Olifant klem in gracht van Dierenpark Emmen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:27

Aan iedere omheining zitten risico's. Er is gekozen voor een gracht destijds omdat je dan geen zichtbare hekken tussen dieren en publiek zitten en olifanten doorgaans er respect voor hebben. Daarnaast is het stevig, onderhoudsarm en voor de dieren een prettige omheining. Ze staan niet in een kuil maar kunnen ook nog van zich af kijken waardoor ze het idee hebben dat ze veel meer ruimte hebben.

Een houten omheining is veel gevoeliger voor weersinvloeden, stroom zorgt voor schrikreacties die ook hopeloos uit de hand kunnen lopen, ijzer is niet mooi en gaat roesten, en zo is er voor elke omheining wel een plus en minpunt te vinden. Het zal in ieder geval stevig moeten zijn, dier en bezoeker vriendelijk.

Wat voor omheining zou je dan voor een kudde olifanten moeten plaatsen?

LindyH

Re: Olifant klem in gracht van Dierenpark Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:32

In Amersfoort hebben/hadden ze een houten hek dat vast staat met kabels geloof ik. Een gracht is mooier.

Misschien is het wel mis gegaan met deze olifant omdat ze al ouder was en een hartaanval heeft gehad door de schrik ofzo.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:03

Arm dier...ze was de oudste...hoop dat de andere olifanten misschien ook nog afscheid hebben kunnen nemen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:09

Triest om op deze manier aan je einde te komen. Voor de verzorgsters ook een leidensweg om uiteindelijk de beslissing te moeten nemen. Maar wel de juiste.
Het minste risico lopen de dieren als je ze in een hok plaats. Door de leefomgeving zo natuurlijk mogelijk te maken, loop je meer kans dat er ongelukken gebeuren. Door in bomen te klimmen zouden er ook dieren uit kunnen vallen, maar dat is geen reden om de bomen dan maar weg te halen. Doordat mijn katten buiten lopen, lopen ze ook meer risico om onder een auto te komen. Maar dan hebben ze wel een actief en interessant leven gehad.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:14

Doordat mijn katten buiten lopen, lopen ze ook meer risico om onder een auto te komen. Maar dan hebben ze wel een actief en interessant leven gehad.

Vind ik zelf een beetje een rare mening maar goed ;)
da's offtopic

De olifant ik vind het gewoon sneu die dieren in de dierentuin daarom ga ik er ook nooit meer heen, mensen zeuren over circus dieren maar dit is net zo zielig!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:16

Ik denk dat deze dieren toch wel een flink stuk beter leven dan circus dieren ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:59

daar ben k het mee eens Nikki__
Dieren in een dierentuin hebben een veel en veel beter leven dan de dieren die in het cirucs zijn

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:20

dat is jouw mening nikki :D maar goed daar gaat het hier niet om circus dieren

ik vind het erg sneu die dierentuinen en da's mijn mening ;) en daar gaat het ook niet om hahaha

nee maar zielig van de olifant ze was vrij snel ingeslapen toch?
had ze iets gebroken?

* Spelfoutje verwijderd*

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:57

ze had een nekwervel gebroken,en ze al aardig last van ouderdoms kwaaltjes daardoor was ze niet meet zo stabiel met lopen,en is daarom ook in de gracht gevallen,ik weet hoe het heet wat ze had door haar ouderdom maar geen idee hoe je dat spelt ga het wel even googelen.
edit: Arteritis had ze!waardoor haar evenwicht niet meer zo goed was.
volgens de dierenartsen in utrecht,was de beslissing om haar in te laten slapen de juiste.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:02

waar heb je die info vandaan knooopje?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:02

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:04

tnx het staat ook op noordendierenpark.nl zag ik net.
De pathologen op de faculteit hebben een vermoeiend dagje gehad denk ik!!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:07

jeetje da's ook niet niks!
ik baalde eerst dat ze dr zo snel hebben laten inslapen (omdat ik toen nog niet wist waarom) maar nu ik dit weet is het maar beter zo

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:09

Ik denk dat de co-assistenten die hun co-schap Pathologie Bijzondere Dieren lopen, ook een enerverende dag hadden (net zoals de andere co-assistenten bij Pathologie, want een olifant wordt in de grote pathologiezaal bekeken.

Toen ik er liep, waren de co-assistenten een keer met een tijger uit Beeksebergen bezig. Je kijkt je ogen echt uit dan.

