Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:28

irmaz schreef:
Dus Janneke wat mij betreft mag je op de snelweg gaan zitten. Ik snap eigenlijk niet waarom er zo tekeer gegaan wordt tegen dit soort, toch behoorlijk vredige, demonstraties.

Omdat het gevaarlijk is? En niet alleen maar voor jezelf?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:35

Demonstreren is prima, op toegestane plaatsen en zonder gebouwen binnen te dringen. En dat geldt voor iedereen!
Ik sta achter waar XR voor staat maar zeker niet op de manier waarop ze dit doen. Waar ik het meeste mee heb ? Doen wat niet mag en achteraf Calimero gedrag wegens ingrijpen politie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:38

anjali schreef:
Met vernielingen en beschadigingen aan eeuwenoude kunstwerken en lastig vallen van mensen die geheel onschuldig zijn aan de door de actievoerders aangekaarte problemen krijgen ze wel aandacht ja maar dat is voornamelijk negatieve aandacht, en ze doen hun zaak hier helemaal geen goed mee.

NEPNIEUWS.

Please, Anjali, één van de acties die genoemd werd, omvatte een schilderij dat mij dierbaar is.

"Vernieling", "beschadiging" - graag de feiten.
(Een besmeurde glasplaat, en een krasje op de lijst.)

En welke mensen die geheel en al onschuldig zijn heb ik lastig gevallen?
(Ja, automobilisten moesten omrijden.)
(En ja, de burgemeester heeft besloten er veel politieagenten voor uit te trekken, meer dan nodig naar mijn idee.)

En preek wat minder over 'trek geen negatieve aandacht'.
(Ja, christenen onder elkaar ;) )
Als zelfs de gang naar de rechter nauwelijks iets oplevert:
...eerst heeft Nederland iets afgesproken
...dan legt men het naast zich neer,
...dan ga je naar de rechter
...dan zegt de rechter "Overheid, afspraak is afspraak"
...en gebeurt er nog steeds niets...?

Wie trekt hier negatieve aandacht...?
Volgens mij dan toch de overheid.

anjali

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:56

Blijf af en weg van kunstwerken, die zijn cultureel bezit van iedereen, en blokkeer geen wegen. Ook hulpdiensten kunnen er dan niet meer door- iemand zou kunnen overlijden omdat medische hulp niet op tijd aanwezig kan zijn. Als je iets te zeggen hebt doe het dan op een geciviliseerde manier. Zeker tegenwoordig heeft iedereen toegang tot sociale media en kan daar zijn zegje doen. Al die agressieve actievoerders van tegenwoordig doen hun zaak absoluut geen goed. Aan de vruchten herkent men de boom- dergelijke giftige vruchten komen niet van goede bomen. Om voor de Bijbelkenners Genesis er nog maar eens bij te halen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:13

@karl66

De blokkeerfriezen hebben hun veroordelingen gekregen op basis van het blokkeren van de weg. Niet voor bedreigingen.

Het blokkeren van een weg is als misdrijf strafbaar gesteld, met ten hoogste een straf van negen jaren gevangenisstraf, in artikel 162 van het Wetboek van Strafrecht. De ‘Blokkeerfriezen’, die in november 2017 de Rijksweg A7 versperden, zijn ook veroordeeld op grond van dit artikel.

Mijn vraag is dan gewoon heel simpel, de wet is voor iedereen gelijk. Het gevolg van het overtreden van de wetten dus ook.

In dit geval is er duidelijk sprake van willekeur en dat zou niet horen en mogen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:09

Wat ik laatst zag op TV was, dat de actievoerders in samenspraak met de politie op de snelweg gingen zitten. Waarbij ze ver van te voren,ik meen zelfs bij een verkeerslicht dat op rood stond, de automobilisten waarschuwden.
Ook de politie waarschuwden en zorgden voor veiligheid ook al waren de actievoerders die de blokkade deden.
Ik wist niet wat ik zag want het wordt altijd als zeer gevaarlijk geframed en dat was het absoluut niet.
Eigenlijk was het enorm vreedzaam, die uitzending erover. Op het moment dat de politie er een einde aan maakte liet iedereen zich zonder enige vorm van aktief verzet wegdragen of liepen zelf weg.
Ik ben nooit bij de demonstraties geweest Robert waar jij het over hebt, maar wellicht was er meer geweld? Wellicht duurde de blokkade vele male langer? Dat weet ik niet.
Dus wellicht is die willekeur minder als dat jij denkt.
Een rechter toetst aan de wet en niet aan het onderwerp en dat is wel wat je suggereert.

