Geloof en heavy metal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Re: Geloof en heavy metal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:59

Geen metal fan, maar na een demo singeltje en een kort gesprekje met zanger en gitarist van een metalband (en wat uitleg over de teksten), kan ik er nu met plezier naar luisteren (voor beperkte tijd, het blijft een hoop herrie Knipoog ).
Af en toe komt er wat in mijn iTunes voorbij en er zitten nummers tussen die ik echt goed vind.
Pop/rock/blues/country is allemaal prima, en mijn rock mag ook best een beetje stevig, maar metal gaat toch wat te ver, en ik houd ook meer van muziek met teksten die ik in 1x kan verstaan.

Voor mij een interessante omgekeerde vraag, als er mensen zijn die geen metal luisteren omdat het anti-geloof is:
Is er muziek die je zou luisteren als de teksten niet zo religieus waren?

Sommige muziek vind ik goed/mooi, maar tegelijk erger ik me aan de zeer gelovige teksten. (En maakt u zich vooral geen zorgen, ik zal niet voor de kerk gaan staan om te demonstreren...)

Ik geloof niet, kan best tegen een klein beetje religie (ook in mijn muziek ), maar ik kan ERG slecht tegen een halve preek/bijbelverhaal en mensen die me proberen te overtuigen.
Kan me er gewoon totaal niet in vinden. Was laatst in een kerk waar een praatje gehouden werd door de pastoor, en het werd me nog maar weer eens duidelijk hoe erg ik niet geloof.
Dus als ik naar Corinne May luister denk ik bij liedje 1: mooi! klinkt goed, en bij liedje 3 : ja, nou weet ik het wel hoor...
En dan klik ik op Shuffle.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:03

Ik vind het soms wel een beetje vervelend om heel eerlijk te zijn, gelovige teksten. Ook bij metal. Als ze met bijv. "You" God bedoelen in een nummer, dan denk ik altijd gewoon maar "hij bedoelt een persoon/zijn vriendin/iemand die hij leuk vind/whatever (ligt natuurlijk ook aan de rest van de tekst). Ik heb totaal niks met het geloof verder, vandaar. Ik luister ook liever geen echt Christelijke muziek, maar als de muziek echt mooi is, dan wel. Lachen

Edit: ik bedoel inderdaad ook niet een beetje religie, maar echt (zwaar) Christelijke teksten.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:40

Highwaykind verwoord wel mooi zo als ik er ook over denk. Ik respecteer mensen die sterk geloven, dat is iets waar ze zelf voor kiezen, en een keuze respecteer ik. Ik ben niet zo van het preken/bijbelverhalen en gelovigen die me persee moeten overtuigen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere mensen een geloof als de rode draad in hun leven zien.

Zelf luister ik niet naar religieuze muziek. Ik luister naar muziek die ik mooi vind, waarvan ik de sfeer aantrekkelijk vind en waarvan ik de inhoud waardeer.

Als ik in de trein zit, en even geen boek lees of naar mijn ipod luister heb ik de eigenschap om mensen aan te trekken. Afgelopen zomer ging ik het laatste stukje terug naar huis van uit Wacken Open Air, met de trein. Met een grote volgeladen rugzak, warrig haar, verbrande huid, veel te smerige kisten en een enorme glimlach omdat ik mij zo vermaakt had Haha!
2 vrouwen vroegen me wat ik was wezen doen, en of het leuk was. Uiteindelijk heb ik de hele reis (anderhalf uur) met deze 2 vrouwen gepraat over werk, over toekomst dromen en plannen, over hun gezinnen en kinderen en een klein stukje over geloof. Ook hadden we het over muziek. Beide vrouwen waren jehova's getuigen en hadden helemaal niet de intensie om mij te overtuigen van het geloof. Ook kapten ze het gesprek niet af toen ik vertelde waar ik was geweest, en hoe ik me er vermaakt had. Ik heb een erg leuk gesprek gehad met deze 2 vrouwen.

