Melding maken van roken - wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet?

Ja
43 (32%)
Nee
89 (67%)

Totaal aantal stemmen: 132

Vjestagirl

Re: Melding maken van roken - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:31

dingetje schreef:
Bij wijze van spreken bedoelde ik natuurlijk.....

Dan is je punt dus compleet weg...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:33

Dat zeg jij Vjestagirl maar ik moet nog zien hoe ver de overheid qua betutteling gaat...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:33

dingetje schreef:
Dat zeg jij Vjestagirl maar ik moet nog zien hoe ver de overheid qua betutteling gaat...

Tis maar wat je betutteling noemt. Ik zie het als bescherming tegen associaal gedrag.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:36

Vind het eigelijk al belachelijk dat de kroegbaas de boete krijgt...
Als ze erachter komen moeten ze degene die roken de boete geven die rookt toch...

Wat er een tijdje geleden op het nieuws is geweest dat de mensen die dus roken in de kroeg vrij asociaal reageren als de kroegbaas er wat over zegt, ze krijgen zelfs klappen, dus het is echt niet altijd maar laks reageren van de kroegbaas, al zou dit in sommige kroegen echt wel zo zijn.

maar goed ik zal dus geen melding maken.

Ohh lees de beginpost niet helemaal goed..

Ook dan zal ik geen melding maken, ben zelf een roker ( al zou ik in de kroeg dan alsnog niet roken en gewoon naar buiten gaan, die wet is er niks voor niks.
Laatst bijgewerkt door marielle231 op 04-11-08 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:37

ik hou niet van klikken, dus ik zou het niet melden, maar ik zou er ook niet heen gaan, want ik heb ook een hekel aan roken.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:38

marielleaartsen schreef:
Als ze erachter komen moeten ze degene die roken de boete geven die rookt toch...

Wat er een tijdje geleden op het nieuws is geweest dat de mensen die dus roken in de kroeg vrij asociaal reageren als de kroegbaas er wat over zegt, ze krijgen zelfs klappen, dus het is echt niet altijd maar laks reageren van de kroegbaas, al zou dit in sommige kroegen echt wel zo zijn.

Maar een kroegbaas kiest er zelf voor of hij het toestaat of niet.
In de desbetreffende kroeg worden er gewoon asbakken op tafel gezet. En zo moeilijk is het niet om hardleerse mensen uit te zetten

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:40

Noppes schreef:
marielleaartsen schreef:

Maar een kroegbaas kiest er zelf voor of hij het toestaat of niet.
In de desbetreffende kroeg worden er gewoon asbakken op tafel gezet. En zo moeilijk is het niet om hardleerse mensen uit te zetten

Had mijn berichtje al veranderd, had de beginpost verkeerd gelezen.

Ben zelf een roker maar zal in die kroeg niet zitten paffen en gewoon naar buiten gaan.
Een melding maken zou ik ook niet doen, ze komen er vanzelf wel achter.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:41

ik zou er melding van maken
ik ben afgelopen zaterdag weer heerlijk egens wezen eten
normaal rook je dan ontzettend naar de rook maar nu niet
echt heeeeeeeerlijk

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:44

tja als niet roker is die keuze misschien sneller gemaakt.
Begrijp best dat het niet lekker is om in een kroeg/restaurant te zitten waar volop gerookt word, dat had ik toen die tijd ook, en om eerlijk te zijn toen er in de kroegen gerookt mocht worden had ik er ook wel last van ondanks dat ik al rookte..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 23:47

Afgelopen donderdag was ik in een cocktailbar in Keulen, werd volop gerookt, heerlijk ouderwets Haha!

