Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Jongeren met 17 jaar al achter stuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:19

gekvanfleur schreef:
dit snap ik niet? ze zijn voorstander om wat?

ik vind het geen goed idee, ze zijn al een risicogroep dus waarom nog lager.
je krijgt er alleen maar problemen van,
denk je dat de jongeren aan hun pa of ma gaan vragen of ze ff willen meerijden.
ze gaan naar de kroeg, willen hun auto showen, en dan gaat pa echt niet mee dat is kinderachtig. Knipoog
ik vind het maar niets.

Ik ben het met je eens! Ook voor de verzekeringen weer een reden om de autoverzekering nog veel duurder te maken!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:20

Laura_ schreef:
ze doen het precies op tijd!
in december 2009 wordt ik 17, dus 1 maandje wachten en ik mag dan al rijden Vork

beetje jammer dat je wel een begeleider nodig hebt..
en ook steeds dezelfde moet zijn
dus moet mamie/papie nog steeds tijd hebben Nagelbijten / Gniffelen
maar alsnog vind ik het wel goed..
zit ook al een jaar te zeggen dat ik 18 wil worden dat ik rijbewijs kan halen, en nu kan ik dat volgend jaar al Haha!

Beetje jammer? Weet jij wel hoe gevaarlijk het is met onervaren bestuurders op de weg? Er vallen nu al enorm veel doden in het verkeer...

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:23

ja toen ik het weer las dacht ik ook van het staat wel een beetje raar Vork

het is wel goed dat er een begeleider nodig is.. maar gewoon dat ik nog steeds afhankelijk moet zijn van papie/mamie(begeleider) maar moet je echt een vaste begeleider hebben of niet??

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:27

Iemand met 10 jaar rijervaring en een gek die zijn of haar auto daarvoor uit wil lenen. Ik doe het dus niet Clown In een lesauto heb je dubbele pedalen, in een gewone auto niet.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:32

MISTRAL94 schreef:
Iemand met 10 jaar rijervaring en een gek die zijn of haar auto daarvoor uit wil lenen. Ik doe het dus niet Clown In een lesauto heb je dubbele pedalen, in een gewone auto niet.

De 17-jarige heeft zijn rijbewijs al maar mag alleen onder begeleiding op pad. De voertuigbeheersing hoort er al te zijn ingestampt tijdens de lessen.

Het ligt er ook aan wat voor auto je hebt. Mijn GTI is niet geschikt maar de Passat gaat prima.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:35

He jammer, ben ik net 18. Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:35

Voertuigbeheersing hoort er te zijn, maar we weten allemaal dat je pas leert rijden wanneer je je rijbewijs hebt.

Ik zou mijn auto er nooit voor gebruiken, ongeacht wat voor auto ik heb. Als diegene een ongeluk krijgt zit ik met de gebakken peren Knipoog Gaat mijn noclaime eraan, moet ik een andere auto aan zien te schaffen. En om heel eerlijk te zijn zou ik ook niet de verantwoordelijkheid hiervan willen hebben.

Denica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:36

Tsja ik zie het voordeel er niet echt van in. Lijkt me dat je je rijbewijs haalt zodat je zelf lekker kan gaan rijden en je ouders je bijv niet meer overal heen hoeven te brengen, nu moet alsnog 1 van je ouders of wie dan ook mee. Kan die persoon net zo goed zelf rijden lijkt me Clown

Het lijkt me wel verstandig dat als je je rijbewijs hebt je dan eerst gewoon even rustig gaat oefenen met iemand naast je die je eventuele aanwijzingen kan geven, maar over het algemeen moet je toch echt al wel aardig zelfstandig kunnen rijden als je je rijbewijs hebt gehaald. Je kunt er dan zelf nog voor kiezen om eerste paar keren iemand mee te laten gaan die je kan helpen. Mocht je dan nog een gevaar op de weg zijn moeten eerder de rijlessen aangepast worden ipv de leeftijd of het proces na het halen van het rijbewijs..

Kunnen ze nog beter instellen dat je bij het behalven van je rijbewijs eerst nog half jaar ofzo perse begeleid moet rijden (wat ik ook al wat te ver vind gaan), ipv dat ze die leeftijd verlagen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:47

Van mij mogen ze de leeftijdsgrens zelfs verhogen naar 21 ofzo!
Of in ieder geval niet verlagen! Het eerst onder begeleiding rijden vind ik wel een goed idee maar mag van mij ook pas vanaf 18 (of nog later.)
Autorijden is een hele verantwoordelijkheid en die krijg je pas met de jaren (sommigen helemaal niet, maar da's een ander verhaal Knipoog )

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:49

sflj schreef:
Van mij mogen ze de leeftijdsgrens zelfs verhogen naar 21 ofzo!
Of in ieder geval niet verlagen! Het eerst onder begeleiding rijden vind ik wel een goed idee maar mag van mij ook pas vanaf 18 (of nog later.)
Autorijden is een hele verantwoordelijkheid en die krijg je pas met de jaren (sommigen helemaal niet, maar da's een ander verhaal Knipoog )

Nou idd wat mij betreft mogen ze het ook verhogen!

