steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:08

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:11

DuoPenotti schreef:
En toch hebben Nederlandse boeren de laagste milieu-impact ter wereld. bijzonder dan

Dat ligt natuurlijk wel wat genuanceerder:
https://nos.nl/l/2185922

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:18

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:22

bigone, ook met nuance is het zo.
Hoe kun je zulke goede cijfers halen als ze het allemaal zo slecht doen, dat rijmt niet bij elkaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:25

Ze doen het fantastisch, was ons land qua oppervlakte 10 keer zo groot werd hun geen strobreed in de weg gelegd. Helaas is dat niet zo en ondanks de positieve resultaten, we mogen dan op 1 staan voor het ene, met het andere staan we onderaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:26

Citaat:
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de zaak tegen de 16-jarige Jouke uit de gemeente Heerenveen geseponeerd. Hij werd afgelopen dinsdag, 5 juli, tijdens een protestactie langs de snelweg bij Heerenveen aangehouden en woensdag door het OM op vrije voeten gesteld.
"Op basis van een zorgvuldig en tegelijkertijd snel onderzoek komt het OM achteraf bezien tot de conclusie dat er geen aanknopingspunten zijn voor het vervolgen van deze jongeman", aldus het OM in een persbericht.

https://dvhn.nl/binnenland/OM-seponeert ... 05641.html

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:27

Waar, maar we voeden daar wel veel monden mee, op een betere manier dan waar ook.
En gezien ik nog niet gehoord heb van een pandemie waardoor we ineens de helft minder monden te voeden hebben....
bigone schreef:
Ze doen het fantastisch, was ons land qua oppervlakte 10 keer zo groot werd hun geen strobreed in de weg gelegd. Helaas is dat niet zo en ondanks de positieve resultaten, we mogen dan op 1 staan voor het ene, met het andere staan we onderaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:28

kiki1976 schreef:
Citaat:
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de zaak tegen de 16-jarige Jouke uit de gemeente Heerenveen geseponeerd. Hij werd afgelopen dinsdag, 5 juli, tijdens een protestactie langs de snelweg bij Heerenveen aangehouden en woensdag door het OM op vrije voeten gesteld.
"Op basis van een zorgvuldig en tegelijkertijd snel onderzoek komt het OM achteraf bezien tot de conclusie dat er geen aanknopingspunten zijn voor het vervolgen van deze jongeman", aldus het OM in een persbericht.

https://dvhn.nl/binnenland/OM-seponeert ... 05641.html

+:)+

dat wist iedereen al... oke bijna iedereen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:36

DuoPenotti schreef:
Waar, maar we voeden daar wel veel monden mee, op een betere manier dan waar ook.
En gezien ik nog niet gehoord heb van een pandemie waardoor we ineens de helft minder monden te voeden hebben....
bigone schreef:

Prima dat we over de hele wereld monden voeden, kan de ammoniak daar ook in een tanker naar toe gestuurd worden? Want dat blijft hier en dat is het probleem, niet nu, veertig jaar geleden werd er al over gepraat. En er zijn bepaalde oplossingen die niet blijken te werken zoals de emmissie vrije stalvloer, kunnen de boeren niets aan doen maar er zal gewoon minder ammoniak moeten komen, niet alleen voor natuurgebieden , ook voor onze drinkwatervoorziening . En dan hebben ze het over de mest aanlengen met water en dan uitrijden. Daar spoelt nog veel meer de grond/sloten in met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:55

Loretta schreef:
Mindim schreef:

Als, als, je hebt niks aan als.. als is niet gebeurd, dus wat heb je aan die discussie.

Ik denk dat het ook lastig inhoudelijk discussieren is, als de discussie constant terug gaat over de demonstraties, zo kom je geen stap verder.

Het er vooral niet over hebben hoe corrupt de overheid is. Maar juist dankzij deze corruptie zitten we in de situatie waar we nu in zitten.

Ik denk dat niemand dat niet benoemd of dat niet wordt benoemd hoe falend de overheid is op meerdere vlakken, maar constant de nadruk leggen op de demonstraties, neemt compleet de aandacht weg van de inhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:59

bigone schreef:
Prima dat we over de hele wereld monden voeden, kan de ammoniak daar ook in een tanker naar toe gestuurd worden? Want dat blijft hier en dat is het probleem, niet nu, veertig jaar geleden werd er al over gepraat. En er zijn bepaalde oplossingen die niet blijken te werken zoals de emmissie vrije stalvloer, kunnen de boeren niets aan doen maar er zal gewoon minder ammoniak moeten komen, niet alleen voor natuurgebieden , ook voor onze drinkwatervoorziening . En dan hebben ze het over de mest aanlengen met water en dan uitrijden. Daar spoelt nog veel meer de grond/sloten in met alle gevolgen van dien.

Net zo als dat 800.000 kalveren vanuit de rest van Europa hier worden gemest, geslacht en weer terug gestuurd. De afval moeten we hier in nederland mee dealen, lijkt me dat je dat sowieso moet gaan stoppen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:21

Tja, er zit een hele grote achter die goudgeld verdiend aan de kalver industrie, de van Drie familie. Die hebben van allerlei mooie milieu technische kreten op hun site staan maar of dat de ammoniak uitstoot naar beneden brengt? Ze zijn de grootste in Nederland en op overnamepad. De andere vier zijn een stukje kleiner.
Oom heeft heel vroeger, jaren 60, een kalveropfok gehad, ik heb daar als meisje van 16 vaak geholpen. Sinds die tijd is er gelukkig al heel veel veranderd maar de nicht die het heeft overgenomen zegt nu ook, ik vind het best om uitgekocht te worden. We werken ons uit de naad maar door die wurgcontracten, want daar komt het op neer, heb ik er geen zin meer in. Ze is een vrij grote met een modern bedrijf maar heeft zoiets, zet er wel caravans en campers in, meer tijd en minder gedoe. Haar man werkt gewoon in loondienst en dat is maar goed ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:24

Bigone
Doen we dan ook even Rockwool verplichten niet meer voor het buitenland te produceren?
Dan kletsen we weer verder over ammoniak. Oké?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:34

DuoPenotti schreef:
bigone, ook met nuance is het zo.
Hoe kun je zulke goede cijfers halen als ze het allemaal zo slecht doen, dat rijmt niet bij elkaar.

