Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:40

BraveSpots schreef:
liedje89 schreef:
Maar dat meisje is 4 jaar geleden nog twee keer opgenomen met een overdosis en alsje dat meisje nu ziet is ze echt een van de gelukkigste mensen die ik ken.

Ja, en dat is een verbluffende prestatie van dat meisje. Maar nog altijd haar eigen prestatie en haar eigen keus. Let zoals een ander (imo) ook zelf mag beslissen om niet meer te leven.

Jamaar dan hoef je hem/haar daar toch niet bij te helpen. En al helemaal niet het recht op euthanasie geven. Iemand kan zichzelf ook wel op een 'waardige' van kant maken zonder de hulp van anderen. Dus ik denk niet dat je daar de wet op euthanasie voor aan moet passen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de keus voor zelfmoord daarmee sneller genomen word hoor, maar je weet maar nooit.

Anoniem

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:45

Welke mogelijkheden zijn er dan denk je? Waarom springen er geregeld mensen voor de trein? Omdat er zoveel waardige manieren zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:47

liedje89 schreef:
Iemand kan zichzelf ook wel op een 'waardige' van kant maken zonder de hulp van anderen.

Hoe dan? (Serieus.) Veel manieren garanderen geen 100% 'succes'. Andere manieren zijn weer pijnlijk of er worden veel mensen/omstanders de dupe van. En wat te denken van de persoon die iemand vindt?

liedje89 schreef:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de keus voor zelfmoord daarmee sneller genomen word hoor, maar je weet maar nooit.

Als het zou worden toegestaan moeten er regels zijn zodat niet iedereen 'zomaar' om euthanasie kan vragen. Een leeftijdsgrens zou ook ingevoerd kunnen worden, de puberteit is bijvoorbeeld uitgesloten (eerder kans op een impuls-daad).
Maar mensen die al jarenlang een strijd voeren en echt niet meer willen? Die moeten wat mij betreft op een minder eenzame en pijnlijke manier kunnen gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:47

Precies, faye! een kennis duie hulp kreeg middels gesprekken met mijn pa was al jaren manisch depressief (geen MPS).
Voor dit persoon was het leven een zware hel. Hij heeft meerdere pogingen gedaan die mislukten, werd dwangmatig in leven gehouden tijdens het weigeren van voeding, en toen hij een dag vrij kreeg in de instelling waar hij zat, is hij meteen voor de trein gejumpt en hij is er niet meer. Wat moet dat een verlossing voor die man geweest zijn!..
Overdosis was mislukt, hongerstaking en rijden van een brug.
Hij was er gewoon klaar mee..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:50

Zelfmoord is niet strafbaar, het zou maar vreemd zijn om een lijk te bestraffen ;) . Hulp bij zelfdoding daarentegen is in Nederland wel strafbaar gesteld, net zoals euthanasie, maar onder de voorwaarden dat iemand ondraaglijk lijdt en aan een ongeneeslijke ziekte lijdt als ALS, terminale kanker,... is de strafbaarstelling van de arts die iemand helpt bij sterven opgeheven (er zijn nog wel een paar voorwaarden, maar dit zijn de voornaamste). De Euthanasiewet is dus absoluut niet bedoeld voor mensen in een gevangenis, maar voor mensen die geen uitweg meer zien uit hun ondraaglijke ziekte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:50

detour, En dat is gewoon zo triest! Je wordt op de wereld geworpen, maar mag niet zelf beslissen dat je niet meer wil. Er zijn nou eenmaal mensen waarvoor het leven gewoon niet leuk is, en dan bedoel ik echt niet leuk. Niet een gewone depressie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:51

is puur hypotetische stelling, Biepje. ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:51

Faye, idd, maar onderschat depressies ook niet hoor. Maar daar kun je van genezen, en als je manisch depressief bent blijf je ziek. Erg triest.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:53

Ook een persoon met een manische depressie mag hulp bij zelfdoding of euthanasie vragen, die personen kunnen ook ondraaglijk lijden en lijden ook aan een ongeneeslijke ziekte. De voorwaarden voor de noodtoestand worden daarvoor meermaals aanvaard in de rechtspraak ;) .

