Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:09

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:43

Babootje schreef:
Het clubje van Orban lijktl niet 'verrijkt' te gaan worden met Marine Le Pen.
In de 2e verkiezingsronde gaat de linkse coalitie Nouveau Front Populaire (NFP) aan de leiding, gevolgd door het presidentiële kamp Ensemble.
De opkomst was enorm groot met 67% van de kiezers. Een onverwachte ruk naar links dus, waar een ruk naar rechts werd verwacht.

Voor Oekraïne is dit geen goed nieuws. Melenchon heeft zich al vaak uitgesproken tegen iedere vorm van hulp aan Oekraïne.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:56

Klopt dat is een Trotski aanhanger. Ben daar net zomin blij mee als met Le Pen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:18

Stond hij wel op de kieslijst Pien ? Ik las van niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:22

Het is een gezamenlijke kieslijst van links die dus bestaat nu uit heel veel verschillende partijen en deze man heeft zich naar voren geschoven als een soort woordvoerder. Dus hij zal wel op de lijst hebben gestaan neem ik aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:37

Het enige lichtpuntje hierin denk ik, is dat waar Le Pen zich in verkiezingstijd ook tegen hulp aan Oekraine heeft uitgesproken, Melenchon het onderwerp heeft vermeden. Verder wordt voor Melenchon geen absolute meerderheid verwacht en zal hij een coalitie moeten gaan vormen met naar verwachting de partij van Macron. Of andere linkse partijen die er anders over denken (daar weet jij meer van dan ik neem ik aan Pien?)
Wellicht krijg je dan een soort NLse situatie. Wilders heeft zich ook altijd uitgesproken tegen steun aan Oekraine, maar is nu wel omgebogen naar steun voor Oekraine. Dan hoop je maar dat dat gebeurt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 14:42

Er zal inderdaad meer samengewerkt moeten worden. Maar vergis je niet. Marie le Pen heeft behoorlijk wat zetels erbij gekregen alleen vele male minder groot is ze geworden als ze verwacht had.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:18

pien_2010 schreef:
Klopt dat is een Trotski aanhanger. Ben daar net zomin blij mee als met Le Pen.

Trotski-aanhanger is niet per definitie verkeerd Pien. Deze heeft altijd fel gestreden tegen Stalin en de Fascisten. Wat ik van Wikipedia begrijp is dat hij een echte theoretische Marxist is en Marx had behoorlijk wat goede punten (waar helaas een loopje mee is genomen). En ikverwacht dat een Trotski aanhanger zich eerder door de theorie van Zelensky aangetrokken voelt dan die van Putin.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:19

pien_2010 schreef:
Er zal inderdaad meer samengewerkt moeten worden. Maar vergis je niet. Marie le Pen heeft behoorlijk wat zetels erbij gekregen alleen vele male minder groot is ze geworden als ze verwacht had.

Blijkbaar vindt ze het zelf te weinig om vol voor haar denkbeelden uit te komen en zich bij die extreem-rechtse Europese groep van Orban aan te sluiten. Ze wil blijkbaar nog even het idee in stant houden dat ze wel een fatsoenlijke partij heeft...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:03

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Blijkbaar vindt ze het zelf te weinig om vol voor haar denkbeelden uit te komen en zich bij die extreem-rechtse Europese groep van Orban aan te sluiten. Ze wil blijkbaar nog even het idee in stant houden dat ze wel een fatsoenlijke partij heeft...

mwoohhh...

https://nos.nl/artikel/2527988-rn-van-l ... oparlement

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:08

Dat was te verwachten, ik vind het levensgevaarlijk wat er gebeurt in de EU. Orban, Fico, Wilders , le Pen en nog wat van die figuren. Racisten, facistische figuren, stuk voor stuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 19:09

Over Yuliia was ik bezorgd, dus even contact gezocht. Ze antwoordde met

Citaat:
Hi, P...! It was so loud but we’re okay. And keep hating russians

Waarop ik geantwoord heb dat ik de Russen ook haat met hun bommen gooien op een kinderziekenhuis. Doei toch!
Jammer dat Bokt de smileys niet over neemt. Ze had een smiley die haar de mond snoert er achter gezet

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:37

pien_2010 schreef:

Citaat:

:knuffel:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 08:03

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:22

pien_2010 schreef:

Citaat:

Waarop ik geantwoord heb dat ik de Russen ook haat met hun bommen gooien op een kinderziekenhuis. Doei toch!
Jammer dat Bokt de smileys niet over neemt. Ze had een smiley die haar de mond snoert er achter gezet

Sterkte daar Pien!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 09:10

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:22

Journalist dient ontslag in bij NOS wegens continue overname van Russische propaganda

Ik vertrek uit protest tegen het structureel, jarenlang - en tot de dag van vandaag - platform bieden aan Russische desinformatie en het ontbreken van een sterke hoofdredactionele en op de vloer gedragen visie ten aanzien van het huidige tijdsgewricht - en wat dat van ons vraagt.
Ik heb geprobeerd dat ontslag in te dienen in april. Toen toegezegde verbetering bleef opnieuw uit. Na het zoveelste vermijdbare onzinbericht hakte ik in mei de knoop door. Dit zijn mijn laatste weken.
----
De Russische desinformatiecampagne via NOS heeft volgens deze journalist al een lange aansloop (ca 10 jaar)

https://x.com/RolfSchuttenh/status/1810970587755401372

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:29

Sterk en goed geschreven!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:51

BigOne schreef:
Sterk en goed geschreven!!