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:27

Ik vind het opzich wel goed want zo hebben ze al wel enige ervaring als ze 18 zijn zodat ze dan alleen kunnen rijden en ook al een beetje weten wat ze doen

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:43

17 jarige zijn daar nog niet aan toe (wb verantwoordelijkheid naar overige weggebruikers, sommigen daar gelaten!), en dan vooral de jongens. Op die leeftijd wil je nog zoveel mogelijk "stoer" zijn etc. Dat gaat boven het besef dat dat zgn "stoer doen in een auto" ook een mensenleven kan kosten.
Dan kan er een begeleider naast zitten, maar een puber met een vader in 1 auto?!?! Zal leuk bekvechten worden Lachen
Nee, hoeft voor mij dus niet!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:57

Als je al ziet hoe sommigen van 16/17 op hun scooter rondcrossen, denk ik dat een autorijbewijs op die leeftijd niet zo'n goed plan is.. Scheve mond
Ik wil niet iedereen over één kam scheren, maar ik denk dat veel 17jarigen nog niet altijd voldoende inzicht hebben en er gewoon niet aan toe zijn. Lachen

Ik zou het liefst hebben dat ze het op 18 jaar houden, prima leeftijd zo. Ja
Laatst bijgewerkt door Ntlie_ op 26-12-08 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:01

luf_horses schreef:
ik vind het een heel goed idee, maar ze hadden het wat mij betreft net wat eerder mogen doen, want ik word in 2009 18 Clown

Hier hetzelfde!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:11

zap schreef:
Als er daadwerkelijk veel en goede controles zijn is het waarschijnlijk wel een goed idee.

Maar ik vind het argument van het ervaring opdoen met een oudere naast zich een beetje onzin. Ja natuurlijk is het zo dat als je nog geen 18 bent je een ervaren bestuurder naast je moet hebben, maar dat verandert nog niets tov de 18 jarige die net hun rijbewijs halen. Die 18 jarige stappen zo achter het stuur zonder die ervaren persoon naast zich.

En dan is het dus de vraag hoeveel jongeren van 17 hun rijbewijs halen als je nu al om je heen hoort dat de meeste wat langer moeten wachten ivm de kosten. Hoeveel jongeren van 17 heb je dan met begeleiding?

Maartje1990 schreef:
Mij lijkt het wel een goed idee! want zo word er eerst onder begeleiding gereden en zijn kansen op ongelukken toch kleiner en krijgen ze tóch al meer gevoel en inzicht in het rijden. Want persoonlijk denk ik dat goed kunnen rijden vooral met ervaring te maken heeft en met het inschatten van gevaarlijke situaties ed. Voor mezelf maakt het trouwens niks meer uit Lachen

Even een quote erbij gepakt om mijn beredenering wat duidelijker te formuleren. Hier ga je er dus vanuit dat 'iedereen' op zijn 17de al in een auto stapt, iemand die op zijn 18de zijn rijbewijs haalt heeft hier namelijk helemaal niks aan Lachen die mag zo in de auto stappen.

Daarnaast, ervaring krijg je toch ook in je lesauto? Die dingen zijn er niet voor niks Lachen.

Zou je echt wat willen bereiken, dan zou je iedereen die net zijn rijbewijs heeft een bepaalde periode onder 'supervisie' moeten zetten eigenlijk.

Dus wat wil men bereiken: een jaar eerder in de auto om ervaring op te doen. Mijn advies: maak het dan ook aantrekkelijk om op jongere leeftijd al in de auto te stappen!

Waarom lag eigenlijk eerst de leeftijd op 18?

nee, natuurlijk zal niet iedereen al in de auto stappen. Maar door eerder onder begeleiding te rijden krijgen ze al meer ervaring alleen dán dus onder begeleiding en krijgen ze meer inzicht in gevaarlijke situaties waar dan bijv de begeleider op kan wijzen oid. In een lesauto leer je het wel, maar het écht leren dat leer je pas als je zelf gaat autorijden. En ja, dan gebeuren er nog wel eens ongelukken omdat je nog niet zo goed gevaarlijke situaties kunt inschatten, dus als je dan al langer onder begeleiding rijd kun je al beter gevaarlijke situaties in schatten omdat je al meer ervaring hebt ed. Misschien is het wel een beter idee (althans lijkt mij) om diegene die net een autorijbewijs hebben om die voor x tijd onder begeleiding te laten rijden. Ook al hebben ze dus al hun rijbewijs.

en daarbij 18 denk ik omdat je dan 'volwassen' bent?