Muzefee

Ondanks alle speculaties hier blijkt wel weer dat de DA een juiste beslissing genomen heeft. ;)

Arme Annabel, dat het zo heeft moeten gaan, maar godzijdank heeft ze een lang en mooi leven gehad. :j :(:)

knooopje

Zwerte schreef:
waar heb je die info vandaan knooopje?

ik hoorde het in de auto op de radio,de dierenarts vertelde het persoonlijk op de radio.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:14

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:17

Dit staat op de site van noorderdierenpark.nl

Zondagmiddag is olifant Annabel – met haar 45 jaar de oudste olifant in de Emmense kudde - ten gevolge van een stoeipartij van twee jonge mannetjes in de droge gracht van het olifantenverblijf gevallen. Ze kwam daarbij op haar rug terecht. De verzorgers en andere medewerkers waren snel ter plaatse en slaagden erin Annabel in een betere houding te krijgen. Het lukte niet om haar te laten staan in de gracht. Een zware hijskraan tilde haar daarop uit de gracht op het buitenterrein van de olifanten. Daar bleef ze liggen. Ook nadat de dierenarts haar diverse infusen had toegediend, probeerde ze helaas niet om te gaan staan. Pogingen van de brandweer met speciale luchtkussens en tenslotte nogmaals met de hijskraan mochten niet baten. Annabel reageerde nergens meer op. De situatie was uitzichtloos en uiteindelijk is besloten Annabel in te laten slapen.

Deze situatie was reden om sectie te laten verrichten bij de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit in Utrecht. Daar is gebleken dat Annabel leed aan chronische gewrichtsaandoeningen (arthrose) waardoor zij minder stabiel was. Dat is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van haar leeftijd en mede de reden van haar val. Bovendien bleek dat een nekwervel was gebroken waardoor ze deels verlamd was geraakt.
Gezien deze waarnemingen is de beslissing om haar op dat moment in te laten slapen, juist geweest en is haar verder lijden bespaard gebleven.

De verslagenheid in en buiten het park is groot. We hebben inmiddels uit het hele land veel blijken van medeleven ontvangen.

Afbeelding

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:50

Wat een aangrijpend stukje ;(
Rust zacht Annabel :(:)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:51

Ja krijg er nog steeds een brok van in me keel, ik heb nog een hele lieve foto van annabel, moet ik wel even goed zoeken maar als ik em vind plaats ik em wel even :)

Rust zacht lieve meid ;(

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:55

Hmmm, een hek had haar ook niet tegen gehouden. Maar eerste instantie had ik de indruk dat ze zelf er in gelopen/gevallen was. Dat ze een duw heeft gehad van anderen stond niet in het eerste bericht.....

Hoe dan ook. Als er vaker olifanten in vallen gaat er toch iets niet goed.

Arm dier...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:59

Omdat annabel leed aan arthrose kwam ze er zelf niet meer uit, de andere olifanten komen er zelf wel weer uit dat is geen probleem voor hun.
Maja Annabel was te oud, ik blijf het vreselijk vinden.
Gister ook op het nieuws, je zag al die andere olifanten op de plek waar annabel was in gevallen .
Daar stonden ze de hele dag al, met zn allen, slurfen om laag, zo zielig.

Binnenkort gaat de hele dierentuin naar de andere kant, ik heb geen idee hoe daar de omheining zal zijn

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:12

Ik heb stage gelopen bij pathologie bijzondere dieren bij de faculteit doergeneeskunde in Utrecht. Er was toen ook een olifant ingeslapen. Dat was toen, geloof ik, de oudste olifant van NL. Deze is dus in stukken gesneden en afgevoerd. De kop is wel naar Utrecht gebracht toen en daar staat hij, als het goed is, in het museum daar.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:18

Mijn vriend en ik vroegen ons af, wat er nu met Annabel gaat gebeuren?
Word er vlees van gemaakt ? of leer ?
Wie kan ons dit vertellen
Bah arme annabel

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:27

WinSel schreef:
Mijn vriend en ik vroegen ons af, wat er nu met Annabel gaat gebeuren?
Word er vlees van gemaakt ? of leer ?
Wie kan ons dit vertellen
Bah arme annabel

Ze ligt bij faculteit diergeneeskunde. Dit keer geheel (dus niet alleen delen zoals de vorige olifant zoals hierboven staat) voor sectie.
Ik zou niet weten wat er verder met haar gebeurd maar het zou me niet verbazen als een groot deel gebruikt wordt voor het museum en er nog meer preparaten van worden gemaakt, dus delen als het ware opgezet.
Maar het is (nog) niet bekend wat er met haar "restanten" gebeurd.