Zo als dat gesprek, zo zou het altijd moeten gaan. Zonder vooroordelen. Ik met zwarte kleren aan, pet op, kisten aan en als een halve zwerver met rugzak over het station. Dan zou je toch haast vooroordelen gaan krijgen? Knipoog Het allermooiste vond ik nog wel dat in het gesprek naar voren kwam dat we alle 3 een erg belangrijk punt in ons leven hadden; normen en waarden, en elkaar respeteren ondanks wat. Het verschil is alleen dat deze 2 vrouwen dat grotendeels uit hun geloof halen, en ik juist uit alles wat niet zo veel met geloof te maken heeft. En ik vind dat een uitdossing of muzieksmaak niet tussen 'groepen' mensen hoeft te staan. Je kunt prima met elkaar door 1 deur als je elkaar leert kennen. Je hoeft niet naar de muziek van een ander te luisteren, toch kun je hele goede vrienden zijn.

Toen ik vroegah voor het eerst naar een concert ging knepen mijn ouders hem wel even. Maar inmiddels zijn ze er zelfs van overtuigd dat metal volk juist een heel fijn volk is. Altijd gezellig, open, spontaan, vriendelijk, respectvol en vredelievend. Zo zie ik dat ook. Diverse voorbeelden daarvan zijn hier al aangehaald. Lachen Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten, maar dat heb je in alle muziekstromingen wel.

Kennen jullie deze? Lachen http://www.youtube.com/watch?v=nrgKZYpBvXU
De meningen zullen er vast over verdeeld zijn, maar ik vind het zelf juist een leuke (ondanks dat het mijn genre helemaal niet is) omdat er ook eens anders tegen aangekeken wordt.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:44

highwaykind schreef:
Dus als ik naar Corinne May luister denk ik bij liedje 1: mooi! klinkt goed, en bij liedje 3 : ja, nou weet ik het wel hoor...
En dan klik ik op Shuffle.

Bedankt voor de tip. Knipoog Ik had nog nooit van haar gehoord, maar vind haar muziek echt heel mooi. Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:58

highwaykind verwoord mooi de mening die ik er ook over heb.

Geloof zit er in je hart, ik snap dan niet waarom dit soort dingen daar speciaal op aangepast moeten worden? Ik heb geen verstand van muziek, maar is muziek geen uiting van gevoelens en andere teksten die je raken? Dan ben je in mijn ogen toch zeker vrij om te weten wat je mooi vindt en niet.

Ik ben zelf niet gelovig, maar sommige nummers die over het geloof gaan vindt ik toch zeker wel mooi. Net als de mensen die ik ken, die geloven, ook muziek luisteren als metall, hardcore etc.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:42

Zou inderdaad erg mooi zijn Mireille!!

Vind het altijd wat jammer dat het 'respect' vaak toch iets onevenwichtig op de weegschaal lijkt te liggen wanneer het op geloof aan komt.
Waar ik me totaal niet druk kan maken over wat een ander gelooft (eigen keuze, doen waar je je goed bij voelt, live and let live), komen er andersom wel eens verontwaardigde/boze/prekerige reacties als ik zeg dat ik niet geloof. Waarom zou ik 'voorzichtig' moeten zijn met wat ik over God zeg, en andersom niet? Vind het mooi wanneer mensen zoveel kracht uit hun geloof kunnen halen, maar ik haal dat liever uit mezelf.

(Oke, de vergelijking met een sprookjesboek die ene keer was niet zo tactvol (Stel er komt iemand van een andere planeet op aarde, wat is dan het verschil tussen het eerste het beste sprookjesboek en de bijbel, behalve dat de laatste veel aanhangers heeft die er echt in geloven?) en daar werd terecht wat boos op gereageerd, maar waarom zou een ander zich moeten bemoeien met wat ik denk/geloof?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:03

Moeten ze op die andere planeet wel het concept sprookje kennen, anders komt het wat hardvochtig en vreemd over *LOL*.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 00:36

Naar mijn mening kan en gaat het in principe samen, zolang je maar open voor elkaar staat. Waarom zou harde muziek per definitie in strijd zijn met het geloof? Lachen Het lukt me niet om een zinnige reden te bedenken.

