Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Ontslag na bijna verdrinken van patiënt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:02

Sorry maar kan je Nl niet helemaal goed volgen. Clown

Ongelukken gebeuren. Cliche. Maar cliche's zijn helaas waar. Bloos
De oplossingen van dergelijke ongelukken dienen preventief voorkomen te worden door de zorg anders vorm te geven.
Er gaat al heel veel mis voor het zo ver komt, het is een aaneengeschakelde keten van oorzaken die uiteindelijk ontaarden in iets dergelijks als dit. Ach gut

Door het op de werkvloer "werkbaar"te maken voor clienten en medewerkers kun je kijken wat je kunt doen ter voorkoming van. Pling

Alleen naar deze persoon wijzen met je vingertje is wel errug makkelijk. Clown

Moraalridders zonder nuancering noem ik die. Knipoog
Die hardheid in bepaalde reacties vind ik huiveringwekkend en ik ben blij dat degenen die hem terecht stellen- op wat voor nivo ook- waarschijnlijk iets doordachter, secuurder en minder primair emotioneel zullen optreden. Ach gut

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:44

Mijn moeder, zus en ik hebben veel verbeterpunten aangegeven bij de woonvorm, zoals alarmsystemen in de badkamer, slaapkamer, wc enz.
Agenda met wie thuis zijn en waarom. Dagverslagen en het bespreken wat er gebeurt is op een dag voordat een dienst begint zodat de medewerker die begint met werk overal van op de hoogte is. Medicijnen die bewoners in moeten nemen waarbij duidelijk staat wie wat en hoeveel (ook een veel voorkomende fout in woonvormen).
Natuurlijk moeten er duidelijk worden wat er voorkomen kan worden en daaraan werken, net als personeelstekort maar als het niet kan functioneren dan moet er iets anders gedaan worden waardoor het wel kan en daar word na 7 jaar nog steeds niks mee gedaan hoor ik van medewerkers en bewoners van die woonvorm.
Ik wijs niet alleen de vinger naar die persoon, maar ook naar de hogere hand in de woonvorm, die doen er vaak te weinig aan (of mag ik dat ook niet zeggen omdat ik dan de vinger naar hun wijs?? Clown)
Zou jij ook minder primair emotioneel reageren als het jouw naaste familie zou zijn??
Als ik emotioneel reageer dan komt het ergens vandaan en dan heb ik daar imo recht op.
Ik weet dat mensen fouten kunnen maken en dat ook maken, maar als het met een leven moet bekopen dan zet ik wel mijn vraagtekens hoe het komt dat het zo ver heeft kunnen komen.
En wat er dan wel niet allemaal mis is gegaan waardoor het zover is gekomen.
En vaak gebeuren er wel dingen maar lijkt er niet naar een oplossing te worden gekeken of gevonden. De media schrikt op van zulk nieuws en stort zich er helemaal op. Je hebt niet alleen te maken met personeelstekort waarvan ik vind dat de overheid daar eens serieus naar moet kijken, maar ook met ouders die kinderen verliezen als er fouten worden gemaakt.
Niet alleen de medewerker moet daar de zorg voor dragen maar de gehele instelling en dat gebeurt vaak niet.
Daardoor blijven deze fouten in mijn ogen nog steeds bestaan.

Edit; tekst gewijzigd.
Ik snap dat jij er een andere mening over hebt en dat respecteer ik. Mijn mening is er alleen op berust dat ik nu 4 broers en zussen ben kwijtgeraakt door fouten en toedoen van anderen. Daarom ben ik er zo hard in geworden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:04

Ik snap je emotionele reactie en het is echt niet mijn bedoeling je enorm te kwetsen of zoiets. Ach gut
Het is jouw goedrecht als het jouw familie betrof in zulke situaties dat je heel primair kwaad en emotioneel reageert! Logisch. Knipoog

Maar idd houd ik er wel een eigen visie op na. Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:05

Mijn mening is er alleen op berust dat ik nu 4 broers en zussen ben kwijtgeraakt door fouten en toedoen van anderen. Daarom ben ik er zo hard in geworden.
Lijkt me idd heel erg bizar en onbeschrijfelijk k*t. Ach gut

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:13

Vandaar dat ik feller ben.
Ik snap echt dat er fouten gemaakt worden in de zorg met een slechte afloop, maar ik vind ook dat mensen soms na moeten denken over hetgeen ze zeggen. Zij heeft in de wandelgangen tegen mijn broer gezegd dat hij naar bad moest terwijl ze wist dat hij een aanval zou krijgen, dat is hetgeen waar ik over struikel. Ik weet dat zij absoluut niet wist dat dit gebeurde, maar er zat een grote kans dat het zou gebeuren.
Ik hoop dat de overheid instellingen en woonvormen meer financieel gaan steunen want ze zijn hard nodig.
En ik hoop dat sommige mensen een eye-opener krijgen. Want fouten kunnen snel gemaakt worden.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:20

Ik heb ook in een instelling gewerkt met zwaar meervoudige gehandicapten, de werkdruk lag er enorm hoog! Ik heb dingen meegemaakt die in mijn ogen echt niet kunnen! Ik ging er op een gegeven moment zelf aan onderdoor!!! En heb toen mijn ontslag ingediend, nu ben ik er eindelijk een beetje bovenop aan het komen.

