Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 22:32

mysa schreef:
Inderdaad. En het tweede is 'nog'. Maar of ik het hier correct gebruik, als in 'nog steeds', weet ik niet zeker. Al een tijd niet met Russisch bezig geweest.

Ik ook niet. Sterker nog, ik kreeg al hoofdpijn van oud Grieks.... :+

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:23

De nachtupdate

Citaat:
❕Operationele informatie van de Generale Staf van de Strijdkrachten: update over de Russische invasie op 11 mei 2022 om 06:00 uur.

▪️In de richting van Donetsk concentreert de groep bezetter haar belangrijkste inspanningen op het voortzetten van het offensief om de stad Rubizjne volledig onder controle te krijgen en de nederzettingen Liman en Severodonetsk te veroveren.

▪️Stopt de aanvallen op de gebieden Lyman, Severodonetsk, Bakhmut, Avdiyev en Kurachiv niet met de steun van artillerie- en raketartillerie-eenheden.

▪️In de stad Mariupol blokkeert de Russische vijand onze eenheden in de Azovstal-fabriek. Met de steun van artillerie- en tankvuur voert het aanvalsoperaties uit. Biedt raket- en bomaanvallen aan.

▪️In de richting van Kryvyi Rih werden artillerie-eenheden van onze troepen beschoten.

▪️De afgelopen dag hebben luchtverdedigingseenheden van de luchtmacht en de grondtroepen van de strijdkrachten van Oekraïne vier UAV's van het type Orlan-10 geraakt. Bovendien vernietigde een van de brigades van de luchtaanvalstroepen van de strijdkrachten van Oekraïne een Russische Mi-24-helikopter.

▪️Op het grondgebied van de regio's Donetsk en Lugansk hebben de verdedigers van Oekraïne twaalf vijandelijke aanvallen afgeslagen, 12 tanks, vier artilleriesystemen, negentien eenheden gepantserde gevechtsvoertuigen, zeven voertuigen en twee eenheden vijandelijke speciale technische uitrusting vernietigd

Citaat:
Poetin bereidt zich voor op een langdurige oorlog in Oekraïne, zei directeur van de nationale inlichtingendienst Avril Haines, geciteerd door CNN.

▪️ De oorlog van de Russische president Vladimir Poetin in Oekraïne zal de komende maanden waarschijnlijk "onvoorspelbaar en escaleren".

▪️ Geconfronteerd met een mismatch tussen zijn ambities en de huidige capaciteiten van het Russische leger, kan Poetin zijn toevlucht nemen tot meer drastische maatregelen, waaronder het opleggen van de staat van beleg, het ombuigen van de industriële productie naar de behoeften van het leger of mogelijk escalerende vijandelijkheden.

◾️ Tegelijkertijd gelooft de inlichtingendienst niet dat het Kremlin voor het gebruik van kernwapens zal gaan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:34

Merci weer Daks !

Prof intl politiek Kriekemans haalde dat laatste ook al aan inderdaad.
Citaat:
Professor Criekemans wil dat westerse leiders meer doen: “Werk aan een exit voor Poetin. Zoniet riskeren we 100.000 doden extra”
Natuurlijk hoopt ieder weldenkend mens dat de Russische agressor snel lik op stuk krijgt. Maar is dat de kortste weg naar vrede? Professor Internationale Politiek David Criekemans (U Antwerpen en KU Leuven) vindt het de hoogste tijd dat de westerse leiders in plaats van verontwaardiging een strategie tonen om tot een oplossing te komen. “Misschien zoekt Poetin wel een uitweg. Het zou kunnen dat hij beseft dat het zo niet verder kan. Maar als je hem in een hoek duwt zal hij uithalen.”

Mungbean

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 08:35

Putin weg is niet voldoende, die hele top moet dan weg. Haal je enkel Poetin weg dan is de opvolger geen haar beter of zelfs erger.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:42

Op zich is er een 'exit' voor Putin die het westen prima kan accepteren: terugtrekken uit de gebieden die voorbij zijn eigen landsgrenzen liggen. Ik snap wel dat er geen 'Nou ja toe maar dan, als je de helft van de veroverde gebieden teruggeeft is het ook wel goed, maar niet weer doen he?' wordt gezegd. Het 'niet weer doen' lijkt hij namelijk nogal moeilijk te vinden.

