Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BraveSpots schreef:http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/446721/2008/10/10/Ziek-jongetje-in-plaats-van-meisje-IVF-kliniek-voor-rechter.dhtml
Dit leek me een toepasselijk artikel in dit topic...
Ik ben er eigenlijk van verbaasd hoeveel mensen wel kinderen zouden nemen met een (ernstige) erfelijke ziekte. Zijn jullie dan niet bang dat jullie kinderen later de schuld van hun ziekte op jullie gaan steken?
Esther_20 schreef:Ik heb zelf ook een erfelijke aandoening, HMS.
Van mijn moeder gekregen, mijn moeder heeft nu atrose in meerder gewrichten omdat ze er te laat achter gekomen zijn, ikzelf liep toen al lang en breed rond op deze aardbol.
De kans dat ik het doorgeef aan mijn kinderen is 50 %,
Er is geen medicatie voor alleen door enigzins aanpassen van mijn leefwijze kan ik de problemen rond deze aandoenen behoorlijk minimaliseren.
Ik ken mensen die hierdoor volledig afgekeurd zijn, ik had mijzelf ook al een aantal jaren geleden (Ben nu 23 jaar) kunnen laten afkeuren maar ik steek anders in elkaar.
Ze hebben me op een gegeven moment gezegd dat ik rond mn 25 jaar in een rolstoel terecht zou komen, nou als het moet wandel ik de 4 daagse....oké ik zou dan nadien me wel flink chips voelen maar dat pakt niemand mij meer af en zo ga ik om met alles in mijn leven om het maar zo te zeggen.
Tuurlijk heb ik ook echt ****momenten, dan valt alles wat ik vasthoudt me uit de handen of ik kan moeizaam paardrijden, dat is ook zeker best lastig maar het is voor mijzelf wel te herlijden. Ben op dit moment erg druk...en dan heb ik er veel meer last van!
Daarom zou ik bewust wel kinderen willen krijgen, er valt hier prima mee te leven.
Daarnaast loop ik kans 50% drager te zijn van "verkeerd" gen zeg maar, dan heb ik 65 tot 85 % meer kans op baarmoederkanker en darmkanker, ik kan dit laten testen maar omdat ik dus wel een grote kinderwens heb wacht ik hier bewust mee tot dat ik kinderen heb.
Als ik weet dat ik drager ben, zou ik me vooraf al schuldig voelen en misschien van kinderen afzien achteraf waarschijnlijk zou ik me ook wel schuldig voelen maar dan wist ik het nog niet, gevoels matig ligt dat voor mij anders. Als ik kinderen wil moet ik er ook niet te lang mee wachten, de eerste baarmoederkankergevallen (scrabbelwoord!) in mijn familie waren 30 jaar het risico is vanaf die leeftijd voor de gendragers ook aanzienlijk hoger!
Ingewikkelde theorie maar als het me gegunt is hoop ik zeker ooit mama te worden!
BraveSpots schreef:http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/446721/2008/10/10/Ziek-jongetje-in-plaats-van-meisje-IVF-kliniek-voor-rechter.dhtml
Dit leek me een toepasselijk artikel in dit topic...
Ik ben er eigenlijk van verbaasd hoeveel mensen wel kinderen zouden nemen met een (ernstige) erfelijke ziekte. Zijn jullie dan niet bang dat jullie kinderen later de schuld van hun ziekte op jullie gaan steken?
Lusitana schreef:Als je echt aan de kinderen wilt denken, moet je ze niet op deze aarde zetten. Er is geen fijne toekomst.
Lusitana schreef:Geen enkel kind vraagt er om op de wereld gezet te worden en een "gezond" kind kan ook morgen zwaar invalide raken van een ongeluk.
Lusitana schreef:Waar trek je de lijn. Wat is erg en wat niet? Persoonlijk vind ik doof of blind zijn of worden bepaald niet erg, maar jong moeten sterven is wel even slikken. Jong na een lijdensweg aan een rotdood moeten sterven is nog moeilijker.