Het nos item uit 2017 meldt 'het grootste overschot mbt fosfaat en stikstof'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:37

DuoPenotti schreef:
Bigone
Doen we dan ook even Rockwool verplichten niet meer voor het buitenland te produceren?
Dan kletsen we weer verder over ammoniak. Oké?

Het gaat niet om voor het buitenland produceren. Buitenland brengt het hier en neemt het later weer af. De lasten laten ze hier. De kalveren worden niet hier niet geboren niks. Nee, piepjong al duizenden kilometers in vrachtwagens. Had jij niet de mond vol over dierenwelzijn?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:45

Niet alles is kalveren of gaat op die wijze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:47

DuoPenotti schreef:
Niet alles is kalveren

Daar ging het in deze wel over ;)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:48

bigone schreef:
Tja, er zit een hele grote achter die goudgeld verdiend aan de kalver industrie, de van Drie familie. Die hebben van allerlei mooie milieu technische kreten op hun site staan maar of dat de ammoniak uitstoot naar beneden brengt? Ze zijn de grootste in Nederland en op overnamepad. De andere vier zijn een stukje kleiner.
Oom heeft heel vroeger, jaren 60, een kalveropfok gehad, ik heb daar als meisje van 16 vaak geholpen. Sinds die tijd is er gelukkig al heel veel veranderd maar de nicht die het heeft overgenomen zegt nu ook, ik vind het best om uitgekocht te worden. We werken ons uit de naad maar door die wurgcontracten, want daar komt het op neer, heb ik er geen zin meer in. Ze is een vrij grote met een modern bedrijf maar heeft zoiets, zet er wel caravans en campers in, meer tijd en minder gedoe. Haar man werkt gewoon in loondienst en dat is maar goed ook.

Als ze die hele grote dan gewoon laten vertrekken dan kunnen de kleinere familiebedrijven blijven. Kalveren hier alleen vetmesten voor het buitenland klinkt idd niet als iets waar we hier wat aan hebben. Zo'n bedrijf kunnen ze beter in Polen ofzo vestigen, dan hebben we er hier de vervuiling niet van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:51

'Agro-industrie moet miljarden meebetalen aan stikstofcrisis' - https://nos.nl/l/2435724

Joepie...!

Ik heb meerdere keren geschreven over hoe raar de sector in elkaar zit.

Er gaat gigantisch veel belastinggeld in,
de boeren werken zich een slag in de rondte en vragen zich af of ze zo wel door willen en kunnen -
en de agroboys verdienen goud geld.

En de milieu maatregelen,
een beetje boer wil graag goede grond, schoon water etc -
maar er is een wurggreep 'je moet intensief vee houden - en dat kan alleen met mijn dure apparaten'.

En zo gaat het al jaren en het wordt nog geslikt ook.
(Steker nog: wie heeft er een anti cda spandoek gezien...? DE partij die dit heeft laten gebeuren.
GL krijgt somehow de schuld. Nooit een minister van landbouw geleverd, wel de gebeten hond.)

En nu wordt er echt gesproken over de boel reorganiseren.
Hard nodig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:53

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Niet alles is kalveren

Daar ging het in deze wel over ;)

Ik reageerder op het bericht van 19.36
Daar werd ik gequote.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:10

Citaat:
Vandaag beantwoordde de regering mijn (Pieter Omtzigt) spoed kamervragen over het stikstofbeleid.
En hoewel er een poging tot wollig taalgebruik inzit, zijn sommige antwoorden echt ontluisterend.
Een draadje over deze antwoorden:
Zie foto voor wat de regering afgeeft. Die wet is er nog niet eens, dus die willen ze er nog even snel doordrukken.

De vragen zijn beantwoord:

Afbeelding

Bron twitteraccount Pieter Omtzigt
https://twitter.com/PieterOmtzigt/statu ... W2xcKmUWq8

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:08

DuoPenotti schreef:
Ik reageerder op het bericht van 19.36
Daar werd ik gequote.

Misschien dan handig als je dat even quote in je post. Want als je vlak na mij post, kan ik niet raden dat je het hebt over een post van een dik uur eerder, terwijl je tussendoor ook nog post.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:13

Tip, kijk nieuwsuur terug die een reportage van de hele sector heeft gemaakt met pleidooi dat iedereen mee doet en betaalt ad transitie (boeren, maar ook bv campina, de toeleveringsbedrijven, de bank etc). Ik vond het interessant.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:38

pien_2010 schreef:
Tip, kijk nieuwsuur terug die een reportage van de hele sector heeft gemaakt met pleidooi dat iedereen mee doet en betaalt ad transitie (boeren, maar ook bv campina, de toeleveringsbedrijven, de bank etc). Ik vond het interessant.

Die bedrijven en zeker de bank die gaan niet mee doen. Die lopen zoals gewoonlijk weg voor de schade die ze zelf hebben aangericht.