Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 19:45

tienus63 schreef:
Citaat:
21 februari 2025/Leeuwarden Courant
Dierenartsen Oosterwolde zijn het zat om wolvenslachtoffers te euthanaseren: ‘Een drama. We willen dat het stopt’

De veeartsen van Dierenartsencentrum Oosterwolde zien vreselijke drama’s als ze moeten uitrukken na een wolvenaanval. Dieren liggen soms urenlang te creperen voordat zij ze uit hun lijden komen verlossen. „We zijn het zat. Het is een rotklus die niemand wil doen.”
Afgelopen week was het weer heftig raak. Dierenartsencentrum Oosterwolde kreeg een belletje van een veehouder: of er met spoed iemand kon komen want een wolf had zijn kudde schapen aangevallen en een bloedbad aangericht. Een van de veeartsen spoedde zich naar het betreffende weiland en moest 24 zwaar toegetakelde schapen uit hun lijden verlossen. „Twee trailers vol dode dieren”, zegt dierenarts Folkert Mulder uit Makkinga. „En zo hebben we elke week wel een geval.”
Hij en zijn veertien collega’s slaken een noodkreet. Ze zijn klaar met de wolvenslachtoffers. En zijn het zat om elke keer zwaar toegetakelde schapen te moeten euthanaseren na een wolvenaanval. „We willen dat het stopt”, zegt Mulder. „Er zijn collega’s die willen niet meer naar deze visites bij veehouders.”

‘Onderhuids richten ze een ravage aan’

Bij een aanval maakt een wolf zijn prooi dood, maar veel vaker raken zijn slachtoffers zwaar gewond. De dierenartsen treffen afschuwelijke taferelen aan.

„Ze pakken ze in de hals”, zegt Mulder. „Sommige hebben bijtwonden, dan denk je dat valt mee. Maar onderhuids geven die een ravage en is de schade groot. Dan is er veel meer kapot dan dat je ziet.” Deze dieren zijn niet meer te redden en moeten worden geëuthanaseerd.

Veelal blijft het niet bij hapwonden. „We hebben ook dat de dieren nog leven maar met de darmen half eruit rondlopen. Of de slokdarm kapotgebeten. Een drama.” Aan de veeartsen de ondankbare taak ze uit hun lijden te verlossen.

‘Ze lopen urenlang rond in doodsstrijd’
In de praktijk is euthanasie dagelijks aan de orde, de veeartsen geven regelmatig dieren een spuitje. Maar de actie die van hen wordt gevraagd na een wolvenaanval is van een andere orde, zegt Mulder. „Het is een rotklus. Je ziet het drama. Die schapen zijn achtervolgd, hebben stress, lopen urenlang gewond rond en voeren een doodsstrijd. Dat is heel anders dan dat je een dier dat een goed leven heeft gehad een spuitje geeft.”
Al ruim drie jaar moeten de dierenartsen van het centrum in Oosterwolde elke week wel een keer in actie komen om het werk van de wolf af te maken. Nee zeggen is geen optie. „We hebben een zorgplicht. Als wij zeggen: ‘We doen het niet’, dan gaat een andere dierenarts.”
‘Hoelang gaat dit door?’

Dierenwelzijn is wat de veedokters steekt in de hele wolvendiscussie. „Veehouders worden enorm afgerekend op dierenwelzijn. En dat moet ook en is terecht. Er wordt van alles gedaan om dat te verbeteren”, zegt Mulder. „Maar aan de andere kant speelt dít. Dat is moeilijk te rijmen. En hoelang gaat dit door?”, vragen Mulder en zijn collega’s zich af.

Wat de oplossing is, weet hij niet. Want veehouders hebben zorgplicht en kunnen hun vee beschermen met rasters. „Maar als alles in de rasters moet hier in deze buurt... Hoe werkzaam is dat? Iedereen wil graag koeien in de wei zien, maar dat is hier straks niet meer mogelijk. Ook koeien zijn al slachtoffer.”

