steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:45

Sunnda schreef:
Ik heb nog nooit zo'n lange post gelezen met zo weinig inhoud electra63.

Je doet precies waar ze in Den Haag gek op zijn; alles wat anders is dan zij willen ze de kop indrukken door het af te doen als populisme etc.

En wat een sneu zwaktebod om eerst vier keer te roepen dat ze samenwerken met fvd en dan te zeggen dat je dat doet op basis dat het een nieuwe partij is die veel aandacht krijgt en dat bbb dat nu ook krijgt?
Is dat de nieuwe defenitie van samenwerking?
Oh ja en ze hebben toevallig een partijpunt dat overeenkomt en nu veel onder de aandacht ligt.

En die financiering? Ook zoiets wat men graag aanhaalt als framing. Je weet dat journalisten van het AD de enige zijn die op de uitnodiging van BBB zijn afgekomen om daadwerkelijk te kijken. De rest blaat liever.

En verder ben je het gewoon niets eens met de partijpunten, dat mag.
Dat ben ik het met een hoop partijen ook niet.

Maar de manier waarop is wanstaltig als je dan nu met zo'n lege post komt.

Dat mag jij vinden, maar dat is mijn mening. Dat sommigen hier blind achter BBB en FfD lopen, was mij al lang duidelijk.

Ik kijk de interviews en lees de artikelen van beide kanten, van verschillende politieke partijen. Sterker nog, ik heb de partijprogramma's van bijna alle politieke partijen gelezen.
Zouden jullie ook eens moeten doen.

Heb je het artikel in het NRC gelezen? Over de populariteit van BBB bij extreem rechts ?
Of het linkje wat ik eerder heb geplaatst? Over dat de melkprijs zo ontzettend gestegen is ? En dat dit een goed moment kan zijn om over te stappen naar biologisch boeren?

Wat als de politie op een Marokkaanse jongen van 16 had geschoten, die niet luisterde naar de politie? Waarschijnlijk had je geklapt.

Nu zijn ze vrij gelaten, dus wat corruptie bij politie en overheid, wat hier al vaak wordt geroepen. Het wordt onderzocht en de verdenking van doodslag is weggenomen.

Wat vind je dat namen en adressen van politie (en politici) worden gedeeld en bedreigd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 23:10

Electra63 schreef:
Heb je het artikel in het NRC gelezen? Over de populariteit van BBB bij extreem rechts ?
Of het linkje wat ik eerder heb geplaatst? Over dat de melkprijs zo ontzettend gestegen is ? En dat dit een goed moment kan zijn om over te stappen naar biologisch boeren?

Ik heb meer mensen in mijn veld gesproken die anti-biologisch zijn, dan pro...
En dat is niet om het principe, want het hele principe is best wel mooi.
Alleen die koeien staan er zo vaak zo slecht bij! En dan heb ik het niet over de ene boer die de andere zwart maakt, maar mensen die uit kwaliteitsfuncties bij boeren komen.

Was voor mij persoonlijk even een teleurstelling. Doe mij dan maar 'gewoon' (on the way to) Planet Proof boeren.

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:46

Dat is het beeld wat velen hebben, maar alles valt en staat met de boer, niet met wel of niet biologisch.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 07:47

Omschakelen naar biologisch is ook een heel intensief en kostbaar traject. Daar is niks mis mee, als je de kosten van de omschakeling kunt betalen en als je weet dat je daarna genoeg afzet hebt voor je product.

Alleen, het marktaandeel biologisch is klein. De afzet is moeizaam. Daarom telen wij nu als tussenoplossing (on the way to) Planet Proof. Dat is al een hele onderneming op zich, de eisen daaraan zijn ook streng. Maar nog wel betaalbaar en in de Nederlandse supermarkten zijn de producten ook terug te vinden! De optie om biologisch te gaan houden wij zeker open, maar voor nu is dat nog te vroeg :j

Dus als we meer biologische boeren willen, zullen we ook iets aan de vraagkant moeten doen. Hoe gaan we de vraag/afzet van biologische producten stimuleren? En hoe houden we tegelijkertijd de boodschappen betaalbaar?

De supermarkteigenaar die ik sprak vertelde mij dat hij verlies draait op veel (A-merk) producten. Schijnbaar concurreren supermarkten daar onderling mee. Hij moest zijn winst goedmaken met de AGF en vertelde dat daarom de groente en fruit met een beste marge in de winkel liggen. En daar mag van mij ook gerust iets aan gedaan worden.

