Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:26

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zie absoluut het nut van protesten. Maar het is een dunne streep tussen protesteren en puur vandalisme en bedreigingen aan de deur van politici. En dat laatste zet gewoon geen zoden aan de dijk, imo.

pien_2010 schreef:
Ga je dat nu echt aan mij vragen? Tjonge jonge.
De boeren hebben voor een deel gekregen waar ze zo hard voor gevochten hebben. Wat ik of jij daar verder van vinden is onbelangrijk in deze discussie. Het ging erover nl of geweld wel of niet loont. Dat loont dus zeker, zie voorbeeld boeren.

Wel een goede les, I guess. Ben je het ergens niet mee eens, ga je gewoon geweld gebruiken. Ongeacht de gevolgen, krijg je dan iig wel wat jij wil.

(Jij als manier van spreken, niet jij als persoon.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:40

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:
Het idee van demonstraties is aandacht vragen voor bepaalde onderwerpen, sympathie op te wekken voor de zaak en mensen aan jouw kant te krijgen om vervolgens verandering te bewerkstelligen.

Dat doe je dus niet door de boel op stelten te zetten en dingen te vernielen. Dat werkt averechts en dupeert ook de mensen die al aan jouw kant staan. Zag je bij de boerenprotesten ook gebeuren.

Ik sluit me aan bij prompter.

Juist de boeren hebben laten zien dat het wel helpt om de boel flink op stelten te zetten. Niet met de beeldvorming bij de gewone man maar wel als het gaat om veranderen van beleid.
Gooi je strontkar leeg voor het gebouw van de EU en mensen willen dat niet nog een keer.
Rij met je tractoren in Den Haag de boel naar de klote en warempel je wordt gehoord.
Hang als buurt varkenskoppen op als protest tegen een asielzoekerscentrum en het komt er niet.
De acties op de autosnelwegen zijn daar heilig bij. Maar het komt wel in de picture. Dus of het gaat helpen, ik hoop het!

Je vergeet nog het dumpen van asbest her en der en het in brand steken van hooi/stro balen naast de snelweg Pien. Verder ben ik het helemaal met jou eens.

Dus Janneke wat mij betreft mag je op de snelweg gaan zitten. Ik snap eigenlijk niet waarom er zo tekeer gegaan wordt tegen dit soort, toch behoorlijk vredige, demonstraties. Als er geen treinen rijden tussen Utrecht en Amsterdam zie ik de ME ook niet ingrijpen, terwijl er dan ook heel veel mensen gedupeerd worden omdat ze niet naar hun werk kunnen. Maar misschien kijk ik er wat makkelijk tegenaan hier vanuit het achterland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:51

Ik vond de boerenprotesten in Den Haag net zo ergerlijk als extinction rebellion. Ook vernielingen en het overtreden van de wet. Pas ingeplante perken bijvoorbeeld werden compleet vermorzeld met trekkers. Mogen de inwoners van Den Haag ook weer betalen, al dat herstel.

996981

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:51

Nogal raar om overmacht te gaan vergelijken met bewuste sabotage…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:54

Als ik in Nederland zou wonen zou ik naast Janneke en alle anderen op de snelweg gaan zitten. Ik zou alleen zelf weglopen en me niet laten dragen door de politie. Vind ik onnodig en mijn lichaam kan dat echt niet meer aan.
Dus in tegenstelling tot velen hier sta ik achter al die mensen die daar zitten om actie te voeren voor mijn nageslacht om een betere wereld te krijgen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:04

Bij demonstraties en protesten zijn er altijd gedupeerden, met na.e reizigers of langere wachttijden.

Zolang er geen geweldig, vind ik alles prima !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:08

Tuurlijk. Ik vind het ook K als ik bij Parijs vast zit vanwege acties. Tja, het is niet anders. Ooit waren we de eerste die moesten stoppen van de gele hesjes die de baricades gingen opwerpen. We wilden de autoweg op. Ik ben als een speer uit de auto gesprongen, gezegd dat ik achter de acties sta maar nog 10 uur moet reizen naar Nederland. Zo dankbaar dat we nog door mochten. En dan heb je mazzel. De andere keer sta je stil. Dommage!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:09

purny schreef:
Heb je voor of tegen gestemd bij de demonstratie op de A12?
Citaat:
Eh...
...ik stond op de A12 omdat er per jaar zo'n 42 miljoen subsidie aan fossiele brandstoffen werd uitgekeerd.