De dierenartsen nemen geen stelling in de discussie, maar doen de noodkreet om duidelijk te maken wat het voor hun beroepsgroep betekent. „Mensen denken, ach een paar schapen en klaar. Maar als het vaker gebeurt, voelt dat vreselijk.”

https://lc.nl/friesland/ooststellingwer ... MHqeF0qpGg

Bron geen wolf in cultuurlandschap
[ Afbeelding ]
Spoiler:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

https://www.facebook.com/share/p/1Ks4Bh ... tid=wwXIfr

Als mensen reageren met de dooddoener 'anders gingen die dieren toch baar de slacht', zou ik ze graag dit artikel doorsturen. De situatie is niet alleen zwaar voor de dieren en hun houders, maar deze veearts krijgen ook meer dan gemiddeld veel leed voor hun kiezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:48

Over de aanval in Oosterwolde Frl
Citaat:
22 februari 2025/Oosterwolde/Friesland
Wederom heeft vandaag het volgende drama plaats gevonden en deze aanval was overdag.
Elke dag is het raak en nu moeten mensen zelfs de wolven verjagen
Tekst Waldnet/foto's ingezonden
Originele foto's in de reacties
---
Wolven slachten 41 schapen, getuigen verjagen ze met quad
OOSTERWOLDE - Enkele jongen wolven hebben zaterdagochtend tientallen schapen aangevallen. Dit gebeurde 's ochtends bij daglicht in de Weperpolder in Oosterwolde.

Ooggetuigen, de overburen van het perceel, waren getuige van de afslachting. Zij wisten de wolven te verjagen met een quad.

Na de slachting werden tientallen dode rammen op een stapel langs de kant van de weg gelegd. Deze dieren zouden allemaal het slachtoffer zijn geworden van de wolvenaanval.

Bij de stapel dode schapen is een bord geplaatst met de tekst: "Bedankt, wolf."

https://www.facebook.com/share/p/1F5ho9 ... tid=wwXIfr

Waldnet
https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/80502/ ... _quad.html

Foto bron Zo-nieuws.nl

Spoiler:
Afbeelding

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 19:52

Lees net op VN over de aanval in Hierden gisteren waarbij 2 pony’s gedood zijn, 2 andere pony’s gewond geraakt zijn.
Eigenaar heeft alle pony’s subiet op laten halen. Geen weidedieren meer voor hen.
Citaat:
22 februari 2025/Hierden/Gelderland
Dan gaan we even terug naar gisteren, de aanval op 2 pony's
---
De Stentor/Premium

Dodelijke aanval in weiland, pony's van Wouter zijn kansloos: ‘Wij moeten ons niet aanpassen aan de wolf’

Het is een luguber gezicht. Wandelaars en fietsers die nabij het Veluwemeer genieten van het zonnetje zien plotseling in een weiland twee pony's liggen, zwaar toegetakeld en bebloed. Waarschijnlijk het werk van een wolf, al moet onderzoek dat nog uitwijzen. Het roofdier had in elk geval geen moeite met de afrastering; dat was niet wolfwerend. ,,Ik vind dat wij ons niet moeten aanpassen.”
Om half acht 's morgens werd hij gebeld. ,,Wouter, d'r liggen twee dode pony's in je weiland.’’ Toen hij daar aankwam zag hij ze liggen. Twee andere Shetlanders hadden bloederige wonden. Dat het een wolf is geweest staat voor Wouter Haklander (72) wel vast.

Het verdriet en vooral een enorme boosheid buitelen over elkaar heen in een woordenstroom die uitmondt in de oproep om eindelijk in actie te komen tegen de wolf. ,,Verschrikkelijk is het.’’ Een van de dode pony's was drachtig van een veulen, zegt hij.