Ik denk dat het grootste probleem is dat we nu in een (onhoudbaar) systeem zitten, die we dan volledig aan zouden moeten pakken. Daar is veel lef, maar ook veel geld voor nodig. Dat gaat nog veel verder dan hetgeen wat de boer produceert :j

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:20

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:36

Exitium schreef:
worden niet meer verdacht van *

Ik ben heel benieuwd wat er uit het onderzoek van de rijksrecherche gaat komen over het schieten door de agent.

Ja ik ook. Fijn dat de 3 mannen weer vrij zijn!

Als ik biologisch kan kopen doe ik het. Van de week nog een babbel gemaakt met de biologische boer op de markt en me afgemeld voor paar maanden, daar de groentetuin zeer veel geeft.

De Liddle hier doet het slim. Je moet de biologische groente zelf thuis nog goed wassen, alsof je de groente uit de tuin haalt, en daardoor is het duurder maar niet extreem duur. Zo fijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:40

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:42

Citaat:
het niet over de ene boer die de andere zwart maakt, maar mensen die uit kwaliteitsfuncties bij boeren komen.

Was voor mij persoonlijk even een teleurstelling. Doe mij dan maar 'gewoon' (on the way to) Planet Proof boeren.

Ik vraag mij af of dit geen kwestie is van 'train je ogen'.

Net zoals we gewend zijn dat sommige paardenrassen op Nederlandse bodem snel kogelrond worden.
Als je dan een schrale Shet of een slanke PRE ziet, is het even wennen.

Gebrek aan kwaliteit geloof ik niet, dwz keurmerk SKAL is streng.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:44

Janneke2 schreef:
Citaat:
het niet over de ene boer die de andere zwart maakt, maar mensen die uit kwaliteitsfuncties bij boeren komen.

Ik vraag mij af of dit geen kwestie is van 'train je ogen'.

Net zoals we gewend zijn dat sommige paardenrassen op Nederlandse bodem snel kogelrond worden.
Als je dan een schrale Shet of een slanke PRE ziet, is het even wennen.

Gebrek aan kwaliteit geloof ik niet, dwz keurmerk SKAL is streng.

Ja nee, dit ging doorgaans om tot aan de knieën in de stront staan, smerige uiers etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:46

Berichtje van de jongen zelf. Naam heb ik wel even weggehaald ook al staat die overal op Facebook. Hij was gelukkig niet echt geraakt wat vele wel dachten.

He hoi! Ik ben xxx

Ik wil iedereen enorm bedanken voor alle berichtjes en steun en ook zeker voor de acties in en rondom friesland! helaas heb ik er niks van mee gekregen in de cel niks gehoord of gezien.. toen ik vrij gelaten was om 21:15/:21:30 kreeg ik te zien wat er allemaal gebeurd is in nederland. na het incident… echt onbegrijpelijk ik kan er nogsteeds niet bij waarom de politie heeft geschoten, op de beelden ook zeer goed te zien dat ik niks fout doe.. maar helaas was ik wel bijna verleden tijd. ik mag van geluk spreken dat ik het overleefd heb. Ik ben er zelf ook ontzettend van geschrokken. Ik ben vrij gelaten voor de poging tot doodslag ik ben nog wel verdachte vanavond weer lekker in eigen bedje! We gaan door strijden met zn allen 1 for all

Het hele verhaal even van de toestand wat er gebeurd is

We stonden met zn allen bij een DC in heerenveen op het industrieterrein. toen had de ME gemeld dat ze gingen vegen. toen hebben wij met zn alleen besloten weg te gaan, toen zijn we met zn allen door heerenveen heen gereden. en bij thialf geparkeerd, was een gezellige boel even wat drinken en eten toen zeiden we we moeten nog maar een rondje door Heerenveen, ons even laten horen en dan naar huis. dus de stoet vertrekt ik er achteraan door Heerenveen heen toen ging de koploper de oprit op bij oranjewoud, richting de MAC heerenveen toen de eerste afslag ook gelijk gepakt en daar stonden politie auto’s beneden. toen vloog een groot gedeelte er omheen er stonden nog een paar voor mij, achter mij was bijna alles weg dus ik dacht ik moet ook er omheen. dus ik rustig over het stoepje ik reedt zeer rustig ik ging kijken of er verkeer aankwam en of ik kon oversteken terwijl ik rijdt zie ik naar de andere weg, waar ik er weer op moest. nogsteeds reedt ik rustig ineens PANG in mn rechter oor, ik denk wat krijgen we nou piep in het oor.. ik denk snel weg wezen uit paniek straks komt er een tweede achteraan. ik had geen schade dacht ik dus ik dacht een rubberen kogel, die is terug geschoten maar bij oudehaske stonden we even stil loop, een rondje om de trekker zag ik een gat zitten in het ijzer! toen ging er van alles door me heen het had echt niks gescheeld, dan was het einde verhaal geweest iets harder gereden of iets langzamer had ik dit niet kunnen na vertellen. en toen paar 100meter uit oudehaske stond de politie er al ik werd verdacht van poging tot doodslag handen in de boeien en naar het politiebureau. toen besefte ik het allemaal even niet meer dan gaat er zo’n adrenaline door je heen dan weet je niet meer wat je allemaal overkomt.. het was schrik op schrik maar ik ben gelukkig vandaag 7-6-2022 vrij gelaten om 21:15