En ze blijven maar bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen. Het kan gewoon niet anders zijn dat er nog meer van dit soort incidenten gaan gebeuren. Ik vind het heel sneu voor de bewoners, zij hebben veel meer aandacht en verzorging nodig dan wat nu geboden wordt.

Ik weet natuurlijk niet wat er precies afgespeeld heeft bij deze instelling. Men zal overal hier in de streek momenteel weer erg oplettend zijn (wat eigenlijk natuurlijk altijd zo behoort te zijn)...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:28

Dat vind ik zo verschrikkelijk, dat de overheid niet in wil zien dat er fouten worden gemaakt door te hoge werkdruk en de bezuinigingen!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:47

milo schreef:
ik slaap op 13 kinderen in het weekend. onverantwoordelijk, kan ik geen verantwoordelijkheid voor nemen heb ik aangegeven, omdat ik niet de veiligheid van 13 kids kan garanderen in mijn eentje. maar stel dát er wat gebeurt, dan hang ik gewoon, heel simpel.

hmm, dan heb jij het nog makkelijk, ik ben snachts alleen op 25 bewoners. Dit vind ik eigenlijk vrij normaal. Jij bent opgeleid tot vepleegkundige, dan wordt er van jou verwacht dat jij weet te handelen in situatie's.
Ja en als er brand zou komen dan kan ik ook niet iedereen redden maar ze kunnen moeilijk 20 man personeel inzetten snachts. Dat heb je overdag nog geen eens!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:02

detour schreef:
NoGo, zo kwam je dus totaal NIET over, vandaar. Knipoog
En als je mijn berichten had gelezen had je kunnen weten dat ik dus reageer vanuit praktijkervaring. Pling

Verder no hard feelings, don't worry! Knipoog

En "gewoon dom"? Clown
Die reactie vind ik "gewoon nogal beoordelend en kortzichtig."
Waar mensen zijn worden fouten gemaakt.

Wil je dan computergestuurde robots in de zorg zetten?

Om even terug te komen op mijn reactie tegenover Carola dat ik dit een domme fout vind.
Je kan het beoordelend en kortzichtig vinden maar dit vind ik een fout die absoluut niet gemaakt had mogen worden.
Als je haar verhaal goed had gelezen dan lees je dus ook dat normaal de verpleegkundige bij zit als haar broer in bad gaat ivm epilepsie.
Waarom nu niet terwijl hij aangeeft niet lekker te zijn???
Iedere verpleegkundige moet als het goed is weten dat er dan een aanval aan zit te komen.
Waarom dan toch zo iemand alleen in bad laten gaan...? Ja sorry maar dat vind ik dom!!!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:40

NoGo schreef:
detour schreef:
NoGo, zo kwam je dus totaal NIET over, vandaar. Knipoog
En als je mijn berichten had gelezen had je kunnen weten dat ik dus reageer vanuit praktijkervaring. Pling

Verder no hard feelings, don't worry! Knipoog

En "gewoon dom"? Clown
Die reactie vind ik "gewoon nogal beoordelend en kortzichtig."
Waar mensen zijn worden fouten gemaakt.

Wil je dan computergestuurde robots in de zorg zetten?

Om even terug te komen op mijn reactie tegenover Carola dat ik dit een domme fout vind.
Je kan het beoordelend en kortzichtig vinden maar dit vind ik een fout die absoluut niet gemaakt had mogen worden.
Als je haar verhaal goed had gelezen dan lees je dus ook dat normaal de verpleegkundige bij zit als haar broer in bad gaat ivm epilepsie.
Waarom nu niet terwijl hij aangeeft niet lekker te zijn???
Iedere verpleegkundige moet als het goed is weten dat er dan een aanval aan zit te komen.
Waarom dan toch zo iemand alleen in bad laten gaan...?
Ja sorry maar dat vind ik dom!!!

Dat is hetgeen dat mij, mijn moeder en zus zo ontzettend boos heeft gemaakt. Dat ze 3 keer is gewaarschuwd, altijd met mijn broer meeging naar de bad en dan toch hem naar de bad alleen sturen terwijl ze wist dat hij absoluut niet alleen mocht naar bad en hij een aanval zou krijgen. Fouten kunnen gemaakt worden, maar deze fout had zeker voorkomen kunnen worden!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:59

minkie schreef:
milo schreef:
ik slaap op 13 kinderen in het weekend. onverantwoordelijk, kan ik geen verantwoordelijkheid voor nemen heb ik aangegeven, omdat ik niet de veiligheid van 13 kids kan garanderen in mijn eentje. maar stel dát er wat gebeurt, dan hang ik gewoon, heel simpel.

hmm, dan heb jij het nog makkelijk, ik ben snachts alleen op 25 bewoners. Dit vind ik eigenlijk vrij normaal. Jij bent opgeleid tot vepleegkundige, dan wordt er van jou verwacht dat jij weet te handelen in situatie's.
Ja en als er brand zou komen dan kan ik ook niet iedereen redden maar ze kunnen moeilijk 20 man personeel inzetten snachts. Dat heb je overdag nog geen eens!

