Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:54

Mijn nederlands was vroeger heel goed. Maar sinds al die veranderingen in de spelling, maak ik ook behoorlijk wat fouten. Vooral in het d/t gebeuren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:54

Domheid geloof ik eigenlijk niet zo in. De één leert makkelijker dan de ander, maar het aantal mensen waar echt niks zinnigs in wil is naar mijn idee maar een heel klein percentage.
Het gaat om de manier van informatie aanbieden en het tempo.

Luiheid geloof ik wel in :P .

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:55

Volgens mij is er in het d/t gebeuren maar bar weinig veranderd in de loop van de tijd.
Er zijn wat sterke werkwoorden zwak geworden maar daar houdt het aardig op.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:58

Het enige wat echt veranderd is in de spelling zijn de paardenbloemen, kattenkruid, pannenkoek maar wel Koninginnedag tussen-N. Tijden dat de werkwoorden anders vervoegd werden hebben wij echt niet meegemaakt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:01

Nee, dat heb ik zelfs niet meegemaakt :D .

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:05

Ach zolang wij mensen blijven is het toch niet erg om een spelfout te maken?

Op website's vind ik het een ander verhaal. Je wil(t?) je bedrijf promoten. Doe dat dan goed..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:23

Ben ik het mee eens. Als je professioneel schrijft moet je dat gewoon goed doen.
Ik weet zeker dat mensen geen zaken met je willen doen als je niet foutloos nederlands schrijft.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:25

ik kan mij wel aan erge typfouten storen, maar ik heb zef ook altijd een tornade razen door mijn d/t spelling.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:49

Weer eentje:
http://www.powerhorse.nl/

Voor ons heeft Hendrik Jan Schuttert bij Stal Roelofs onze uitrijdeken getestop Sam R. De deken blijft goed op zijn plaats liggen en is prettig om mee te rijden volgens Hendrik Jan. Vanaf 1 oktober zal deze de deken verkrijgbaar zijn bij onze winkels. De prijs is 39.95. Voor meer informatie over "Sal Roelofs" kunt u kijken op http://www.stalroelofs.com

Sal Roelofs :? getestop :?

Of deze (op dezelfe pagina, echt erg)
Uiteraardwaren er bloemen en gebak. Beide winnaars kregen na de les een mooi,dik fleecedeken voor hun paard

Spatiebalk zoek? Mooie, dikke fleecedeken misschien? of een mooi, dik fleecedek?

Maar ook in de nieuwste IDS stond s'avonds i.p.v. 's avonds. Weet de pagina zo niet meer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:07

Zo stond er op de site van een manege onder het kopje ponykampen:
Citaat:
De pony die je op zaterdag uitzoekt, mag je de hele week zelf bereiden.....(knip)..... aan het eind van de week krijg je natuurlijk een leuke herinnering mee.

1) is het toch een kookkamp?
2) zal die herinnering een stuk paardenbiefstuk zijn?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:08

Guernica schreef:
Ik moet zeggen dat d/t mij ook nog wel is duizelig maakt hoor. O:)
Het ergste vind ik "me huis, me moeder, me kleren".
Waar ik ook niet vrolijk van word is "ik wordt" en "ik moet even kijken als ik dan kan".
Oeee zo vervelend.

Haha inderdaad :=
Of '' ik denk niet dat zij dat wilt'' :=

Qimm

Re: Is het nu zo moeilijk om foutloos te spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:26

ik heb een keer meegemaakt dat iemand het voor elkaar kreeg om 'ik vondt' te schrijven ;(

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:38

Ik kwam net nog "ik werdt" tegen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:17

Het is echt slecht gesteld met de taalvaardigheid tegenwoordig...

Waar ik me het meest aan erger:
-d-/t-fouten. Het regeltje is niet moeilijk, ook al beweren sommigen van wel: het is oersimpel. Ik heb er bij 8-/9-jarige kinderen een les over moeten geven afgelopen week en ze waren er allemaal mee weg. "Ik werdt" of "ik wordt": schrijnend, echt schrijnend.
-vooral op Bokt: hun/hen als onderwerp gebruiken, bv. "hun zeggen dat ik niet kan rijden". Daar krijg ik dus rillingen van. Het is "zij" of "ze", niet hun of hen!!!!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:29

LizMD schreef:
Het enige wat echt veranderd is in de spelling zijn de paardenbloemen, kattenkruid, pannenkoek maar wel Koninginnedag tussen-N. Tijden dat de werkwoorden anders vervoegd werden hebben wij echt niet meegemaakt.

