Abortus - voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:09

Lalidan schreef:
Overigens vraag ik mij af of er echt zo makkelijk voer abortus gedaan word.... zelfs als mensen er al makkelijk over praten, wil dat natuurlijk niet zeggen dat het voor hun ook zo makkelijk is. Ik heb jaren zeer makkelijk over mijn trauma's gepraat, maar dat had niks met mijn werkelijke gevoelens te maken. Soms is dat ook maar een masker wat mensen op zetten.

Daar heb je ook een punt. Je hebt dan mensen die het doorgezet hebben, die kunnen ook geestelijk erg aangeslagen zijn door de abortus. Maar ook de weg er naartoe, je bent zwanger, en dan..? Dan wordt er ook gemakkelijk over gepraat. Er is een cijfer genoemd over het aantal uitgevoerde abortussen per jaar, 33.000. Hoeveel mensen willen abortus laten plegen, maar zien hier op het laatst toch vanaf.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:10

Ik had net even een korte gesprek met mijn vriend over de spiraal.
Aangezien de spiraal alleen de verdere zwangerschap tegenhoud. Hoe kan het dan een voorbehoedsmiddel zijn? Aangezien je wel zwanger kan worden, er celdeling plaatsvind en de zwangerschap door de spiraal niet word doorgezet.
Is het dan niet net als de map iets om de zwangerschap mee te stoppen??

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:10

Ik ben neutraal voor iedereen en voor mijzelf tegen abortus

Ik heb er zelf ook voor gestaan en ik heb besloten om absoluut voor de kids te gaan!!
Het is per situatie verschillend en ik vind ook dat iedereen zelf die keuze moet maken en die gerespecteerd moet worden
Het is geen makkelijke keuze en vind wel dat sommige er erg "makkelijk" over praten
Geloof me als je er eenmaal voor komt te staan veranderd denk ik 50% wel van de gedachte die diegene eerst had

Wel vind ik dat ze de abortustijd moeten verkorten
ze doen het nu nog tot 20 weken en dat vind ik veels te lang!
ik ben nou bijna 15 weken in verwachting en als ik zie hoe groot die 2 hummels van mij al zijn,dan kan ik mij niet voorstellen dat je dat nog weg kan laten halen :n

overigens krijg je niet zomaar een abortus, er gaat een heel gesprek aan vooraf, 6 dagen bedenktijd en dan nog een gesprek

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:19

C_arola schreef:
Aangezien de spiraal alleen de verdere zwangerschap tegenhoud. Hoe kan het dan een voorbehoedsmiddel zijn? Aangezien je wel zwanger kan worden, er celdeling plaatsvind en de zwangerschap door de spiraal niet word doorgezet.

Heb even gegoogelt en ook de spiraal werkt met progesteron, net zoals bij de pil (onderandere). Progesteron zorgt ervoor de je baarmoederslijmvlies niet goed genoeg ontwikkelt is om het (bevruchte) eitje te laten innestelen.

Bij de pil kan het trouwens ook zijn dat je eisprong wel voorkomt (is zeldzamer maar gebeurt wel) en dat je dus zwanger raakt. Alleen is bij de pil dan ook het baarmoederslijmvlies niet goed genoeg.

MAP werkt hetzelfde ongeveer, alleen iets heftiger dacht ik :).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:21

Ik ben

voor abortus: als het een kindje is ten gevolge van verkrachting, aanranding, kindje waaraan ze zien dat het een handicap heeft en je zelf weet dat je er niet voor kunt zorgen etc.
tegen abortus: als je het gewoon vertikt om voorbehoedsmiddelen te gebruiken

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:22

BraveSpots schreef:
C_arola schreef:

Heb even gegoogelt en ook de spiraal werkt met progesteron, net zoals bij de pil (onderandere). Progesteron zorgt ervoor de je baarmoederslijmvlies niet goed genoeg ontwikkelt is om het (bevruchte) eitje te laten innestelen.

Bij de pil kan het trouwens ook zijn dat je eisprong wel voorkomt (is zeldzamer maar gebeurt wel) en dat je dus zwanger raakt. Alleen is bij de pil dan ook het baarmoederslijmvlies niet goed genoeg.

MAP werkt hetzelfde ongeveer, alleen iets heftiger dacht ik :).