(Door een kabinet dat sprak 'Wij zijn het groenste kabinet ooit.')
Citaat:
Voor dit soort mensen kan ik dus geen sympathie opbrengen. Demonstreren mag, maar doe het dan op de toegestane plek. Het malieveld.
Maar niet de boel verzieken op de a12.

Tja, het ging ook niet over sympathiek zijn.
Het was burgerlijk ongehoorzaam, ik weet het.
... maar er was en is helaas een klemmende reden: we zijn de boel aan het verzieken
Klimaatverandering is geen kleinigheidje.

En omdat ik mijn kleinkinderen geen rotleven wil bezorgen op een planeet met gesmolten poolkappen en een onleefbaar Afrika (denk aan alle inwoners die dus Noordwaarts komen...)
vond ik na -tig andere protesten,
dat er iets drastischer moest gebeuren.

Please note dat er NUL vernielingen zijn aangericht.
Citaat:
Maar ik ben inwoner van Den Haag en moet dus meer gemeentelijke belasting betalen omdat elke keer weer het asfalt gerepareerd moet worden (met vervuilende fossiele machines), de muren weer schoongemaakt moeten worden en de enorme politie inzet zal ook betaald moeten worden. Het is wettelijk verboden om daar te gaan staan, dus er worden ook nog eens massaal overtredingen begaan. Echt, ik kan hier geen sympathie voor opbrengen, terwijl ik het doel wel begrijp en daar achter sta, maar niet achter dit soort acties.

Asfalt repareren...?
Geen idee. (Soms moet dat vanwege het gebruik van de snelweg, maar niet omdat ik er op heb gezeten.)

Extinction Rebellion heeft de boel keurig georganiseerd, en "het black block dat alvast stenen had meegenomen" bleef gewoon weg.
Chapeau.

De enorme politie inzet heeft flink wat gekost. Een waterkanon over laten komen uit Duitsland, bijvoorbeeld.
... maar het had ook anders gekund, dus de klachten daarover svp niet neerleggen bij de milieubeweging.

@ Pien: op het moment suprème zijn Klaas en ik tegelijkertijd zelf gaan staan, we hebben onze handen uitgestrekt en gezegd, 'Dag oom agent, oma en opa lopen zelf, is dat goed?'
Ja hoor, dat was prima.
(In mijn jonge jaren liet ik mij vrolijk optillen, doorgaans geen klachten. Maar de leeftijd spreekt een woordje mee.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-05-24 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:17

Even iets anders, ik heb daar afgelopen week over zitten peinzen wat ik nu niet echt begreep aan wat ik vreemd vond. En vanmorgen viel het kwartje. :)* hier geen mono cultuur kwa grassen maar kruiden en insectenrijke graslanden.

Ik had het er al eerder over met mijn buurboer. Niet mijn manier van koeien houden maar ze zitten rottig ingeklemd met hun land. Het zijn dus binnen melkkoeien helaas al doen ze het wel erg goed. De stal is de reden geweest waarom ik best een tijd heb getwijfeld te kopen. Maar veel navragen en vaak kijken was voldoende.

In nederland ken ik de meeste toch grotere koeienboeren als mono cultuur, kapot gespoten grasland, veel mest uitrijden, gif, stank lawaai enz. Niet iets waar ik op zit te wachten

Maar hier hoewel het zeker geen kleintje (120 stuks lopen er nu) is en hypermodern al ziet het er niet zo uit. Alleen wat geur bij een nieuwe verse kuilbaal of als ze uitmesten. Verder geen gif, geen kunstmest toch zijn ze niet biologisch, elk land krijgt een laag gier en een laag droge mest. Dat is het. Graslanden vol kruiden en diverse grassen, boompartijen in de weides. Bijna geen uitval kwa koeien en weinig ziektes nagenoeg geen klauwproblemen of uierellende. Geen urine of poep geuren rondom de stal :n

Toch lopen er holsteiners en friezen net als in nederland. Het gras dat ze dagelijks krijgen komt van een van hun percelen. Elk perceel krijgt steeds minimaal een week rust. Er worden wat stroken gemaaid voor het voeren. De rest blijft staan. Het jongvee en de droogstaande koeien lopen verspreidt in de omgeving op weides met bomen kruiden enz.