Kom verder nooit in de kroeg, dus het zal me werkelijk een worst wezen of ik binnen of buiten zou moeten roken. Bij de stamkroeg van mijn vriend staat er een pot op de bar voor een eventuele boete, iedereen die een peuk opsteekt moet 10ct in de pot gooien, prima geregeld Ja

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 07:42

tja de regel is er nu eenmaal en daar heb je je aan te houden.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:41

Vjestagirl schreef:
Nee hoor. Maar ik vind gewoon dat je moet zorgen dat een ander geen last heeft van jouw gewoontes. Zo zet je je muziek zachter in winkels en het openbaar vervoer, zorg je dat je kinderen niet een hele winkel overhoop trekken en verschoon je ze niet midden in het zicht, als je paard op straat poept stap je af en schuif je het in de berm, rij je rechts als dat kan en haal je ook niemand links in, ruim je je spullen achter je kont op in huis, en maak je schoon wat je vies hebt gemaakt. En dat is allemaal heel erg normaal, maar als het op roken aan komt dan moeten we ineens allemaal begrip hebben want 'ik ben verslaafd'. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld...

Afgod Afgod Helemaal mee eens!

Iemand vroeg om positieve verhalen, nou, komt ie.
Vorige week ben ik naar twee concerten geweest. 1 in de kleine zaal van de 013 in Tilburg en 1 in Tivoli in Utrecht. Bij beide concerten werd er inderdaad niet gerookt, en ik vond het HEERLIJK. Ik kon na de show gewoon nog praten, zonder dat ik na drie woorden last van mijn keel had. En weet je? Ik heb geen zweet geroken en er lag thuis geen naar rook stinkende kleding in de wasmand. Zo fijn!
Ook kom ik nogal eens in Delft op 'mijn' vereniging (De Koornbeurs). En ook daar geen rook meer. Ik kan de hele avond kletsen, zonder dat ik om de drie woorden moet hoesten door de droge keel. Heerlijk!

En nu ga ik even mijn frustratie uiten, want ik wordt er een beetje zat van dat er geklaagt wordt over lagere inkomsten voor de horeca door het rookverbod. De reden dat er minder bezoekers zijn, is dat de rokers thuisblijven. Rokers: je mag nog steeds gewoonde kroeg in, hoor. Je mag er alleen niet roken. Als JIJ er voor kiest om thuis te blijven en te zitten mokken en je achtergesteld te voelen, dan doe je dat helemaal zelf. En dan is het dus JOUW schuld als die kroeg failiet gaat. Beetje zielig gedrag dus, boehoehoe, we worden gediscrimineerd Huilen Nee! Andere mensen worden beschermd tegen jouw slechte gewoonte!
Is het nu zo moeilijk om even drie uurtjes niet te roken als je uit gaat? En dan eventueel snel een peuk in het rookhok of buiten en dan weer een paar uur zonder? Op je werk neem je toch ook niet iedere twintig minuten een rookpauze? Dan kun je toch ook gewoon twee uurtjes zonder?
Echt he, ik vind dat hele wij-worden-achtergesteld zo een ontzettend gezeik!
Je hebt je gewoon aan die wet te houden. En die boete-potten waar iedereen geld ingooit vind ik echt gewoon a-sociaal en kinderachtig gedrag. Kleuterschool niveau. Wij gaan gewoon door, hoor, ook als het niet mag. Triest gedoe...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:01

Rokers worden op sommige werkplekken al jaren voorgetrokken, tenminste ik heb al vaker gemerkt en gehoord dat rokers rook pauze kregen en niet rokers niet. Sommige rokers zijn hierdoor nog maar de helft zo procutief als niet rokers, dus mogen die nu ook eens een voordeel hebben en stinkloos uit kunnen gaan. Inderdaad Rokers zijn nog steeds welkom in de cafe's alleen zonder sigaret, eindelijk geen sigaret tegen je armen op de dansvloer of tijdens het concert. Want raar maar waar, volgens mij hebben meer niet rokers brandvlekken van sigaretten dan rokers.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:09