Mijn zoon is art director en van hem weet ik dat niemand uit die wereld blij is met de acties maar dat de actievoerders blijkbaar zeer goed geïnformeerd zijn daar ze enkel die schilderijen pakken met glas ervoor en dat er inderdaad nog nul komma nul beschadigd is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:22

Het was super vreedzaam. Niets beschadigd, geen gewonden, iedereen was ruim van tevoren gewaarschuwd naar ik begrepen heb, hulpdiensten hadden ook nergens last van.

Volgens mij hebben mensen hier vooral problemen met het demonstreren op zich. En dan wordt er van alles bij bedacht om de demonstranten zwart te maken, wat gewoon simpelweg niet gebeurd is.

Wat betreft de boerenprotesten: die waren een stuk gewelddadiger en vervelender ook. Maar je kan zeggen wat je wilt, het had wél effect. Niet het effect wat ik graag wilde, maar effectief was het wel degelijk.

Maar goed, sommige mensen vinden iedere klimaatregel veel te ver gaan, dus dan moet demonstreren voor het klimaat ook maar op een plek waar het vooral niet opvalt en we er dus niets mee moeten _O-

Stel je voor dat je de wereld toch leefbaar achterlaat voor je kinderen en kleinkinderen, in plaats van vooral aan jezelf te denken........

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:23

Precies Ava. Zo mee eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:26

De lijst is beschadigd geraakt. Dat is niet nul komma nul. Tevens weet je ook niet waar de vloeistoffen die je op een schilderij gooit, terecht komen. Vocht kruipt. Dus die demonstranten nemen wel degelijk een risico op beschadigen van kunstwerken.

Als ik de musea was zou ik ze allemaal aanklagen voor de gemaakte schade en de gemaakte kosten de schilderijen extra te beschermen. Een glasplaat is namelijk niet standaard.

Avalanche schreef:
Het was super vreedzaam. Niets beschadigd, geen gewonden, iedereen was ruim van tevoren gewaarschuwd naar ik begrepen heb, hulpdiensten hadden ook nergens last van.

Volgens mij hebben mensen hier vooral problemen met het demonstreren op zich. En dan wordt er van alles bij bedacht om de demonstranten zwart te maken, wat gewoon simpelweg niet gebeurd is.

Wat betreft de boerenprotesten: die waren een stuk gewelddadiger en vervelender ook. Maar je kan zeggen wat je wilt, het had wél effect. Niet het effect wat ik graag wilde, maar effectief was het wel degelijk.

Maar goed, sommige mensen vinden iedere klimaatregel veel te ver gaan, dus dan moet demonstreren voor het klimaat ook maar op een plek waar het vooral niet opvalt en we er dus niets mee moeten _O-

Stel je voor dat je de wereld toch leefbaar achterlaat voor je kinderen en kleinkinderen, in plaats van vooral aan jezelf te denken........

Vinden dat bepaalde vormen van demonstreren te ver gaan is niet hetzelfde als iedere klimaatregel te ver vinden gaan.

Dat de wereld leuker achter laten is een mooi streven, ik hoop ook van harte dat t lukt. Vraag me enkel af of dit de weg ernaartoe is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:30

pien_2010 schreef:
Mijn zoon is art director en van hem weet ik dat niemand uit die wereld blij is met de acties maar dat de actievoerders blijkbaar zeer goed geïnformeerd zijn daar ze enkel die schilderijen pakken met glas ervoor en dat er inderdaad nog nul komma nul beschadigd is.