Op mijn vraag wat zij vonden van het mono cultuur beleid in nederland was hun mening wel duidelijk. Waarom zou je voedzame en vitamine rijke plantjes doodspuiten om dat vervolgens in de vorm van ingekochte krachtvoer weer geven. Die insteek snap ik dan ook wel weer. Deze koeien krijgen bij de melkrobot aangepaste aanvulling wat die specifieke koe nodig heeft. Gemiddelde leeftijd van hun koeien is rond de 10 jaar.

Zou je in nederland hier naar toe kunnen als melkvee houder? Het ligt niet aan de droogte, de zompige kleigrond hier is natter dan nat.

Je ziet de lengte verschillen terug. Stroken gemaaid stroken die rustig kunnen doorgroeien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-05-24 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:19

Janneke2 schreef:
... maar er was en is helaas een klemmende reden: we zijn de boel aan het verzieken

En omdat ik mijn kleinkinderen geen rotleven wil bezorgen op een planeet met gesmolten poolkappen en een onleefbaar Afrika (denk aan alle inwoners die dus Noordwaarts komen...)

Janneke allereerst dank je wel dat jij iemand bent die aktie neemt _/-\o_

Heb jij enig idee waarom die aktie al vanaf dag 1 zo negatief geframed wordt in de politiek en media?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:31

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:

Heb jij enig idee waarom die aktie al vanaf dag 1 zo negatief geframed wordt in de politiek en media?

Snap totaal niet waarom je wel talloze malen snelwegen mag blokkeren en daar geen enkele boete is uitgedeeld. Als je als kick out zwarte Piet een paar auto’s op de snelweg zet dan ineens kan het OM je wel vervolgen met flinke straffen. De rechterlijke macht meet in dit soort zaken compleet verschillend best heel wonderlijk. Beide zaken mogen niet en zouden dus hetzelfde resultaat moeten hebben bij vervolging.

ER beklad ook regelmatig gebouwen, kunstwerken, bezet gebouwen. In hun ogen allemaal voor de goede zaak. Er is echter nooit een bij die daarvoor voor de rechter moet verschijnen.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 25-05-24 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:32

@ Irma: dat is een goede vraag.

Nou het antwoord nog, ik heb geen idee.
Zorgelijk is het wel, deze polarisatie.
Een paar dagen geleden hadden we het over kwaliteitskranten.
... over Trouw heb ik geen klagen gehad.
Maar de taak van een journalist is in principe een weergave van "de werkelijkheid" geven. Een beetje kleuring gebeurt daarbij altijd, maar dat is iets anders dan negatief (of in principe: positief) framen....

@ Robert: het mag ook niet.
Ik schreef over burgerschap, en burgerlijk ongehoorzaam zijn.
Burgerschap is verantwoordelijkheid dragen.
En als je ziet dat de overheid laten we zeggen abuis is, dan doe je iets.
En als zelfs de gang naar de rechter niet voldoet,
dan wordt het burgerlijke ongehoorzaamheid.

Zo liggen de feiten.

En qua boetes: de eerste dagen was het snikheet (nieuw klimaat: dertig graden in september) maar nat gespoten worden onder hoge druk als het koud is, is beslist een straf.

And please hou op met die onzin:
ER beklad GEEN kunstwerken.
Niet als in: beschadigen.

En het moge duidelijk zijn: hier zijn geen kwajongens aan het werk.
Ik ben een bezorgdde oma.
Klimaatverandering is geen kleinigheidje... En lieverkoekjes worden niet gebakken.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:50

Janneke2 schreef:
@ Irma: dat is een goede vraag.

