'Zwakbegaafd en opgesloten' ( ZEMBLA 14 dec.)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoos

Re: 'Zwakbegaafd en opgesloten' ( ZEMBLA 14 dec.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:50

Door de overheid. Die hebben juist voor dit soort dingen potjes Knipoog
Citaat:
AWBZ
De AWBZ is een volksverzekering voor ziektekostenrisico’s. Iedereen die in Nederland woont of werkt is ervoor verzekerd en heeft recht op vergoeding van de AWBZ-zorg.

De AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) dekt zware geneeskundige risico's die niet onder de zorgverzekeringen vallen. Het gaat om medische kosten die door vrijwel niemand op te brengen zijn. Op grond van de AWBZ krijgt u bijzondere ziektekosten vergoed (zoals langdurige zorg thuis of opname in een verpleeghuis of gehandicapteninstelling).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:51

over de kwaliteit van leven kunnen wij niet oordelen. wij kunnen alleen zien hoe wij het zouden willen en hoe absoluut niet.
1 van de clienten zei ook 'ik ben er aan gewend alleen te zijn,het is wel rustig zo'.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:51

manie schreef:
Dat is ook wat ik het meest schokkend vond in de uitzending.
Wat is de kwaliteit van leven met zo'n handicap en bijbehorende maatregelen (dus opsluiting voor vele uren).
Het liefst zou je willen dat je iets kon doen waardoor deze mensen minder agressief waren en daardoor meer kwaliteit van leven konden krijgen.

Vele krijgen al (bergen) gedragsmedicatie. Maar wat hiervan weer bijwerkingen zijn is het afvlakken van (dus ALLE, ook de goede) emoties. En dat is geen kwaliteit van leven. Het is jammer genoeg niet iets wat je zomaar kan weghalen zodat de agressie weg is Knipoog.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:52

benangelique schreef:
over de kwaliteit van leven kunnen wij niet oordelen. wij kunnen alleen zien hoe wij het zouden willen en hoe absoluut niet.
1 van de clienten zei ook 'ik ben er aan gewend alleen te zijn,het is wel rustig zo'.

Die uitspraak zal mij juist erg veel zorg oproepen als ik met die client zou werken.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:53

benangelique schreef:

Ja dat klopt, maar eigenlijk vond ik dat ook juist zo schokkend.
Die arme man weet eigenlijk niet meer beter dan dat ie in z'n eentje in een kaal kamertje woont.

Je zet het ook af tegen je eigen 'kwaliteit van leven' en dat maakt het ook zo ingrijpend.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:54

bij mij roept het ook vraagtekens op en gaan de alarmbellen rinkelen, omdat ik weet hoe het leven anders kan. wie weet ervaart deze client het juist als zeer prettig en rustig, omdat het in zijn hoofd al zo druk is.
dat maakt het zo moeilijk, we kunnen niet in die mensen kijken...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:56

Wij zijn er wel voor om voor de hoogst mogelijke kwaliteit van leven te zorgen.
Dat deze voor ieder anders is oké, maar wij (als mensen werkende op deze groepen) zijn wel degene die daarvoor moeten zorgen, en dus oordelen.
Als een client van mij deze uitspraak zou doen, zal ik er meer op in willen gaan, evt samen met gedragswetenschapper. Het zou mij zorgen baren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:01

LaFunkyJazz schreef:
Als een client van mij deze uitspraak zou doen, zal ik er meer op in willen gaan, evt samen met gedragswetenschapper. Het zou mij zorgen baren.

En dan? Dan zegt de gedragswetenschapper dat er gezocht moet worden naar een zinvolle dagbesteding, vermoed ik zo. En hoe doe je dat dan? Er wordt in de uitzending duidelijk gezegd dat dit geprobeerd is maar er niet genoeg aandacht is om deze persoon daarbij voldoende te begeleiden. En dan...?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:04

Ik heb de uitzending niet gezien (nog geen tijd voor gehad)
Ik reageer puur op de uitspraak van benangeliqe

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:11

In dat geval is het wel interessant om de uitzending te bekijken, want daar zie je ook de context van die uitspraak.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:33

Hij is sowieso de moeite waard om te zien vind dat er verschillende interessante stukken in komen en anderzijds hele trieste stukken.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:41

Ik wil het ook nog gaan kijken, heb er nog geen tijd voor gehad (en zit nu op een computer die geen filmpjes af kan spelen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:13

Het is wellicht wat offtopic, maar moet het toch even kwijt....

Zo'n 2 maanden geleden heb ik ontslag genomen op mijn oude groep. Dit vanwege wanbeleid en een structureel falende organistie... Nadat ik voor de 2e keer overspannen thuis had gezeten, heb ik voor mezelf gekozen, hoe moeilijk dat ook was...

Mijn beste vriendin ( en tevens collega ) deed 3 weken later hetzelde...
Echter, we wilden nog wel wat betekenen voor de groep, dus besloten we ons aan te melden als bezoekvrijwilliger.
Voor onze jongen zijn niet of nauwelijks vrijwilligers te krijgen ( in de 3 jaardat ik er werkte, was er iig niemand.. ) het is immers een gesloten SGLVG groep. En zoals anderen in dit topic ook wel zullen weten, vrijwilligers heb je daar niet zomaar voor.

Echter, nu vind ik deze brief in m'n bus :

'Aan N. en E.

Jullie verzoek om vrijwilliger te worden op de M. groep kan ik niet inwilligen. Dit is in overleg met *directeur* besloten.
Dit omdat jullie het niet eens zijn met de visie en organisatie van *naam instelling*. Dit heeft er namelijk ook toegeleid, dat jullie besloten hebben om weg te gaan.
En van de bewoners hebben jullie afscheid genomen. En met name voor *naam cliënt* is dit niet goed

* naam teamleidster* '

Dit is toch NIET te geloven!!!!
Vooral na het zien van deze uitzending moet het een ieder wel duidelijk zijn, dat iedere vorm van extra persoonlijke aandacht en uitstapjes, meer dan welkom zijn voor deze mensen...

En dan doet een organisatie dit... En puur om persoonlijke redenen... Ik weet ook wel dat ze me niet meer mogen, maar ik kom daar niet voor de directeur of m'n oud teamleidster... Ik kom daar voor de jongens.
Echt dat ze dit doen!! In wiens belang handel je dan?? Pretenderen om goede zorg te leveren, maar ondertussen...

Ik vind het echt misselijkmakend en het moest er echt even uit...
Merry Christmas...

Oh en die laatste zin, dat het voor een bepaalde cliënt niet goed zou zijn, dat is ook puur om ons te 'pesten'.
Met die cliënt hadden wij beiden een heel goede band, wij konden lezen en schrijven met haar.. En ja, daardoor hing ze ook aan ons, dat klopt. Wat voor collega's niet altijd even makkelijk was....dat klopt ook. Maar wij zijn wel degenen die haar mee kunnen nemen op uitstapjes, maar goed, die worden haar blijkbaar niet gegund door de leidinggevenden Scheve mond

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 19:21

Bah, wat een onzin ! Hoezo client op de eerste plek!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:25

ik vond vooral de uitspraak: 'ik wurg hem niet, ik druk alleen zijn luchtpijp dicht' zeer schockerend.
het bevestigd maar weer waar we mee bezig zijn. veel werk, geen werk voor voldoende bezetting, dan krijg je zulke wantoestanden.
wat die man ook al aangaf: we kunnen nog net verantwoorde zorg bieden aan onze cliënten. verschrikkelijk.