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 08:47

Dat (tot de knieën in de stront, ontstoken uiers) is reden voor een klacht.

Het gebeurt als de boer overspannen is.
Komt overal voor.

En wordt NIET getolereerd door SKAL.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:00

listiglistje schreef:
Doorgesnoven wout als ik het zo beoordeel :Y)

Gaat nergens over, zie zijn collega hem corrigeren.

https://fb.watch/e4pO4RvcPO/

Plus gerichte schoten op een trekker die weg reed, reed echt niet op ze in!
Beelden genoeg...er was geen gevaar voor eigen leven, wat normaal rechtvaardigd om gericht te schieten.

Hoop dat de politie agent vervolgd wordt of non actief.
Lijkt mij buitensporig geweld/handelen, wat heel verkeerd had kunnen aflopen.

Inderdaad en de media draait het weer helemaal om. Deze agent hoort in de bak

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:03

Janneke2 schreef:
Dat (tot de knieën in de stront, ontstoken uiers) is reden voor een klacht.

Het gebeurt als de boer overspannen is.
Komt overal voor.

En wordt NIET getolereerd door SKAL.

Ik hoef zelf niet naar de boer, heb dit alleen van horen zeggen. Geen namen en rugnummers.
En wellicht valt jongvee niet onder het oordeel bijvoorbeeld...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:07

in een potstal zijn dieren inderdaad doorgaans wat viezer en is er groter risico op bacteriën dus uierontstekingen.

Voor biologisch is veel meer grond nodig dan bij gangbaar, laat daar nu juist de bottleneck zitten. Grond is schaars en duur.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:08

Kabayo schreef:
Berichtje van de jongen zelf. Naam heb ik wel even weggehaald ook al staat die overal op Facebook. Hij was gelukkig niet echt geraakt wat vele wel dachten.

He hoi! Ik ben xxx

Ik wil iedereen enorm bedanken voor alle berichtjes en steun en ook zeker voor de acties in en rondom friesland! helaas heb ik er niks van mee gekregen in de cel niks gehoord of gezien.. toen ik vrij gelaten was om 21:15/:21:30 kreeg ik te zien wat er allemaal gebeurd is in nederland. na het incident… echt onbegrijpelijk ik kan er nogsteeds niet bij waarom de politie heeft geschoten, op de beelden ook zeer goed te zien dat ik niks fout doe.. maar helaas was ik wel bijna verleden tijd. ik mag van geluk spreken dat ik het overleefd heb. Ik ben er zelf ook ontzettend van geschrokken. Ik ben vrij gelaten voor de poging tot doodslag ik ben nog wel verdachte vanavond weer lekker in eigen bedje! We gaan door strijden met zn allen 1 for all

We stonden met zn allen bij een DC in heerenveen op het industrieterrein. toen had de ME gemeld dat ze gingen vegen. toen hebben wij met zn alleen besloten weg te gaan, toen zijn we met zn allen door heerenveen heen gereden. en bij thialf geparkeerd, was een gezellige boel even wat drinken en eten toen zeiden we we moeten nog maar een rondje door Heerenveen, ons even laten horen en dan naar huis. dus de stoet vertrekt ik er achteraan door Heerenveen heen toen ging de koploper de oprit op bij oranjewoud, richting de MAC heerenveen toen de eerste afslag ook gelijk gepakt en daar stonden politie auto’s beneden. toen vloog een groot gedeelte er omheen er stonden nog een paar voor mij, achter mij was bijna alles weg dus ik dacht ik moet ook er omheen. dus ik rustig over het stoepje ik reedt zeer rustig ik ging kijken of er verkeer aankwam en of ik kon oversteken terwijl ik rijdt zie ik naar de andere weg, waar ik er weer op moest. nogsteeds reedt ik rustig ineens PANG in mn rechter oor, ik denk wat krijgen we nou piep in het oor.. ik denk snel weg wezen uit paniek straks komt er een tweede achteraan. ik had geen schade dacht ik dus ik dacht een rubberen kogel, die is terug geschoten maar bij oudehaske stonden we even stil loop, een rondje om de trekker zag ik een gat zitten in het ijzer! toen ging er van alles door me heen het had echt niks gescheeld, dan was het einde verhaal geweest iets harder gereden of iets langzamer had ik dit niet kunnen na vertellen. en toen paar 100meter uit oudehaske stond de politie er al ik werd verdacht van poging tot doodslag handen in de boeien en naar het politiebureau. toen besefte ik het allemaal even niet meer dan gaat er zo’n adrenaline door je heen dan weet je niet meer wat je allemaal overkomt.. het was schrik op schrik maar ik ben gelukkig vandaag 7-6-2022 vrij gelaten om 21:15