Nou het antwoord nog, ik heb geen idee.
Zorgelijk is het wel, deze polarisatie.
Een paar dagen geleden hadden we het over kwaliteitskranten.
... over Trouw heb ik geen klagen gehad.
Maar de taak van een journalist is in principe een weergave van "de werkelijkheid" geven. Een beetje kleuring gebeurt daarbij altijd, maar dat is iets anders dan negatief (of in principe: positief) framen....

@ Robert: het mag ook niet.
Ik schreef over burgerschap, en burgerlijk ongehoorzaam zijn.
Burgerschap is verantwoordelijkheid dragen.
En als je ziet dat de overheid laten we zeggen abuis is, dan doe je iets.
En als zelfs de gang naar de rechter niet voldoet,
dan wordt het burgerlijke ongehoorzaamheid.

Zo liggen de feiten.

En qua boetes: de eerste dagen was het snikheet (nieuw klimaat: dertig graden in september) maar nat gespoten worden onder hoge druk als het koud is, is beslist een straf.

And please hou op met die onzin:
ER beklad GEEN kunstwerken.
Niet als in: beschadigen.

En het moge duidelijk zijn: hier zijn geen kwajongens aan het werk.
Ik ben een bezorgdde oma.
Klimaatverandering is geen kleinigheidje... En lieverkoekjes worden niet gebakken.

Dat doen ze dus wel die beschadigingen:

De Belgische klimaatactivisten die zich in oktober van 2022 aan het schilderij Meisje met de parel van Johannes Vermeer in het Mauritshuis vastlijmden, krijgen geen straf. Zo oordeelde het gerechtshof Den Haag maandag. Bij de actie raakten de glasplaat en de lijst van het kunstwerk beschadigd.

Het is wel vaker 30 graden geweest in september in de afgelopen 100 jaar. Vermoedelijk in de 200 jaar daarvoor ook. Mijn punt is waarom krijgen al deze verwijderde actievoerders geen bekeuring? Je doet iets wat niet mag en wilt ook niet meewerken. Leg mij even het verschil uit met een actievoerende boer die met zijn tractor op een weg rijd of iemand die tegen Kick out zwarte Piet is? Dat verschil is er namelijk niet. Ze doen allemaal iets wat niet mag en zouden daarvoor gewoon een bekeuring moeten hebben.

Bij ER grijpen ze ook pas na vele vele uren in met zachte hand. Beetje natspuiten met een waterkanon is geen snelweg leegmaken. Dat hebben we met bv Corona demonstraties wel andere gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:54

Snap sowieso niet wat ze in musea doen. De kunstwerken die daar hangen zijn gemaakt door mensen die dood zijn, die gaan niks meer veranderen aan t klimaat.

Lijm jezelf dan aan een tankstation van de Shell.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:08

Citaat:
Dat doen ze dus wel die beschadigingen:

De Belgische klimaatactivisten die zich in oktober van 2022 aan het schilderij Meisje met de parel van Johannes Vermeer in het Mauritshuis vastlijmden, krijgen geen straf. Zo oordeelde het gerechtshof Den Haag maandag. Bij de actie raakten de glasplaat en de lijst van het kunstwerk beschadigd.

Het is wel vaker 30 graden geweest in september in de afgelopen 100 jaar. Vermoedelijk in de 200 jaar daarvoor ook. Mijn punt is waarom krijgen al deze verwijderde actievoerders geen bekeuring? Je doet iets wat niet mag en wilt ook niet meewerken. Leg mij even het verschil uit met een actievoerende boer die met zijn tractor op een weg rijd of iemand die tegen Kick out zwarte Piet is? Dat verschil is er namelijk niet. Ze doen allemaal iets wat niet mag en zouden daarvoor gewoon een bekeuring moeten hebben.

Bij ER grijpen ze ook pas na vele vele uren in met zachte hand. Beetje natspuiten met een waterkanon is geen snelweg leegmaken. Dat hebben we met bv Corona demonstraties wel andere gezien.

Zorgelijk is het wel, die polarisatie.

En de framing: het schilderij hoefde niet naar de restaurateur, terwijl deze persoon dit ten minste suggereert.
Er heeft zich niemand aan een schilderij van Vermeer vastgelijmd.
(Niet mijn actievorm, bij de weg.)
Een glasplaat en een lijst, tja.
...soms moet je iets doen om mensen wakker te schudden, en bij deze Bokker is het niet gelukt.

