Vuurwerk...afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurwerk afschaffen of niet?

Poll eindigt op

afschaffen
54 (24%)
alleen op vaste plaatsen met oud en nieuw
73 (33%)
gewoon toelaten
93 (42%)

Totaal aantal stemmen: 220

_rosita_

Re: Vuurwerk...afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:08

uiteraard kan een vuurpijl niet verdwijnen in een stal.
Maar goed.,.. doe jij lekker je ding, sluit je paarden op in een o zo veilige stal en laat mij ze de ruimte geven en gunnen om even een sprintje te kunnen trekken...
Daahaag!

*newsflash* jouw maatregel is de mijne niet. Beetje jammer dus van jouw kortzichtigheid, want in de wei kunnen ze een been breken en op stal is per definitie veilig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:09

Misschien ook een idee om vuurwerk pas te verkopen op oudjaarsdag. Dan heb je , denk ik, op de dagen voor oud en nieuw nog amper mensen met vuurwerk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:10

als ze maar geen benen breken met dat sprintje............ want dan voel je je toch redelijk naadje Lachen

Met oud en nieuw, is inderdaad wel een stal zo een heel stuk veiliger..........

maargoed, vooral doen waar jij je goed bijvoelt.......... ik ben wat voorzichtiger Lachen omdat ik weet dat mijn medemens een heel stuk minder kan hebben met de manieren van het wezen paard dan ik heb, en daar hou ik graag rekening mee

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:11

Jij bent voorzichtiger, beter, hebt meer ervaring en weet alles beter... goed? Tevreden? Mooi zo!
Kunnen we nu weer gewoon door met het topic

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:13

Ik heb gestemd op 'alleen op vaste plaatsen' maar dat mag ook 'alleen siervuurwerk', 'met betere controle tegen vroegknallers en echt goeie straffen (niet dat dagje vuilprikken wat ze hier doen)', 'geen vuurwerk verkoop voor 31 december' of 'alleen afsteken na 21.00 tot 3.00', iig iets beperkter dan dat het nu is.
Kijk, die mensen die het gewoon leuk vinden om te knallen en dat enigzins netjes doen, okay, geen problemen mee, zelfs diegenen die het niet kunnen houden tot O&N en alvast wat afsteken, ook okay (vooral als ze gillen 'Niet bij de paarden! Dat doe je toch niet man!'), maar die klojoos, die dingen stuk maken en mens en dier over de zeik helpen, die verknallen het voor de rest. Of die echt goed en gericht aanpakken of het vuurwerk aan banden leggen. Dat zou ik graag zien...

Dat de dieren er een paar dagen van slag van zijn, moah, is idd, als het een paar dagen zijn, nog wel over heen te komen. Net zoals je even wat minder prettig voelen op straat. Niet leuk maar niet onoverkomelijk. Al blijf ik het ergens krom vinden dat je zo onderhand alles moet vastspijkeren, binnenzetten en erbij blijven met een emmer water. omdat het rond oud en nieuw is en er mensen het niet kunnen laten om rare dingen uit te proberen.

Maar dat oude vrouwtje dan? Die van d'r fiets viel en haar heup brak omdat een stel randdebielen een rotje tussen de wielen gooiden? Of dat meisje dat de rest van d'r leven met een knalrood gezicht loopt omdat iemand persee die knaller in haar capuchon moest mikken? Of dat paard, net op Bokt, dat drie benen brak omdat er vuurwerk het landje ingegooit werd? Die gaan d'r niet zo snel overheen komen als die eventjes vet gestresste kat die de volgende ochtend gewoon weer loopt te bleren om brokken...
En dat alleen maar omdat sommigen het geinig vinden om vuurwerk naar anderen te gooien, gewoon rotgeintjes. Niet eens per ongeluk of vette pech...
Daarom hou ik niet van vuurwerk in handen van zomaar de eerste de beste klojo met teveel vrije tijd...