Figo88

faye schreef:
detour, En dat is gewoon zo triest! Je wordt op de wereld geworpen, maar mag niet zelf beslissen dat je niet meer wil. Er zijn nou eenmaal mensen waarvoor het leven gewoon niet leuk is, en dan bedoel ik echt niet leuk. Niet een gewone depressie.

Hou nou eens een keer op met dat door gezeur zeg........ _-:(

BraveSpots

liedje89 schreef:
Jamaar dan hoef je hem/haar daar toch niet bij te helpen. En al helemaal niet het recht op euthanasie geven. Iemand kan zichzelf ook wel op een 'waardige' van kant maken zonder de hulp van anderen. Dus ik denk niet dat je daar de wet op euthanasie voor aan moet passen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de keus voor zelfmoord daarmee sneller genomen word hoor, maar je weet maar nooit.

Ik weet niet hoor. Het lijkt mij persoonlijk voor de familie een stuk 'leuker' (foute woord maar je snapt hem wel) om te weten dat iemand zo is gestorven dan bevoorbeeld drie dagen hangt in een verlaten huis ergens. Plus dat je een vinder vermijd, en daarmee ook een trauma voor diegene. (en zoveel waardige manieren zijn er niet denk ik).

En het lijkt me wel dat je niet morgen zomaar euthanasie krijgt als je het vandaag vraagt. Het moet niet verkrijgbaar worden bij de supermarkt bij wijze van spreken. Maar het moet wel verkrijgbaar worden in bepaalde gevallen, desnoods voor mijn part eerst beoordeelt door artsen/psychologen...

Anoniem

detour, Ik onderschat deprssies niet, maar het is niet zo als één iemand een depressie overwint dat dan maar voor iedereen geldt. Helaas werkt het niet voor iedereen zo.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:55

Biepje schreef:
Ook een persoon met een manische depressie mag hulp bij zelfdoding of euthanasie vragen, die personen kunnen ook ondraaglijk lijden en lijden ook aan een ongeneeslijke ziekte. De voorwaarden voor de noodtoestand worden daarvoor meermaals aanvaard in de rechtspraak ;) .

Zo simpel gaat dat dus duidelijk niet, heb zelf in de psychiatrie gewerkt en geloof mij- theoretisch klinkt het simpel, maar praktisch amper aanvaardbaar, want: Jij zelf hebt niet altijd het laatste woord bij dergelijke beslissingen, psychiaters en artsen spelen een prominente rol mbt doorslaggevende factoren.

Dus dan nóg wordt er over jouw leven beslist. :+

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:56

faye schreef:
detour, Ik onderschat deprssies niet, maar het is niet zo als één iemand een depressie overwint dat dan maar voor iedereen geldt. Helaas werkt het niet voor iedereen zo.

nee, dat klopt; sommige mensen zijn jaren depressief, chronisch zelfs, wie zijn wij dan hen te veroordelen idd, lekker is dat. :+

* We raken beetje offtopic geloof ik. :=

liedje89

RedPassion schreef:
liedje89 schreef:
Iemand kan zichzelf ook wel op een 'waardige' van kant maken zonder de hulp van anderen.

Hoe dan? (Serieus.) Veel manieren garanderen geen 100% 'succes'. Andere manieren zijn weer pijnlijk of er worden veel mensen/omstanders de dupe van. En wat te denken van de persoon die iemand vindt?

liedje89 schreef:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de keus voor zelfmoord daarmee sneller genomen word hoor, maar je weet maar nooit.

Als het zou worden toegestaan moeten er regels zijn zodat niet iedereen 'zomaar' om euthanasie kan vragen. Een leeftijdsgrens zou ook ingevoerd kunnen worden, de puberteit is bijvoorbeeld uitgesloten (eerder kans op een impuls-daad).
Maar mensen die al jarenlang een strijd voeren en echt niet meer willen? Die moeten wat mij betreft op een minder eenzame en pijnlijke manier kunnen gaan.

