Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: Mogelijk wijk in Marokkaanse stijl in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:53

Anthea schreef:
Ja en dan. Dan komen we mensen tekort.

dat zou de werkeloosheid onder de nederlanders anders erg goed doen dan kunnen ze ook niet meer zeiken over dat er zoveel werkeloosheid is...
en nee vind t echt niet kunnen wij moeten integreren ipv die marokkies en turkies en weet ik veel welke stammen nog meer

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:55

gatver, van deze reacties walg ik echt. Marokkies? Turkies? Stammen?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:57

Het mooie van Nederland is juist de multiculturele samenleving. Dit komt inderdaad met wat problemen. Maar ik zou er ook niet echt vrolijk van worden als ik altijd scheef aangekeken zou worden omdat ik Turk, of Marokkaan ben, of niet aangenomen wordt omdat ik uit een ander land kom. Denk na voordat je zulk soort dingen schrijft.
Een beter milieu begint bij jezelf zeggen ze altijd he.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:57

tjah zo heeft iedereen wel zijn eigen mening en zo denk ik erover...ben je t er niet mee eens nou jammer dan niet mijn pakkie aan...en wat zie je tegenwoordig nou meer zwart of wit??

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:58

Laten we het maar op onwetendheid houden LaFunkyJazz. Er valt wat dat betreft nog veel te doen. Word hier soms wel een beetje moedeloos van. Sommige mensen zouden wel een beetje beter na kunnen denken voordat ze iets opschrijven, kan me voorstellen dat het voor sommige mensen erg kwetsend kan zijn. Ik heb dan last van plaatsvervangende schaamte.
Ik dacht overigens dat er nog steeds voldoende vacatures waren en we zelfs mensen tekort komen op sommige terreinen.
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 17-12-08 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

je hebt in new york china-town....
over de nederlandse cultuur hoef je je niet druk te maken...die verdwijnt toch wel....de nederlanders die het kunnen betalen vluchten met hun cultuur en al naar het buitenland...(die gaan in het buitenland sinter klaas vieren..)
marokkaanse architectuur is prachtig...ik hoop dat de achtergebleven marokkanen die wij in nederland krijgen,die meestal uit het rifgebergte komen het ook kunnen waarderen...
misschien maken ze van die buurten dan geen achterstandswijken...is het toch nog ergens goed voor..

Shadow0

Ik mis de link tussen de stijl van een wijk en het immigratieprobleem. Veel vernieuwende architecten en ontwerpers van grote projecten baseren zich op allerlei stijlen van de hele wereld - dus waarom niet op voorbeelden uit Marokko?

Buster4ever: ik vind de termen 'marokkies en turkies' naast heel beroerd Nederlands ook vrij denigrerend klinken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:00

Nuage schreef:
Wat is het sbs-niveau toch hoog in dit topic...verontrustend.

Sommige mensen schijnen te lezen dat er een wijk speciaal voor Marokkanen in Rotterdam wordt gebouwd...

Ik ken genoeg woonwijken met buitenlandse architectuur; Griekse stijl, Toscaanse stijl, Meditteraanse stijl... noem maar op!

Maar nu staat er Marokkaanse stijl en schiet iedereen in shock. Slaat echt helemaal nergens op.
Marakech is een prachtige stad in Marokko met geweldige architectuur. Ik zou het als een aanwinst zien voor de stad.

Het zal zeker niet veranderen in een Marokkaanse wijk, en als er al Marokkanen komen te wonen dan zijn dit toch echt goed geïntegreerde mensen anders kun je geen huis aanschaffen.

Storm in een glas bekrompen water Knipoog

Laten we dat hopen dat het een storm in een glas water is!

En over die verschillende stijlen misschien denkt men verder dan hun neus lang is?! Er zijn groepen marrokanen die zich zeer slecht gedragen hier, wat overigens de schuld van nederland zelf is. Hier kan en mag alles al jaren dus niet zo vreemd dat mensen zich misdragen hier. De goeden lijden altijd onder de slechten dat is niet alleen met marrokanen zo. Oa Griekse mensen zijn hier niet zoveel en komen hier dus ook niet continu negatief in het nieuws. Wat met marrokanen dus wel anders is. Feit is ook dat hun normen en waarden anders liggen dan de normen en waarden die hier gelden. Waarom niet grotendeels aanpassen aan het land waar je bent. Ik denk dat door het hele verleden wat een aantal hier veroorzaakt heeft dat mensen zo reageren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:00

