Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Invoering Electronisch Patiëntendossier (EPD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:29

Ik doe dat telefoontje naar mijn huisarts wel, wie wel of niet mijn gegevens in mogen zien Haha!
Dat is eenmalig en weet ik zeker dat dingen die belangrijk zijn erin staan.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:31

Shadow0 schreef:
MaiMai schreef:
Hier kun je vinden dat je ook per doelgroep bezwaar kunt maken:
http://infoepd.nl/informatiepunt_com/pa ... _maken.php

MaiMai, ik vatte de tekst daar juist omgekeerd op. Stel dat je bij een psychiater komt en niet wilt dat de KNO-arts dat ook weet.
Dan kun je volgens mij wel aan de psychiater vragen om de gegevens voor iedereen af te schermen, maar dan kan ook de huisarts er niet meer bij. Maar je kunt niet zeggen dat de gegevens wel voor de huisarts, maar niet voor de KNO-arts beschikbaar zijn.
Zo vatte ik het dus op, maar ik weet natuurlijk niet of dat de juiste interpretatie is. (Weet iemand anders dat met enige zekerheid?)

Volgens mij heb je gelijk, maar ik weet het ook niet zeker Nagelbijten / Gniffelen Zo gaat het al lekker...

@ikima: jij geeft een goed punt. Daar lijkt me het EPD erg nuttig voor. Hopelijk wordt het wel echt gebruikt, daar twijfel ik soms ook over. Ik heb regelmatig meegemaakt dat informatie alsnog niet werd gelezen, ben daardoor zelf ook bijna dood gegaan trouwens. Maar dat heeft niet zozeer wat met het EPD te maken, maar met de handelswijze van behandelend personeel Knipoog

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:34

Ikima schreef:
MISTRAL94 schreef:
Moet dat maar net up to date zijn. Zo'n SOS-tag

Helemaal mee eens, die medaillon kun je ook tijdens dat ongeluk kwijt zijn geraakt.

Die kans is wel klein, dat je hem kwijtraakt. Stel dat er een computerstoring is en de artsen niet bij het EPD kunnen, zo ken ik er ook nog wel een paar Vork

Dat je je eigen SOStag update, is je eigen verantwoordelijkheid. Daar hoeft de overheid niet voor te zorgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:35

Ikima schreef:
Helemaal mee eens, die medaillon kun je ook tijdens dat ongeluk kwijt zijn geraakt.

Maar ja, mijn BSN staat ook niet op mijn voorhoofd getattoueerd Pling Als je om welke reden dan ook geen ID bij je hebt, of het is in het ongeluk verloren gegaan, dan beschikken de artsen evengoed niet over de informatie van het systeem.

MaiMai: ook dat is nog een probleem. Ook de informatie die op dit moment wel beschikbaar is wordt lang niet altijd even zorgvuldig bestudeerd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:36

Dat zegt toch ook niemand dat de overheid daarvoor moet zorgen? Zijn punten die genoemd worden waar je dus wel degelijk over na moet denken. Alles heeft voor en nadelen, dat moet je tegen elkaar afwegen. Maar ik vertrouw meer op iemand die medisch verstand ervan heeft en dus relevante info in zou vullen. Dan mijn medische kennis (oke ligt voor mij dus wel anders van voor vele andere mensen) waarvan ik denk dat is belangrijk om te weten. Zij hebben ervoor geleerd tenslotte.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:36

ID ben je verplicht om bij je te dragen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:37

De kans op een computerstoring in een zh is vele malen kleiner dan de kans dat je die SOS-tag tijdens dat ongeluk kwijt raakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 21:38

MISTRAL94 schreef:

Ja, maar als je je SOS-tag kwijt kunt raken tijdens een ongeluk, kun je je ID toch ook kwijtraken? (En heb je ook het idee dat dit spijkers op laag water zoeken is?)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:39

Shadow0 schreef:
Ikima schreef:

Maar ja, mijn BSN staat ook niet op mijn voorhoofd getattoueerd Pling Als je om welke reden dan ook geen ID bij je hebt, of het is in het ongeluk verloren gegaan, dan beschikken de artsen evengoed niet over de informatie van het systeem.

MaiMai: ook dat is nog een probleem. Ook de informatie die op dit moment wel beschikbaar is wordt lang niet altijd even zorgvuldig bestudeerd.

Jij wilt gewoon persé gelijk hebben en ziet alleen het negatieve ervan. Ik zie juist de vele voordelen hiervan, dus ook levensreddende.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:41

Tja ik snap het probleem gewoon niet, waarom er zo moeilijk over gedaan wordt als je de keus hebt? Maar goed dat moet ook ieder voor zich weten natuurlijk.