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:14

MSQuincyTE schreef:
ik vind het levens gevaarlijk dat ze dat willen gaan doen, ben het er dus ook niet mee eens

Maar als je 16 bent mag je je trekkerrijbewijs halen.. Dan mag je met wagen erachter de weg op. Nou, dat lijkt me wel wat gevaarlijker dan een auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:23

18 ben je voor de wet volwassen,

mijn mening is zeker niet gelijk aan wat de minister wilt, naar mijns insziens hadden ze de grens mogen verhogen naar 20, 21. Niet omdat ik zelf nu 20 ben en toevallig met rijles bezig ben, (ik heb eerst zelf geld moeten verdienen om te mogen rijden van mn ouders, ivm zelf verantwoordelijk zijn etc) maar omdat je dan je puber hormonen een beetje kwijt begint te raken, wat meer timide en rustig schijnt te worden en een groter verantwoordelijkheids gevoel op begint te bouwen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik op mijn 17e / 18e een stuk minder doordacht en verstandig reageerde in het verkeer dan nu. (Voor auto's en trams langs op de fiets, muziek keihard in mn oren, geen verkeer horen om me heen etc.)

Ik lees ook dat veel mensen denken dat onder begeleiding rijden betekent net als in belgie, dat je les krijgt van de begeleider. Dat is niet zo, pas als je je rijbewijs hebt zou je onder begeleiding mogen rijden, dus je zit toch eerst vast aan je rijschool en rijinstructeur.

Nope, niet verlagen maar verhogen die leeftijdsgrens, Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:25

Het idee is leuk, iemand naast je met ervaring.. Maar als er iets echt misgaat kan deze enkel ingrijpen door naar het stuur te grijpen, hij heeft geen pedalen...
Voor de jongeren onder ons allemaal hartstikke leuk, maar 18 vind ik jong zat.. Het is eigenlijk algemeen bekend dat de jongere bestuurders meer ongelukken maken dan de ouderen.. En is dat ene jaartje nu zo lang wachten..? Straks wil NL het naar 16 jaar hebben, want in Amerika kan dat ook... Waarom niet hier...
En wat betreft die scooters, tuurlijk verdwijnen ze dan, maar dan komen ze in de auto... Laat ze eerst maar bewijzen dat ze zich normaal op een scooter kunnen gedragen, en dan nog eens goed erover nadenken of het wel ze verstandig is..
Nee, als je het mij vraagt: laat het maar lekker op 18, wat mij betreft zelfs 19/20.. Daar wil/had ik anders best wel op willen wachten.. Groot gezien lijkt me dat deze leeftijd net even wat anders met de weg en medeweggebruikers om zal gaan.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin_88 op 26-12-08 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:26

Hmm ik ben het er niet mee eens.
De jongeren zijn inderdaad al een risicogroep, door de leeftijd te verlagen wordt die risicogroep alleen maar groter. En een verplichte volwassen bijrijder kan net zo goed iemand uit de vriendengroep zijn die toevallig wat ouder is. Gezellig samen in de auto met een drankje op, hartstikke veilig zo'n bijrijder. Verantwoordelijkheidsgevoel is bij veel jongeren een stuk lager dan wanneer ze wat ouder zijn. Nou maakt dat jaartje misschien niet zo heel veel uit, maar het is tóch weer een jaartje eerder.
Ik word zelf achttien in 2009 en heb er niet bepaald problemen mee dat ik nog even moet wachten. Ik snap ook niet echt het nut van het verlagen van de leeftijdsgrens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:27

Of gaan scooters omlaag naar 14/15 dat zie ik dan ook nog wel gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:28

Veel jongeren die roepen dat ze dan op 17 kunnen rijden vergeten dat ze eerst lessen moeten nemen a 45 euro per les a ongeveer 30 lessen gemiddeld.. + examen van tegen de 300 euro, kans op zakken etc Ja kost een flinke smak geld hoor dat autorijden Ja ik hoefde in ieder geval niet voor geld bij mn ouders aan te kloppen, ik moest zelf verdienen, zelf verantwoordelijk worden, want dat heb je bij autorijden ook nodig.. en ik snap heel goed waarom ze dat zeiden Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 14:31

Precies Unwritten.. Ik heb hetzelfde, heb een aantal lessen wel kado gekregen, maar de rest zelf moeten investeren in lessen.. Dat waren er ook aardig wat nog.. Nee hou het lekker zo, of strak het nog even wat meer aan zou ik zeggen, wat betreft leeftijd... Ja

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:30

Vind het eigenlijk nergens op slaan.
Nou heb ik er zelf ook niets aan, maar hou het wat mij betreft maar gewoon bij 18 Ja

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:11

Quente_ schreef:
Vind het eigenlijk nergens op slaan.
Nou heb ik er zelf ook niets aan, maar hou het wat mij betreft maar gewoon bij 18 Ja

Maar die laten we na het examen wel ineens "los" zonder begeleider....

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:21

Dat komt mij heel goed uit.
Ik ben voorstander