Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:29

Inderdaad, dan de boetes flink omhoog voor rommel uit de auto gooien. En of dat nu een sigaret is of een blikje, dat maakt niet uit.
Helaas zullen die aso's het niet doen als er een paar streepjes op een auto staan en die in de buurt rijdt, dan kan het vast ineens wel in de asbak.

Ik ben dan niet roker, maar wat mensen verder in hun auto doen moeten ze zelf weten.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:18

Ik ben voor! En waarom? Omdat ik vaak bij mijn ouders in de auto zit die beide roken en ik dat vreselijk verstikkend vind! Heb al diverse keren er over gepraat met hen, maar ze lachen me gewoon uit. Maar eerlijk is eerlijk, het is echt heel erg verstikkend.
Maargoed, aan de andere kant, het is altijd nog iemans eigen auto. Zo weet iedereen dat er in mijn auto niet gerookt mag worden.

Anya

Re: Autorijders voelen wel wat voor rookverbod in auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:30

Ik zou zeggen: opnemen met je ouders dat je dat niet zit zitten. Niet meer in de auto van je ouders stappen.. Ook een optie. Wat je doet in je auto, zolang het niet gevaarlijk is, behoort tot het privé domein. En aangezien het niet gevaarlijker is dan een kauwgom pakken of de radio harder zetten o.i.d. hoort de overheid zich hier niet mee te bemoeien.

Dat jij het niet met je ouders eens kunt worden is triest, maar er zijn zoveel mensen die het niet met hun ouders eens kunnen worden. Daar grijpt de overheid ook alleen in als het gevaarlijk wordt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:30

Ik weet het.. allemaal een cap op in de auto ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:34

en luchtfilter + bodyprotector!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:10

en een butler, die je voert en drinken geeft!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:08

schoenen met stalen neuzen, voor als het gaspedaal aanvalt trouwens :j
Of een rokende automobilist niet oplet en over je voeten rijdt ;)

Awel, genoeg geklierd.. ik heb mijn punt gemaakt. Onzin dat rookverbod.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:12

er komt een dag....
Dat de rokers allemaal naar een centrale plaats in de gemeente moeten als ze een peuk willen opsteken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:25

OMG hoe diep gaan we zinken. Niet dat ik rook in mijn auto (Vind dat zonde voor mn interieur) maar kom zeg mogen we even zelf bepalen wat we in onze door ons zelf betaalde auto doen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:57

Kanelly schreef:
en een butler, die je voert en drinken geeft!

Ja, maar die heeft natuurlijk wel recht op een rookvrije werkplek....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:09

Lijkt me een prima regeling; rookverbod in de auto. Hoe vaak zie ik niet slingerende auto's omdat de bestuurder een sigaret aan het opsteken is. Verbaast me ook eigenlijk dat die regel er niet allang is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:32

zoals gezegd, handen verplicht de hele dag aan het stuur. Allebei. Geen broodje pakken, niet praten met medebestuurders. Eigenlijk ook niet in je spiegels kijken, je zou eens kunnen slingeren. Geen kauwgom pakken, verplicht radio / cd spelers uit de auto en een stuurslot ieder half uur.

Hoe vaak ik wel niet een auto zie slingeren als niet rokers niet op de weg letten, iets pakken, iets zeggen tegen de bijrijder, iets anders doen of gewoon niet opletten. Of gewoon omdat ze oud zijn en niet op de weg horen. Dat heeft allemaal niets met roken te maken. Dat wel denken is natuurlijk wel makkelijk :j
Past de antirookmaffia ook wel goed natuurlijk.

Nu ik erover nadenk.. omdat dikke mensen toch al een beetje aan de beurt zijn stel ik voor: iedereen die zwaarder is dan 60 kg (vrouwen) of 70 kg (mannen) mogen niet meer auto rijden. Niet goed voor hun concentratie en ze passen niet meer in kleine auto's. Verbieden die hap :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:00

Volkomen mee eens Anya, ik vind dit echt zo'n onzin. Slingeren is echt niet voorbehouden aan rokers, het is gewoon slecht autorijden en dat doen ook niet-rokers :D Idd de anti-rookmafia, en voor alle duidelijkheid, ik ben dus wel voorstander van het rookverbod in de horeca.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:09

