Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Mogen mensen met een lager IQ geen kinderen krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:26

Ja, idd. En over vele gevallen bij normale IQ's wordt er te laat ignegrepen, dingen niet gezien, en wordt er ook niet met de vinger gewezen.

Ik denk dat menig bokker onderschat hoe gehandicapten worden gestigmatiseerd en onderschat qua mogelijkheden.

Uiteraard heb ik het dan over mensen met LVG beperking (licht verstandelijke beperking) die fysiek capabel zijn om net als jij en ik te kunnen functioneren.

Ik ken gehandicapten die sociaal invoelender zijn dan medestudenten van de UNI destijds; hun hart gaven voor bepaalde doelen in hun leven en dat met aller ernst aanpakten, vol goede moed en met prachtige intenties.

Als ik mijn hondje zou brengen naar de bewoner waar ik het eerder over had, dan weet ik dat het goed komt met haar.

Terwijl ik haar aan zat mensen niet zou toe vertrouwen!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:28

mijn schoonouders hadden ze ook wel wat beter kunnen screenen toen ze overgingen tot adoptie

als er een voogd benoemd wordt binnen de familie de alles goed in de gaten houdt dan moet het toch lukken

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:31

ik vind dit weer eens een typisch geval van makkelijk scoren: de jeugdzorg heeft het weer eens gedaan, de kinderrechter zit fout en goh wat zielig voor de ouders.

Ik werk zelf bij de jeugdzorg en weet maar al te goed dat je je in deze gevallen nooit kunt verdedigen omdat je met privacy wetten en gevoelige informatie te maken hebt.

Ik weet uit persoonlijke ervaring dat er niet zomaar uit huis geplaatst wordt! Er wordt altijd eerst goed onderzocht wat de mogelijkheiden zijn binnen de thuissituatie. Als er ook maar iets mogelijk was geweest was het echt wel zo gebeurd! Kinderen worden echt niet aqlleen maar op vermoedens of gevoel uit huis geplaatst en het feit dat een baby al direct wordt weggehaald is zeer zeldzaam en gebeurd echt wel goed onderbouwd!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:32

Maar wat vind je van deze casus dan, VM?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:43

Jeugdzorg/RvK heeft zo vaak geblunderd dat het in mijn ogen nu te snel een beslissing neemt. En zeker de manier waarop.
Deze ouders hebben zelf overigens geen begeleiding, ze wonen zelfstandig in een woonwijk, ze werken wel op een sociale werkplaats.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:43

faye schreef:
Jeugdzorg/RvK heeft zo vaak geblunderd dat het in mijn ogen nu te snel een beslissing neemt.

Hoe kun je dat beoordelen? Er is toch helemaal niks bekend?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:47

detour schreef:
Kinderen tegen muren smijten is idd van een heel ander kaliber.

Nou, agressiviteit heeft wel heel veel met onbegrip te maken. Wanneer je je kan inleven in de situatie en je kind (of paard Knipoog) Als je baby de hele dag aan het huilen is, of je kind uit school komt en zich agressief gedraagt, dan moet je weten waar het vandaan komt. Reageert een kind zo omdat het pijn heeft? Niet lekker voelt? Verdrietig is om een overleden goudvis? Slecht geslapen de nacht er voor? Een manier van afreageren omdat het gepest wordt? Wanneer je analytisch gaat kijken waar het probleem op dat moment vandaan komt kan je er naar handelen, zorgen dat de situatie niet escaleert, maatregelen nemen om de huilbui of driftbui te laten overgaan. Kan je de sitatuatie verstandelijk en ook emotioneel niet verklaren/inleven, dan voel je je onmachtig, en wat is dan het ultime machtsmiddel???
Wil niet zeggen dat iedereen die verstandelijk beperkt is agressief is, en het kan ook bij mensen met een hoog iq voorkomen, maar als de combi eq/iq niet in balans is wordt het risico wel groter.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:16

Shadow, volg het nieuws wat nb gefilterd wordt. Mijn zus werkt bij jeugszorg en zelf zit ik in de gehandicaptenzorg.

En ook bij ons is het een zootje. beleid staat tever van de werkvloer, bezuinigingen op het personeel, etc. Bloos

Als je het van dichtbij mee maakt sta je er denk ik anders in. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:20

Detour: maar daarmee weet je nog altijd niet wat de gronden zijn in deze situatie. Of jij misschien wel, maar ik niet, want ik heb geen betrouwbare bron om daar achter te komen.

