mysa schreef:Inderdaad. En het tweede is 'nog'. Maar of ik het hier correct gebruik, als in 'nog steeds', weet ik niet zeker. Al een tijd niet met Russisch bezig geweest.
Ik ook niet. Sterker nog, ik kreeg al hoofdpijn van oud Grieks....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:❕Operationele informatie van de Generale Staf van de Strijdkrachten: update over de Russische invasie op 11 mei 2022 om 06:00 uur.
▪️In de richting van Donetsk concentreert de groep bezetter haar belangrijkste inspanningen op het voortzetten van het offensief om de stad Rubizjne volledig onder controle te krijgen en de nederzettingen Liman en Severodonetsk te veroveren.
▪️Stopt de aanvallen op de gebieden Lyman, Severodonetsk, Bakhmut, Avdiyev en Kurachiv niet met de steun van artillerie- en raketartillerie-eenheden.
▪️In de stad Mariupol blokkeert de Russische vijand onze eenheden in de Azovstal-fabriek. Met de steun van artillerie- en tankvuur voert het aanvalsoperaties uit. Biedt raket- en bomaanvallen aan.
▪️In de richting van Kryvyi Rih werden artillerie-eenheden van onze troepen beschoten.
▪️De afgelopen dag hebben luchtverdedigingseenheden van de luchtmacht en de grondtroepen van de strijdkrachten van Oekraïne vier UAV's van het type Orlan-10 geraakt. Bovendien vernietigde een van de brigades van de luchtaanvalstroepen van de strijdkrachten van Oekraïne een Russische Mi-24-helikopter.
▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Lugansk hebben de verdedigers van Oekraïne twaalf vijandelijke aanvallen afgeslagen, 12 tanks, vier artilleriesystemen, negentien eenheden gepantserde gevechtsvoertuigen, zeven voertuigen en twee eenheden vijandelijke speciale technische uitrusting vernietigd
Citaat:Poetin bereidt zich voor op een langdurige oorlog in Oekraïne, zei directeur van de nationale inlichtingendienst Avril Haines, geciteerd door CNN.
▪️ De oorlog van de Russische president Vladimir Poetin in Oekraïne zal de komende maanden waarschijnlijk "onvoorspelbaar en escaleren".
▪️ Geconfronteerd met een mismatch tussen zijn ambities en de huidige capaciteiten van het Russische leger, kan Poetin zijn toevlucht nemen tot meer drastische maatregelen, waaronder het opleggen van de staat van beleg, het ombuigen van de industriële productie naar de behoeften van het leger of mogelijk escalerende vijandelijkheden.
◾️ Tegelijkertijd gelooft de inlichtingendienst niet dat het Kremlin voor het gebruik van kernwapens zal gaan.
Citaat:Professor Criekemans wil dat westerse leiders meer doen: “Werk aan een exit voor Poetin. Zoniet riskeren we 100.000 doden extra”
Natuurlijk hoopt ieder weldenkend mens dat de Russische agressor snel lik op stuk krijgt. Maar is dat de kortste weg naar vrede? Professor Internationale Politiek David Criekemans (U Antwerpen en KU Leuven) vindt het de hoogste tijd dat de westerse leiders in plaats van verontwaardiging een strategie tonen om tot een oplossing te komen. “Misschien zoekt Poetin wel een uitweg. Het zou kunnen dat hij beseft dat het zo niet verder kan. Maar als je hem in een hoek duwt zal hij uithalen.”
bigone schreef:Oekraïne zal er altijd zijn Pien, ondanks dat sommige steden compleet in puin liggen, ze geven het niet op.
Babootje schreef:Ik moest dit even delen, maar dit KAN toch niet in NL???
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9587475 ... pen-buiten
Babootje schreef:Ik moest dit even delen, maar dit KAN toch niet in NL???
bigone schreef:Babootje schreef:Ik moest dit even delen, maar dit KAN toch niet in NL???
Ja dat kan, en ze hebben voor de nacht allemaal binnen een plek gekregen. Vol is vol en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Er moet veel meer ingezet worden op het terugsturen van veilige landers zodat er ruimte voor echte vluchtelingen is.
Babootje schreef:Sizzle schreef:Putin weg is niet voldoende, die hele top moet dan weg. Haal je enkel Poetin weg dan is de opvolger geen haar beter of zelfs erger.
Rusland is een "democratisch" land dus dan zouden nieuwe verkiezingen moeten plaatsvinden toch?
Niet dat dat veel uitmaakt daar...
Babootje schreef:Het verbaast me omdat het niet zo is dat deze aanwas vluchtelingen niet te voorzien was.
Het lijkt wel - en zo was het ook met Covid - dat NL niet in staat is door al het gepolder erom heen om snel tijdelijke maatregelen uit de grond te stampen. NL is echt overgeorganiseerd en vastgesnoerd in regeltjes.
En dan krijg je dit soort toestanden.
bigone schreef:Babootje schreef:Ik moest dit even delen, maar dit KAN toch niet in NL???
Ja dat kan, en ze hebben voor de nacht allemaal binnen een plek gekregen. Vol is vol en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Er moet veel meer ingezet worden op het terugsturen van veilige landers zodat er ruimte voor echte vluchtelingen is.
Dat zijn zo’n 1000 op opvangplaatsen, grootste deel Marokkanen en Tunesiërs. Die hoppen van het ene naar het andere land, veroorzaken gruwelijk veel overlast en verdwijnen ook nog eens vaak uit de opvang om de illegaliteit in te duiken. Door wettelijke regels kunnen ze niet in een detentiecentra worden vastgehouden want de landen van herkomst wollen ze niet terug.
Hele asielbeleid mag van mij op de schop zodat hulp terechtkomt bij diegene die het echt verdient.