Ik sluit me geheel bij Lielle en Anya aan: het zou een onzinnig verbod zijn, nergens voor nodig. De verkeersveiligheid gaat er echt vrijwel niet door toenemen, maar ondertussen wordt er wel een hele flinke inbreuk gemaakt op de privesfeer, zonder dat daar een goede reden voor is.
En ik rook al evenmin, en ben ook heel blij met het rookverbod in de horeca (omdat dat nou typisch iets is dat niet tot de privesfeer behoort.)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:14

Horeca mogen ze doen. Openbare gelegenheid. Maar op de dag dat ze mijn auto tot openbare gelegenheid verklaren emigreer ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:44

Lielle schreef:
Volkomen mee eens Anya, ik vind dit echt zo'n onzin. Slingeren is echt niet voorbehouden aan rokers, het is gewoon slecht autorijden en dat doen ook niet-rokers :D Idd de anti-rookmafia, en voor alle duidelijkheid, ik ben dus wel voorstander van het rookverbod in de horeca.

Presies, en dat rookverbod in de horeca is toch ook een giller, kom zeg laten we niet door gaan draven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:28

Ja maar horeca kunnen ze doen, dat is een openbare gelegenheid. Ik ben er niet happy mee, ik kom niet meer zo vaak in de horeca als vroeger, maar ze mogen het doen.
Mijn eigen privé auto is echt een andere zaak. Daar ligt een hele dikke grens.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:51

Hier hebben ze het toch ook al jaren over?
Het maakt mij niet uit of ze dit door gaan zetten, ik rook niet voor mij zal er niets veranderen. Ik moet het allemaal nog zien dat ze dit gaan doen. Ik vind het overigens wel te vergelijken met mobiel bellen je let minder goed op het verkeer. Misschien moeten ze het rookverbod in de auto invoeren voor mannen, die kunnen niet meerdere dingen tegelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:56

Oei gewaagde uitspraak Mistral :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:09

Anya schreef:
zoals gezegd, handen verplicht de hele dag aan het stuur. Allebei. Geen broodje pakken, niet praten met medebestuurders. Eigenlijk ook niet in je spiegels kijken, je zou eens kunnen slingeren. Geen kauwgom pakken, verplicht radio / cd spelers uit de auto en een stuurslot ieder half uur.

En niet schakelen natuurlijk, dus iedereen een automaat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:48

En zo zie je maar weer hoe gevaarlijk slecht onderzoek is. En hoe makkelijk je de resultaten kunt beïnvloeden...

Citaat:
Kan iemand even een prullenbak doorgeven? Dan kunnen we daar namelijk dat onderzoek in gooien waaruit zou blijken dat 60% procent van Nederland voorstander is van een rookverbod in de auto. Want het is aperte onzin.

We konden er met onze pet ook al niet helemaal bij vanmorgen. Maargoed, je zit aan je eerste koffie en knalt er een topic tegenaan, en besluit er later die dag nog eens wat dieper in te duiken. Dat viel overigens niet mee. Maar na enig rondbellen en doorzeuren kregen we dan toch eindelijk het hele onderzoeksverhaal van AutoRAI, uitgevoerd door bureau MSI-ACI Europe, in handen.

Dat hebben we vervolgens een bevriende -overigens niet-rokende- statisticus van een hoofdstedelijke universiteit onder de neus gedrukt en gevraagd: Wat ziet u hier?

"Ik zie een suggestieve vraag die een sociaal wenselijk antwoord in de kaart speelt", was zijn antwoord. "Want er staat: Stel dat het roken in de auto verboden wordt omdat het gevaarlijk en onverantwoord is. Bent u het hiermee eens of oneens?".

"Wat onderzoeksbureau MSI-ACI Europe dus eigenlijk vraagt is: Bent u het eens met mijn politieke standpunt vanwege mijn redenen?", aldus onze cijfer-expert.

Met andere woorden: Op basis van een niet onderbouwde suggestie antwoordt 59% feitelijk: Ja, als roken in de auto gevaarlijk en onverantwoord is, moet roken in de auto worden verboden.

Maar is roken in de auto inderdaad onverantwoord en gevaarlijk? En zo ja, onder welke omstandigheden dan? Hoe kwantificeren we dat vervolgens?

Hoe dan ook, op basis van dit onderzoek kunnen we maar 1 ding concluderen: u bent helemaal niet voor een rookverbod in de auto. En u kunt er ook niet voor zijn als het gevaarlijk en onverantwoord is, want u weet helemaal niet wat daarmee precies wordt bedoeld.