Teksten kunnen in strijd zijn met het geloof, maar daar hoeft de muziek niet perse hard voor te zijn. Daarnaast is ook de grootste onzin om te denken dat mensen slecht worden van metal. Net zo goed als dat je geen goed persoon wordt van het luisteren naar psalmen. Muziek kan wél heel krachtig zijn: het kan mensen aan het denken zetten en het kan gevoelens uitvergroten.

Wat ondersteunende voorbeelden:
Kijk naar Alice Cooper, die zie ik toch wel als één van de eerste en destijds meest spraakmakende shockrocker. Prik je daar doorheen of neem je het serieus? Er is niks satanisch aan, het is één grote show en dat geeft hij zelf ook toe. Je kan naar het spookhuis, maar je kan ook naar een optreden van Alice Cooper. Zijn muziek vind ik overigens níks. Knipoog

Laatst zag ik op t.v. een documentaire waarin een aantal soldaten bekenden dat ze in hun tank harde muziek met zekere teksten opzetten, omdat het hen opzweept bij het vernietigen van doelen. Dat schokte me wel en ik kan me voorstellen dat dit voorbeeld door te voeren is naar andere situaties. Het lijkt me wél belangrijk om in te zien dat het gedrag niet veroorzaakt wordt door het luisteren naar deze muziek! Ze zijn op dat moment al in een agressieve bui.
Muziek kan ook andersom werken en dan doel ik op nummers als Lateralus van Tool (geen metal, wel progressive en relatief hard). Op het eerste gehoor zou je het misschien niet verwachten, maar de tekst is prachtig en ik denk en hoop dat gelovigen daar ook zo over denken. Vroeger vond ik deze muziek te hard, nu vind ik het geweldig en dat is geheel te danken aan hun teksten en complexe structuren. Lachen

@Highwaykind: Het stoort me niet gauw als mensen hun religie uiten in muziek, tenzij ze er heel zwaar een stempel op drukken. Neem een band als Wovenhand (vroeger: 16 Horsepower), geweldige muziek! Die passie die de zanger voor zijn religie heeft, hoor je terug in de muziek en dat vind ik juist zijn grote kracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:38

Hier een metal fan. Metal heeft zolang ik me kan heugen al een slechte naam. Vaak wordt er alleen naar de schedels op t shirts gekeken en en vindt men lang haar bij mannen a sociaal. Ik liep vroeger met tekeningen van oorlogsbegraafplaatsen op mijn tas, nou ik was me daar toch verdorven!
Ik zat op zondag tenminste niet hypocriet te wezen in de kerk, zo als sommige van mijn dorpsgenoten.

Dave Mustaine is dan misschien christelijk, maar was Megadeth dat ook? Het is lang geleden dat ik ze gedraaid heb, ik kan me niet heugen dat ik dat een gospel metalband vond?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:18

en of ik lekker kan rocken op de foute nummers van de oldskool Korn Clown Haha!

zolang het niet satanistisch is vind ik het lekker, foo fighters, deftones, system of a down, heel goede teksten allemaal, ik hoor het graag.

daarnaast ben ik een heel vredelievend en ook spiritueel mens. mag je geen metal luisteren als je geloofd? in vind het onzin. geloven uit je door middel van andere dingen, zoals je gedrag. ik ben ruimdenkend, probeer niet te (ver)oordelen, wil een zo eerlijk en goed mogelijk mens zijn. dat is heel wat meer waard en daar kan menig fanatiek geloofsbeoefenaar een les uit nemen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:23

Onze lieve heer heeft vreemde kerkgangers zeggen de oudere dames op het werk als ze zo'n ruig persoon zien die wel erg gelovig is Haha!
Dusse tuurlijk kan het prima samen gaan! Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:25

Vreemde kostgangers bedoel je waarschijnlijk? Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:29

o ja Nagelbijten / Gniffelen
Waar je mee omgaat raak je mee besmet toch? (dementerende ouderen)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:32