Dus als ik jouw huis wilt bekogelen met eieren en soep (omdat ik de gemeente wat duidelijk wilt maken) en van te voren een briefje in de bus doe, mag dat gewoon want ik breng geen schade toe.
Want ik heb van tevoren mijzelf goed laten informeren dat eieren en soep geen schade aan je huis toebrengt. Alleen misschien wat krassen op je kozijnen, maar die kun je gewoon even opnieuw verven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:36

Ik zou tegenwoordig ook niet graag politieagent zijn want bij heel wat demonstraties wordt geweld tegen de politie gebruikt waardoor die (soms zwaar) gewond worden. Veel actievoerders zijn in feite beroepsactievoerders tegen terroristen aan, die afgaan op elke demonstratie waar dan ook en voor welk doel dan ook. Liefst nog met bedekkende kleding zodat ze niet geidentificeerd kunnen worden. Want ja, dit zal zeker je carrieremogelijkheden in de toekomst, als je je wilde haren kwijt bent en een goedbetaalde baan wilt krijgen, belemmeren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:36

Brainless goed lezen is ook een kunst!
Ze zijn er absoluut niet blij mee! Alleen zijn ze ook zo eerlijk om aan te geven dat er geen schade is aan de schilderijen. En natuurlijk mag het niet en die acties zijn ook gestopt (gelukkig).
Ik geef je gewoon het objectieve verhaal, dus do'nt shoot de messenger!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:41

pien_2010 schreef:
Brainless goed lezen is ook een kunst!
Ze zijn er absoluut niet blij mee! Alleen zijn ze ook zo eerlijk om aan te geven dat er geen schade is aan de schilderijen. En natuurlijk mag het niet en die acties zijn ook gestopt (gelukkig).
Ik geef je gewoon het objectieve verhaal, dus do'nt shoot de messenger!

Maar er was wél schade aan de lijsten (zowel bij Meisje met de Parel als bij De Zonnebloemen), de glasplaten en de muren. Minimaal of niet, schade is schade.

Maar boeiend!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:44

De mensen spraken over het erfgoed, de schilderijen. Daar heb ik het over. Niet over een lijst.
Het spijt me voor de framing, maar er is niets kapot gemaakt van het geschilderden, het erfgoed. Gelukkig maar. Iets dat men ons wel wilde laten geloven.
Deze acties zijn gestopt gelukkig. Men zag zelf ook wel dat hier de actie averechts werkte.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-05-24 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:49

pien_2010 schreef:
Iets dat men ons wel wilde laten geloven.

Wie is in vredesnaam "men"? Er werd gelijk gemeld dat er gelukkig glas voor zat en zeggen dat een beschadigde lijst niet erg is want het gaat om het schilderij klopt ook niet.
De meeste lijsten horen bij het schilderij en zijn ontzettend oud.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:50

Ik ben blij dat er niks beschadigd is aan de schilderijen (al moet je de waarde van de lijsten ook niet onderschatten), een verloren schilderij komt niet meer terug.

Vooralsnog is het besmeuren van kunstwerken (en Koning Charles :')) niet de manier. Sympathie krijg je er niet mee, wel aandacht. En dan kun je zeggen dat negatieve aandacht ook aandacht is, ik denk alleen dat je dan je doel voorbij schiet.

Anywho. Ik hoop dat het nieuwe kabinet wel oog gaat houden voor milieu en klimaat. Al lijkt het er niet echt op.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:50

pien_2010 schreef:
De mensen spraken over het erfgoed, de schilderijen. Daar heb ik het over. Niet over een lijst.
Het spijt me voor de framing, maar er is niets kapot gemaakt van het geschilderden, het erfgoed. Gelukkig maar. Iets dat men ons wel wilde laten geloven.

Waarom blijven ze er niet helemaal af en uit de buurt? Die schilderijen hebben niets met hun problemen te maken. In feite vind ik dit een vorm van bedreiging al is de vernieling niet volledig doorgezet. En, alles van waarde is weerloos. Kunst ook. Nogal dapper (not) om je woede op een kunstwerk te botvieren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:51

Waren jullie ook allemaal zo boos op de blokkeerfriezen of op de boeren?

Daar was echt sprake van het recht van de sterkste ! Qua materiaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:54

Brainless er werd geframed een reden dat ik mijn zoon gevraagd heb hoe het zat met de schade en hoe erg het was. Je moet er toch niet aan denken nl (ik ben kunstliefhebber!)
Hier stopt het voor mij bij in dit topic. Agree to disagree!

San87 blijkbaar hebben de actievoerders voortschrijdend inzicht want deze acties zijn gestopt.