KiWiKo

_rosita_ schreef:
Jij bent voorzichtiger, beter, hebt meer ervaring en weet alles beter... goed? Tevreden? Mooi zo!
Kunnen we nu weer gewoon door met het topic

oei meis.............. ergens wat gefrustreerd?????

ik vind gewoon dat je als paardeneigenaar je maatregelen moet nemen met oud en nieuw.........

wil of kan je dan niet, dan moet je ook niet huilenbalken als je paarden over de zeik het land door rennen

en volgens mij is dit geheel ontopic Lachen

Nikki__

_rosita_ schreef:
uiteraard kan een vuurpijl niet verdwijnen in een stal.
Maar goed.,.. doe jij lekker je ding, sluit je paarden op in een o zo veilige stal en laat mij ze de ruimte geven en gunnen om even een sprintje te kunnen trekken...
Daahaag!

*newsflash* jouw maatregel is de mijne niet. Beetje jammer dus van jouw kortzichtigheid, want in de wei kunnen ze een been breken en op stal is per definitie veilig!

Haar kortzichtigheid? I'm sorry, maar jij bent net zo kortzichtig meid.

Een stal kan wel degelijk veiliger zijn dan de wei.
Ik ken een stal die volledig afgesloten wordt met oud & nieuw. Daar komt echt geen rotje, vuurpijl o.i.d. binnen. In de wei kan dit sneller gebeuren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:18

Misschien zou je toch eens moeten lezen wat ik schrijf Kiwiko, maar op één of andere manier lukt dat niet.
Mijn paarden zijn geen 23-7 stalpaardjes, hebben geen stal en willen niet op stal..
Het is geheel natuurlijk om als een paard schrikt,even een sprintje te trekken. Dat doen ze dan ook en staan dan weer stil, het gevaar is geweken...Zij flippen dus absoluut niet van vuurwerk, ben er alle jaren bij en kan dat dus prima inschatten... Misschien dat jouw dieren niet veel gewend zijn en wel de pan uitflippen, dat kan....

Jouw maatregel is dus de mijne niet, probeer hem dan ook niet door mijn strot te duwen, niet iedereen sluit zich aan bij de zichzelf geweldig vindende Kiwiko...

Overigens vraag ik me af hoeveel van die mensen die hun paardje lekker veilig op stal zetten ( wat vaak een houten stal betreft met van die heeeerlijke spijlen, een lekkere laag branbaar stro of vlas, maar dat terzijde) er 's nachts aanwezig zijn om te controleren of alles goed gegaan is...

Nogmaals, ik ben er dus zelf bij, ken mijn paarden het beste en weet wat goed voor ze is. Ik heb een stuk land afgezet waar geen hobbels en bobbels inzitten, voor oud en nieuw, dat is voldoende... ze kunnen dan een sprintje trekken en staan dan weer rustig op hun dooie akkertje van hun onbeperkte berg hooi te eten. Dit is mijn maatregel en daarmee is voor mij de kous af!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:21

dus WIL je het niet ........... Ook al zou het veiliger zijn voor je paarden.......... wat in hemelsnaam is nou 3 dagen op stal???

maargoed, jij moet doen wat jij veilig acht voor jouw dieren......... als jij het veilig vind dat ze nu in de wei staan en oud en nieuw op de wei door moeten brengen.........moet je dat vooral doen.

Ik waag me er niet aan, ik vind het een te groot risico

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:22

_rosita_ schreef:
Overigens vraag ik me af hoeveel van die mensen die hun paardje lekker veilig op stal zetten ( wat vaak een houten stal betreft met van die heeeerlijke spijlen, een lekkere laag branbaar stro of vlas, maar dat terzijde) er 's nachts aanwezig zijn om te controleren of alles goed gegaan is...

*steekt vinger op* Toen ik ze nog bij de boer had staan, was ik om de anderhalf uur aanwezig, omdat mijn jonge hengst zo bang was dat hij zich plat op de grond gooide als hij een knal hoorde. Nu op een pensionsstal, controleerd de eigenaar elk half uur, blijft er voor thuis en steekt zelf geen vuurwerk af. Over een maand ga ik weer naar de boer, en ook dan sta ik weer elk half uur op de stoep om te kijken hoe het is, en ben ik er ook om 12 uur.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:24

Zo rosita, beetje op de tenen getrapt?
Dat jullie het niet met elkaar eens zijn is allemaal goed. Maar jij laat ook wel heel duidelijk merken dat jij een hekel hebt aan alles wat niet natrual is.