Dat dat voor Putin geen optie is omdat het teveel gezichtsverlies oplevert... Tja. Misschien een goede les.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 08:51

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:01

Overigens worden er op het strijdveld gestage vorderingen gemaakt door Ukraïne rondom Kharkiv. Volgens diverse berichten is ten noorden/oosten van Kharkiv tot op een paar kilometer van de grens met Rusland Ukraïns grondgebied bevrijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:16

Sizzle schreef:
Putin weg is niet voldoende, die hele top moet dan weg. Haal je enkel Poetin weg dan is de opvolger geen haar beter of zelfs erger.

Rusland is een "democratisch" land dus dan zouden nieuwe verkiezingen moeten plaatsvinden toch?
Niet dat dat veel uitmaakt daar...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:19

Wat je ziet op TV is, dat waar de Russen zijn/ vechten er geen spaan meer heel blijft. Rusland vernietigd totaal en zeer grof, idem de haven waardoor de voedselvoorziening in verschillende landen ernstig in gevaar zal gaan komen. Alle respect voor leven, gebouwen, niet militaire objecten, graan export etc is afwezig met heel veel consekwenties voor Oekraïne, maar ook voor Europa en zelfs Africa landen afhankelijk van de export van Oekraïne gaan dit heel erg hard voelen.
Dus als dit heel lang gaat duren, dan is er uiteindelijk ook geen Oekraïne meer. Zo ernstig is de situatie wel. Inmiddels zouden er 20.000 militairen vanuit Rusland overleden zijn |( . Dat is gigantisch veel in zo'n korte tijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:22

Oekraïne zal er altijd zijn Pien, ondanks dat sommige steden compleet in puin liggen, ze geven het niet op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:44

bigone schreef:
Oekraïne zal er altijd zijn Pien, ondanks dat sommige steden compleet in puin liggen, ze geven het niet op.

Ik vrees dat we zullen moeten accepteren dat het lang gaat duren allemaal. Een gelukje dat het moraal onder Russische soldaten laag is en dat meer geavanceerde wapens in Rusland op raken. Resten nog wel de chemische en nucleaire wapens.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:52

Afbeelding

Volgens Oekraïne zijn dit de getallen wat bij Rusland gesneuveld is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:57

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:57

Indrukwekkend Daks

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:29

Babootje schreef:
Ik moest dit even delen, maar dit KAN toch niet in NL???
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9587475 ... pen-buiten

Er is allang geen ruimte meer in Nederland dus waarom verbaast je dat? Ik las elders dat er momenteel ook Oekrainse paspoorten verhandeld worden en dat bijv Gambianen zo West Europa binnen komen. Waarbij ik me dan weer afvraag hoe dat niet gecontroleerd wordt aangezien zij op zeker geen Oekraiens spreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:32

Het verbaast me omdat het niet zo is dat deze aanwas vluchtelingen niet te voorzien was.
Het lijkt wel - en zo was het ook met Covid - dat NL niet in staat is door al het gepolder erom heen om snel tijdelijke maatregelen uit de grond te stampen. NL is echt overgeorganiseerd en vastgesnoerd in regeltjes.
En dan krijg je dit soort toestanden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:34

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 10:59

Babootje schreef:

Ja dat kan, en ze hebben voor de nacht allemaal binnen een plek gekregen. Vol is vol en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Er moet veel meer ingezet worden op het terugsturen van veilige landers zodat er ruimte voor echte vluchtelingen is.
Dat zijn zo’n 1000 op opvangplaatsen, grootste deel Marokkanen en Tunesiërs. Die hoppen van het ene naar het andere land, veroorzaken gruwelijk veel overlast en verdwijnen ook nog eens vaak uit de opvang om de illegaliteit in te duiken. Door wettelijke regels kunnen ze niet in een detentiecentra worden vastgehouden want de landen van herkomst wollen ze niet terug.
Hele asielbeleid mag van mij op de schop zodat hulp terechtkomt bij diegene die het echt verdient.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:07

bigone schreef:
Babootje schreef:

Ja dat kan, en ze hebben voor de nacht allemaal binnen een plek gekregen. Vol is vol en dan kunnen dit soort dingen gebeuren. Er moet veel meer ingezet worden op het terugsturen van veilige landers zodat er ruimte voor echte vluchtelingen is.

