Koningin treedt af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Koningin treedt af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:58

Dacht je nou echt dat Paris er wakker van ligt of je haar CD wel of niet koopt? Die kan nog jaren door met het vermogen van het Hilton Imperium, het maken van CD's, filmpjes of feestjes waar grof geld voor neergeteld wordt dat ze verschijnt zal daar echt helemaal geen afbreuk aan doen....

Verder is de titel "royalty" of "adel" tegenwoordig ook geen garantie dat je meteen financieel goed zit...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:02

[quote="Cassidy"]
Dacht je nou echt dat Paris er wakker van ligt of je haar CD wel of niet koopt?

Kan me niet heugen dat ik dat gezegd heb.

Maar hier in NL waar ik (gelukkig niet zo lang meer) mijn belasting geld neertel wel!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:03

Hmmm, het quoten ging hier en daar even mis.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:04

Ach ik zou hun baantje niet willen hebben en ze mogen er best voor betaald worden. Altijd maar onder een vergrootglas leven, is wel heel belastend. Het enige waar ik me wel aan erger dat ze een vrijstelling hebben voor de successie rechten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:05

@Femke27: mag ik vragen of je rookt?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:06

Nee, dat lijkt me niet interessant in deze discussie.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:06

shan schreef:
Volgens mij hebben alle kinderen van Beatrix goede opleidingen gevolgd en hebben goede banen.
Ook zij werken dus voor hun centen.
Het salaris van een agent of een gemeenteambtenaar moeten we net zo goed met z'n allen betalen, dus waarom het inkomen van een koning of koningin niet.
Het zijn ambasadeurs voor ons land die economisch gezien vaak goede zaken doen in buitenland.
Ze kweken een hoop goodwil, van mij mag het koningshuis blijven.
Ook Alex zijn dochters zullen gaan studeren en aan het werk moeten.
Daar komt nog bij dat ze ongevraagd altijd op hun hoede moeten zijn voor hun doen en laten, iedere pas die ze zetten wordt breed uitgemeten, nee hoor, van koters die een gouden toekomst in het verschiet hebben en nooit hoeven werken is totaal geen sprake.
Wat een onzin, zeker teveel oude sprookjes en films gezien!

Die opleiding neem ik ook met een korreltje als ik zie naar het belgisch koningshuis. Die zijn ook allemaal afgestudeerd en al en zullen het nooit hebben kunnen doen zonder naamshulp :+ . En die goede banen krijgen ze ook door goede connecties hoor die zijn niet opgeklommen zoals jan zonder pet. :) Plus dat je werk als ik wederom kijk naar hier ook met een serieus korreltje mag nemen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 26-04-09 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:16

femke27 schreef:

Mwah, gezien je reactie ga ik er vanuit dat je dat wel doet.
Wat kost een pakje sigaretten? En hoe lang doe je ermee?
Realiseer je je dat je het geld wat je er aan uitgeeft gewoon loopt te verbranden? Dat kunnen tonnen zijn in een mensenleven. Daar al eens aan gedacht?

Geef je weleens aan goede doelen? Nee? Waarom niet? Als je dat wel doet: realiseer je je wel hoeveel geld er aan de strijkstok blijft hangen?

De miljoenen die opgehaald zijn na de tsunami in Azie op twee kerstdag 2004, heb jij gedoneerd? Realiseer je je wel dat er miljoenen nog steeds niet op plaats van bestemming zijn aangekomen (en dat ook nooit gaan doen?)

Doe je weleens mee aan belspelletjes? Staatsloterij, Postcodeloterij? Waarom wel? Waarom niet? Je maakt toch weinig kans om te winnen. De goede doelen die je daarmee steunt krijgen echt niet alles wat er overschiet. Uiteindelijk doen ook de loterijen het om er beter van te worden.

Als de aversie tegen het koningshuis alleen maar is omdat het een aversie tegen het koningshuis is, stel ik voor dat je emigreert. Naar Rusland of zo. Waar het communisme (of wat daarvan over is) ook niet meer is wat het was, en waar ook alle dieren gelijk zijn, maar sommige dieren gelijker zijn dan anderen....