En burgerschap houdt in: je verantwoordelijkheid nemen.

Niet je kop in het zand steken "Het is wel vaker dertig graden in september."
(Vast wel. Vooral sinds 2000.)

Afdeling frame: juist de boeren zijn 'zachter' aangepakt (niet altijd,ik ben dat idiote pistoolschot nog niet vergeten) dan de geweldloze Extinction Rebellions.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:11

irmaz schreef:

Omdat het
a) geen subsidie is als in "geld toe krijgen" maar een korting op de energiebelasting (geld wat je niet hoeft uit te geven)
b) ze staan op de verkeerde plek, het Rode Plein bijvoorbeeld zou een betere keuze zijn aangezien dat land gericht een politiek heeft in het ondersteunen van hun energie intensieve industrie. Waardoor de producten onder de Nederlandse kostprijs op de markt komen.

Een greep uit de gevolgen:
Aluminiumsmelterij Aldel failliet, genekt door de hoge energieprijzen
https://nos.nl/artikel/2449991-aluminiu ... gieprijzen

Doek valt definitief voor NEG: geen overname van failliete glasvezelfabriek
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1087552/ ... zelfabriek

Qsil wil komend jaar deuren sluiten in Winschoten: 'Buitengewoon geschokt'
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1088314/ ... n-geschokt

Nyrstar's zinksmeltactiviteiten in Budel worden opnieuw opgestart
https://www.nyrstar.com/resource-center ... -opgestart
"Ondanks de beslissing om de Budel-activiteiten opnieuw op te starten, blijft de situatie uitdagend, vooral in Nederland."

En ondertussen wel zonnepanelen op het dak leggen waarvan 90+% uit China komt. Met fossiele subsidie +:)+
(Die van mij komen uit Canada)

Dus ja, ik snap ieders zorgen, die heb ik ook. Dat er wat moet gebeuren, ook akkoord.
Maar de Nederlandse industrie de nek omdraaien ten gunste van landen waar ze het minder nauw nemen met milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden is niet de oplossing.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:15

@Karuna, ik denk dat ik moet reageren op jouw bericht. Heel mooi om te lezen dat jij je plekje hebt gevonden tussen de boeren. Maar ik lees toch ook vrij veel vooroordelen over boeren:

Citaat:
In nederland ken ik de meeste toch grotere koeienboeren als mono cultuur, kapot gespoten grasland, veel mest uitrijden, gif, stank lawaai enz. Niet iets waar ik op zit te wachten

een boer met 120 koeien is heel gemiddeld, zeker niet groot. Gras kapot spuiten gebeurd wel eens, maar niet heel vaak. Wij krijgen een premie voor blijvend grasland. Alleen als een stuk opnieuw ingezaaid moet worden dan wordt wel eens doodgespoten omdat het nieuwe gras anders niet aanslaat. Koeienboeren gebruiken dus nauwelijks gif. Mest uitrijden gebeurd na het maaien, zodat het gras weer gaat groeien. Stank, tja, dat is betrekkelijk. Ik vind koeien niet stinken, maar het naastgelegen geitenbedrijf hier vind ik wel stinken. Kippen en varkens vind ik ook veel viezer ruiken. Maar dat is misschien persoonlijk.
Lawaai kunnen koeien inderdaad wel geven, vooral als er een tochtig is. De melkmachine maakt lawaai hier, maar bij een robotboer is dat geluid veel minder.

Wij kiezen ervoor om onze koeien buiten te laten. Ze moeten verplicht 1500 uur buiten zijn, dat wordt gecontroleerd. Het gaat heel moeilijk worden om dat te halen dit jaar aangezien ze nu door de aanhoudende regen alweer een paar dagen binnen staan. Volgens de berekening moeten ze nu dus al tot november buiten kunnen blijven om die uren te halen. Helaas houden de regels niet zo vaak rekening met de weersomstandigheden. Hopen dus dat het snel weer droog wordt (maar niet te droog).

