Zwarte piet racistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: Zwarte piet racistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:19

LisaxxRody schreef:
Black_White schreef:
Een van de weinige feesten die in de Nederlandse traditie overeind blijft is Sinterklaas, en nou willen er een paar halve zolen ook die traditie zo vervormen dat het niet meer eigen is. De mensen die discriminatie!!! roepen zouden eens de moeite moeten nemen om de nederlandse historie in te duiken, dan zouden ze er achter komen dat de pieten geen zwarte slaven zijn, maar blanke hulpen die zo zwart zijn geworden door door de schoorsteen te kruipen. (of te minste zo heb ik het ooit geleerd op school) En al zou het niet zijn, het hoort hier, dus wie hier ook wil horen went maar aan deze oer oude hollandse traditie.
Ik vind het echt schandalig dat ze ook in de bijlmer hadden bedacht dat het gekleurde pieten moesten worden. Nee heb geen goed woord voor deze plannen over. Hollands glorie, oer oude liedjes, en een fijne sfeer, moet dat allemaal worden veranderd?

Ze moeten zich maar aan onze cultuur aanpassen dat is mijn mening.
Straks word alles naar 'hun' aangepast.

Ik denk dat dat ooit ook wel gaat gebeuren..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:21

Wat veranderd daar aan dan? Om als volwassene je daarin te verdiepen? Het is een kinderfeest, een feest waar ik mijn kind niet lastig ga vallen met eventuele slavernij. Wat ik overigens dikke onzin blijf vinden om die vergelijking te trekken Vork

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:27

Zelfs zwarte kindjes kijken ieder jaar weer uit naar de sint en zn zwarte pieten ,, want uiteindelijk krijgen ze cadeautjes Haha!

En de roe en de zak gebruiken ze allang niet meer!!!

Dikke onzin dus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:37

Het is allemaal overdreven, want wie denkt dat deze verkleedpartij de donkere medemens (hun is ook ons hoor) in een kwaad daglicht stelt, heeft het toch niet goed begrepen: 'want al ben ik zwart als roet, 'k meen het wel goed'.

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 14:51

Kinderen die in sinterklaas geloven zijn altijd onder de 10 jaar en vaak veel jonger. Je kan er ook heel ander mee omgaan: ze heb ik een klein jongetje met een bruin vel en kroeshaar een horen zeggen: ik hoef me niet verkleden want ik ben elke dag een beetje zwarte piet!
en toen een donkere man ( strak in pak Knipoog ) werd aangestaard in de decembertijd lfuiterde hij het kindje toe " ik heb mij vandaag een beetje verkleed als gewone mijnheer " wat uiteraard grote indruk maakte op de kleine.
mijn mening is dan ook maak niet van elke mug een olifant. ik ben blank, de tokkies zijn blank, gordon is blank. Ik voel me ook niet aangesproken door hun daden.
Je kan er ook op een positieve manier mee omgaan. Laat kinderen lekker kinderen blijven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:14

haha KimG dat is wel een grappig verhaal van die meneer in pak,zie het zo voor me

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:40

ik denk dan: de mensen die het er niet mee eens zijn gaan maar naar een ander land en daar hun eigen aangepaste feestjes vieren...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:55

Runn_love_ schreef:
Dapy schreef:
Zwarte piet is zwarte piet so what ?

BTW mijn broertje is er vanavond achtergekomen dat sinterklaar nep is, o wat was hij boos Bloos

verder offtopic. hoe kwam die erachter ??
wel erg vervelend zo vlak voor sinterklaas

Mijn moeder vroeg hem een verlanglijstje te maken, toen hij zei een wii, een ds lite en een playstation 3 te willen hebben Clown Zei mijn moeder dat sinterklaas niet zoveel grote cadeautjes kon geven, toen kwam hij met deze zin aanzetten : Ik weet het al, sinterklaas is nep, jij hebt gewoon niet genoeg centjes om mijn cadeautjes te kopen Verdrietig .

Mijn zusje die naast hem zat in de auto, was verontwaardigd, maar dat heb ik kunnen lijmen met wat lieve woordjes die denk nu dat sinterklaas nog WEL echt is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:06

oei dat is wel lelijk gezegd van je broertje,wel dure cadeaus
rot voor je moeder ook!
en gelukkig gelooft je zusje het nog wel

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:06

Dat is inderdaad wel erg jammer dat je broertje bijna niet meer geloofde.....

Het Sinterklaasfeest is gewoon een traditie in Nederland. Ik vind het een geweldig leuk feest, ik zou het enorm jammer vinden dat het over zou gaan omdat het racistisch zou zijn.
Ik denk dat het gewoon de manier is, hoe je erover denkt. Ik vind zwartepieten gaaf, dus denk niet dat het racistisch is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:25

het gaat ook niet over hoor,dat zal echt niet gebeuren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:33

Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet en dat moet zo blijven, niets mis mee. Racistisch ben ik niet, verre van Haha! . Ik heb hier mijn mijn inmiddels lieve zwarte ex (wat nog steeds een van mijn beste vriendjes is Lachen ) wel eens over gesproken natuurlijk en die vond dit soort discussies echt grote onzin. Net als dat hij hard moest lachen dat de negerzoenen (chocolade) een andere naam moesten hebben. Om dat soort dingen hebben wij samen erg gelachen naast de serieuze gesprekken over discriminatie en racisme, waar hij helaas toch regelmatig mee te maken heeft gehad en wat ik zelf ook van nabij heb meegemaakt met hem. In plaats dat de mensen zich daar nou eens druk over maken......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:38

helemaal mee eens,Twiggy2008

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:46

en wat dacht je ervan als zwarte piet ineens blank was..
daar snappen de kindjes dan toch helemaal niks meer van

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:48

themuisje schreef:
en wat dacht je ervan als zwarte piet ineens blank was..
daar snappen de kindjes dan toch helemaal niks meer van

Die gekleurde pieten waren ook een aanfluiting

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:51

ja dat was idd echt helemaal niks,die gekleurde pieten......dat was pas belachelijk

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:53

gekleurde pieten ?
heb ik iets gemist ?

MISTRAL94

Diegene die klagen moeten gewoon met hun jatten van onze traditie afblijven. Als ze er last van hebben gaan ze maar lekker ergens anders zitten..

MISTRAL94

Gekleurde pieten hebben ze 1 of 2 jaar gehad volgens mij. Dat sloeg helemaal nergens op, een groene piet, blauw rood.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:54

o wat raar Blond
jeetje dat lijkt me dus echt 3 keer niks he Clown

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:56

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:56

idd echt een stom gezicht

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:57

het is al honderden jaren zo en nu moet het ineens veranderen ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:59

natuurlijk als een paar mensen een grote muil opzetten is men gelijk bang........en moet er vanalles veranderd worden

nee hoor ZWARTE piet blijft gewoon ZWART

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:00

Ik vraag me af wat voor mensen hier nou echt over klagen? Wat zijn dat eigenlijk voor types?

Gelukkig zijn de Zwarte Pieten hier gewoon zwart dit jaar. Gaan ze dan ook al die teksten van de Sinterklaasliedjes vervangen, want daar komt het woord Zwarte Piet ook regelmatig in voor. Knipoog
Ook vervelend, kent mijn bijna kleuterdochter eindelijk de teksten, waar ze zo trots op is (en ik als haar mama ook), moet ze WEER wat anders leren. Clown