moet het even kwijt (over de zorg)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

qalipso24

Re: moet het even kwijt (over de zorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:36

Wat ben ik blij dat bij `ons` verpleeghuis het nog niet zo erg is.

Ik werk nu 21 jaar in de zorg en nog steeds met veel plezier!

Ik ben begonnen als ziekenverzorgster, dit heb ik bijna 15 jaar lang gedaan met veel weemoed kijk ik hier op terug het was een leuke tijd met leuke collega´s en veel plezier met onze bewoners.

Jammer genoeg kreeg ik ernstige rugklachten, en kon ik overgaan naar de unit dagbesteding. Ik heb eerst 5 jaar gewerkt als dagbestedingscoach op een verpleegafdeling. Het huis heeft mijn opleidingskosten betaal zodat ik SPW 4 kon gaan doen

Op dit moment verzorg ik alle leuke activiteiten voor onze cliënten
1 maal per week Live artiesten middag
2 maal per week kegelen
kienen
zitdansen
Verder is er een vereniging creatief, een kookgroep, muziek groep, muziekexpresse...

Op elke afdeling werken minimaal 2 a 3 gastvrouwen en een dagbestedingscoach zij verzorgen dagelijks activiteiten op de afdeling, aangepast op het niveau van de bewoner..

Verder maken we busuitstapjes ) sommige afdelingen gaan 1 maal er week, winkelen, musea etc..', gaan naar het Theater, het straat theater vindt vaak plaats op ons terrein.

ook werken we samen met de zonnebloem, en de buurtvereniging zo hebben we samen rommelmarken en BBQ in de zomer

Ook gaan bewoners op vakantie, dit vanuit de afdeling georganiseerd.

Het is een gewoon verpleeghuis, alles wordt betaald vanuit de AWBZ. Dus het is geen `rijk` verpleeghuis.

Maar aangezien we 2 recreatiezalen hebben, en we de opbrengst van de bar mogen gebruiken voor de activiteiten is er voldoende geld om leuke dingen met onze bewoners te doen.

We hebben bijna 300 vrijwilligers, die helpen mee met de activiteiten, ook werken ze op afdelingen met de maaltijden, lezen de krant voor of gaan wandelen met de bewoners..

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:36

NoGo schreef:
minkie schreef:
En dat er jan en alleman wordt aangenomen is echt niet meer zo hoor. het is de bedoeling dat iedereen een papier heeft, anders kom je er niet eens in.

Om even terug te komen op deze opmerking Haha! ik werk in de zorg zonder diploma of ervaring ben 5 dagen ingewerkt en kon vervolgens gewoon de groep alleen draaien.
En geloof me er zijn zat mensen in ieder geval in mijn instelling die zo binnen komen.
Lang leve de achterdeurtjes Knipoog

oke, bij ons is nu juist de boel in werking gezet dat iedereen minimaal een helpende diploma heeft. Mensen die dit niet hebben worden per januari bijgeschoold.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:39

@ Sienna............ het kan ook wel......... maar het wordt idioot moeilijk gemaakt, echt......... geloof me!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:45

Wat ik wel schandalig vind is dat de mensen die eerst heerlijk alles kregen wat ze wilden nu in pakket 5 zitten niets meer krijgen.
En waarom levert een zzp 10 nog 10% solidairiteit in???

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:46

Ik herken me helemaal in het verhaal van de TS, heb 6 jaar in een verpleeghuis gewerkt (servicemedewerkster) en wat ik in die tijd allemaal gezien heb is niet om vrolijk van te worden En ook wat je zegt over de mensen die het wel met plezier doen en er echt zijn voor de bewoners is waar: die raakten bij ons ook stuk voor stuk overwerkt...

Ik hoop niet dat ik mijn ouders later naar zo'n huis hoef te brengen, ik zou elke keer in tranen uitbarsten als ik ze aan zou treffen zoals bij mijn ex-werkgever de mensen erbij zaten, diep triest gewoon.

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:49

KiWiKo schreef:
@ Sienna............ het kan ook wel......... maar het wordt idioot moeilijk gemaakt, echt......... geloof me!

Ik weet het, wij hebben het geluk dat dat we een redelijk goed management hebben...

Op de afdelingen werken alleen gediplomeerde krachten van niveau 1 tot 4, er is een redelijk streng sollicitatiebeleid.

`vroeger`werkte alleen maar niveau 3 en 4 op de afdelingen, maar door een andere manier van werken - tijdsindeling, en veel cursussen voor het afdelingpersoneel kan ook in deze tijd nog goede zorg voor de mensen gecreëerd worden.