Ik weet dat er bij Jeugdzorg en RvdK grote problemen zijn, en ik weet ook dat er gezinnen zijn met grote problemen. Ik kan op grond van de aanwezige informatie op geen enkele manier inschatten of dit terecht of onterecht is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:21

In deze niet nee. DAt klopt. En op basis van wat er staat wordt er gereageert. In dat opzicht is het jammer asl er dingen worden gefilterd waardoor de waarheid logischerwijze verkeerd wordt geinterepreteerd.

In het echie vallen mensen dan keihard door de mand, helaas. En de kwestbaren zijn dan keihard de dupe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:22

detour schreef:
In deze niet nee.

En daar ging het hier om Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:23

Maar goed, hoe weten we dat eigenlijk zo zeker? Wordt er hier vermeld dat dingen worden weggelaten?..
Op die manier moet je wel erg sceptisch omgaan met het nieuws. Clown

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:24

Schrijnend dat er zo snel beslissingen genomen moeten worden. Wat mij in deze casus het meest verbaasd is dat er niet gekozen is voor een pleeggezin binnen het eigen netwerk, waar meestal toch eerst naar gezocht wordt. Mijn vermoeden is dan ook dat er meer aan de hand is.

Ik ken overigens een soort gelijk geval van heel dichtbij. Kinderen werden opgesloten op hun kamer zonder eten, ouders hadden niet door dat dat kwaad kan als je dat meerdere dagen laat duren. Dieptriest want was er niemand van de familie in de bres gesprongen voor deze kinderen dan waren ze er nu niet meer geweest. Echter ouders waren ook over die uit huisplaatsing niet te spreken, ze hielden immers zoveel van hun kinderen.

Ter vergelijking mijn paard heeft ooit op een zorgboerderij gestaan, en daar stond ze dan in de vrieskou midden in de winter ineens zonder deken buiten. want ze sprak de meewerker ze had hem verteld het warm te hebben. Goedbedoeld maar erg schadelijk, ik denk dat je een kind tegen dit soort fouten uit liefde mag behoeden, hoe pijnlijk ook voor de familie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:25

We missen de kant van Jeugdzorg RvdK en we missen ook de toelichting van de rechter. Dus ja, we weten dat er informatie ontbreekt. Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:26

Shadow0 schreef:
detour schreef:
In deze niet nee.

En daar ging het hier om Ja

Als je een kijkje achter de schermen neemt zullen gevoel en wetenschap wel eens heeel hard kunnen gaan botsen! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:27

detour schreef:
Ja, idd. En over vele gevallen bij normale IQ's wordt er te laat ignegrepen, dingen niet gezien, en wordt er ook niet met de vinger gewezen.

De risico's met ouders met een normaal IQ zijn véél kleiner.

Wanneer het gaat om drugs en of alcoholisten, dan word er ook met de vinger gewezen, als er te laat wordt ingegrepen...
De kans is groter dat het mis gaat, dan dat het goed gaat, dus zal je erg allert moeten zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:29

detour schreef:
Als je een kijkje achter de schermen neemt zullen gevoel en wetenschap wel eens heeel hard kunnen gaan botsen! Knipoog

Jij praat alsof je voor iedereen spreekt... makkelijk hoor, om alles te weten en voor iedereen te kunnen spreken Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:30

Heb jj daar statische bewijzen voor, SW?
En waarom zou het dan eerder mis gaan? Pling

Met alle respect, maar dit soort vlugge uitspraken worden snel gemaakt door mensen die wat verder van de realiteit afstaan. Bloos

No offense.. Ach gut

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:33

detour schreef:
Met alle respect, maar dit soort vlugge uitspraken worden snel gemaakt door mensen die wat verder van de realiteit afstaan. Bloos

De realiteit of jouw realiteit?
Dat er vanalles mis gaat klopt, maar gelukkig gaat er ook bij de kinderbescherming en jeugdzorg ook veel goed. Maar dat willen mensen nog weleens vergeten. Want daar hoor je immers niemand over.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:34

Ach, van de 24-jarige soldate uit Duitsland had met ook niet verwacht dat ze haar baby in de WC uit zou poepen om het vervolgens te laten stikken in water en/of nageboorte die op de baby in de WC-pot lag....

Maar goed, weer zo'n uitzondering. Ik denk wel dat je met een zekere voorzichtigheid stelletjes moet benaderen die zwak(ker) begaafd zijn en een kind hebben....

Ouderschap (mijn persoonlijke mening) is een van de moeilijkste banen op deze wereld en toch hoeft niemand er een opleiding en/of diploma te hebben...Maar of dat wil zeggen dat iedereen zo maar kinderen kan krijgen en in staat is deze op te voeden...Nou...ik betwijfel het sterk...
Laatst bijgewerkt door Adil op 28-10-08 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:35

Wat ik zie op de werkvloer, wat ik hoor uit betrouwbare bronnen (zuslief en andere mensen die in de zorg werken en dichtbij staan)..