Karin schreef:
Vreemde kostgangers bedoel je waarschijnlijk? Knipoog

Precies wat ik dacht Haha! Maar... een logische vergissing ROFL

mireya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:44

Jup, dan moet ik als metal fan even reageren Lachen
Ik ben zelf gelovig. Maar ga niet naar de kerk hoor!
Het is wel een beetje raar dat ze in de kerk zijn trouwens... Rihanna komt ook niet in haar uitdagende pakje zingen in de kerk lijkt mij.
Maar ik snap het niet helemaal? Je bedoelt dus dat als je metal fan bent dat je niet christelijk kunt zijn?
Vaak word er eens goed naar mijn kleine kruisje om mijn nek gekeken of hij niet verkeerd om hangt, mensen denken dat veel vaak.
Ik vind dat het samen gaat. Ik luister niet graag naar nummers die echt over satan gaat. Ik luister meer naar de christelijke metal en folk ( metal ). Middeleeuws achter. Ook zeer christelijk.
Ik vind ook niet dat omdat ik wel eens duivelse muziek luister dat ik dan voor de duivel ben. Dat druk je door andere dingen uit.
Mijn vriendin draagt allemaal siraden met omgekeerde kruizen enzo, en ook op haar kleding. Zij drukt dat echt uit. En nee, daar heb ik geen last van. Dat ik HAAR mening. Ik draag een gelovig kruisje omdat ik gelovig ben, dat is MIJN mening.
Ander voorbeeld. Rappers bijvoorbeeld, rappen over met hoeveel meiden ze 'het' gedaan hebben. Als iemand daar naar luistert, hoef dat toch niet te betekenen dat die persoon dat zelf ook wil of zelf ook doet?
Geloof en metal gaan dus 100% samen Lachen

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:52

Ik ga al een mooi poosje mee als Metal fan,maar kan me niet heugen dat Dave Mustaine religieus was.Misschien heeft hij nu het ''licht'' gezien.Maar ik heb hem in Zwolle meegemaakt,..............nou er kawam van alles uit maar geen godsdienstige teksten.De duivel zou trots op hem zijn geweest.Maar goed,dat was toen.
Voor de rest vind ik dat je de teksten van veel songs niet al te serieus moet nemen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:05

Citaat:
Maar ik snap het niet helemaal? Je bedoelt dus dat als je metal fan bent dat je niet christelijk kunt zijn?

Ik bedoel zeker niet dat het niet kan. Ik vind het heel goed samengaan! Maar ik heb het over het vooroordeel wat je veel tegenkomt zoals bijv de genoemde bidgroep. Die vinden metal = satanistisch. Dit vooroordeel kom ik erg veel tegen en ik vroeg me af wat de redenen van deze mensen zijn. Waarom vinden ze dat geloof en metal niet samen kunnen gaan?

Gootje12, Dave is inderdaad gelovig geworden. Hij had een aantal jaar terug een of andere blessure aan zn hand en kon geen gitaar meer spelen. Dokters hadden het opgegeven, hij moest het uit zn hoofd zetten. Hierdoor is hij nogal gaan nadenken en heeft het geloof gevonden. Gitaar spelen doet hij weer volop Haha! Sindsdien bedankt hij altijd God voor elk concert en cd e.d. Het is echt een totaal ander mens geworden, erg mooi om te zien want het was nogal een arrogante klootzak om het aardig te zeggen Haha!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:38

Iedereen houdt toch van een andere soort muziek ? Dus waarom kan daar qua geloof geen verschil in zitten ?
Ik vind het prima hoor. Ja

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:51

Over het algemeen is alleen black metal satanisch, de rest valt best wel mee vind ik. Ik hou dus van alle metal, bh de black metal. dat gaat mij te ver! bv een keer naar een optreden geweest, begonnen ze met varkensbloed te smijten. Nee daar bedank ik voor!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:28

Ja ,Zwerte dat kan je wel zeggen.In die tijd liep er geen arrogantere KZ in de rondte als Dave.Vandaar dat ik ook gauw over ging naar Metallica.Alhoewel die toen ook niet de lekkerste waren,die zijn heel erg in hun voordeel veranderd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:47

klopt gootje, maar ik ben gewoon fan van de muziek, ik haak niet af vanwege het karakter van een bandlid... Maar dave is dus ook totaal anders geworden!
Metallica is ook niet de lekkerste trouwens, hebben dave flink genaaid met die film van ze... en daar kwam weer een nummer op terug van megadeth: something I'm not. Briljant! Maar das totaal offtopic Haha!