Ik ben van mening dat veel problemen door `hogerhand` komen, mensen wat niet weten wat er op de werkvloer speelt.
de hogere managers bij ons laten zich elke week op de afdelingen zien, drinken koffie met het personeel om te luisteren en vragen te beantwoorden.

Veelal zijn tekorten een beleidsprobleem..

Spel fouten eruit gehaald..
Laatst bijgewerkt door qalipso24 op 07-11-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:51

apart. ik heb een tijdje in een bejaardentehuis gewoond en heb dus van de andere kant af mogen beleven, maar kamers waren juist mooi (en die worden nu verbouwd en nog groter gemaakt zelfs), zorg was redelijk goed (niet op mij ingespeeld, maar dat is niet zo gek. voor de bejaarden was het personeel echt wel goed), alleen het eten... dat is de enige echte reden waarom ik zou zeggen: ik wil nooit in een bejaardentehuis komen te wonen als ik oud wordt Tong uitsteken

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:52

hahaha ikenindi, het eten zou voor mij de enigste reden zijn om er wel te gaan wonen. hmmm heerlijk!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:58

ikenindi schreef:
apart. ik heb een tijdje in een bejaardentehuis gewoond en heb dus van de andere kant af mogen beleven, maar kamers waren juist mooi (en die worden nu verbouwd en nog groter gemaakt zelfs), zorg was redelijk goed (niet op mij ingespeeld, maar dat is niet zo gek. voor de bejaarden was het personeel echt wel goed), alleen het eten... dat is de enige echte reden waarom ik zou zeggen: ik wil nooit in een bejaardentehuis komen te wonen als ik oud wordt Tong uitsteken

bejaardentehuis is een heel, heel ander segment dan verpleeg en verzorgingshuis Lachen

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:19

Waar ik dus ook echt pist en pist off over word is zoals ik hier ook in het topic voorbij heb zien komen dat mensen dus vinden dat als er geschoold personeel staat de zorg beter is daar komt het dan op een neer.
Maar en dat is dus niet om mezelf op te hemelen dat even vooropstellende.
Als ik kijk hoe vaak ik te horen heb gekregen dat ik 'me kop' moest houden over dingen waar ik geen verstand van had terwijl vervolgens de mensen die dat hadden gezegd met mijn ideeen aan de slag gingen waarvan een enkele keer met succes maar soms ook zonder succes dan vraag ik me toch wel af dat als je met je gezonde verstand werkt en goed luistert naar 'oude' rotten in het vak en er soms een klein beetje je eigen draai aan geeft je al een heel eind komt...
Dit is dus ook weer zoiets kleins waar ik me mateloos aan irriteer.

@Kiwiko: is een interne opleiding dus kosten vallen wel mee Knipoog + het feit dat ik buiten de instelling helemaal niets aan heb.

welshcobfan: dat soort dingen gebeuren ook vaker dan je denkt en niet alleen met voedingsconsulenten maar met heel veel personen, want tegenwoordig lijkt iedereen wel te weten wat goed is voor een ander.
(alleen dat je iemand van 96 vertelt dat ze niet alles mag eten Verward ik hoop die leeftijd ooit nog te bereiken Tong uitsteken )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:23

ik luister naar iedereen in de zaak.......... ik ben niet dagelijks op de werkvloer, dus ik moet wel luisteren naar de mensen die op locatie werken, want dat is mijn feedback........ en of dat nou in de huishouding is of de verpleging doet niks onder aan elkaar......

elke betrokken medewerker kan bij mij een oor vinden voor verbetering....... voer ik het niet door, dan koppel ik zeker terug waarom niet

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:59

NoGo schreef:
Waar ik dus ook echt pist en pist off over word is zoals ik hier ook in het topic voorbij heb zien komen dat mensen dus vinden dat als er geschoold personeel staat de zorg beter is daar komt het dan op een neer.

Pff nou idd, op mijn afdeling liepen de niveau 4tjes met hun neus in de lucht en die zouden het allemaal wel vertellen, vertellen deden ze ook, maar veel meer niet, zaten de hele dag achter de computer Terwijl de niveau 2s van mijn afdeling de meest lieve en zorgzame mensen waren die ik ooit ontmoet heb...
Maar als de boel in de soep draaiden kregen de 2's op hun kop, terwijl de niveau 4's ook vanachter hun pctje vandaan hadden kunnen komen om ook eens te gaan wassen, maar daar was geen denken aan hoor, stel je voor...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:01

dan zit er iets goed fout in het management........ want mijn niveau 4rs moeten als het zo uitkomt gewoon afwassen en stofzuigen en billen wassen hoor!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:25

Dat zat ook fout KiwiKo, mijn afdeling was onderdeel van een groot verpleeghuis, maar was wegens ruimtegebrek op een ziekenhuisafdeling gehuisvest. 0,0 controle van management, niveau 4s konden gewoon hun gang gaan en de lakens uitdelen daar. Dat in combinatie met een (piepjonge) nieuwe teamleidster die niet in durfde te grijpen en ja, dan krijg je vervelende situaties...