Ben het wel met je eens Ikima maar dat was wel duidelijk dat ik voordelen zie in dit systeem. Wat overigens niet zegt dat ik de nadelen niet zie.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:43

Ik ga offline, zal morgne kijken of ik nog verdere info vinden kan hierover.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:46

MISTRAL94 schreef:

En wat als je als slachtoffer van een overval met geweld op SEH beland? ID zit bij veel mensen in de beurs.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:47

Dat geldt ook voor mij.

Ik lees net toevallig op een andere site wat het kost om bezwaar te maken voor je kind als je kinderen hebt. Dat is niet grappig! Je moet dan een uittreksel uit het geboorte/gezagsregister meesturen á 10,80 euro. Nee, ik zie echt de mogelijkheden van het EPD wel in, maar ik vind dat het onhandig wordt aangepakt en de informatie te summier is.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:48

Tuurlijk lijkt het nu allemaal handig en voordelig, maar ik vertrouw de NL overheid niet, en wil niet dat ´mijn gegevens op straat komen te liggen´. Voor je het weet is het 1984, bezwaar maken dus!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:50

het kost je een vermogen om bezwaar in te dienen

ik zie het nu er wel van in
slik zoveel medicijnen dat elke arts dat zo zou moeten kunnen zien

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:05

MaiMai schreef:
Dat geldt ook voor mij.

Ik lees net toevallig op een andere site wat het kost om bezwaar te maken voor je kind als je kinderen hebt. Dat is niet grappig! Je moet dan een uittreksel uit het geboorte/gezagsregister meesturen á 10,80 euro. Nee, ik zie echt de mogelijkheden van het EPD wel in, maar ik vind dat het onhandig wordt aangepakt en de informatie te summier is.

Nou kijk dat vind ik dus verre van netjes dat het je geld gaat kosten ook. Al is het natuurlijk wel op en top nederland Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:12

MaiMai schreef:
Dat geldt ook voor mij.

Ik stuur wel een kopie van het trouwboekje mee! Wat een achterlijk gedoe zeg!

Edit: Op het formulier staat dat bij kinderen jonger dan 16 jaar moet je een kopie van je eigen indentiteitsdocument meezenden.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:01

Wat ik niet snap is dat dit zo word doorgevoerd en iedereen donor laten zijn (tenzij deze bezwaar maakt) niet..

Maar goed Ik ben tegen het EPD omdat ik het gewoon onzin vind dat een tandarts of apotheker mijn hele gezondheid kan zien (met daarbij alle operaties die ik gehad heb) die hebben daar gewoon geen zak mee te maken. En wie weet waar het dan terrecht komt. Als ik gezond zou zijn zou het me denk ik niet zoveel uit maken maar nu wel.

En als ik op de SEH zou komen dan mogen ze me alles geven want ik kan alle pijnbestrijding/narcoses hebben.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:29

Ik heb bezwaar gemaakt,mijn gegevens gaat niemand wat aan,

En ik ben mondig genoeg op zelf te vertellen wat er met mij aan de hand is,
Werk zelf ook in de zorg, heb nodige medische kennis.
en zo kan ik zelf ook beoordelen welke gegevens relevant zijn,en van belang zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:34

amigootje schreef:
Ik heb bezwaar gemaakt,mijn gegevens gaat niemand wat aan,

En ik ben mondig genoeg op zelf te vertellen wat er met mij aan de hand is,
Werk zelf ook in de zorg, heb nodige medische kennis.
en zo kan ik zelf ook beoordelen welke gegevens relevant zijn,en van belang zijn.

Dit vind ik dan wel kortzichtig, zeker jij zou dan moeten weten dat de kans bestaat dat je het niet zelf kunt vertellen Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:34

Ik heb er hierover niets gevonden op het werk trouwens

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:39

Ik werk zelf in de gehandicapte zorg, deze mensen kunnen idd niet zelf vertellen wat er is.
maar daarin tegen, is er altijd iemand ( ik b.v) bij een bezoek aan arts of ziekenhuis en dergelijken
aanwezig. Voor mijn cliënten is het een mooi systeem, zo is er een goed overzicht !

Ik mankeer weinig, ben gezond van lijf en leden ( nu verkouden Tong uitsteken )
en ben prima in staat om zelf te vertellen wat en waarom ik ergens ben
of wat er mis is ect. Stel ik krijg ooit een ongeluk, waarbij ik met spoed
geopereerd moet worden, doe maar...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:40

Maar opereren kunnen ze niet zomaar doen als ze niet weten waar mensen allergisch voor zijn Knipoog

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:03

Maar de meeste mensen die weten dat ze allergisch zijn voor narcoses dragen toch een ketting hiervoor? En daarbij hoeveel mensen zijn er eigenlijk allergisch voor?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:08

Daar kun je niet vanuit gaan als ziekenhuis zijnde, dat kan je heel wat claims kosten