LaFunkyJazz schreef:
Het mooie van Nederland is juist de multiculturele samenleving. Dit komt inderdaad met wat problemen. Maar ik zou er ook niet echt vrolijk van worden als ik altijd scheef aangekeken zou worden omdat ik Turk, of Marokkaan ben, of niet aangenomen wordt omdat ik uit een ander land kom. Denk na voordat je zulk soort dingen schrijft.

en zo voel ik me hier in de buurt ook.. want wij zijn hier nmlk zowat de enige blanken.. wij worden hier namelijk met de nek aan gekeken door de vrouwlijke buitenlanders.. want in de zomer als ik een korte broek aan heb ben ik een h*er... en als ik niet reageer op de mannen dan ben ik ook een h*er..

in de buurt waar ik woon ben ik het buitenbeentje.. terwijl ik gewoon in mijn eigen land woon.. raar he?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:01

buster4ever schreef:
tjah zo heeft iedereen wel zijn eigen mening en zo denk ik erover...ben je t er niet mee eens nou jammer dan niet mijn pakkie aan...en wat zie je tegenwoordig nou meer zwart of wit??

Ik zie grijs, jij?
Het is namelijk geen kwestie van zwart of wit.

Weet je hoe je iemand noemt die zulke opmerkingen maakt als jij doet?

Racist.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:01

LimaMambo schreef:
LadyElmira schreef:
Ik ben het met je eens LimaMambo. En ik heb altijd heel mijn leven geroepen dat ik niet tegen buitenlanders ben en ik heb altijd het beste met iedereen voor gehad. Dit is gewoon het probleem van nederland zelf. Ze denken maar dat we het iedereen naar zijn zin moeten krijgen. Maar, ik heb heel mijn leven in rotterdam zuid gewoond en mijn vriend en ik komen regelmatig in noord, dan vind ik dat ze beter iets kunnen doen aan al die lelijke flats. Geef die dan een opknapbeurt. Wat hebben hier hier nou aan!

De laatste tijd bekruipt me een raar gevoel, wordt er een beetje angstig van. Ik ben een beetje bang dat ons nederlandje over een jaar of 10 geen echt nederlandje meer is. En dat niet omdat wij buitenlanders in huis halen, maar omdat nederland denkt dat we ons aan moeten passen. Nu zijn het de huizen, dan worden het de scholen, en vanuit de scholen wordt het de leefstijl. Dat gevoel is misschien niet helemaal eerlijk, maar het maakt me misselijk en kwaad.

ik ben het met je eens hoor.. heb echt geen hekel aan buitenlanders.. wel aan diegenen die het verpesten voor de rest.. en helaas word die groep steeds groter..
en die rare dingen zoals de naam negerzoenen verbieden.. geen spaarVARKENS meer uitgeven bij een geopende rekening omdat het een onrein dier is voor de moslims.. zwarte piet-verhaal..

ik ben het echt helemaal met jullie eens!!
echt te belachelijk voor woorden...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:02

Waarom zou de Nederlanse cultuur verdwijnen Geerke? Ik denk dat een cultuur zich door de jaren heen aanpast aan zijn bewoners, hij zal veranderen, maar niet verdwijnen. Lijkt me geen slechte ontwikkeling.

Anoeska

Shadow0 schreef:
Ik mis de link tussen de stijl van een wijk en het immigratieprobleem. Veel vernieuwende architecten en ontwerpers van grote projecten baseren zich op allerlei stijlen van de hele wereld - dus waarom niet op voorbeelden uit Marokko?

Er is ook geen link, maar de wat 'simpelere' mensen hier op bokt slaan al meteen aan bij het woord Marokkaan. Of dat er nou iets mee te maken heeft of niet, het is wederom een reden om hun gal te spuien over dingen die hen niet naar het zin zijn.

Sjoos

LimaMambo schreef:
LaFunkyJazz schreef:

en zo voel ik me hier in de buurt ook.. want wij zijn hier nmlk zowat de enige blanken.. wij worden hier namelijk met de nek aan gekeken door de vrouwlijke buitenlanders.. want in de zomer als ik een korte broek aan heb ben ik een h*er... en als ik niet reageer op de mannen dan ben ik ook een h*er..

in de buurt waar ik woon ben ik het buitenbeentje.. terwijl ik gewoon in mijn eigen land woon.. raar he?

Dan weet je hoe het voelt, moet je nagaan hoe de kinderen die hier zijn opgegroeit zich hun hele leven voelen. Terwijl Nederland hun land is, ze wonen hier al hun hele leven, alleen ze hebben een andere achtergrond als jij. Het gevoel is hetzelfde.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:03

LaFunkyJazz schreef:
buster4ever schreef:

Ik zie grijs, jij?
Het is namelijk geen kwestie van zwart of wit.