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 04:13

Kiwiko als mijn leidinggevende dat zouden doen (luisteren en antwoorden met goede argumenten) zou het denk ik al een stuk aangenamer worden.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 06:46

Ik vind het jammer te horen dat het dus nog steeds zo drastisch gesteld is met onze verpleeghuizen!

Mijn schoonmoeder heeft nog in het bewuste huis gewerkt waar dus "pyama"dagen werden gehouden omdat er gewoon geen personeel is om mensen te wassen Verward zij was daar dus ook snel weg Knipoog

Voor mij is het alweer 10 jaar geleden dat ik in en verpleeghuis gewerkt heb. Zelfs toen keek ik op van de mentaliteit die er soms heerstte.
nu wil ik geen vinger wijzen ofzo maar het verbaasde me echt. Roken en koffie was belangrijker. Ik als Uitzendkracht toen was druk aan de was, en werd soms zelfs niet voor de koffie geroepen. Dus ik was druk mensen aan het wassen terwijl de vaste staf heerlijk zat te paffen.
Ik vroeg me echt af wat ik daar deed Verward Frusty . in ieder geval hadden de mensen een natte washand en een vriendelijk gezicht gezien.....
Ik werk nu als Oncologie verpleegkundige. Wij werken op de afdeling met diverse niveau's. We staan allemaal voor het zelfde hier en dat is te zien in ons werk. Ook wij hebben het druk, maar iedereen wordt gewoon gewassen en ook naast deze werkzaamheden moet ik andere coordineren, leerlingen begeleiden en de verdere zaken die je dus als EVV-er dient te moeten doen. Dus ook ik was billen!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 08:45

Ik heb wel eens gehoord van collega's die in tehuizen hebben gewerkt dat er onderling ook veel commentaar gegeven werd...Als je dan de tijd nam voor een client werd je daar op aangesproken door collega's. Zo van: IK ben maar 10 minuten bezig met die mw. en jij doet er een half uur over!'
Op die manier komt er ook druk op je te staan. Ik weet niet of jullie dat ook zo ervaren? Gelukkig hebben wij de indicaties vrij ruim en is er niemand die op je vingers kijkt Lachen

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:40

Miryamk schreef:
Ik heb wel eens gehoord van collega's die in tehuizen hebben gewerkt dat er onderling ook veel commentaar gegeven werd...Als je dan de tijd nam voor een client werd je daar op aangesproken door collega's. Zo van: IK ben maar 10 minuten bezig met die mw. en jij doet er een half uur over!'
Op die manier komt er ook druk op je te staan. Ik weet niet of jullie dat ook zo ervaren? Gelukkig hebben wij de indicaties vrij ruim en is er niemand die op je vingers kijkt Lachen

Die ervaring deel ik helaas ...... altijd zitten een aantal collega's mij te pushen van ik doe een bewoner in maar zo weinig tijd en jij doet er zo lang over...ik heb toen een keer gezegd dat ik de bewoners iig wel recht in hun stoel zet en hun brillen wel schoonmaak en dat ze nooit over de z-e-i-k zijn bij mij en dat ik ook de tijd neem om de badbrancard of douchestoel wel op een goede hoogte zet voor mij...tjah al die dingen bij elkaar denk ik dan zo werk ik toch leuker voor de bewoner en gezonder voor mij,of niet dan? (overigens gaat het al met al maar om 5 minuten verschil)

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:22

Ik vind het erg triest allemaal. Personeel onder elkaar, helaas ken ik ook zo'n verhaal. Begrijp best dat er wel eens problemen kunnen zijn maar voor mijn gevoel is het nu meer structureel dat het voorkomt en niet incidenteel.
Hoe je dit moet doorbreken?Heb geen idee. Zelf heb ik meerdere keren aan de bel getrokken of een gesprek gehad met de manager. Het enige wat dit opleverde was dat het personeel mij niks meer mocht vertellen en de problemen bleven zoals ze waren.
Onze vader is op 16 oktober overleden dus van mij hebben ze geen last meer, maar wat gebeurt er nu verder in dit huis?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:35