.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:17

Moderatoropmerking:
Nogmaals het verzoek om dit topic buiten de sfeer van speculaties te houden. Berichten die alleen daarop gericht zijn heb ik verwijderd.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:27

Cassidy schreef:
femke27 schreef:

Mwah, gezien je reactie ga ik er vanuit dat je dat wel doet.
Wat kost een pakje sigaretten? En hoe lang doe je ermee?
Realiseer je je dat je het geld wat je er aan uitgeeft gewoon loopt te verbranden? Dat kunnen tonnen zijn in een mensenleven. Daar al eens aan gedacht?

Geef je weleens aan goede doelen? Nee? Waarom niet? Als je dat wel doet: realiseer je je wel hoeveel geld er aan de strijkstok blijft hangen?

De miljoenen die opgehaald zijn na de tsunami in Azie op twee kerstdag 2004, heb jij gedoneerd? Realiseer je je wel dat er miljoenen nog steeds niet op plaats van bestemming zijn aangekomen (en dat ook nooit gaan doen?)

Doe je weleens mee aan belspelletjes? Staatsloterij, Postcodeloterij? Waarom wel? Waarom niet? Je maakt toch weinig kans om te winnen. De goede doelen die je daarmee steunt krijgen echt niet alles wat er overschiet. Uiteindelijk doen ook de loterijen het om er beter van te worden.

Als de aversie tegen het koningshuis alleen maar is omdat het een aversie tegen het koningshuis is, stel ik voor dat je emigreert. Naar Rusland of zo. Waar het communisme (of wat daarvan over is) ook niet meer is wat het was, en waar ook alle dieren gelijk zijn, maar sommige dieren gelijker zijn dan anderen....

.

Ik heb het idee dat jij absoluut niets begrijpt. Je legt me dingen in de mond die ik niet gezegd heb, daar kan ik al niet tegen.
Loterijen, roken, belspelletjes enz enz enz. Daar gaat het hier niet om. Daarnaast heeft dat allemaal met accijnzen en belastingen te maken. Niet direct met het koningshuis.

Ik heb al tig keer gezegd dat het mij gaat om in het juiste nestje geboren worden. Dat ik dat niet meer van deze tijd vind. En dus liever een republiek heb met een gekozen president. Maar dat schijn je niet helemaal te begrijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:43

Ik begrijp je wel degelijk, maar ik denk ook door. En ik kijk verder dan alleen dat nest. Aan de dingen die met onze accijnzen gedaan worden waar ik ook niet achter sta. Over de bedragen die over de balk gegooid worden en waar geen haan naar kraait. Over de bouwzondes die in een landschap staan te verpieteren omdat er een snelweg gepland was die er toch niet kwam. Over de heren functionarissen en politici die niet toe kunnen geven dat ze fout zaten en daardoor duizenden mensen het leven zuur maken. En zo kan ik wel meer dingen bedenken waarvan jij vindt dat ze er niet toe doen, maar die mij te binnen schieten omdat ik over de rand van mijn bord heen kan kijken (en dat ook doe). Soms in kronkels die niet iedereen kan volgen, maar dat mag je aan mijn nest wijten.

Je roept in het begin dat het je om het koningshuis als instituut gaat, en later pas over dat nest. En als we het over nesten hebben, zijn daar nog andere voorbeelden van dan alleen het huis van Oranje. Dus iedereen maar verfoeien die het geluk heeft gehad daar geboren te worden?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:51

Tuurlijk, er zijn zat goede nesten te vinden. Rijke zakenlui, filmsterren, muzikanten, enz. Daar heb ik geen probleem mee. Maar wel met het koninklijk huis. Want die zitten zichzelf in stand te houden op kosten van de burger. En daar valt ook niets tegen te doen want ze zijn er gaan niet weg.

Op je andere punten reageer ik niet. En dan gaat het er niet om of ik me daar wel of niet druk om maak, maar dat staat allemaal los van het koninklijk huis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:55

Aha. Dus toch de aversie tegen het instituut Koninklijk huis, en niet dat nest. En de kosten die de burger moet ophoesten (prijs per persoon ongeveer een pakje sigaretten per jaar, of twee biertjes in een kroeg), ik kan me echt niet voorstellen dat jij daar wakker van kunt liggen...