Kruidenrijk grasland is heel mooi, maar dat werkt vooral op lichtere gronden dan wij hebben (zware rivierklei). Kruiden hebben die grond nodig om diep te wortelen, dat lukt niet in de klei. We kunnen het dus wel *duur inzaaien, maar het houdt niet lang stand. Zeker niet als het begraasd wordt. Insecten zitten hier wel, we hebben veel slootkanten waar niet gegraasd of gemaaid wordt, dat is een prachtige diverse kleurenpracht met heel veel insecten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:18

Juval, voeren jullie ook maiskuil bij?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:19

Janneke2

Je praat er weer mooi omheen..

Nogmaals wat is het verschil tussen ene blokkerende Fries en ene blokkerende activist van ER? Beide moeten toch een bekeuring krijgen? Waarom hebben jij en Klaas dit niet gekregen, vind jij dat jullie hier op zijn minst een bekeuring voor hadden moeten krijgen of vind je wanneer het voor de goede zaak is dan mag het wel?

Dus een actievoerder die een lijst beschadigt en of glasplaten met hamers kapot slaat vind je prima? In Groningen heeft de deur van het provinciehuis schade opgelopen omdat ze dit met een tractor hebben opengedrukt, deze boer heeft terecht die schade volledig moeten betalen.

Ik steek mijn kop zeker niet in het zand. Rij een kleine zuinig auto, zal toch moeten werken. OV bestaat hier niet. Geen vakanties, geen vlieg of treinreizen. En ook geen kinderen genomen.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 25-05-24 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:20

BigOne schreef:
Juval, voeren jullie ook maiskuil bij?

op dit moment niet.
Ons voer bestaat voornamelijk uit graskuil. We hebben daarbij nog gemalen gerst voor energie en zetmeel aan te vullen. Wat duitse pulp (suikerbieten) voor de koolhydraten, en wat mineralen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:23

Het zijn geen vooroordelen :n maar dingen die ik zelf heb opgemerkt in de jaren en jaren dat ik in agrarisch gebied woon op verschillende plekken in Nederland. -O- misschien niet leuk om te lezen maar ik kan het niet mooier maken.

in de achterhoek waar ik toch ook tussengewoond heb en vroeger als kleine gup woonde ik toch ook tussen boeren (vee en akkerbouw) en helaas mijn ervaring is toch meest dat zeker melkveehouderijen vaak een stevige geur verspreiden. Vaak mesten vroeger al. Eens in de drie weken liefst op zondag werd er gier verspreid, varkens of koeiengier. En ook tegenwoordig zeer regelmatig gieren vanaf dag 1 dat het mag tot de laatste dag dat het nog mag. Een grasveld dat in een keer word gemaaid als grasvoer aan de binnenkoeien. Daarna hop weer gier eroverheen.

In de achterhoek is de oranje kleur van velden helaas flink aanwezig -O- en heel veel monocultuur gras na gras na gras zonder heiningen voor de binnenkoeien. En het gebrek aan insecten. Het coulissen landschap dat gevaar loopt door de schaalvergroting en de monocultuur

Dus nee geen vooroordeel :n maar zelf gezien, geroken, gemerkt. Misschien regio gebonden maar ik ken eerlijk gezegd weinig boeren waar het er niet zo aan toegaat. Tenzij je biologische boeren hebt of biologisch dynamisch. Daar gaat het er vergelijkbaar aan toe als in frankrijk waar ik deels zit.

Ik heb echt veel nagedacht, en na een zoveelste rondje achterhoek waar ik de melkveehouders al van ver rook dacht ik. Het maakt geen biet uit. Het geurt hier gemiddeld meer dan daar.

Feit is er zijn hier veel meer insecten. Rijdend van noord frankrijk naar nederland tot pakweg noord belgie zitten er veel insecten op de voorruit vanaf daar bijna niks meer of zelfs helemaal geen insecten meer. Dat geldt ook voor de duitse kant vanaf ongeveer Aken

Overigens de grond is hier heel zware klei. Een grond test voorde septic tank geeft waterdoorlaatbaarheid een 2 het gaat van 0 tot 100 waarbij 0 rots is. De grond is of zuigende klei of beton. :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:39

robert45 schreef:
Janneke2

Nogmaals wat is het verschil tussen ene blokkerende Fries en ene blokkerende activist van ER? Beide moeten toch een bekeuring krijgen? Waarom hebben jij en Klaas dit niet gekregen, vind jij dat jullie hier op zijn minst een bekeuring voor hadden moeten krijgen of vind je wanneer het voor de goede zaak is dan mag het wel?