Welshcobfan schreef:
Mooie baan kannie! Lachen

Die zijn er bij ons als eerste uitgegaan omdat wij geen geld meer hadden Nagelbijten / Gniffelen
Dat is het nadeel als je een baan hebt die gemist kan worden, die gaan er ook als eerste uit... De bejaarden organiseren nu zelf hun knutselmiddag.

ja, je hebt helemaal gelijk, het is een prachtbaan, daar ben ik me ook heel goed van bewust.
maar voor mij gaat het idd ook ieder half jaar weer spannend blijven of ik mag blijven of niet.
de uren worden bekeken en zo berekend of er weer geld voor is. tot nu toe nog wel, maar ik
weet dat deze baan ook altijd het meest op de tocht zal staan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:15

Wat ik nog steeds niet begrijp waarom wij in vredesnaam zijn samengegaan met een ander bedrijf die vol in de rode cijfers zat Verward
Daardoor worden nu geen invalkrachten huishouding opgeroepen bij ziekten, daarom is de dagopvang nu 4 dagen gesloten en daarom moest een deel van de zorg eruit. Onze lokatiemaneger werkt nog maar 12 uur, ipv de 24 die hij had...

De praktijk heeft toch wel vaak uitgewezen dat de zorg geen winstsector is, dus als je dan samengaat met een verliesgevend bedrijf kun je toch nagaan dat het niet goed is?

Ik ben echt heel blij dat er niet op mij bezuinigd is! Ben eigenlijk de enige die mocht blijven als invalkracht facilitaire dienstverlening en ik heb sowieso 2 vaste dagen in de maand (en als zij ziek is of vakantie heeft val ik ook altijd in).
En waarom ik wel mocht blijven? kleine berekening gemaakt waarom het duurder zou zijn om mijn plek niet op te vullen dan mij te laten werken Nagelbijten / Gniffelen

Voor de rest worden de stagaires maar ingezet...
Hele afdeling door stagiares gerunt, dus totaal geen supervisie! Waardeloos... en totaal onverantwoord.

Ik snap er soms helemaal niets meer van!

Al is het eten echt jammie! Vorig jaar eindelijk een echte keuken gekregen dus echt zalig! Haha! Koste behoorlijk wat, maar was zeker een goede aanbesteding! Geen ondervoeding meer Haha!
(ipv die gore opwarmmaaltijden die niemand wou eten Nagelbijten / Gniffelen)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 08:58

@ Mork: als ik het zo lees is de mentaliteit van 10 jaar geleden niet veel verandert met die van nu.

@Miryamk: herkenbaar alleen niet ik zelf ervaar het zo maar een vriendin van mij die een tijdje heeft ingevallen in een verpleeghuis en vond het dan ook verschrikkelijk.

@jaantsje: dit had ik kunnen schrijven ook mij mochten/mogen ze niets meer vertellen omdat ik me mond open trok en zelfs melding heb gemaakt van een aantal zaken.
Resultaat het gaat nu allemaal/altijd goed met deze bewoner.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:14

Wij zouden melding maken bij de inspectie, ik had er al contact over gehad met de overheid. Ik kreeg papieren terug over hoe ik het beste kon aanpakken. Mijn angst was alleen terecht, mijn opa is eerder overleden dan dat we zijn situatie konden verbeteren.

Jaantsje is mijn moeder.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:52

Ik werk sinds september in de zorg als BBL verzorgende IG, ik merk inderdaad dat de werkdruk ontzettend hoog is. Ik werk in een klein verzorgingstehuis, en binnekort krijgen we ook van die gleuven langs de deuren, en pasjes zodat precies geregistreerd staat hoelang je ergens binnen geweest bent (net zoals in de thuiszorg gebeurd). De cliënten geven zelf al aan dat ze zowat bang zijn om een praatje te maken omdat ze daar meer voor moeten betalen.. echt, k vind het absurd, we werken toch met mensen??? die ook aandacht en begrip nodig hebben. Die opleven door een praatje en wat persoonlijke aandacht.. ik vraag me af waar het naartoe gaat, en hoe het zal zijn als wij oud zijn en hulp nodig hebben..

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:06

Ik zal vanaf nu helaas niet meer reageren, er is over mijn topic gesproken en ik mag niets meer zeggen en anders kost het mij mijn baan.
Er zit uiteraard wel iets meer achter maar daar kan ik hier verder niet over uitwijden.
Wel makkelijk zo de mensen het zwijgen op leggen....
Ik hoop nog iemand te treffen die ook opstaat en wil gaan praten ook al is dat ten koste van zijn/haar baan.
Nu moet ik eerst aan mijn paardje en me zelf denken want geen baan is geen geld voor paard en mezelf...