Het wat bigone zet. De uitzet procedures naar veilige landen moeten vele malen makkelijker worden. Het aandeel economische/veilig landen vluchtelingen in ter apel is het grootst. Stuur die gewoon terug en vang de echte vluchtelingen op.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:10

Tja, en dat terugsturen is blijkbaar nog zo eenvoudig niet.
Zonder paspoort? Waarheen stuur je ze dan?
Of landen nemen ze niet terug...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 11:12

Sansevieria schreef:
Tja, en dat terugsturen is blijkbaar nog zo eenvoudig niet.
Zonder paspoort? Waarheen stuur je ze dan?
Of landen nemen ze niet terug...

Precies en daar zou naar gekeken moeten worden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 11:26

Babootje schreef:
Sizzle schreef:

Rusland is een "democratisch" land dus dan zouden nieuwe verkiezingen moeten plaatsvinden toch?
Niet dat dat veel uitmaakt daar...

Ik begreep vorige week uit de nieuwsberichten dat de directe vervanging al klaar staat en dat is niet het soort dat een eerlijk democratische beslissing gaat afwachten denk ik zomaar. Mocht er oppositie zijn dan vallen die waarschijnlijk per ongeluk uit het raam.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:03

Babootje schreef:
Het verbaast me omdat het niet zo is dat deze aanwas vluchtelingen niet te voorzien was.
Het lijkt wel - en zo was het ook met Covid - dat NL niet in staat is door al het gepolder erom heen om snel tijdelijke maatregelen uit de grond te stampen. NL is echt overgeorganiseerd en vastgesnoerd in regeltjes.
En dan krijg je dit soort toestanden.

NL is gewoon asociaal (vind ik en durf ik te zeggen), de algemene houding lijkt te zijn dat wat je niet ziet er ook niet is en dus zitten alle asielzoekerscentra lekker ver weg "in de periferie" van Nederland. Eerst worden de mensen zo ver mogelijk naar het noorden gestuurd (ter apel) en pas als daar meerdere keren onmenselijke situaties ontstaan worden de mensen naar het andere uiterste van Nederland gestuurd, Budel, op 5 kilometer van de Belgische grens, ergens in de bossen. En nu gewoon met zijn allen gaan zitten wachten totdat daar de problemen komen, want: lekker ver weg, wij zien geen problemen hoor...

Een aantal jaar geleden heeft Nederland ineens flink opgeschaald om veel vluchtelingen te kunnen opnemen (was dat met de Kosovo oorlog?). Die vluchtelingen zijn toen nooit gekomen. Nog geen jaar later is alles weer afgebroken en verkocht. ik ben op internet hele kant en klare prefab dorpen tegen gekomen, inclusief schoolgebouw, voor een prikkie...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:18

bigone schreef:
Babootje schreef:

Dat zijn zo’n 1000 op opvangplaatsen, grootste deel Marokkanen en Tunesiërs. Die hoppen van het ene naar het andere land, veroorzaken gruwelijk veel overlast en verdwijnen ook nog eens vaak uit de opvang om de illegaliteit in te duiken. Door wettelijke regels kunnen ze niet in een detentiecentra worden vastgehouden want de landen van herkomst wollen ze niet terug.
Hele asielbeleid mag van mij op de schop zodat hulp terechtkomt bij diegene die het echt verdient.

Precies. Er zitten er hier zoveel uit (Noord)Afrikaanse landen waar geen oorlogi is. Die kunnen gewoon terug zodat er ruimte komt voor Oekrainers die de oorlog ontvluchten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:26

Die oekrainers komen niet in de reguliere vluchtelingenopvang. Je haalt 2 zaken door elkaar, en veilige landers, het zijn er ongeveer 1000.