Enfin, je ging toch emigreren lees ik in het topic in je onderschrift. Mag ik vragen waar naartoe?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:08

Cassidy schreef:
Aha. Dus toch de aversie tegen het instituut Koninklijk huis, en niet dat nest. En de kosten die de burger moet ophoesten (prijs per persoon ongeveer een pakje sigaretten per jaar, of twee biertjes in een kroeg), ik kan me echt niet voorstellen dat jij daar wakker van kunt liggen...

Fijn dat jij mij zo goed kent dat je dat durft te concluderen.

Koninklijk huis=in koninklijk nest geboren oftewel dat nest. Dus hetzelfde, dus hou maar op met het zoeken in het verschil van mijn probleem met een koninklijk huis of 'dat nest' . Dat is gewoon hetzelfde

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:18

Ik zie dat niet zo. Maar goed, ik ga mijn nest in, welterusten :D

En waar ging je nou uiteindelijk heen emigreren? Als het ver weg is, hoef je je ook geen zorgen te maken over het koningshuis. En ik ken je leeftijd ook niet, maar mocht je er lang genoeg zitten, zal er tzt wel voldoende AOW over zijn (hoop ik voor je) dat je daar dan wel weer van kunt profiteren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 00:36

Cassidy schreef:
En ik ken je leeftijd ook niet, maar mocht je er lang genoeg zitten, zal er tzt wel voldoende AOW over zijn (hoop ik voor je) dat je daar dan wel weer van kunt profiteren.

Dat is mijn eer te na. Ik ben wel de laatste die wil profiteren. Ik werk en verdien daarmee uitstekend mijn geld. En ik reken er ook sowieso niet op dat ik na jaren van betalen op mijn 67e nog wat zou krijgen. Dan is dat geld toch al lang op. Geeft niets, ik zorg voor mezelf.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:44

En denk je dat de mensen van het koninklijk huis niet werken?
Beetje naief niet?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:47

De kosten van de koninklijke familie als argument gebruiken om tegen de monarchie te zijn is onzin, want als de koninklijke familie ophoepelt, komt er gewoon een president die in paleis Noordeinde zetelt, en denk je dat die voor een tonnetje per jaar werkt en leeft? ;)

Landsvertegenwoordiging kost gewoon geld, en persoonlijk heb ik dan liever een koningshuis met aanzien dan dat iedere gek op die zetel kan komen. Kijk naar Italië, daar zetelt zo'n maffioso als Berlusconi, word je daar dan blij van?

Nu moet ik wel zeggen dat ik sowieso erg monarchistisch ben ingesteld, ik hou wel van dat ridderlijke gedoe met gouden koetsen e.d., dat vind ik zelf leuke tradities en IMO zouden die sowieso niet afgeschaft moeten worden. Maar dat het koningshuis met de tijd meegaat is onvermijdelijk en ook noodzakelijk, dus wie weet hoe het er in de toekomst uitziet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:48

Volgens mij wordt dit al 5 jaar geroepen...
Wat die zendtijd betreft, de RVD koopt geen zendtijd, die KRIJGEN ze gewoon.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 17:23

Cassidy schreef:
Kan zijn dat Wim-Lex dat gaat veranderen hoor! Beatrix heeft deze datum aangehouden omdat zij in Januari jarig is, en het dan wat koud is om koninginnedag te vieren in de vorm die wij inmiddels gewend zijn...

Ach dan vieren we ze toch alle twee.. een op koninginnenacht en 1 op koninginnedag :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:53

femke27 schreef:
Cassidy schreef:

Fijn dat jij mij zo goed kent dat je dat durft te concluderen.

Koninklijk huis=in koninklijk nest geboren oftewel dat nest. Dus hetzelfde, dus hou maar op met het zoeken in het verschil van mijn probleem met een koninklijk huis of 'dat nest' . Dat is gewoon hetzelfde

er zijn er ook een paar die zeuren omdat volgens hun de koningin niet rechtmatig op de troon zou zitten ( geen afstammeling van...). dan denk ik: who cares, wil je er zelf soms graag zitten ofzo, zoek een leven.
ze zijn er en wat is het probleem, je betaalt er een tientje per jaar aan.
en hun gaan op vakantie terwijl er een crisis is? moet ik nu ook maar geen pony meer aanschaffen omdat andere het zo moeilijk hebben. en mijn ouders de zomervakantie niet meer laten doorgaan. jij hebt toch ook een pony, terwijl je zegt mensen te kennen die de studie niet kunne betalen. het leven is nu eenmaal oneerlijk verdeeld.
ik betaal mijn pony helemaal zelf terwijl mijn vriendin er twee heeft en haar ouders alles betalen. that's live
bovendien heb ik liever een koningin uit zo'n nest dan een premier en wilderstypes. de prinsen en prinsessen leren naar mijn idee altijd nog verantwoordelijkheid en in de tweede kamer zitten alleen maar mensen die een beetje proberen elkaar uit te dissen.
geef mij de koningin maar :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:55