Al jaren heeft hij zeven, acht pony's lopen op een weiland aan het einde van de Oostermheenweg, nabij het dorp Hierden, tegen het Veluwemeer aan. Ja, rondom het drie hectare grote veld staat een hek, met stroom erop. Dat de wolf hier toe zou slaan en pony's zou pakken had hij niet gedacht
Het risico

Maar het kan wel. ,,Alle kleinvee loopt in principe het risico om gepakt te worden door een wolf”, zei Maurice La Haye eerder al tegen deze site. De bioloog en woordvoerder van De Zoogdiervereniging weet dat wolven soms paarden of veulens aanvallen, of éénjarige runderen. ,,Een kleine pony past qua formaat wel in dat rijtje. Dan doe je er simpelweg verstandig aan, om wolfwerende maatregelen te nemen.”
Bescherming

Het is in Nederland verplicht om gehouden dieren te beschermen, tegen bijvoorbeeld weer en wind, en nu het dier hier rondloopt ook tegen de wolf. De provincie Gelderland adviseert een wolfwerend raster te plaatsen en stelt daarvoor ook subsidie beschikbaar.

Haklander had daar niet voor gekozen. Aan de ene kant omdat hij denkt dat zo’n raster niet zaligmakend is, maar vooral omdat hij het de omgekeerde wereld vindt als alles zich moet aanpassen aan de wolf. Nederland is volgens hem ‘gewoon te klein’ voor de wolf. De natuurbeschermers krijgen het te veel voor het zeggen, meent hij.

Hij kan nog wel een vergoeding krijgen voor de schade. ,,Maar wat heb ik aan dat geld? Ik had een mooi groepje Shetlanders. Met een makke hengst. Ik had elk jaar m'n veulentjes. Maar ik wil dat niet meer zolang die wolven rondlopen.’’
Een woordvoerder van B12, de organisatie die namens de provincies de wolvenschade bijhoudt, zegt dat inmiddels een onafhankelijk wildschadetaxateur op veldbezoek is geweest. Daarbij is de situatie vastgelegd (sporen, vindplaats, locatie en afrastering) en DNA afgenomen. ,,Begin april verwachten we de uitslagen van deze melding.’’

Uit vrees voor een volgende aanval heeft Haklander de nog levende zes pony's meteen weg gedaan. Haal ze alsjeblieft op, had hij tegen de man gezegd waar hij elk jaar zijn veulentjes aan verkoopt. ,,Ik kan er niet meer tegen. Ik kan niet meer slapen zo. Dan word ik morgen zeker weer gebeld dat m'n pony’s dood zijn.’’
Meer aanvallen

Of het echt om een wolf gaat moet dus officieel nog worden onderzocht. Van de 897 schademeldingen in 2024 ging het volgens B12, de organisatie die namens de provincies de wolvenschade bijhoudt, in 795 gevallen om een wolf. Bij 88 meldingen was het een hond of vos (of onbekend); 14 gevallen worden nog onderzocht.

Belangrijke kanttekening bij die cijfers: er wordt alleen onderzoek gedaan als er een vermoeden is dat het een wolvenaanval betreft.
Het aantal aanvallen op pony's neemt toe. In de afgelopen tien jaar kwam het 43 keer voor, staat in het jaaroverzicht van B12. In 2024 alleen ging het bij de 795 bewezen meldingen van dode en/of gewonde landbouwhuisdieren door een wolf, al om 27 (mini)paarden en pony's.

Binnenzetten? Dat doe je niet met Shetlandpony's, meent Haklander. ,,Dat is niet goed voor ze. Ze horen buiten.” De soort is van origine speciaal gefokt om te overleven in de barre omstandigheden van de Shetlandeilanden, waar geen bomen zijn voor beschutting en het weer nat, koud en winderig is.
Gaan schieten

Dat er nu vanuit de bevolking en vanuit de overheid meer beweging komt om de wolf niet meer alle ruimte te geven is maar goed ook, zegt Haklander. Hij voorziet dat steeds meer mensen het niet op z'n beloop laten. ,,Let op mijn woorden, je krijgt mensen die gaan schieten. Dat gaat gebeuren. En dan krijgen we ongelukken.’’

Originele foto's in de reacties
https://www.destentor.nl/harderwijk/dod ... vmIH5gaEyA

https://www.facebook.com/share/p/1FW3Cu ... tid=wwXIfr

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:33

DuoPenotti schreef:
Ja daar moeten ze liggen.

Maar denk dat Popstra bedoelde in de wei?