Vjestagirl schreef:
Nee hoor. Maar ik vind gewoon dat je moet zorgen dat een ander geen last heeft van jouw gewoontes. Zo zet je je muziek zachter in winkels en het openbaar vervoer, zorg je dat je kinderen niet een hele winkel overhoop trekken en verschoon je ze niet midden in het zicht, als je paard op straat poept stap je af en schuif je het in de berm, rij je rechts als dat kan en haal je ook niemand links in, ruim je je spullen achter je kont op in huis, en maak je schoon wat je vies hebt gemaakt. En dat is allemaal heel erg normaal, maar als het op roken aan komt dan moeten we ineens allemaal begrip hebben want 'ik ben verslaafd'. Volgens mij is dat de omgekeerde wereld...

Tja de ideale wereld, helaas bestaat die niet,

Er zijn idd asosiale rokers, maar ook rokers die netjes rekening houden met andere.
Hier worden alle rokers over 1 kam geschoren....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:14

Marielle; das altijd zo op bokt, je wordt gezien als moordenaar Clown

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:23

De rokers worden weer eens afgeschilderd als "asosiaal, geen rekening houden met" etc etc.
Heel makkelijk om te zeggen als je zelf niet rookt.
Ik rook wel en ik hou wel degelijk rekening met andere mensen, ik vind het zelf ook niet lekker om in een ruimte te zitten waar heftig gepaft wordt.
Waar ik me wel aan irriteer is dat je je als roker bijna een onmens gaat vinden omdat je anders asociaal zou wezen.
Leef en laat leven elk mens heeft wel slechte gewoontes.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:24

Ik rook zelf niet, maar waar maken sommige mensen zich toch druk over? Zoals ik het nu lees, gingen een heleboel mensen uit dit topic dus niet op stap toen er nog géén rookverbod was? (even niet over astma beginnen). Dan ga je toch niet naar dat café? In het ene café wordt gerookt, in het andere café wordt muziek gedraaid die jij niet mooi vindt...Kies een kroeg waar je je wel op je gemak voelt en stop met je aan anderen te ergeren en bovenal: vergeet zoiets belachelijks als een hardwerkende ondernemer te verlinken!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:26

Ik heb een hekel aan klikken en mensen die klikken. Wat mij betreftheb je afgedaan bij zo'n actie. Gewoon minderwaardig.
Als de overheid wil dat men zich aan het rookverbod houdt moeten ze het zelf maar controleren, zou mooi zijn als de burger dat over zou nemen, kunnen zij op hun luie reet blijven zitten.......

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:28

Ik ging toen er nog geen rookverbod was ook stappen.
Echter vind ik het nu wel heel vervelend dat er in een kroeg waar ik altijd wel even heen ga omdat ik het daar zo gezellig vind, nu weer ontzettend erg gerookt wordt.
Vooral nu ik niet meer aan de rooklucht gewend bent is het extra erg als je dan zo'n rookhol binnenstapt.
Ook vind ik het oneerlijke concurrentie tegenover andere kroegbazen die zich er wel netjes aan houden!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:39

Je vond het in die kroeg toch ook gezellig toen er nog wel werd gerookt? Anders ging je er niet naar toe. Wel eens aan gedacht dat veel horeca-ondernemers niet anders kúnnen? Iemand een idee hoe het als ondernemer is om je omzet (en dus je inkomsten) te zien kelderen door een overheidsregel? Oneerlijk concurrentie tov kroegbazen die zich er wel aan houden? Nou, er zijn maar weinig horeca-ondernemers die zich er aan kúnnen houden. Vaak is er geen mogelijkheid tot een apart rokersgedeelte of i.d. Maar buitenom dat, de vraag was of je de horeca-ondernemer in kwestie zou aangeven. In mijn ogen ben je dan toch wel érg diep gezonken.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:05

Afgelopen vrijdag op stap geweest en er mocht gerookt worden, oleeeeeeeeeeeeeeee. Het was alleen jammer dat er niet veel mensen waren. Het was een mooi stukje muziek.
Geloof wel degelijk dat de horeca minder omzet heeft.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:14

