Als er daadwerkelijk veel en goede controles zijn is het waarschijnlijk wel een goed idee.
Maar ik vind het argument van het ervaring opdoen met een oudere naast zich een beetje onzin. Ja natuurlijk is het zo dat als je nog geen 18 bent je een ervaren bestuurder naast je moet hebben, maar dat verandert nog niets tov de 18 jarige die net hun rijbewijs halen. Die 18 jarige stappen zo achter het stuur zonder die ervaren persoon naast zich.
En dan is het dus de vraag hoeveel jongeren van 17 hun rijbewijs halen als je nu al om je heen hoort dat de meeste wat langer moeten wachten ivm de kosten. Hoeveel jongeren van 17 heb je dan met begeleiding?
Maartje1990 schreef:Mij lijkt het wel een goed idee! want zo word er eerst onder begeleiding gereden en zijn kansen op ongelukken toch kleiner en krijgen ze tóch al meer gevoel en inzicht in het rijden. Want persoonlijk denk ik dat goed kunnen rijden vooral met ervaring te maken heeft en met het inschatten van gevaarlijke situaties ed. Voor mezelf maakt het trouwens niks meer uit

Even een quote erbij gepakt om mijn beredenering wat duidelijker te formuleren. Hier ga je er dus vanuit dat 'iedereen' op zijn 17de al in een auto stapt, iemand die op zijn 18de zijn rijbewijs haalt heeft hier namelijk helemaal niks aan

die mag zo in de auto stappen.
Daarnaast, ervaring krijg je toch ook in je lesauto? Die dingen zijn er niet voor niks

.
Zou je echt wat willen bereiken, dan zou je iedereen die net zijn rijbewijs heeft een bepaalde periode onder 'supervisie' moeten zetten eigenlijk.
Dus wat wil men bereiken: een jaar eerder in de auto om ervaring op te doen. Mijn advies: maak het dan ook aantrekkelijk om op jongere leeftijd al in de auto te stappen!
Waarom lag eigenlijk eerst de leeftijd op 18?