Dus een actievoerder die een lijst beschadigt en of glasplaten met hamers kapot slaat vind je prima? In Groningen heeft de deur van het provinciehuis schade opgelopen omdat ze dit met een tractor hebben opengedrukt, deze boer heeft terecht die schade volledig moeten betalen.

Ik steek mijn kop zeker niet in het zand. Rij een kleine zuinig auto, zal toch moeten werken. OV bestaat hier niet. Geen vakanties, geen vlieg of treinreizen. En ook geen kinderen genomen.

Met vernielingen en beschadigingen aan eeuwenoude kunstwerken en lastig vallen van mensen die geheel onschuldig zijn aan de door de actievoerders aangekaarte problemen krijgen ze wel aandacht ja maar dat is voornamelijk negatieve aandacht, en ze doen hun zaak hier helemaal geen goed mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:39

Roodvos schreef:
irmaz schreef:

Omdat het
a) geen subsidie is als in "geld toe krijgen" maar een korting op de energiebelasting (geld wat je niet hoeft uit te geven)
b) ze staan op de verkeerde plek, het Rode Plein bijvoorbeeld zou een betere keuze zijn aangezien dat land gericht een politiek heeft in het ondersteunen van hun energie intensieve industrie. Waardoor de producten onder de Nederlandse kostprijs op de markt komen.

Een greep uit de gevolgen:
Aluminiumsmelterij Aldel failliet, genekt door de hoge energieprijzen
https://nos.nl/artikel/2449991-aluminiu ... gieprijzen

Doek valt definitief voor NEG: geen overname van failliete glasvezelfabriek
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1087552/ ... zelfabriek

Qsil wil komend jaar deuren sluiten in Winschoten: 'Buitengewoon geschokt'
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1088314/ ... n-geschokt

Nyrstar's zinksmeltactiviteiten in Budel worden opnieuw opgestart
https://www.nyrstar.com/resource-center ... -opgestart
"Ondanks de beslissing om de Budel-activiteiten opnieuw op te starten, blijft de situatie uitdagend, vooral in Nederland."

En ondertussen wel zonnepanelen op het dak leggen waarvan 90+% uit China komt. Met fossiele subsidie +:)+
(Die van mij komen uit Canada)

Dus ja, ik snap ieders zorgen, die heb ik ook. Dat er wat moet gebeuren, ook akkoord.
Maar de Nederlandse industrie de nek omdraaien ten gunste van landen waar ze het minder nauw nemen met milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden is niet de oplossing.

@Roodvos:
...we hebben het over een negatief frame.

De milieubeweging praat zich blaren op de tong
(@ Robert: ik spaar vandaag mijn tong)
dat zaken/bedrijven als Aldel, Hoogovens (Tata Steel) ...en Schiphol etc mee moeten in de energietransitie.

Reactie van de kabinetten Rutte:
oorverdovende stilte.

Tja, en dan onderneem je actie,
... heel braaf via de rechter
.... en iets minder braaf: burgerlijke ongehoorzaamheid -
"dan is het de schuld van GroenLinks dat Aldel failliet ging".

... als het niet zo triest was, zou je er om lachen.

PS: mijn zonnepanelen komen uit Duitsland.
Maar ja, bijna twintig jaar geleden haalde Urgenda ze uit China, uit bittere noodzaak.
(Dit ivm 'pot verwijt de ketel'/ hypocrisie frame.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 11:57

robert45 schreef:
Janneke2

Het verschil tussen die twee blokkerende groepen is nogal duidelijk. De ene groep bedreigde mensen, de andere groep niet. Had je verder nog vragen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 12:19

Ah zo lang je geen mensen bedreigt mag je dingen kapot maken zonder daarvoor te betalen. Ok.