Zo. Klusje plat. Fabeltje binnen 24 uur de wereld uit. En en passant ook nog even aangetoond dat het doen van ondeugdelijk onderzoek bijzonder gevaarlijk en onverantwoord

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 02:47

In de bedrijfsauto's van het bedrijf waar mijn vriend werkt is roken ook verboden, en roken (ook in prive-auto's) op bedrijfsterrein is ook niet toegestaan. Ik vind het te ver gaan allemaal, krijg last van visioenen over totalitaire regimes...

Oke, ik rook in mijn auto. Ik eet ook wel eens een broodje op een lange rit die ik dan in een slecht geval ook nog zelf uit een zakje peuter (neem altijd alles mee, koop niets onderweg). Ik leg mijn pakje sigaretten en aansteker op een goed bereikbare plek waarvoor ik geen moeite hoef te doen, en waar ze niet uit kunnen vallen tenzij je een noodstop maakt (mijn auto heeft daarvoor hele handige vakjes in het dashboard). De asbak weet ik blind te vinden. En ik ben van mening dat ik daarmee voorzichtiger ben dan die massa's mensen die ik dagelijks zie bellen achter het stuur (bij voorkeur bumperklevend, lichtflitsend en eventueel toeterend), overal op zie letten behalve op de weg en ga zo maar door. Mijn schade- geschiedenis onderschijft dat trouwens. Ik heb nooit een volle asbak, die leeg ik tijdig in een vuilnisbak dus zit ook niet met dat ik moet zoeken naar een plek om de peuk uit te maken.

En wat te denken van al die navigatiesystemen, DVD- systemen en weet ik wat er allemaal verkrijgbaar is? Ik ken iemand die gedurende hele ritten alleen maar met z'n navigatie aan het spelen is, aan het bellen is of tijdens het rijden een DVD kijkt!!! Bij zo iemand stap ik niet in de auto, en ik hoop oprecht dat ik ze niet tegenkom als ik zelf rij! Vele malen gevaarlijker dan een ervaren roker die z'n spullen goed bereikbaar opbergt en een reserve- aansteker binnen handbereik heeft voor als er eentje per ongeluk valt... En weet wanneer die een sigaret kan opsteken en wanneer het onverantwoord is...

Mijn vriendje is een pietlut wat het zijn auto aangaat (die ik ook gebruik), als je te laat remt of te snel optrekt krijg je het te horen, net als wanneer je per ongeluk slingert of wat dan ook. Maar zelfs hij heeft me nog nooit verboden op een bepaald tijdstip een sigaret op te steken...

Tot slot zet ik altijd netjes een raampje open als ik rook, zelfs mijn astmatische moeder stapt zo in mijn auto. En als er mensen meerijden die er problemen mee hebben dan rook ik maar even niet.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 04:55

Ik ben echt heel erg anti-rook en vind het rookverbod in de horeca geweldig, maar dit vind ik echt een belachelijk idee. Mensen hebben voor veel geld hun EIGEN auto gekocht, laat ze d'r lekker mee doen wat ze zelf willen. En je gaat mijn niet vertellen dat roken gevaarlijker is dan het praten met een bijrijder/ kinderen in een auto/ troubles met het navigatiesysteem of whatever.

En de mensen die roepen "ja goed idee want diegene rookt altijd in de auto en dat vind ik vies", dat is gewoon een teken van geen respect tegen over elkaar, iets wat je niet via regels van de overheid zou moeten krijgen, maar door er over te praten met die gene.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 06:47

Kinderen achter in de auto, da's pas gevaarlijk :+

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:43

imd schreef:
Ik ben echt heel erg anti-rook en vind het rookverbod in de horeca geweldig, maar dit vind ik echt een belachelijk idee. Mensen hebben voor veel geld hun EIGEN auto gekocht, laat ze d'r lekker mee doen wat ze zelf willen. En je gaat mijn niet vertellen dat roken gevaarlijker is dan het praten met een bijrijder/ kinderen in een auto/ troubles met het navigatiesysteem of whatever.

En de mensen die roepen "ja goed idee want diegene rookt altijd in de auto en dat vind ik vies", dat is gewoon een teken van geen respect tegen over elkaar, iets wat je niet via regels van de overheid zou moeten krijgen, maar door er over te praten met die gene.

Dat kun je ook omdraaien :D Het is respectloos om te roken terwijl je weet dat een ander dat vies vind of wat voor reden iemand ook hebben kan :Y)