Ik vraag me af wat er was gebeurt als die 2 jongens in de auto het filmpje niet hadden gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:12

pien_2010 schreef:
Als ik biologisch kan kopen doe ik het. Van de week nog een babbel gemaakt met de biologische boer op de markt en me afgemeld voor paar maanden, daar de groentetuin zeer veel geeft.
De Liddle hier doet het slim. Je moet de biologische groente zelf thuis nog goed wassen, alsof je de groente uit de tuin haalt, en daardoor is het duurder maar niet extreem duur. Zo fijn.

Ik begreep van een paar berichten dat ook biologische boeren gaan stoppen. En moeten stoppen als ze op de verkeerde plek zitten.
Waarschijnlijk blijven de 'grote jongens' overeind, maar gaan de kleinere (bio)boeren het opgeven.
Dus buiten dat je dan wellicht nog de vereiste waarden niet haalt (lees ik) blijf je zitten met de megastallen.. ?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:12

Kabayo schreef:

He hoi! Ik ben xxx

Geen andere woorden voor dan bizar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:26

Cer schreef:
pien_2010 schreef:

Ik begreep van een paar berichten dat ook biologische boeren gaan stoppen. En moeten stoppen als ze op de verkeerde plek zitten.
Waarschijnlijk blijven de 'grote jongens' overeind, maar gaan de kleinere (bio)boeren het opgeven.
Dus buiten dat je dan wellicht nog de vereiste waarden niet haalt (lees ik) blijf je zitten met de megastallen.. ?

Dat heb je goed begrepen. Hier in de tuin hoorde ik van een ex medewerker vh ministerie dat dit nu gerepareerd zal gaan worden want dat slaat natuurlijk nergens op. Omdat onze vriend dit zei, geloof ik het. Misschien dat hij iets meer weet rondom de biologische boeren. On verra (we gaan het zien).

In Rosmalen hadden wij een biologische boerderij winkel in de buurt. Zo fijn en glad niet duur (vergeleken met hier in Frankrijk en dan ook nog echt biologische groenten). Dus ik vind die winkels zo fijn en ook eerlijk voor iedereen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:29

Nou inderdaad, ik mag hopen dat ze dat niet doen..

want dan verplaats je wellicht dus inderdaad onder andere het dierenwelzijnsprobleem (en uitstoot) naar de binnenlandse grotere spelers (en, wellicht erger, naar het buitenland zonder / of met slechtere regelgeving)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:44

Loretta schreef:
Kabayo schreef:

He hoi! Ik ben xxx

Ik vraag me af wat er was gebeurt als die 2 jongens in de auto het filmpje niet hadden gemaakt.

Dat heb ik me ook al meerdere malen afgevraagd.
Dan was het zijn woord tegen de politie geweest.
Overal filmpjes van ben er geen voorstander van, maar soms ook wel weer erg handig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:45

Laten we wel realiseren dat het verhaal van deze jongen slechts één kant van het verhaal is (bovendien van iemand die er bij gebaat is dat men denkt dat hij niks verkeerd deed), net als het filmpje wat slechts één perspectief (van maar een paar seconden) geeft, en voor conclusies gewoon de onderzoeken afwachten.

De jongen zegt bijvoorbeeld dat hij rustig keek of er verkeer aankwam zodat hij kon oversteken, en daarna beschoten is. Persoonlijk lijkt het me zeer sterk dat er niet meer heeft gespeeld, waar de jongen wel of niet aan meedeed/van wist (want politie schiet echt niet zomaar). Mocht hij die kant wel oprijden of had de politie tegen hem/de boeren gezegd dat ze moesten blijven staan? Is er iets voorgevallen met een ándere tractor die voor de jongen reed, die bijv. wél agressief richting de politie deed en de politie daarom dacht dat toen de jongen richting hen reed, hij op hen in wilde rijden?

