Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lielle schreef:Volkomen mee eens Anya, ik vind dit echt zo'n onzin. Slingeren is echt niet voorbehouden aan rokers, het is gewoon slecht autorijden en dat doen ook niet-rokersIdd de anti-rookmafia, en voor alle duidelijkheid, ik ben dus wel voorstander van het rookverbod in de horeca.
Anya schreef:zoals gezegd, handen verplicht de hele dag aan het stuur. Allebei. Geen broodje pakken, niet praten met medebestuurders. Eigenlijk ook niet in je spiegels kijken, je zou eens kunnen slingeren. Geen kauwgom pakken, verplicht radio / cd spelers uit de auto en een stuurslot ieder half uur.
Citaat:Kan iemand even een prullenbak doorgeven? Dan kunnen we daar namelijk dat onderzoek in gooien waaruit zou blijken dat 60% procent van Nederland voorstander is van een rookverbod in de auto. Want het is aperte onzin.
We konden er met onze pet ook al niet helemaal bij vanmorgen. Maargoed, je zit aan je eerste koffie en knalt er een topic tegenaan, en besluit er later die dag nog eens wat dieper in te duiken. Dat viel overigens niet mee. Maar na enig rondbellen en doorzeuren kregen we dan toch eindelijk het hele onderzoeksverhaal van AutoRAI, uitgevoerd door bureau MSI-ACI Europe, in handen.
Dat hebben we vervolgens een bevriende -overigens niet-rokende- statisticus van een hoofdstedelijke universiteit onder de neus gedrukt en gevraagd: Wat ziet u hier?
"Ik zie een suggestieve vraag die een sociaal wenselijk antwoord in de kaart speelt", was zijn antwoord. "Want er staat: Stel dat het roken in de auto verboden wordt omdat het gevaarlijk en onverantwoord is. Bent u het hiermee eens of oneens?".
"Wat onderzoeksbureau MSI-ACI Europe dus eigenlijk vraagt is: Bent u het eens met mijn politieke standpunt vanwege mijn redenen?", aldus onze cijfer-expert.
Met andere woorden: Op basis van een niet onderbouwde suggestie antwoordt 59% feitelijk: Ja, als roken in de auto gevaarlijk en onverantwoord is, moet roken in de auto worden verboden.
Maar is roken in de auto inderdaad onverantwoord en gevaarlijk? En zo ja, onder welke omstandigheden dan? Hoe kwantificeren we dat vervolgens?
Hoe dan ook, op basis van dit onderzoek kunnen we maar 1 ding concluderen: u bent helemaal niet voor een rookverbod in de auto. En u kunt er ook niet voor zijn als het gevaarlijk en onverantwoord is, want u weet helemaal niet wat daarmee precies wordt bedoeld.
Zo. Klusje plat. Fabeltje binnen 24 uur de wereld uit. En en passant ook nog even aangetoond dat het doen van ondeugdelijk onderzoek bijzonder gevaarlijk en onverantwoord
imd schreef:Ik ben echt heel erg anti-rook en vind het rookverbod in de horeca geweldig, maar dit vind ik echt een belachelijk idee. Mensen hebben voor veel geld hun EIGEN auto gekocht, laat ze d'r lekker mee doen wat ze zelf willen. En je gaat mijn niet vertellen dat roken gevaarlijker is dan het praten met een bijrijder/ kinderen in een auto/ troubles met het navigatiesysteem of whatever.
En de mensen die roepen "ja goed idee want diegene rookt altijd in de auto en dat vind ik vies", dat is gewoon een teken van geen respect tegen over elkaar, iets wat je niet via regels van de overheid zou moeten krijgen, maar door er over te praten met die gene.