Ik denk dat het toch heel moeilijk is om daar een wetgeving op te maken, Je kan namelijk op geen enkele manier meten hoe depressief iemand is. Of hoeveel genezingskans er is. IK denk dat dat geen 100% succes + pijnlijke dood ook nog wel wat mensen afremt om zelfmoord te plegen trouwens. Dat is nou zo jammer aan die trein het is de meest effectieve manier (word bijna nooit overleeft volgens mij) maar ook meteen de minst sociaale manier.
En 'waardig' staat tussen aanhalingstekens omdat ik niet echt denk dat er een waardige maier van sterven behalve misschien in je slaap een hartstilstand. Denk je dan niet dat het voor een dokter niet vervelend isom een lichamelijk gezond persoon dood te maken, heel veel dokters hebben nog moeite met euthanasie op terminale patienten. En dan is er veel minder twijfel over of je zo'n persoon nou wel of niet helpt. Bovendien is het nou echtzo verschrikkelijk om iemand te vinden die een overdosisheeft genomen?? Als hij er gewoon vredig bij licht lijkt me dat niet eens zo eng. Mensen die in hun slaap overlijden aan een hartstilstand moeten ook gevonden worden, is dat dan minder erg???

Blue_Eyes

Biepje schreef:
Zelfmoord is niet strafbaar, het zou maar vreemd zijn om een lijk te bestraffen ;) . Hulp bij zelfdoding daarentegen is in Nederland wel strafbaar gesteld, net zoals euthanasie, maar onder de voorwaarden dat iemand ondraaglijk lijdt en aan een ongeneeslijke ziekte lijdt als ALS, terminale kanker,... is de strafbaarstelling van de arts die iemand helpt bij sterven opgeheven (er zijn nog wel een paar voorwaarden, maar dit zijn de voornaamste). De Euthanasiewet is dus absoluut niet bedoeld voor mensen in een gevangenis, maar voor mensen die geen uitweg meer zien uit hun ondraaglijke ziekte.

Je hebt gelijk, ik loop achter ;)
Afbeelding
Bron
Overigens is 'strafbaar' gearceerd in dit snapshot, omdat ik dat als zoekterm heb gebruikt en niet omdat ik daarmee iets aan zou willen geven ;)
Edit: typo

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:58

Als je écht ÉCHT genoeg van je ellende hebt dan doe je er iets aan, dan draai je het naar het positieve. Dan ga je bij jezelf nadenken dat het zo niet verder KAN en je wel iets MOET gaan doen.
Hard maar waar; bijna alle mensen die in een instelling zitten of (zwaar) depressief zijn houden dat grotendeels zelf in stand en willen er zelf niet genoeg vanaf.
Niet iedereen kan er zelfstandig vanaf komen, maar als je ECHT beter wilt worden dan lukt dat je ook.
Misschien zul je altijd gevoeliger voor iets zijn, of een bepaalde ''kronkel'' hebben, maar iedereen kan gelukkig zijn.

Gelukkig zijn is niet iets wat je overkomt, het is een keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:58

Probleem is dat als je zo op de rand leeft, je niet aan medicatie komt waarmee je een overdosis kunt nemen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:59

Jeumpiel, wat belachelijk, zeg! :(
ik mag er toch vanuit gaan dat Nl daar niet aan meedeed?
Wéér wordt er dan over jouw lot beslist mbt leven en dood, echt idioot. |o

Ik heb een lieve vriendin verloren in december en ze is helaas overleden aan zelfdoding. probeer me nu echter voor te stellen dat ze gestraft was als ze het had overleefd.. dat had ik onwaarschijnlijk onbarmhartig gevonden.. :\

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:01

Ik ook... maar dat is dus als laatste in Engeland in 1961 afgeschaft. In Nederland was het voor die tijd al afgeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:02

liedje89 schreef:
Ik denk dat het toch heel moeilijk is om daar een wetgeving op te maken, Je kan namelijk op geen enkele manier meten hoe depressief iemand is.

Is ook zo, die criteria lijken me lastiger vast te stellen dan de criteria voor euthanasie bij ondraaglijk en uitzichtloos fysiek lijden.

liedje89 schreef:
Bovendien is het nou echtzo verschrikkelijk om iemand te vinden die een overdosisheeft genomen??

Ja, dat lijkt me wel. Als zo'n vindmoment (door een dierbare wellicht) voorkomen kan worden lijkt me dat ten aller tijde beter.

DJZ

Hoi,

Ik ben het met Kikka eens.

Eigenlijk is een doodstraf ook niet verkeerd. Maar in plaats van dat ze een dodelijk injectie of een electrische stoot krijgen, dat ze voor proefdier door het leven gaan. Hoeven ze onschuldige dieren ook niet meer te grbruiken. Bijna alles wat op dieren wordt getest is uiteindelijk voor ons: de mens, bedoeld. Als ze het gelijk op mensen kunnen uitproberen dan weet je gelijk of het werkt of niet.
Is een injectie verkeerd gemaakt of bij de persoon gevallen...helaas...had je maar geen stomme dingen moeten doen...