Zo veel vragen die eerst dmv onderzoek beantwoord moeten worden. Dus laten we zowel politie als boeren op dit punt nog niet veroordelen, maar even afwachten.

@Pien: oh dat klinkt inderdaad goed, dat die situatie rechtgetrokken gaat worden. Ook dat artikel met het plan van de biologische boeren klinkt goed. Hoop dat er snel een duidelijk plan vanuit kabinet komt waar (de meeste) boeren én regering tevreden mee zijn :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:51

Cer schreef:

want dan verplaats je wellicht dus inderdaad onder andere het dierenwelzijnsprobleem (en uitstoot) naar de binnenlandse grotere spelers (en, wellicht erger, naar het buitenland zonder / of met slechtere regelgeving)

het verplaats naar het buitenland.
Nertsen die hier niet mogen zitten nu in Polen.
Geen welzijn regels, geen milieu regels. Blijkbaar is de vraag van bont er, dus verhuizen loont.

China zet megastallen voor varkens waar alles hier zowat in 1 keer in past.
Dat land kent niet eens mensenrechten...

Las van de week iets dat er in ik meen Spanje de grootse melkveel stal van Europa gaat komen.

Een zeer goede kennis van mij (ex boer in Nederland) werk momenteel veel in Amerika als bedrijfsleider.
Daar staat niet eens op vergunning hoeveel dieren er zijn, moet die eigenaar zelf weten. Controle op helemaal niks. (geen idee of dat in elke staat zo is, maar daar wel)
Rijden daar in nieuwe auto's met oude techniek, want dat kunnen ze zelfs sleutelen. Wij wisten niet eens dat dat nog gemaakt werd. Alle dieseldampen de lucht in.
Afval scheiden, wat is dat? Zelf een tasje of kratje mee naar de supermarkt, wat is dat. Gewoon 10 plastic draagtasjes mee.

En wij hier alles maar perfect proberen te doen want de heide die van oorsprong al geen heide was moeten we behouden. Zonder metingen van vroeger en nu ter vergelijk.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-07-22 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:54

Imandra, hij is vrijgesproken van doodslag, dus je kunt een heel verhaal ophangen, maar dat is gewoon niet meer.
En iets heel ernstigs wat hij nog meer gedaan zou hebben is ook niet want dan zat hij nog vast.

En hij is verdacht maar waarvan weten ze blijkbaar zelf nog niet.
Hoe zit als dat bij een aanhouding niet specifiek word genoemd, hoe geldig is dat daarna dan nog? Oprechte vraag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 09:58

DuoPenotti schreef:
Cer schreef:

het verplaats naar het buitenland.
Nertsen die hier niet mogen zitten nu in Polen.
Geen welzijn regels, geen milieu regels. Blijkbaar is de vraag van bont er, dus verhuizen loont.
(...)
En wij hier alles maar perfect proberen te doen want de heide die van oorsprong al geen heide was moeten we behouden. Zonder metingen van vroeger en nu ter vergelijk.

'Verhuizen loont' - en daar zit ook de oplossing: gewoon een stevige tariefmuur.

Tov Polen is dat ingewikkeld, maar het kan wel.
Voor alles buiten de EU is het eenvoudig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:02

DuoPenotti schreef:
Imandra, hij is vrijgesproken van doodslag, dus je kunt een heel verhaal ophangen, maar dat is gewoon niet meer.
En iets heel ernstigs wat hij nog meer gedaan zou hebben is ook niet want dan zat hij nog vast.

En hij is verdacht maar waarvan weten ze blijkbaar zelf nog niet.
Hoe zit als dat bij een aanhouding niet specifiek word genoemd, hoe geldig is dat daarna dan nog? Oprechte vraag.

Zeg ik dan dat hij nog verdacht moet blijven van doodslag? Nee, ik zeg alleen dat er waarschijnlijk iets meer speelde dan hij in zijn verhaal vertelt (of datgene nu strafbaar is of niet). Waarbij ik er ook specifiek bij heb geschreven dat het zeker mogelijk is dat hij niet van die context wist en het dus prima mogelijk is dat hij met stom toeval in die situatie terecht is gekomen.

Dus in plaats van politie en/of boeren te veroordelen, laten we op dit punt niet te veel speculeren en gewoon afwachten wat er uit het onderzoek komt over hoe de situatie daadwerkelijk was voor álle partijen. Dus ook niet impliceren dat de politie de situatie zou verdraaien als er geen filmpje was geweest, of dat de agent in de bak hoort, of dat de "wout doorgesnoven was". Net zo goed dat we niet moeten zeggen dat deze drie boeren een poging tot moord deden, of terroristen waren of... etc.