Ik zie trouwens nergens dat Kiwiko zichzelf geweldig vind hoor?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:24

ik heb de laatste 20 jaar geen oud en nieuw gevierd............. ik was op stal

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:27

Dan totaal geen kwaad woord over jou Mystica Knipoog

@ Kiwiko, nee ik WIL niet, mijn paarden willen niet en ik WIL ook niet eens jouw geweldige advies aannemen... doe jij lekker wat je niet laten kan, ik doe het anders en voor mij is deze discussie met jou wel klaar...jij houdt van een paard opstallen, 3 dagen lang, ik niet... simpeler kan het niet. Voorlopig even op de foeilijst, dan hoef ik je berichten niet meer te lezen, geen behoefte aan... Feit blijft dat ik het een k*topmerking blijf vinden dat als iemand zijn paarden buiten laat, een been breken niet raar is en je dan niet moet janken...

@nikki ik ben geen natural, plaats mijzelf dan ook vooral niet in een hokje. is ook niet de discussie hier! Die discussie laait Kiwiko op. Omdat ik mijn paarden in de wei laat, waar ik zeer goed over nagedacht heb en waar zij het niet mee eens is, moet ik niet zeuren als een dier een been breekt omdat ik ze niet oppot in een stal.... Totaal niet de discussie van dit topic. Wat betreft het geweldig voelen, misschien niet in dit topic, maar eerdere discussies zijn altijd op hetzelfde uitgelopen...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:31

Van mij mogen ze het afschaffen, zie er de sport niet van, het blijkt ieder jaar weer veelvuldig mis te gaan waardoor mensen in het ziekenhuis belanden, het vervuild de lucht, het kost belachelijk veel geld waar nuttigere dingen mee gedaan konden worden en er zijn mensen en dieren die de straat niet op kunnen.
Mooi om te zien? Lekker op tv laten zien dan, kan iedereen er veilig van genieten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:38

_rosita_ schreef:
Dan totaal geen kwaad woord over jou Mystica Knipoog

@ Kiwiko, nee ik WIL niet, mijn paarden willen niet en ik WIL ook niet eens jouw geweldige advies aannemen... doe jij lekker wat je niet laten kan, ik doe het anders en voor mij is deze discussie met jou wel klaar...jij houdt van een paard opstallen, 3 dagen lang, ik niet... simpeler kan het niet. Voorlopig even op de foeilijst, dan hoef ik je berichten niet meer te lezen, geen behoefte aan... Feit blijft dat ik het een k*topmerking blijf vinden dat als iemand zijn paarden buiten laat, een been breken niet raar is en je dan niet moet janken...

@nikki ik ben geen natural, plaats mijzelf dan ook vooral niet in een hokje. is ook niet de discussie hier! Die discussie laait Kiwiko op. Omdat ik mijn paarden in de wei laat, waar ik zeer goed over nagedacht heb en waar zij het niet mee eens is, moet ik niet zeuren als een dier een been breekt omdat ik ze niet oppot in een stal.... Totaal niet de discussie van dit topic. Wat betreft het geweldig voelen, misschien niet in dit topic, maar eerdere discussies zijn altijd op hetzelfde uitgelopen...

gut meis.......................

nogmaals (en dit is pas voor de derde keer dat ik dit zeg in dit topic) je moet vooral doen waar jij je goed bij voelt.........
mijn keuze zou het niet zijn Lachen Lachen Lachen

en ik ben inderdaad van mening dat als je weet dat je paarden risico lopen, je dat risico tot een minimum beperkt in alle mogelijkheden die je hebt...........

noem mij maar vooral gek Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:48

Citaat:
! Die discussie laait Kiwiko op.

Citaat:
Uiteraard neem ik voorzorgsmaatregelen Kiwiko... ik ben erbij en verder is er niets aan voorzorgsmaatregelen te nemen.
Ik spuiit ze niet plat en zet ze zeker niet op stal....Daar zouden mijn paarden dood- en doodongelukkig van worden, zéér gestressed en volkomen geflipt. En terecht! Al die knallen en dan ineens opgesloten worden in een kleine ruimte, terwijl ze altijd buiten staan

ehm.. dit was toch echt jouw eerste post..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:40

Als het alleen rond oud en nieuw was zou ik er geen problemen mee hebben maar hier beginnen ze eind november al volop en dat gaat dagelijks (en vaak ook 's nachts) door. Heel vaak illegaal vuurwerk met knallen waar je ramen van trillen.