Zo, maandag is ondertussen voorbij en ze zit nog steeds als een huis op haar gouden troon :D
Misschien volgend jaar? Ach, slecht heeft ze het niet gedaan en volgens de peilingen is Willem-Alexander weer in populariteit gestegen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:35

femke: je reageert precies als een Franse collega van mij. De franse revolutie propageerde dat niemand bevoordeeld mag worden door geboorte. Als fijne oplossing hebben ze daar dus maar iedereen met een adellijke titel onder de guillotine gelegd.

Voor dat principe valt een hele hoop te zeggen, maar in de praktijk werkt het toch wel allemaal net even iets anders. In Amerika is feitelijk het presidentschap al jaren voorbestemd voor een paar families. Zo stamt Obama van dezelfde mensen af als Bush (Britten die via Leiden naar Amerika gegaan zijn). Obama heeft dan wel een donkere huid, hij komt echt niet uit een of ander getto. Lui die het uit die getto's tot heel hoge posities schoppen, zijn op een hand te tellen. Dat geboorte niks te maken heeft met je kansen op het presidentschap is heel grote lariekoek.

Ons koningshuis is zo'n beetje een tegenpool. Nazaten van Willem van Oranje, de man van Duitschen bloed, vader des vaderlands, etcetera etcetera. De eerste koning van nederland (feitelijk koning van koninkrijk Holland) was overigens een broer van keizer Napoleon, Lodewijk Napoleon. Toen Napoleon verslagen was, keerde Stadhouder Willem VI terug en riep zich uit tot Koning der Nederlanden op 16 Maart 1815. Je kan stellen dat Nederland een monarchie is geworden als deel van een reaktie op de totale anarchie die volgde op de Franse Revolutie.

Is een republiek fundamenteel beter dan een monarchie? Ach, ik weet het niet. Is de Nederlandse Constitutionele Monarchie beter dan de staatsvorm van de VS? Ik denk het wel. Ik vind het een heel slechte zaak als één persoon veel te veel macht heeft. Dus zou een Republiek der Nederlanden heel sterk gaan lijken op de Bondsrepubliek Duitsland, met als president Horst Köhler. Horst Köhler is zó ceremonieel, dat bijna niemand hem kent, waardoor mijns inziens zijn internationaal aanzien niet zo groot is als dat van Beatrix. De feitelijke macht in Duitsland ligt bij Angela Merkel en de feitelijke macht in Nederland ligt bij JP Balkenende. En ook die macht is stukken kleiner dan die van de president van de VS.

Dus: willen we een onbekende als onze president of een beminde figuur die we vanaf de wieg kennen? Ik vond Juliana geweldig, Beatrix ook en ik denk dat we aan Willem IV ook een hele goeie zullen hebben.

En ja, Beatrix treedt hopelijk een keer af, want ik wens haar nog een fijne oude dag zonder al te ernstige kopzorgen over ons mooie land aan de Noordzee. Het alternatief zou regeren tot aan het graf zijn, maar Nederlandse monarchen zijn daarin heel wat pragmatischer geweest dan monarchen uit andere landen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:21

Ontzettend zonde om een goed lopend topic te moeten sluiten, maar TS heeft na meerdere verzoeken nog steeds niet aangegeven wat de bron van haar bericht is.

Omdat we echt willen voorkomen dat NM een roddelrubriek moeten we serieus omgaan met de regels omtrent bronvermelding. Het kan niet zo zijn dat het ene topic gesloten wordt, terwijl het andere topic vanwege een goed lopende discussie dan maar open blijft, dan wordt het een kwestie van willekeur.

Met grote spijt hier dus toch maar een slotje.