingen die zijn geplaatst over de tekortschieting van Lucies taak als moeder. Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Zoals al eerder vermeld, merkte Lucie vanaf dag 1 dat er iets aan de hand was, maar kon simpelweg niet ontdekken wat. Door de situatie waar Maria in zat zou zij haar moeder nooit vertellen wat er speelde. Hoe meer je als moeder dan gaat vragen, hoe meer dat afstoot. Daarnaast denk ik ook dat je zoiets gewoon niet wíl geloven over je eigen kind. Je ziet het niet omdat je het niet wilt zien. Of dat het juiste is? Misschien niet.. Of het menselijk is? Jazeker, het is gewoon een zelfbeschermings-mechanisme.