Klopt, ik bedoel in de wei laten liggen. Laat mensen er maar van walgen.
schiet die wolven kapot als ze terug keren om verder te vreten! Ik zou er klaar mee zijn en de gevolgen zouden mij mn bibs roesten. Ik denk dat je nu inmiddels wel veel steun kan verwachten van mensen die hetzat zijn.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 21:08

tienus63 schreef:
Omdat ze dusdanig door een wolf verwond zijn dat het vreselijk lijden voor die dieren is en dat in laten slapen het enige juiste is.

Daar ben ik mij van bewust. Maar het zou fijn zijn als de media dat ook juist deelt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 21:58

Daar heb je een heel goed punt. Werd dat ook maar bekend gemaakt.

Tot voor kort was ik me er ook niet van bewust dat een bijtwond/vleeswonden door een wolf al slecht nieuws betekent voor de meeste dieren omdat die wonden in zo’n mate gaan ontsteken en ontzettend lastig te behandelen zijn, dat ze daardoor uiteindelijk zullen overlijden.

Celebi

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:22

Hoe zit dat bij een mens? Is dat beter behandelbaar?

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:24

Wat ik er van begrepen heb is dat in het verleden schapen met bijtwonden nog wel opgeknapt werden. Maar ondanks inspanning later alsnog geuthanaseerd moesten worden door bijv buikvliesontsteking.

En als dat nou eens verteld wordt… maar nee, dat is niet sensationeel ofzo… of dat zou begrip voor een boer kunnen betekenen..

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:51

Ik denk dat het ook erg lastig is. Zo mak zijn die schapen ook niet dat je elke dag uitvoerig die wonden kan behandelen. En ik weet ook niet hoe verstandig dat is dat je een zwak dier dan in je kudde hebt lopen, trekt die geur dan die wolven niet alsnog weer aan?

Is gewoon drama. Te bedenken dat de buren het gezien hebben, met een quad dat weiland ingereden zijn en toch 41(!!) schapen het niet gered hebben. Is gewoon vreselijk….

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-25 22:53

Celebi schreef:
Hoe zit dat bij een mens? Is dat beter behandelbaar?

En mens zal waarschijnlijk sowieso al sneller behandeld worden, als in aanval ‘‘s nachts plaats gevonden en dieren worden pas bij daglicht gewond aangetroffen.
Maar voor de rest de viezigheid in een wond bij een mens of een dier zal gelijk zijn.
Maar dat met name interval tussen oplopen van de verwonding en de behandeling ervan een hele belangrijke factor is.
Een mens laat zich makkelijker behandelen dan een dier.
Een mens slikt een pil, maar die zelfde pil moet vaak als injectie toegediend worden bij dieren.
Die zien je op de tweede dag alweer aan komen met de injectie naald, die rennen ook al zijn ze nog zo slecht hard van je weg.
Sommige medicatie kan niet oraal bij dieren gegeven worden vanwege hun spijsverteringstelsel (herkauwers) en dat de opname van de medicatie onvoldoende is.
En voor een mens trek je alles uit de kast om die te behandelen.

En hoe vervelend het ook is om te zeggen, als je een dier met medicatie behandeld heeft dat voor kortere of langere termijn gevolgen voor levering van melk of wanneer zo’n dier geslacht zou worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:23

Vogels (of haasjes of wat dan ook) die door een kat zijn gegrepen en dat overleven gaan vaak ook na een tijdje alsnog dood door infecties, daarom is het ook belangrijk dat de dierenambulance dat erbij vermeldt als zo’n vogel in de wildopvang wordt gebracht, want die zijn dan antibiotica nodig.
Zal hetzelfde kunnen zijn als bij de wolven?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:31

Ja goed punt inderdaad..