Zeeuwtje: black hou ik ook niet van, daar pas ik voor. Dat het vrijwel de enige stroming is die veel satanistische teksten heeft ben ik me van bewust, maar blijkbaar veel anderen niet.
Vind het wel grappig, hier komen alleen maar reacties dat het prima samen kan en dat het zeker niet allemaal satanistisch is, maar ik kom zoveel onbegrip tegen over deze combinatie, zit er hier dan niemand die het me kan uitleggen waar dat vandaan komt?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:37

Vergeet Heavy Metal. Blijkbaar is Ebay de volgende stap.
Spijkerbroek op Ebay gekocht (Seven for all mankind, voor 15 dollar inclusief (!) verzendkosten, past perfect -> whiej!), en er kwam een Jehova foldertje mee. Voor 10 dollar ga ik niet lopen zeuren, maar mijn feedback was "Fast shipping, great fit, thank you from a happy atheist"

Gister lag er een redelijk dikke envelop in de brievenbus met een getypt briefje en onderstaande.
Afbeelding
Ze zat met manlief in de kerk en God zei dat ik gered moest worden.
Een stapel foldertjes en het nieuwe testament (met godallemachtig kleine lettertjes, en ik zie dat ik de zo even stofzuigen moet...).

Er wordt nu elke dag voor mij en mijn familie gebeden.

Ik moest wel even lachen.. (en "inner scream"-en) maar: wat te doen?
Reactie geven ("Bedankt, maar het heeft totaal geen zin hier. Uitleggen waarom en hopen dat er - voor de verandering - eens een keer respect van de andere kant terug komt voor MIJN standpunt, als in: persoonlijk iets waar een ander imo niets over te zeggen heeft. Zodat zij ook eens merkt hoe het is als een ander haar iets probeert "op te dringen"(ik zal het heel netjes houden Knipoog ) waar ze zich totaal niet in kan vinden?

Of gewoon negeren, maar: dan een volgende keer wel/niet bieden als ze nog meer broeken heeft (nogmaals, ding past perfect en was zeer goedkoop - dus mocht ze er meer hebben ben ik echt niet te beroerd om te bieden..)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:40

Handige aanpak van deze mevrouw
Ze bedoelt het goed... dat zou ik altijd in mijn achterhoofd houden. Echt. Maar de manier waarop is nou niet zo eh... laten we zeggen dat ik het zo niet aan zou pakken Knipoog

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:45

Het was ook een heel vriendelijk briefje verder, maar het illustreert wel mooi mijn "probleem" met geloof: alleen hun idee is goed, en al het andere niet, en dan vraag ik me altijd af waar dat "gij zult uw naaste respecteren" of wat het ook is wordt toegepast. Als ik duidelijk meld "atheist" moet het toch klaar zijn, in plaats van dat ik "gered" moet worden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 11:49

Zo, dat is idd wel heel voortvarend... Kan me ook voorstellen dat je daar als 'happy atheïst' niet op zit te wachten.

Ik had toevallig een kwartier geleden een dame aan de deur met een stapel foldertjes. Op de een of andere manier heb ik ze hier altijd op maandagochtend, op andere dagen dat ik thuis werk zie ik ze nooit. Anyway, toen ze mij een foldertje in de handen wilde drukken zei ik 'ik ben niet zo geïnteresseerd, ik heb mijn eigen geloof' en ze drong niet aan, glimlachte, wenste mij een prettige dag en ging naar de buren. Och, zo mogen ze nog wel een keer langskomen op de maandagochtend hoor. Knipoog