Nu kan iedereen zich enorm druk maken over de acties op de snelwegen.
Misschien moeten ze maar in navolging van de boeren karren stront voor bedrijven of op de bedrijf terreinen gaan storten. Kan iedereen gewoon door rijden op de snelweg :=
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-05-24 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 14:55

anjali schreef:
Ik zou tegenwoordig ook niet graag politieagent zijn want bij heel wat demonstraties wordt geweld tegen de politie gebruikt waardoor die (soms zwaar) gewond worden. Veel actievoerders zijn in feite beroepsactievoerders tegen terroristen aan, die afgaan op elke demonstratie waar dan ook en voor welk doel dan ook. Liefst nog met bedekkende kleding zodat ze niet geidentificeerd kunnen worden. Want ja, dit zal zeker je carrieremogelijkheden in de toekomst, als je je wilde haren kwijt bent en een goedbetaalde baan wilt krijgen, belemmeren.

mee eens. Van de week een stuk op het journaal van de actievoerders die zoutzuur naar agenten gooien en universiteitsgebouwen slopen. echt bizar. En zichzelf helemaal bedekken en naam niet willen zeggen uit angst. stoer hoor. Ik hoop dat deze mensen flink gestraft worden.

Bij de boerenprotesten waren ook mensen die de demonstraties 'gekaapt' hebben alleen om te rellen, net als bij de avondklok rellen... rellen om het rellen. heel triest, want het schaadt de zaak waarvoor gedemonstreerd wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:00

Klopt Juval geweld tegen politie en ME mag nooit in mijn ogen.
Er blijken groepen mensen door Europa te reizen die willens en wetens geweld gebruiken tijdens acties. Eens met je post.
Dat hebben de boeren meegemaakt, de gele hesjes in Frankrijk en wellicht ook de studenten in de Universiteiten (zal nog wel onderzocht worden).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:01

Electra63 schreef:

Zeker. In het begin kon ik de boeren nog wel volgen en had ik wel begrip voor bepaalde acties. Maar toen zij ook daadwerkelijk capriolen uit gingen halen, ben ik voor hen ook sympathie kwijt geraakt en mochten ze van mij ook allemaal betalen voor de gemaakte schade of voor de rechter komen voor een passende straf.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:20

De agro industrie heeft het slim gedaan. Het boerenleven is romantisch voorgesteld. Veel actievoerders waren normale boeren die vochten voor hun hachie, de AGRO industrie bleef volledig buiten schot.
Liep volledig uit de klauwen.
Dankzij de Agro industrie is er nu een BBB met mevr van de Plas.
Mede dankzij de Agro industrie zijn alle overleggen om zaken te veranderen de afgelopen 40 jaar mislukt.
Enige bewondering voor die AGRO industrie heb ik toch wel, en dan ook dat ze veel boeren hebben waar ze deze hebben willen. Nl zeer hartwerkende boeren, die steeds meer moeten produceren, die te weinig betaald krijgen en in de tang zitten bij deze bedrijven.

Je ziet dit thema terugkeren bij Tata Steel, Shell, AGRO industrie die ten koste van teveel over de (gezonde) ruggen van mensen rijk worden.

Met de boeren heb ik altijd veel compassie gevoeld zoals vele groen linkse mensen, maar die industrie vind ik ratten en heb er niets mee. Ze zijn rijk ten koste van heel erg veel. Niet ok.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:26

Electra63 schreef:

Ik vind de acties van de boeren ook te ver gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 15:26

pien_2010 schreef:
De agro industrie heeft het slim gedaan. Het boerenleven is romantisch voorgesteld. Veel actievoerders waren normale boeren die vochten voor hun hachie, de AGRO industrie bleef volledig buiten schot.
Liep volledig uit de klauwen.
Dankzij de Agro industrie is er nu een BBB met mevr van de Plas.
Mede dankzij de Agro industrie zijn alle overleggen om zaken te veranderen de afgelopen 40 jaar mislukt.
Enige bewondering voor die AGRO industrie heb ik toch wel, en dan ook dat ze veel boeren hebben waar ze deze hebben willen. Nl zeer hartwerkende boeren, die steeds meer moeten produceren, die te weinig betaald krijgen en in de tang zitten bij deze bedrijven.

Je ziet dit thema terugkeren bij Tata Steel, Shell, AGRO industrie die ten koste van teveel over de (gezonde) ruggen van mensen rijk worden.

Met de boeren heb ik altijd veel compassie gevoeld zoals vele groen linkse mensen, maar die industrie vind ik ratten en heb er niets mee. Ze zijn rijk ten koste van heel erg veel. Niet ok.

Ja, eens.