ik ben geen verpleegkundige, ik werk in de jeugdzorg.
En het punt is niet dat ik niet professioneel zou kunnen handelen in een crisissituatie, daar gaat het niet om. het gaat om het kunnen garanderen van de veiligheid van 13 kinderen in je eentje. Ik geloof niet dat jij kunt zeggen dat dat mogelijk is. Ik heb BHV cursus gehad laatst, je kan er vijf redden in tijd van brand.

maar een voorbeeld: ik slaap op mijn groep en de buurgroep met gehandicapten. daar zit een meisje bij, die gaat s nachts vaak uit haar plaat, waardoor je moet fixeren. als op dat moment een ander kind zorg nodig heeft kan je die niet geven, omdat je dat meisje niet alleen mag laten, ze bonkt haar hoofd tegen muren en het bed. verkeerd terecht komen en het loopt slecht af.
maar het is voorgekomen dat er zulke situaties waren, dan sta je machteloos in je eentje. ik ben hier echt boos om geweest bij de manager, maar ja..

1 op 25 vind ik al helemaal bizar trouwens. weet niet hoe ver de zelfredzaamheid van jouw clienten is, maar ik heb kinderen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 01:17

Whahaha sorry nou mag ik niet lachen sarcastisch bedoeld Knipoog .
Bij ons werken ze met 16 hooguit 18 man op zeker 400 patienten Slapen

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:48

Maar Milo, wat wil je dan? Het is nou eenmaal toch niet mogelijk om met zijn 5en in de nacht te zitten?!

Ja, als er brand uitbreekt ben je idd nergens. Ik ook niet. Er zijn bij mij misschien maar drie die zelfstandig het bed uit kunnen komen. maar je kunt ook niet alleen maar van het ergste uitgaan. 999 van de 1000 nachten gebeurt er niets, moet je dan die nachten mensen uitgaan betalen die niets doen??

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:45

NoGo schreef:
Whahaha sorry nou mag ik niet lachen sarcastisch bedoeld Knipoog .
Bij ons werken ze met 16 hooguit 18 man op zeker 400 patienten Slapen

wat voor clienten zijn dat? dat is ook ongeveer 1 op de 20/25.

minkie: Wij hadden voor de bezuinigingen een achterwacht in het weekend, als je op twee woningen sliep en dus 13 kids had.
als er nooit iets gebeurt vind ik ook dat er bezuinigd kan worden daarop, tot je brand krijgt, dan ben je de klos als instelling.
maar als er wel kids zijn die snachts kunnen spoken en waarbij je moet fixeren, vind ik het totaal onverantwoordleijk om in je eentje te staan.je zou maar een kopstoot krijgen en knock out gaan.

daarom. 1 op 25 oudjes kan ik me nog voorstellen,. ligt aan de doelgroep!

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 04:10

@Milo van agressie tot mensen die naar de wc moeten worden gebracht/verschoond gewoon van alles wat.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:46

dat vind ik dan echt onverantoordelijk! bij agressie mag niet alleen staan, dat is toch levensgevaarlijk?! ik vind dat het echt niet gekker moet worden hoor.. in je eentje staan in zulke gevallen vind ik niet kunnen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:51

KiWiKo schreef:
de werkdruk is gewoonweg te hoog in huizen...........

en dan moet je keuzes maken.......... en als iemand rustig in bad ligt en op de gang ligt iemand te kermen omdat die even een stukje ging lopen, terwijl het lijf dat niet meer kan....... en je bent alleen........... tja dan moet je keuzes maken........

heel, heel triest voor die vrouw en voor de patient!

idd de werkdruk is veel te hoog tegenwoordig. en dan gebeuren er ongelukken.
wat natuurlijk niet weg neemt dat het echt verschrikkelijk is voor beiden.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 23:18

@Milo ze staan toch niet alleen hebben altijd wel een back-up nee hoor moet gewoon kunnen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:08

NoGo schreef:
@Milo ze staan toch niet alleen hebben altijd wel een back-up nee hoor moet gewoon kunnen.

dat is dan toch iets heel anders dan wat ik aangeef?

Ik sta ik mijn eentje, helemaal alleen.
ontstaat er een crisis, duurt het zeker een half uur, als het niet alnger duurt, voordat er iemand hulp kan komen brengen.

maargoed, ben gevraagd op een andere locatie, waar je met twee man slaapt en ben erg blij met mijn nieuwe werkplek! nieuwe uitdaging, nieuwe leerkansen Lachen

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 09:03

Milo hij was sarcastisch bedoeld Bloos
Als je een beetje logisch nadenkt dan snap je zelf toch ook wel dat als er 1 uit bed valt 1 een ep-aanval krijgt 1 uit zijn dak gaat en er nog 397 clienten nachtelijk zorg nodig hebben dat het niet verantwoord is.
Maarja zo lang de instelling maar naar buiten kan dragen dat het 24-uurs zorg is alles okee toch want er lopen tenminste s'nachts mensen rond.