Al wil ik ook wegrennen bij het zien van die naald. Maar dat is een ander probleem. :')

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 23:34

Als een mens sepsis krijgt heeft dat ook niet altijd een goede afloop. Maar iets amputeren of in icu liggen is voor de mens eerder een optie dan voor een weide dier.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 01:38

Wat ik in Australië over de dingoes heb geleerd is dat die vooral de mens in het bovenbeen grijpen en daar dan soms de grote been-ader scheuren. Dan bloed de mens dus dood. Maar als een wolf je in het dijbeen te pakken krijgt en je spieren daar scheurt, ook al heeft hij die been-ader niet te pakken, dan kan zo’n beest heel wat schade veroorzaken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 08:35

Zichtmelding Voorthuizen Gld
Citaat:
Voorthuizen Gelderland
23-02-2025
00.30 uur
Wolf stak voor de auto over bij Molenweg richting weiland.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/184BcL ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 08:39

Hettieheks schreef:
Dat bord staat er inderdaad standaard. En meer als de helft is geuthanaseerd, niet gedood door de wolf

De NOS heeft het zowaar genoemd!
https://nos.nl/l/2556937

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:39

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:41

tienus63 schreef:
Hettieheks schreef:
Dat bord staat er inderdaad standaard. En meer als de helft is geuthanaseerd, niet gedood door de wolf

De andere helft is dan tich indirect ook door de wolf gedood?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:41

Gewonde schapen zetten ze op stal, hier wel in elk geval. Maar dan nog veel euthanasie bij Gewonde schapen. Dorpsgenoten met schapen bedoel ik dan

Hier vooral schapen. Maar ook al.koeien en pony's , katten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-25 08:44

@dreamboy, dat bedoelde hettieheks juist ook. Ik las het in eerste instantie ook verkeerd.
De media benoemt dit meestal niet. Of wat Christiene zegt; de euthanasie volgt paar dagen later alsnog.
Meestal worden die dieren dan niet als slachtoffer meegerekend voor de officiële cijfers.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 08:48

Mellow schreef:
https://www.facebook.com/story.php?stor ... 4767578490
Nieuwsbericht van RTL.

Die reacties zijn niet goed voor je bloeddruk.
En dan voelt het alsof er nog een lange weg te gaan is.

Dat.
Was aan het lezen bij AD.
Weg geklikt.
Stomme sukkels zonder weide dieren die het wel weten.

Schrijft zo'n doos;

En dan lees je dat wolfwerende hekken die zelfs gesubsidieerd worden geen optie zijn omdat "het van horen zeggen niet werkt".... Weet je? Dan ben je, terwijl je weet dat de wolf er is, een dierenbeul!

Nou doos als we het gaan hebben over van horen zeggen..

Echt jammer dat je zo'n wijf niet door het beeldscherm kan trekken...

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:52

Die commentaren zijn inderdaad tenenkrommend, het ligt aan de boer, schapen horen snachts op stal, de wolf was er vroeger ook al..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 09:55

Vraag of zij het experiment wil betalen?

Het is zo makkelijk beslist over andersmans geld, mensen hebben niet door dat de subsidie weinig voorstelt en het ontzettend duur is om iets neer te zetten met 50% kans dat het werkt.

Journee, wat een goed stuk van die dierenartsen..dat zou standaard onder iedere reactie moeten komen bij mensen die menen dat de slacht hetzelfde is als een wolvenaanval.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:09

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 11:51

De overheid en de EU werken zelf polarisatie in de hand door te stellen dat een wolfwerend hekwerk noodzaak is en daar subsidie voor te krijgen is. Heel eerlijk, als een leek dat te horen krijgt evenals het standaard riedeltje dat het zo’n vaart niet zal lopen met een wolf, is het toch niet gek dat de onwetende benoemen wat ze voorgeschoteld krijgen als ‘de waarheid’?!

De schapenhouder is hoe dan ook altijd de sigaar en laat dat nou net de bedoeling zijn.
Dag schapen, dag boeren, dag veeteelt en als extra cadeautje dag loslopende honden.

Over restschade na een aanval of ongeval zal het nagenoeg hetzelfde zijn als een paard in de sloot. De meeste nieuwsberichten vertellen je dat het paard het heeft overleefd, maar navraag leert dat het toch echt voor de meeste paarden slecht afloopt. De schade is te groot en dat wordt pas duidelijk na een x aantal dagen. Dan kraait er geen haan meer naar…..