Vorige week zag ik nog bij HvN een ouder echtpaar waar een vuurwerkbom door de brievenbus was gegooid om 3 uur 's nachts. Heel veel ruiten gesprongen en gordijn was in de fik gevlogen.
Op de voorpagina van bokt staat een topic over een paard wat 3 benen gebroken heeft dankzij een stel idioten met vuurwerk.
Dit soort dingen zou je hier alleen kunnen voorkomen als je vanaf eind november maatregelen neemt, niet echt haalbaar lijkt me.

Van mij mag het afgeschaft worden en (net zoals in veel andere landen) gewoon een vuurwerk met oudjaar op een centrale plaats, georganiseerd door de gemeente.
Mensen kunnen blijkbaar steeds slechter omgaan met vuurwerk en vinden het elk jaar harder nodig om anderen ermee lastig te vallen. Jammer dat dan de goede onder de kwade moeten lijden maar dat is nu eenmaal altijd zo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:41

dan laat de plaatselijke pliesie het net effe wat afweten als het eind november al begint

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:45

KiWiKo schreef:
dan laat de plaatselijke pliesie het net effe wat afweten als het eind november al begint

Hebben ze jaren geprobeerd. Alleen zouden ze dan het complete corps erop moeten zetten en begint iedereen weer te klagen dat de politie blijkbaar niets beters te doen heeft.

Het is niet een persoon die hier mee bezig is, hele groepen door de hele plaats heen... de hele dag door....
Voordeel is wel dat de honden en katten hier er super aan gewend zijn. Voor paarden is het minder leuk want daar wordt geen rekening mee gehouden en rustig naar toe gegooid.
Ook is het niet leuk dat die gastjes het leuk vinden om brievenbussen in flats op te blazen en dat soort ongein.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-12-08 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:45

welke regio woon je ThePast03?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:51

ThePast03 schreef:
Ook is het niet leuk dat die gastjes het leuk vinden om brievenbussen in flats op te blazen en dat soort ongein.

Nóg al een reden om het af te schaffen, dan hoef je niet meer je hele stapel kerstkaarten een voor een door zo'n mini gleufje te duwen Knipoog

Jij zegt het precies goed ThePast03, lang niet iedereen is er op een verkeerde manier mee bezig, maar doordat de 'slechten' toch niet in de hand te houden zijn, dan maar een algeheel verbod erop.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:37

..de paarden staan bij ons lekker binnen...de radio zacht aan, de buitenramen geblindeerd en met lekker veel hooi...en op 1 of andere manier komen we allemaal kijken dus is het nog gezellig op stal ook!...persoonlijk kies ik er ook voor om zeker in de avond lekker de paarden naar binnen te halen, overdag staan ze buiten maar geheel op prive terrein dus zou knap zijn van het vuurpijltje om daar te komen...ik denk niet dat ze het moeten afschaffen maar een betere controle dat ze het alleen de 31ste afsteken zou fijn zijn..kan iedereen zich er op voorbereiden..want we hebben tenslotte niet allemaal politiepaarden Knipoog

paarden buiten zou voor mij geen optie zijn...brrrrr..moet er niet aan denken dat er eeen of andere oetl.u.l iets aan de staart bind(daarom blijft ook mijn outdoor kat lekker binnen, hij kijk maar wat die doet..maar binnen blijft ie)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:48

Van mij mag vuurwerk alleen afgestoken worden speciale plekken daarvoor, niet overal.
Ik heb er echt een hekel aan en ik blijf ook liever binnen en zeker als er van die jochies staan op de hoek en het naar je toe gooien, daar moet ik niks van hebben, maar het is ook al bijna paar keer mis gegaan.
Nee, ik haat vuurwerk.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:12

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 23:16

Heeft nauwlijks iets te maken met het wel of niet vuurwerk afsteken tijdens oud en nieuw. Eerder een geval van controle door politie, en gebrek aan opvoeding van ouders.