Is dat wel zo? Het begon met Het Groene Boekje daarna een andere versie van Het Groene Boekje, en niet te vergeten het Witte boekje. Met betrekking tot spelling heb ik geen flauw benul van de huidige stand van zaken :+

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:33

Dit is hoe ik het geleerd heb. Dus dat is de verandering van (ik dacht) 2005.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:36

Geen verwijt maar dat bedoel ik dus. Afgelopen decennia zijn ze zo aan het kloten geweest met spelling en Nederlandse taal...

justmenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:36

Niet alleen spelfouten kunnen irritant zijn inderdaad, zo ook allerdaags taalgebruik :+

Als ik dorst dat niet / ik durfde dat niet
het leg daaro

Laatst zat ik even op de msn met mijn nichtje, begreep werkelijk waar helemaal niks van het verhaal. Al die afkortingen en spelfouten :o

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:26

Ja, het is heel moeilijk foutloos te spellen. Ook al lijkt het voor sommige mensen echt een eitje, en kunnen zij niet begrijpen waarom andere mensen zoveel spelfouten maken. De nederlandse taal is gewoon moeilijk. Voor mijn opleiding moet ik een taaltoets afleggen, die ik niet gehaald heb en waarvoor ik dus lessen moest gaan volgen. Wéér alles leren over de basis spelling, wanneer d/dt enz. Maar hoevaak ik het ook leer, het wil gewoon niet. De dingen met d/dt begin ik nu eindelijk, na járen, door te krijgen. Maar de rest.. ik kan het gewoon écht niet. En daarnaast dan hebben ze regeltjes, leuk, dan snap ik die en heb ik die geleerd komen ze weer met een hele lijst uitzonderingen.

En dan bestaan er ook nog zulke spellingsregels:
Wanneer meervoud eindigend op -ën:
als woorden eindigen op een beklemtoonde -ie.

Nou sorry hoor, maar bij heel veel woorden hoor ik écht niet waar de klemtoon ligt.

Ik moet wel zeggen dat ik het belangrijk vindt om foutloos te spellen. En ik daar in elk geval zeker mijn best voor doe, omdat ik weet dat ik daar veel moeite mee heb en best vaak tegen dat probleem aan loop. Maar goed, er zijn ook zat mensen die er niks aan doen en gewoon maar wat aan typen, waardoor het gewoon echt heel slecht is en daar kan ik me ook zeker wel aan ergeren.

Verder vind ik ook dat sommige mensen wel heel makkelijk kunnen zeggen dat de nederlandsetaal niet moeilijk is. Nee, tuurlijk niet, wanneer zij het makkelijk vinden. Ik kan weer beter wiskunde, kan ik me ook wel gaan afvragen waarom mensen zo'n makkelijke som niet op kunnen lossen. We zijn allemaal mensen die fouten kunnen maken, en de één zal snel fouten maken bij de taal en de ander bij de wiskunde en weer een ander weer ergens anders bij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:32

Spelling is niet gemakkelijk, daar heb je zeker gelijk in, Marrke. Er zijn zeker regels die ingewikkeld zijn, al is het met de vernieuwde spelling toch al iets beter dan met de vorige... Maar de regel i.v.m. dt is niet moeilijk. Ik denk dat mensen daar vaak meer van maken dan dat het is. Het is zo simpel:
ik ... --> stam
jij ... --> stam + t /// .... jij --> stam
hij/zij/het ... --> stam + t /// ... hij/zij/het --> stam + t
wij/jullie/zij en ze ... --> infinitief

Zo simpel is het. Toevallig zijn er dan stammen die op een d eindigen, maar op zich heeft die d niks met de regel te maken.

EDIT: en als de stam al eindigt op een t, dan hoeft er uiteraard geen t bij.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:38

Daar ben ik inderdaad na jaren ook achter gekomen. :j Maar vaak wordt het op zoveel verschillende manieren uit gelegt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wanneer je eindelijk alles op een rijtje hebt, hoe het nou zit met de d's en de t's is het inderdaad wel te doen. Maar goed, er blijven voor mij heel veel moeilijke regels en dingen in zitten die ik waarschijnlijk nooit helemaal onder de knie zal krijgen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:06

Dat is idd vaak het probleem, maar dat zegt wel dat het spellen op zich niet moeilijk is (op vlak van deze regel). Het wordt door ons moeilijk gemaakt, maar dat is het in feite niet.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:53

Ik erger me er niet heel erg aan, terwijl het echt hele erge dingen zijn. Ik denk dan wel van 'anders kan het ook.'
Ik wordt ' ed, erger ik me wel aan.

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:51

Ik erger me er echt niet aan, maar denk vooral omdat ik het zelf helemaal niet kan
Het is me al zo vaak uitgelegd, maar vind het zo onlogisch, die d en t onthoud ik echt nóóit,

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:10

Ik heb me er bij mij in het schoolgebouw (ben juf) heel erg aan geërgerd dat er een tijd een bordje heeft gehangen met hierop "damenstoilet."

Met die d en dt hebben echt heel veel volwassenen nog moeite. Ik heb jaren groep 7 gehad, waar ze dus de werkwoord spelling aangeleerd krijgen. Ieder jaar begint het goed, alleen de tegenwoordige tijd. Dan komt de verleden tijd van de zelfde-klank-werkwoorden. Gaat ook nog goed. Dan de andere-klank-werkwoorden, lukt ook nog. Maar dan... Dan moet alles door elkaar :) Dan krijg je dus echt eerst dictee na dictee dingen als "ik liepte" ingeleverd, totdat de kwartjes vallen en ze de regels weer goed gaan toepassen.