Niet alle rokers zijn a-sociaal, maar zoals in het voorbeeld mensen die gaan roken ondanks het rookverbod, vind ik wel a-sociaal, want laten we nu eerlijk zijn. Rokers zijn masaal gestopt met uitgaan bljkbaar omdat men niet meer mag roken in de kroeg. De mensen die niet tegen de rook kunnen zullen niet extreem meer uitgaan, want die moeten eraan wennen dat het nu wel kan, echter als er dan in de helft van de kroegen alsnog gerookt wordt, twijfelen deze mensen nog harder of ze wel zullen gaan. Want ook niet rokers hebben rokers in hun vriendenkring, dus waar ga je dan heen, meestal de meeste stemmen gelden en dus naar de rookkroeg, dus kan degene die daar niet tegen kan niet mee gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:38

Als we het nu eens vergelijken met boeren he... Boeren krijgen te maken met allerlei lastige regeltjes waardoor het voor de kleinere boer lastig is het hoofd boven water te houden. Wat doet de overheid? De boeren subsidies verlenen.

Horecaondernemers krijgen te maken met allerlei lastige regeltjes waardoor de kleinere kroegbaas moeite heeft het hoofd boven water te houden. Wat doet de overheid? Helemaal niks Lachen

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:40

chevax schreef:
Je vond het in die kroeg toch ook gezellig toen er nog wel werd gerookt? Anders ging je er niet naar toe. Wel eens aan gedacht dat veel horeca-ondernemers niet anders kúnnen? Iemand een idee hoe het als ondernemer is om je omzet (en dus je inkomsten) te zien kelderen door een overheidsregel? Oneerlijk concurrentie tov kroegbazen die zich er wel aan houden? Nou, er zijn maar weinig horeca-ondernemers die zich er aan kúnnen houden. Vaak is er geen mogelijkheid tot een apart rokersgedeelte of i.d. Maar buitenom dat, de vraag was of je de horeca-ondernemer in kwestie zou aangeven. In mijn ogen ben je dan toch wel érg diep gezonken.

Ik ben ontzettend blij met het rookverbod (schone kleren na uitgaan, lekker vrij ademen) en zoals ik al zei ben ik het mee-roken al helemaal ontwend, zo dat ik er last van heb als er nu wel word gerookt. Toen het rookverbod er niet was ging ik natuurlijk ook uit, dan kun je die rook-omgeving helaas ook niet vermijden, daarom ben ik nu zo blij met het rookverbod, wat het uitgaan een stuk fijner maakt. En nu daalt de omzet dus omdat de rokers niet meer komen? Wel een beetje sneu he, dat alle niet-rokers al die jaren wel gewoon uitgingen in de rook. En dat de rokers wegblijven omdat ze zonodig moeten roken..
Want zoals iemand anders ook noemde, het zijn de rokers die de omzet doen dalen..

Verder vind ik het gewoon erg kinderachtig dat iedereen er zonodig tegenin moet gaan. Als eerder genoemd zijn er bijv. in Groningen genóeg kleine cafe's die zich wel aan het rookverbod houden. Terwijl de desbetreffende kroeg een stuk groter is en meer omzet draait. Verder hebben ze zelfs een apart rokershok gemaakt, maar nu staan er dus ook weer asbakken op de tafels.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:29

Als een kroegbaas zegt dat je in zijn kroeg mag roken, dan zou ik het ook doen.
Wat is daar asosiaal aan?
Het roken op zich is toch (nog) niet verboden?

Het wordt een ander verhaal als een kroegbaas het roken niet toestaat en mensen gaan dan toch roken, dat is wel asociaal gedrag.

Dat er niet in bioscopen en restaurant gerookt mag worden daar kan ik me prima in vinden, maar dat in de kroegen en de discotheken ook niet meer gerookt mag worden vind ik erg overtrokken.