Maar de pil hoort ervoor te zorgen dat je geen eisprong krijgt (gebeurt niet altijd) en de spiraal hoort daar niet voor te zorgen.
Alleen dat de baarmoederslijmblies niet goed genoeg ontwikkelt om de zwangerschap door te zetten.
Imo is het dan geen voorbehoedsmiddel maar als een map, alleen dan met een heftige reactie.
Je word dan namelijk nog steeds zwanger (niet bij de pil normaal gesproken) maar de zwangerschap zet zich niet door net als bij de map.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:23

Het verbaast me altijd hoeveel mensen er nog zo tegen zijn.

Ik vind niets mis met abortus. Iedereen moet het voor zichzelf weten en voor zichzelf de overweging maken.

Uitspraken als je 'verantwoordelijkheid nemen' en 'had je maar geen seks moeten hebben' vind ik zo'n onzin. De kansen zijn klein, maar ook door de voorbehoedsmiddelen kan je zwanger raken. Als het dan niet gewenst is, zie ik het probleem van abortus niet. En bij verkrachting of medische redenen is abortus natuurlijk al helemaal 'gerechtvaardigd'.

Wel moet je natuurlijk niet zo laks zijn dat je maar elke keer zwanger raakt, maar gewoon voorzorgmaatregelen nemen. Lijkt me sowieso een stuk praktischer dan steeds abortus te moeten plegen. Ik denk niet dat veel mensen zoiets hebben van: ach, dan pleeg ik toch voor de zoveelste keer abortus (uitzonderingen daar gelaten) :+ Volgens mij is abortus trouwens ook best pijnlijk...lichamelijk.

LiSSy schreef:
vaak hoor je dat abortus moord is... ben ik het niet mee eens, zolang een foetus niet levensvatbaar is buiten de baarmoeder vind ik het nog geen leven hebben en dus ook geen moord.

Helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:25

Ik ben tegen abortus als ik er zelf voor zou komen te staan. Anderen moeten zelf weten wat ze doen, maakt niet uit of ik er voor of tegen zou zijn. :)

Mijn reden om geen abortus te laten doen: Ik zou het nooit kunnen verwerken en altijd blijven denken 'Hoe zou hij/zij geweest zijn' etc. En ik zou een kindje wss zo bijzonder vinden dat ik het niet zou kunnen laten gaan. :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:27

Knoffer schreef:
Volgens mij is abortus trouwens ook best pijnlijk...lichamelijk.

Volgens mij is het mentaal ook erg zwaar om daar te liggen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:29

C_arola schreef:
Maar de pil hoort ervoor te zorgen dat je geen eisprong krijgt (gebeurt niet altijd) en de spiraal hoort daar niet voor te zorgen.
Alleen dat de baarmoederslijmblies niet goed genoeg ontwikkelt om de zwangerschap door te zetten.
Imo is het dan geen voorbehoedsmiddel maar als een map, alleen dan met een heftige reactie.
Je word dan namelijk nog steeds zwanger (niet bij de pil normaal gesproken) maar de zwangerschap zet zich niet door net als bij de map.

Heb trouwens verkeerd gelezen, de spiraal gebruikt niet hetzelfde hormoon als in de pil, maar wel met dezelfde werking (op je baarmoederslijmvlies dus).

Tja, het is maar wat je als voorbehoedsmiddel ziet, das voor iedereen persoonlijk :). Met de spiraal zit de kans dat je biologisch gezien in dat je zwanger bent voor een dag ofzo...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 15-01-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:31

C_arola schreef:
Knoffer schreef:
Volgens mij is abortus trouwens ook best pijnlijk...lichamelijk.

Nee, het zal geen feest zijn. Hoe zwaar het mentaal is, zal verschillen per persoon.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:32

C_arola schreef:

Dat weet ik zo niet, ik denk dat dat persoonsafhankelijk is. Er word vaak geroepen dat je er altijd een trauma zal van overhouden als je abortus doet. De een misschien wel, maar ik denk dat velen daar ook goed mee om kunnen gaan...

C_arola

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:39

Wat dat betref is deze hele onderwerp persoonsafhankelijk ;)
Voor mij gevoel ben ik zwanger als ik 1 dag zwanger ben, dat hoeft voor een ander niet zo te zijn.
Vandaar dat ik ook schreef; volgens mij is het mentaal ook erg zwaar om daar te liggen.