Weet je hoe je iemand noemt die zulke opmerkingen maakt als jij doet?

Racist.

feiten hebben niets met rascisme te maken....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:05

LaFunkyJazz schreef:
Dan weet je hoe het voelt, moet je nagaan hoe de kinderen die hier zijn opgegroeit zich hun hele leven voelen. Terwijl Nederland hun land is, ze wonen hier al hun hele leven, alleen ze hebben een andere achtergrond als jij. Het gevoel is hetzelfde.

maar ben ik aan het stelen geslagen? loop ik met een mes op zak?

nee ik werk gewoon voor mijn centen en houd me aan de regels die hier in dit land gelden..

en je mag me een racist noemen (wat ik erg over dreven vind maar goed) en je mag me bekrompen noemen maar ik maak dit echt eke dag mee! en dan is het nie meer een incidentjje. maar aan de orde vd dag en een ECHT probleem

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:07

LaFunkyJazz....waar woon jij?

oomens

geerke schreef:
feiten hebben niets met rascisme te maken....

Klopt, maar feiten verdraaien, alle nuance in je opmerkingen verliezen en denigrerende benamingen verzinnen voor bepaalde bevolkingsgroepen wel.

Ellen__

zie ook veel mensen uit het buitenland die hier komen en die zich gewoon niet aanpassen zoon of dochter moet fungeren als tolk Verward
en wij moeten ons aanpassen terwijl we in eigen land zijn Frusty

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 14:09

ellenAST schreef:
zie ook veel mensen uit het buitenland die hier komen en die zich gewoon niet aanpassen zoon of dochter moet fungeren als tolk Verward
en wij moeten ons aanpassen terwijl we in eigen land zijn Frusty

die maak ik dagelijks mee in de winkel waar ik werk.. kind van 9 uit gaan leggen dat papa en mama de rekening moet betalen.. of hoe iets werkt.. en dan heb je het over telecommunicatie..

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:14

Alet74 schreef:
Waarom zou de Nederlanse cultuur verdwijnen Geerke? Ik denk dat een cultuur zich door de jaren heen aanpast aan zijn bewoners, hij zal veranderen, maar niet verdwijnen. Lijkt me geen slechte ontwikkeling.

Geerke?
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 17-12-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:14

Het is wel goed voor de luchtvervuiling, want nu hoeven we voor de architectuur ook niet meer naar Marokko op vakantie Knipoog

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel bij, waar ligt de grens in Nederland? Straks komen er allemaal buitenlandse namen op de NL landkaart te staan waarvan ik spraakcursus moet volgen om het te kunnen uitspreken.

Maar aan de andere kant, tsja ze doen maar als ze er mensen gelukkig mee kunnen maken Lachen

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:17

Uppojono schreef:
Ja, eigenlijk moet je je ook niet weg laten terroriseren. De politie moet die reljochies gewoon keihard aanpakken.

Ontopic: Ik vind het echt té belachelijk. En ja, omdat het om marokkanen gaat. Laat ze eerst maar een zich aan onze Nederlandse regels/wetten houden en dan zien we wel weer verder..

Je bent juist zo offtopic met deze opmerking als maar kan...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:18

geerke schreef:
LaFunkyJazz....waar woon jij?

Wat heeft dat ermee te maken?
Wat heeft de discussie over wat bepaalde Marokkanen hier doen eigenlijk te maken met het plan om een woonwijk te bouwen met huizen in Marokkaanse stijl?

@ Geerke: Ik woon in Wageningen, en naar het schijnt hebben we hier het hoogste aantal verschillende nationaliteiten per hoofd van de bevolking van Nederland.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:19

Hoe kom je daar nu bij, dat er buitenlandse namen op de landkaart komen te staan, Mitxa?
Voor mijn werk doen we mee aan het Verteltas-project. In de video die we tijdens de cursus zagen, vertelde een allochtone moeder dat ze in het begin nauwelijks haar kind naar school durfde te brengen uit angst dat de juf of een ouder haar aan zou spreken en zou merken dat haar Nederlands slecht was. (en door dit project raakten ze aan de praat en integreerde ze in de groep)
Ik denk dat er veel angst is bij de ouders om Nederlands in het openbaar te spreken, terwijl oefening juist kunst baart. En dan kom je als allochtoon ook nog al die negatief ingestelde Nederlanders tegen, lijkt me ook niet prettig en uitnodigend.
(werk overigens in een wijk waar 60 nationaliteiten wonen, en het zijn ook veel autochtone jongeren die problemen veroorzaken)

Oomens: ik denk dat het lastig is om puur on-topic te blijven... Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 17-12-08 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt