Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:47

over moslim geworden, moest wel lachen vanmorgen. Op de radio ging het over deepfake filmpjes die kennelijk nog steeds op sociale media worden geplaatst. Ze hadden als voorbeeld een filmpje met de stem van Wilders die vertelde dat die zich had bekeerd tot de Islam.. Het klonk heel echt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:48

anjali schreef:
Marije_jiplover schreef:
Dat de Fiod bij iedereen wel wat kan vinden, geloof ik eerlijk gezegd ook niet nee :n

Ben dan wel benieuwd wat jij zelf op je kerfstok hebt, anjali, als je zo stellig bij iedereen zegt.

Ik bedoelde niet uitsluitend iets met belastingen, maar in het algemeen, en wat bij de ene groep geen probleem is dat zou voor de andere groep juist een doodzonde zijn.

Daar gaat het hier toch helemaal niet over? Deze man wordt verdacht van een misdrijf volgens ons wetboek. En ik durf dus te wedden dat je bij de meeste Nederlanders prima een huiszoeking kan doen, zonder sporen van een mogelijk misdrijf te vinden. Ik vind dit zo'n rare discussie, die je op dit moment op heel veel plekken ziet. Hij is niet zielig en hij wordt niet aangepakt omdat hij een PVV-er is, hij wordt verdacht van een misdrijf en dat is de reden voor dat onderzoek.

Ik heb zo'n vermoeden dat als ik vannacht bij jou inbreek en je nieuwe tv steel, wat ook een misdrijf is, dat je dan opeens zegt: "Laat maar, ik doe geen aangifte, want er is bij iedereen wel iets te vinden wat een ander een doodzonde vindt."

Wat de nieuwe premier betreft, die persoon gaan een keuze van Wilders zijn en die gaat echt in de rechtse hoek zoeken en komt echt niet op de proppen met een naam als Aboutaleb of Kaag. De enige reden waarom hij Plasterk vroeg is omdat ze elkaar persoonlijk kennen, hij Plasterk vertrouwt en omdat Plasterk in de loop van de jaren extreem verrechtst is (pun intended)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:19

anjali schreef:
Ik bedoelde niet uitsluitend iets met belastingen, maar in het algemeen, en wat bij de ene groep geen probleem is dat zou voor de andere groep juist een doodzonde zijn.

...ik hoop dat ik op bokt binnen bepaalde grenzen anoniem ben.
Maar mijn naam staat onder talloze petities en van het blokkeren bij Dodewaard in 1980 tot de A12 vorig jaar: :j

Voor sommigen vast een doodzonde.
Voor anderen wellicht een aanbeveling...

_/-\o_ ik word vast niet de nieuwe premier.

En idd: de heer Van Strien wordt onderzocht omdat hij verdacht wordt van een misdrijf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:27

Heb je voor of tegen gestemd bij de demonstratie op de A12?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:40

purny schreef:

Eh...
...ik stond op de A12 omdat er per jaar zo'n 42 miljoen subsidie aan fossiele brandstoffen werd uitgekeerd.

(Door een kabinet dat sprak 'Wij zijn het groenste kabinet ooit.')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:41

Avalanche schreef:
Babootje schreef:
Alsjeblieft geen Kaag. Los van gedachtengoed en kwaliteiten maar het ontbreekt haar totaal aan charisma waarvan ik vind dat een MP dat wel moet hebben.

En dan zeg ik: Waarom geen Aboutaleb? Dat is toch bij uitstek wel een verbinder. (Geen idee of hij zou willen natuurlijk)

Dat gaan zijn kiezers niet pikken joh :')

Ik zou het een statement vinden. Vlgs mij zou GW er wel eens geen bezwaar tegen kunnen hebben. Aboutaleb is een bijzonder goed geïntegreerde moslim. Maar of Aboutaleb dat wil… ik zou het heel
Interessant vinden en ook richting de EU

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:43

Ik denk wel echt dat hij een hele goede zou zijn. Een heel ervaren, integer en professioneel mens :)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:59

Misschien wil de burgemeester van Valkenburg wel, ik vind dat wel een stoere gast. Hij is ooit uit de SP gestapt en sindsdien partijloos, en Limburger dus dat schept vast een band.
Hij is 61 dus hoeft geen carrière meer te maken...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:32

Janneke2 schreef:
purny schreef:

Eh...
...ik stond op de A12 omdat er per jaar zo'n 42 miljoen subsidie aan fossiele brandstoffen werd uitgekeerd.

(Door een kabinet dat sprak 'Wij zijn het groenste kabinet ooit.')

Voor dit soort mensen kan ik dus geen sympathie opbrengen. Demonstreren mag, maar doe het dan op de toegestane plek. Het malieveld.
Maar niet de boel verzieken op de a12.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 21:59

Veel rechtse mensen die ik ken, zouden geen moeite hebben met een linkse premier hoor. Dat heb ik ook niet gehoord over Plasterk bijvoorbeeld,
dat is toch ook iemand met een linkse achtergrond die prima werk heeft geleverd ... Als die gewoon functioneerd prima.

Ik vind het wel weer bijzonder dat volgens mensen hier, rechtse mensen het niet zouden zien zitten :+ .... Is daar onderzoek naar gedaan, of is dat een onderbuik gevoel wat je hebt over rechtse kiezers?

Of dat je er voor zouden gaan liggen als linkse kiezer...

Wil je dan de beste man/vrouw op deze belangrijke plek? Ben je dan vooral bezig met de scheiding tussen links en rechts?

Ik vind het eigenlijk wel verfrissend, zoeken naar de beste man/vrouw binnen NL voor de belangrijkste plek. Is toch veel logischer dan de grootste partij levert?

Als we een vacature zouden uitschrijven voor premier? Waar zou iemand dan volgens jullie aan moeten voldoen :) ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:16

Citaat:
Ik vind het eigenlijk wel verfrissend, zoeken naar de beste man/vrouw binnen NL voor de belangrijkste plek. Is toch veel logischer dan de grootste partij levert?

Zo sta ik er ook in.

Ruitje:
Kim Putters is mijn gedroomde kandidaat.

Hij is zeer diplomatiek, weet wat er in de maatschappij speelt en heeft heeel veel ervaring op hoog niveau, kan zaken goed verwoorden en is to the point, en heel belangrijk hij is verbindend en mensen luisteren naar hem. Tevens kun je met deze man voor de dag komen internationaal en zeer belangrijk Wilders heeft hem zelf als informateur gevraagd dus ziet ook de kwaliteiten van deze man.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 23:05

Ik lees mij in in Putters en ik sluit mij aan bij jouw mening denk ik :)

Citaat:
Putters meent dat er structureel overleg tussen politiek en maatschappelijke organisaties en burgers zou moeten plaatsvinden. 'Polderen' is volgens hem een goede methode om wensen en problemen van mensen in het land die de laatste decennia uit het zicht zijn geraakt, weer op de politieke agenda te krijgen. Daarbij zou meer vanuit de burger moeten worden geredeneerd en niet vanuit overheidsbeleid.[26] Hij nam het in het verleden ook meermaals op voor de ‘reële zorgen’ van burgers die op de PVV stemden.[2] Hij schreef PvdA-partijgenoten in 2010 echter ook dat hij de onverschilligheid en verrechtsing een halt wil toeroepen en de Eerste Kamer "geen plek is voor populisten en schreeuwpolitiek".[27][28]

Putters pleit al jaren voor de ontwikkeling van een 'nieuw sociaal contract’ tussen overheid, burger en samenleving.[29] Naar zijn opvatting zouden regeerakkoorden niet al te gedetailleerd moeten zijn, zodat er ruimte ontstaat voor invloed vanuit de politieke oppositie en de maatschappij bij het reguleren van vraagstukken en problemen.[29][30]

Edit, bron: Wikipedia

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 23:44

Wat te denken trouwens van Marcouch. Maar die gaat het ook niet willen doen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 23:59

ruitje schreef:
Veel rechtse mensen die ik ken, zouden geen moeite hebben met een linkse premier hoor. Dat heb ik ook niet gehoord over Plasterk bijvoorbeeld,
dat is toch ook iemand met een linkse achtergrond die prima werk heeft geleverd ... Als die gewoon functioneerd prima.

Ik vind het wel weer bijzonder dat volgens mensen hier, rechtse mensen het niet zouden zien zitten :+ .... Is daar onderzoek naar gedaan, of is dat een onderbuik gevoel wat je hebt over rechtse kiezers?

Of dat je er voor zouden gaan liggen als linkse kiezer...

Wil je dan de beste man/vrouw op deze belangrijke plek? Ben je dan vooral bezig met de scheiding tussen links en rechts?

Als we een vacature zouden uitschrijven voor premier? Waar zou iemand dan volgens jullie aan moeten voldoen :) ?

Misschien gemist maar geloof dat er vnml werd genoemd dat PVV stemmers dit niet zien zitten. Kan me best voorstellen dat een deel het niet ziet zitten trouwens, maar dat zijn echt wel een hele bepaalde categorie rechtse stemmers gok ik. Tevens vaker gezegd, maar er zijn veel smaken op rechts. Zitten/zaten ook best liberale verstandige partijen tussen. Zitten altijd sukkels tussen, maar ook best wat verstandige mensen. Zijn net mensen die rechtse stemmers uiteindelijk.

Laatste vraag is leuk!! Mijn gevoel zegt me wel echt dat elk potentieel mp kandidaat van linkerzijde de leeuwenkuil inloopt. Ik zie het zo gebeuren dat bij alles wat misgaat, wilders dan wel eens een hele makkelijke zondebok heeft.. idealiter zou ik zeggen: iemand met echt veel ervaring, gewichtig, inhoudelijk sterk, op de inhoud in discussies, beleefd maar assertief en een goede staat van dienst internationaal. Daarnaast iemand die echt gelooft in gelijkwaardigheid en geen groepen achterlaat. Links of rechts maakt me niets uit, maar wel een voorkeur voor gematigdheid. Rechts progressief zou goed passen wellicht. Anders uit de gematigd sociaal democratische hoek. Hoewel ik denk dat die constant de wind van voren krijgt constant met getreiter vanuit.
Timmerfrans zie ik hier ook wel in. Maar dat gaat hem niet worden. Ik ga meer lezen over Kim Putters. Waar zou een ideale kandidaat volgens jou aan moeten voldoen Ruitje?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:05

PvdA/GL is niet betrokken, als 2e partij, bij de formatie.
Ze zijn voor alles uitgemaakt, met name door GW en ook wel door Caroline.
Dan lekker een MP of minister/staatssecretaris zoeken in je eigen ledenkring!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:09

Maar was puur hypothetische vraag over profiel/geschiktheid van ruitje toch? Timmerfrans past wmb binnen mijn beschrijving van “het ideale profiel”. Maar zijn er vast meer. Jette en Dassen vind ik ook leuke mannen die een heel eind binnen mijn ideale profiel passen. Ik vind ervaring wel echt belangrijk dus voor nu nog niet, maar wie weet met de tijd.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:12

Kim Putters is een droom MP, maar niet bij deze coalitie. En een man van inhoud, niet voor de vorm.

Misschien Rutte maar weer vragen. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:17

purny schreef:
Voor dit soort mensen kan ik dus geen sympathie opbrengen. Demonstreren mag, maar doe het dan op de toegestane plek. Het malieveld.
Maar niet de boel verzieken op de a12.

Ik heb geen sympathie voor dit soort ideeën. Het hele idee van demonstraties is dat ze zaken verstoren. Protest heeft geen nut als het niemand stoort.
ruitje schreef:
Ik lees mij in in Putters en ik sluit mij aan bij jouw mening denk ik :)

Citaat:
Putters meent dat er structureel overleg tussen politiek en maatschappelijke organisaties en burgers zou moeten plaatsvinden. 'Polderen' is volgens hem een goede methode om wensen en problemen van mensen in het land die de laatste decennia uit het zicht zijn geraakt, weer op de politieke agenda te krijgen. Daarbij zou meer vanuit de burger moeten worden geredeneerd en niet vanuit overheidsbeleid.[26] Hij nam het in het verleden ook meermaals op voor de ‘reële zorgen’ van burgers die op de PVV stemden.[2] Hij schreef PvdA-partijgenoten in 2010 echter ook dat hij de onverschilligheid en verrechtsing een halt wil toeroepen en de Eerste Kamer "geen plek is voor populisten en schreeuwpolitiek".[27][28]

Putters pleit al jaren voor de ontwikkeling van een 'nieuw sociaal contract’ tussen overheid, burger en samenleving.[29] Naar zijn opvatting zouden regeerakkoorden niet al te gedetailleerd moeten zijn, zodat er ruimte ontstaat voor invloed vanuit de politieke oppositie en de maatschappij bij het reguleren van vraagstukken en problemen.[29][30]

Edit, bron: Wikipedia

Ik ook :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 07:45

Dat staan op de A12 stoort mij persoonlijk. Ik ben pro natuur en milieu, en toch wordt ik geraakt door die demonstraties op de A12. Niet alleen omdat ik om moet rijden, dat is peanuts.

Maar ik ben inwoner van Den Haag en moet dus meer gemeentelijke belasting betalen omdat elke keer weer het asfalt gerepareerd moet worden (met vervuilende fossiele machines), de muren weer schoongemaakt moeten worden en de enorme politie inzet zal ook betaald moeten worden. Het is wettelijk verboden om daar te gaan staan, dus er worden ook nog eens massaal overtredingen begaan. Echt, ik kan hier geen sympathie voor opbrengen, terwijl ik het doel wel begrijp en daar achter sta, maar niet achter dit soort acties.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 07:53

Avalanche schreef:
Ik heb geen sympathie voor dit soort ideeën. Het hele idee van demonstraties is dat ze zaken verstoren. Protest heeft geen nut als het niemand stoort.

Het idee van demonstraties is aandacht vragen voor bepaalde onderwerpen, sympathie op te wekken voor de zaak en mensen aan jouw kant te krijgen om vervolgens verandering te bewerkstelligen.

Dat doe je dus niet door de boel op stelten te zetten en dingen te vernielen. Dat werkt averechts en dupeert ook de mensen die al aan jouw kant staan. Zag je bij de boerenprotesten ook gebeuren.

Ik sluit me aan bij prompter.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:05

_San87_ schreef:
Avalanche schreef:

Het idee van demonstraties is aandacht vragen voor bepaalde onderwerpen, sympathie op te wekken voor de zaak en mensen aan jouw kant te krijgen om vervolgens verandering te bewerkstelligen.

Dat doe je dus niet door de boel op stelten te zetten en dingen te vernielen. Dat werkt averechts en dupeert ook de mensen die al aan jouw kant staan. Zag je bij de boerenprotesten ook gebeuren.

Juist de boeren hebben laten zien dat het wel helpt om de boel flink op stelten te zetten. Niet met de beeldvorming bij de gewone man maar wel als het gaat om veranderen van beleid.
Gooi je strontkar leeg voor het gebouw van de EU en mensen willen dat niet nog een keer.
Rij met je tractoren in Den Haag de boel naar de klote en warempel je wordt gehoord.
Hang als buurt varkenskoppen op als protest tegen een asielzoekerscentrum en het komt er niet.
De acties op de autosnelwegen zijn daar heilig bij. Maar het komt wel in de picture. Dus of het gaat helpen, ik hoop het!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:13

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Juist de boeren hebben laten zien dat het wel helpt om de boel flink op stelten te zetten. Niet met de beeldvorming bij de gewone man maar wel als het gaat om veranderen van beleid.
Gooi je strontkar leeg voor het gebouw van de EU en mensen willen dat niet nog een keer.
Rij met je tractoren in Den Haag de boel naar de klote en warempel je wordt gehoord.
Hang als buurt varkenskoppen op als protest tegen een asielzoekerscentrum en het komt er niet.
De acties op de autosnelwegen zijn daar heilig bij. Maar het komt wel in de picture. Dus of het gaat helpen, ik hoop het!

Ik heb aan alle kanten de sympathie voor boeren zien verdampen. En niet zo'n klein beetje ook. Die protesten zijn compleet uit de hand gelopen, waarbij personen bedreigd werden en politici zelfs thuis opgezocht werden.

En wat is er veranderd, precies. Het is dat de BBB zo groot werd in de eerste kamer, toen er nog sympathie was, dat ze opeens wat potjes konden breken. Voor de tweede kamer was er opeens een stuk minder aan stemmen en zitten ze enkel in de coalitie omdat de in de eerste kamer zo groot zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:16

Wat er is veranderd bv dat op EU niveau veel verplichtte klimaat veranderingen en regels zijn ingetrokken bv als het gaat om echt slechte pesticiden die zeer kwalijk zijn voor de biodiversiteit.
Op kort termijn fijn voor de boeren op lang termijn slecht want beroepsziekte Parkinson zal niet verminderen en de biodiversiteit zal wel verminderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:17

pien_2010 schreef:
Wat er is veranderd bv dat op EU niveau veel verplichtte klimaat veranderingen en regels zijn ingetrokken bv als het gaat om echt slechte pesticiden die zeer kwalijk zijn voor de biodiversiteit.
Op kort termijn fijn voor de boeren op lang termijn slecht want beroepsziekte Parkinson zal niet verminderen en de biodiversiteit zal wel verminderen.

Dus onder de streep wordt niemand er beter van. Of zijn boeren immuun voor parkinson en de gevolgen van verminderde biodiversiteit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:25

Ga je dat nu echt aan mij vragen? Tjonge jonge.
De boeren hebben voor een deel gekregen waar ze zo hard voor gevochten hebben. Wat ik of jij daar verder van vinden is onbelangrijk in deze discussie. Het ging erover nl of geweld wel of niet loont. Dat loont dus zeker, zie voorbeeld boeren.