Diane_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:47

BraveSpots schreef:
tamary schreef:
De VBOK preekt zijn eigen standpunt en zal dus de zaken zo brengen (cq verdraaien) dat die dat standpunt ondersteunen. Dat zo'n organisatie toegang krijgt tot een groep minderjarige en nog sterk beïnvloedbare kinderen met medewerking van de school is voor mij onacceptabel. Als je als school voorlichting wil geven over s*x en de gevolgen zijn daar de leraren biologie voor en bv de rutgers-nisso groep.

Dat dacht ik dus ook. Vind ik een hele grote en groffe fout van de school uit! Al zeggen ze het niet letterlijk, het is toch duidelijk wat hun standpunt is. Anders zeg je bevoorbeeld niet dat het hartje al met 6 weken slaat...

Ja, ze verkondigen inderdaad hun standpunt. Hm, ik vind het geen fout van de school. Ik heb eerder al gezegd dat ik op een christelijke school zit, en ik moet zeggen dat het meerendeel van onze school toch al beïnvloed is, in dit punt. Zij het niet door de ouders, dan wel door de omgeving (vrienden e.d.). Mijn klas bestaat uit 17- en 18 jarigen, en we hadden zoiezo al een mening over dit onderwerp. Goed nadenken voordat je tot abortus overgaat, is toch wel normaal lijkt me. En dat is vooral wat me vandaag is verteld.

Maar ik denk dat we op dit punt van mening zullen blijven verschillen. ;) Maakt ook niet uit toch?

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:49

Ik ben ook voor abortus, zolang het "kindje" idd niet levensvatbaar is.
Ik denk allereerst dat het zowiezo niet goed voor het kindje is wanneer hij/zij bij ouders groot gebracht wordt die er eigenlijk niet 100% achter staan.....
Zelf zou ik ook waarschijnlijk een abortus plegen wanneer hij/zij een handicap heeft.
& natuurlijk verkrachting etc en wat er verder genoemd wordt.

Ik heb trouwens ook een spiraaltje (koper) en het klopt dat het eitje wel wordt bevrucht maar zich niet kan innestelen doordat het spiraaltje baarmoederslijmvlies ongeschikt maakt.

Ik heb gelukkig nog geen abortus hoeven mee te maken en dat wil ik graag zo houden. Maar ik vind het wel fijn dat mogelijkheden als deze bestaan en dat iedereen voor zich een beslissing mag maken.

_Question

Re: Abortus - voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:58

Ik heb er niet echt een bepaalde mening over. Misschien kom ik er hier over een tijdje wel op terug.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:58

Diane_ schreef:
Ja, ze verkondigen inderdaad hun standpunt. Hm, ik vind het geen fout van de school. Ik heb eerder al gezegd dat ik op een christelijke school zit, en ik moet zeggen dat het meerendeel van onze school toch al beïnvloed is, in dit punt. Zij het niet door de ouders, dan wel door de omgeving (vrienden e.d.). Mijn klas bestaat uit 17- en 18 jarigen, en we hadden zoiezo al een mening over dit onderwerp. Goed nadenken voordat je tot abortus overgaat, is toch wel normaal lijkt me. En dat is vooral wat me vandaag is verteld.

Maar ik denk dat we op dit punt van mening zullen blijven verschillen. ;) Maakt ook niet uit toch?

Ik vind het jammer hoor. Hierdoor bevestig je voor veel mensen dat christenen alleen een mening hebben door en voor hun geloof en niet omdat ze er zelf achter staan :\ . Zo geraak je nooit van die vooroordelen af tegen gelovigen...

Maar das een andere discussie...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:59

BraveSpots schreef:
C_arola schreef:

Dat weet ik zo niet, ik denk dat dat persoonsafhankelijk is. Er word vaak geroepen dat je er altijd een trauma zal van overhouden als je abortus doet. De een misschien wel, maar ik denk dat velen daar ook goed mee om kunnen gaan...

Agree, ik kan me niet voorstellen dat ik er een trauma aan over zou houden.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:02

Mitxa schreef:
Ik ben ook voor abortus, zolang het "kindje" idd niet levensvatbaar is.
Ik denk allereerst dat het zowiezo niet goed voor het kindje is wanneer hij/zij bij ouders groot gebracht wordt die er eigenlijk niet 100% achter staan.....
Zelf zou ik ook waarschijnlijk een abortus plegen wanneer hij/zij een handicap heeft.
& natuurlijk verkrachting etc en wat er verder genoemd wordt.

Ik heb trouwens ook een spiraaltje (koper) en het klopt dat het eitje wel wordt bevrucht maar zich niet kan innestelen doordat het spiraaltje baarmoederslijmvlies ongeschikt maakt.