Tenminste dat vind ik :P

detour

Jumpfreak schreef:
Als je écht ÉCHT genoeg van je ellende hebt dan doe je er iets aan, dan draai je het naar het positieve. Dan ga je bij jezelf nadenken dat het zo niet verder KAN en je wel iets MOET gaan doen.
Hard maar waar; bijna alle mensen die in een instelling zitten of (zwaar) depressief zijn houden dat grotendeels zelf in stand en willen er zelf niet genoeg vanaf.
Niet iedereen kan er zelfstandig vanaf komen, maar als je ECHT beter wilt worden dan lukt dat je ook.
Misschien zul je altijd gevoeliger voor iets zijn, of een bepaalde ''kronkel'' hebben, maar iedereen kan gelukkig zijn.

Gelukkig zijn is niet iets wat je overkomt, het is een keuze.

wat een bull, meis, alsof depressief zijn een keuze is. >;) ^)

Biochemie speelt een zeer beslissende rol in je bovenkamer, stofjes die instabiel zijn kunnen je al depressief maken. Da's geen keuze, da's een stukkie genetische kant van een persoon. Tuurlijk spelen externe factoren een rol, maar om maar positief te denken en dan ff van je depressie af te komen? Bull. }:0

Gelukkig zijn is een keuze is ook een zeer harde domme uitspraak.
het ene mens krijgt meer voor de kiezen dan de ander en als mensen een psychiatrische stoornis hebben, zouden ze net als jij dolgraag beter willen zijn en knokken ze zich het schompes, maar zullen ze soms moeten leren omgaan met de stoornis. :(:)
Ik heb enorm boeiende mensen gezien op een gesloten afdeling met gaven en een fantastisch gevoel voor humor. Ze vochten voor wat ze waard waren..
Alsof ze hun ziekte bij de supermarkt hadden gekocht.. :=

Kan merken dat jij weinig kaas hebt gegeten van dergelijke ziektes.
pas dus op met wat je schrijft. ;)
Laatst bijgewerkt door detour op 13-03-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:03

@ BraveSpots: in de Euthanasiewet staan heel wat voorwaarden, je krijgt absoluut niet van de ene dag op de andere euthanasie (het zou ook maar erg zijn). Men gaat nu eenmaal niet uit van een absoluut zelfbeschikkingsrecht. Een arts wilt absoluut zeker zijn dat het hier ook niet gaat om iemand die gewoon dood wilt in de zin van een suïcidaal persoon, nee, hij wilt weten of iemand ondraaglijk lijdt onder zijn ongeneeslijke ziekte. Die persoon moet onder andere een schriftelijk, vrijwillig verzoek indienen, men voert meerdere gesprekken met de patiënt, vaak ook met zijn naasten, men moet de patiënt ook van naaldje tot draadje uitleggen wat zijn ziekte betekent, wat het verloop is van die ziekte, zodat die patiënt weloverwogen een besluit neemt. Daarnaast moet de arts ook nog een second-opinion vragen van een andere arts die dan nog eens de patiënt onderzoekt en met hem praat.

Vaak is er ook nog een ethisch-comité van het ziekenhuis dat bekijkt of de arts zorgvuldig heeft gehandeld. Nadien moet men ook nog een aangifte invullen en dit wordt getoetst door een speciaal "Euthanasiecomité" die dan nog eens om de twee jaar verslag uitbrengt aan de wetgevende kamers.

Om een lang verhaal kort te maken, zowel in Nederland als in België zijn er heel wat voorwaarden verbonden aan euthanasie om te vermijden dat er misbruiken zouden zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:03

Euh Liedje... ja, dat is afschuwelijk. Stel je voor dat je de slaapkamer van je vader inloopt en daar ligt hij op bed met een leeg pillendoosje naast zich... waarschijnlijk heeft hij zich de laatste minuten niet zo lekker gevoeld en nu is hij dood... hoe dan ook is het verschrikkelijk om een van je geliefden dood te vinden. Ook als dat op betrekkelijk 'rustige' wijze is gegaan.