En da's gewoon jammer. Bloos
Tuurlijk gaan er dingen goed, ook waar ik werk. Maar er moet nog wel heel veel gebeuren voordat je het imo een 6 mag geven. Cool

Ieder zijn mening. Ach gut

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:38

Tsja, mijn mening wordt bepaald door mijn eigen ervaring, ervaringen van de consulenten hier en natuurlijk al die jaren uit mijn moeder haar werk.
En juist daarom vind ik het zo gevaarlijk om conclusies te trekken op basis van een eenzijdig verhaal als dit. Sterker nog: de journalist die zo'n eenzijdig verhaal plaatst zonder verder onderzoek te doen, vind ik eigenlijk een slechte journalist.
Het is meer hart van nederland niveau...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:41

Wendy schreef:
detour schreef:
Maar dat zijn de gevallen van dit topic.
Er lopen tig mensen met een gemiddeld lager IQ die het prima kunnen.

Liefde geven heeft geen bal emt je IQ te maken.

Helaas is er wel iets meer nodig dan liefde alleen.
Helaas is het wel zo dat het in 2/3e deel van de gevallen mis gaat. Ernstig mis.
En dan heb ik het niet over een kind wat zich niet begrepen voelt door zijn of haar ouders.

Deze was bedoeld voor jouw detour.

Als die mensen prima zouden functioneren met minder IQ, dan hadden ze ook geen extra zorg voor zichzelf nodig gahad hebben. Tis dus imo logisch dat zij het zonder hulp vaak niet redden om voor een ander (een kind) te zorgen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:43

OOk hier kan je niet alles en iedereen over 1kam scheren. Men wist vast ook dat dit stel een kind verwachtte, dus denk niet dat men in een paar dagen deze beslissing heeft genomen.

Ik begrijp dat dit stel het heel moeilijk vindt, want die emoties hebben ze vast gewoon.

Aan de andere kant zijn er idd wat dingen fout gegaan, waardoor ook rechters en jeugdzorg banger zijjn geworden en proberen eerder in te grijpen en sneller te handelen.

Ik vind ook dat er meer aan de hand moet zijn, dan alleen een laag IQ. Er lopen imo veel teveel mensen die totaal ongeschikt zijn als ouder........Ik blijf hameren dat het een schoolvak moet worden of id, en je minimaal een cursus en examen zou moeten doen. Als in een rijbewijs. Niks verkeerds mee........

Ik heb het meegemaakt dat een jongetje op de creche uit een sociaal minder gezin kwam met veel problemen. Moeder gaf problemen aan, maar wees als het te lastig werd elke hulp af. Ik heb iets gezien en daar vertrouwelijk over gesproken met iemand van de creche, die zei; we weten het, maar bedenk dat als je melding maakt hij niet gelukkiger wordt als ie van zijn moeder wordt weggehaald. Kinderen zijn ontzettend loyaal......
Daarnaast kwam ze met cijfers dat zeker 1 op de 10 kinderen die daar zaten wel lichamelijk of geestelijk mishandeld werden of zouden worden. Zij wist van meer gevallen en ik moest niet raar kijken als dat de vader was met vette auto, maar dusdanig zware stress baan, dat thuis de frustraties eruit kwamen op kids en of moeder.........

Ik schrok werkelijk, want het is dus niet te zien. Echte mishandelaars schijnen uitgekookt te slaan op plekken dat je het niet ziet en kinderen veraden hun ouders niet snel........

Natuurlijk gaat het om meer dingen, maar zolang het kind thuis niet wordt mishandeld of verwaarloosd zou je hem daar moeten proberen te houden. Van pleeggezin naar pleeggezin of tehuis zijn ze ook nog nooit beter geworden.

Het is niet de schuld van iemand, maar als de begeleiding beter zou zijn waar nodig en er eerder en sneller ingegrepen kan en mag worden, doe je al meer dan nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:49

superpony schreef:
Aan de andere kant zijn er idd wat dingen fout gegaan, waardoor ook rechters en jeugdzorg banger zijjn geworden en proberen eerder in te grijpen en sneller te handelen.

Dat is inderdaad waar, en een erg groot risico van het brengen van eenzijdige verhalen... dat was zo bij de situaties waarin Jeugdzorg te terughoudend is, maar het geldt net zo goed voor de situaties waarin Jeugdzorg wel ingrijpt en er gesuggereerd wordt dat dat onterecht is - terwijl niemand dat kan beoordelen omdat een groot deel van het verhaal niet verteld mag worden.