Ik heb gelukkig nog geen abortus hoeven mee te maken en dat wil ik graag zo houden. Maar ik vind het wel fijn dat mogelijkheden als deze bestaan en dat iedereen voor zich een beslissing mag maken.

Misschien ga ik teveel offtopic; maar wat zien mensen precies als gehandicapt? En wanneer zou je dan besluiten abortus te plegen.
Mijn broer was licht gehandicapt en had epilepsie. Toch genoot hij meer van het leven dan ik deed. Ik zou daardoor niet zomaar abortus plegen. Als het erg gehandicapt is waardoor het niks mee krijgt van het leven dan zou ik denk ik wel overwegen om abortus te plegen. Hoe en wat kun je denk ik op het moment zelf pas bepalen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:02

De meeste van jullie zijn waarschijnlijk te jong om de kreet nog te kennen waar wij als emanciperende vrouwen en feministen eind jaren zestig/begin jaren zeventig mee op de barricades gingen:

BAAS IN EIGEN BUIK !!!

Dankzij de vrouwen van toen, kunnen jullie nu vrij beslissen, heb je het recht te kiezen en er een mening op na te houden of je wel of niet voor abortus kiest.

Ik vind zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen een groot goed, dat moet ook vooral zo blijven.
ik ben echter ook van mening dat een dergelijke beslissing goed begeleid moet worden, zonder de vrouw het uiteindelijke recht te ontnemen om te beslissen. Religieuze of sociale druk hoort hier geen rol in te spelen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:03

Ik ben voor abortus.
Als ik nu zwanger zou zijn zou ik abortus laten plegen.
1. ik ben er helemaal niet klaar voor, en heb helemaal geen kinderwens
2. voor mijn gevoel kan ik het kind nu niet alles geven wat hij.zij verdient.
3. ik sta er dan helemaal niet achter.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:04

Jannepauli schreef:
De meeste van jullie zijn waarschijnlijk te jong om de kreet nog te kennen waar wij als emanciperende vrouwen en feministen eind jaren zestig/begin jaren zeventig mee op de barricades gingen:

BAAS IN EIGEN BUIK !!!

Dankzij de vrouwen van toen, kunnen jullie nu vrij beslissen, heb je het recht te kiezen en er een mening op na te houden of je wel of niet voor abortus kiest.

Ik vind zelfbeschikkingsrecht voor vrouwen een groot goed, dat moet ook vooral zo blijven.
ik ben echter ook van mening dat een dergelijke beslissing goed begeleid moet worden, zonder de vrouw het uiteindelijke recht te ontnemen om te beslissen. Religieuze of sociale druk hoort hier geen rol in te spelen.

Jammer genoeg gebeurt dat nog teveel.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:06

Ik vind abortus niet goed over het algemeen, maar als het gaat over personen die niet voor hun kind kunnen zorgen lijkt abortus me wel weer een goede oplossing. Je moet een kind wel een menswaardig bestaan geven, kun je dit niet dan kun je beter geen kinderen krijgen. Klinkt een beetje hard, maar dit vind ik wel het geval. Als ik zie hoeveel tieners om me heen kinderen krijgen dan denk ik arme kinderen. Waar gaat dit heen(maar dit is weer een andere discussie).

Diane_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:17

BraveSpots schreef:
Diane_ schreef:

Ik vind het jammer hoor. Hierdoor bevestig je voor veel mensen dat christenen alleen een mening hebben door en voor hun geloof en niet omdat ze er zelf achter staan :\ . Zo geraak je nooit van die vooroordelen af tegen gelovigen...

Maar das een andere discussie...

Ja, daar heb je gelijk in. Maar mijn geloof beinvloedt ook heel erg mijn denken en standpunten. Maargoed, mensen die niet geloven worden toch ook gewoon door ouders en vrienden beinvloedt? Dat is niet anders dan bij christenen. Mensen op een openbare school worden net zo goed beinvloed..
Maar het spijt me als ik het wat verkeerd verwoord heb of als ik indd dat vooroordeel bevestigd heb.
(even offtopic, sorry daarvoor).

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:18

chipieke schreef:
Ik ben

voor abortus: als het een kindje is ten gevolge van verkrachting, aanranding, kindje waaraan ze zien dat het een handicap heeft en je zelf weet dat je er niet voor kunt zorgen etc.
tegen abortus: als je het gewoon vertikt om voorbehoedsmiddelen te gebruiken

AMEN :)