Hier is het hele verhaal te lezen, ook wanneer je niet ingelogd bent (tenminste dat denk ik, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag):
https://threadreaderapp.com/thread/1810 ... 01372.html

Ik vind het trouwens niet zo goed geschreven :o maar wel erg goed dat hij het heeft gedaan en hij maakt wel zijn redenen duidelijk en ik snap ze. Het was mij ook opgevallen dat de NOS propaganda blijft oplepelen en vooral veel trut-nieuws oplevert. Dat was ook de directe reden dat ik me op Twitter gewaagd heb :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:57

Ik vind het ook herkenbaar. Over het algemeen vind ik de NOS prima geïnformeerd maar zoals gisteren met dat ziekenhuis viel me ook op hoe dit gebracht werd. Alhoewel er ook bij gezegd werd dat in Syrië ook vaak ziekenhuizen zijn gebombardeerd door de Russen.
Neemt niet weg dat ik het me ook af en toe heb afgevraagd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:15

NOS zet er bijna altijd : volgens de Russen bij. En ze rectificeren bijna nooit op hun eigen artikel

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 20:37

Een inkijkje van een Russische oorlogsblogger die uitlegt waarom de Russen ziekenhuizen ed moeten bombarderen:

Citaat:
Anatoly Dremov, Ruzziaanse oorlogsblogger, vertelt het duidelijk:

“Voor humanisten en rechtvaardige mensen herhaal ik: dit is oorlog! En in oorlog zijn alle methoden goed. Als we kraamklinieken, scholen en gewone huizen niet bombarderen, zullen we deze oorlog niet winnen. Alleen druk van de bevolking van Saloreich (Oekraïne) op Zelenski kan hem tot capitulatie dwingen.

De reputatie van Rusland en zijn leger staat op het spel. We moeten winnen, koste wat het kost!

En vergeet niet dat u tijdens de oorlog niet slecht over uw land kunt spreken. Zelfs als ze ongelijk heeft!“
https://x.com/petite_michelle/status/18 ... 0646995071
Ruzziaanse moet natuurlijk Russische zijn maar hier kwam mijn vertaler mee en ik vond eigenlijk wel leuk :D

Maar zijn bericht geeft wel aan dat er ook in Rusland weerstand is tegen deze bombardementen (gelukkig). Waarbij deze bombardementen dus ook kunnen duiden op het verliezen van het Russische leger.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 14:38

In het licht van de twijfel van Biden om de steeds dringender wordende vraag van Oekraine (en overigens ook andere EU landen) om militaire doelwitten dieper in Rusland met westerse wapens te kunnen aanvallen, dreigt Rusland nog maar weer een keer...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/6820070 ... n-met-vuur
Viceminister Rusland waarschuwt NAVO voor 'nucleaire mogelijkheden' van het Kremlin: 'Ze spelen met vuur'

De NAVO-landen onderschatten de nucleaire mogelijkheden van Rusland. Dat heeft Russische viceminister en minister van Buitenlandse Zaken Sergej Rjabkov gezegd. Met een aantal dreigende uitspraken zorgt hij voor spanning in het Westen.

Volgens de minister "onderschat het Westen, en dan vooral de NAVO-lidstaten, onze nucleaire mogelijkheden.” Dat zegt Rjabkov tijdens een interview met de Russische staatszender ‘Channel One’. “Het feit dat die landen geloven dat het worstcasescenario nooit zal plaatsvinden, maakt het voor ons noodzakelijk om duidelijker te zeggen wat er kan gebeuren”, zegt hij.

“Als anderen onze soevereiniteit en territoriale integriteit bedreigen, achten wij het mogelijk om alle middelen te gebruiken die we ter beschikking hebben. En dat mag niet lichtzinnig worden opgevat”, gaat Rjabkov verder. “De personen die het beleid vormgeven in Washington, Brussel en andere westerse hoofdsteden zijn onbetrouwbaar”. Hij heeft het over landen die de “rode lijnen van Moskou” niet respecteren en “met vuur spelen”.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:34

Tja wat dan? Verwacht hij dat het westen hem laat doorgaan en zo het oude Russische rijk laat herstellen?

Ik denk dat de dreiging zeer serieus wordt genomen alleen zolang dit land zich zo agressief opstelt en zo liegt en bedriegt heeft het westen ook geen keuze want dan wordt het vandaag Oekraïne, morgen ik.....het westen is ook niet gek.

En tijdens de Navo top heeft China Taiwan geïntimideerd. Dus op het moment is er teveel dat echt zorgelijk is, zoals ook Orban die Rusland en China bezoekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 15:59

En Orban vloog van China meteen door naar Trump!! Staatsgevaarlijk en de EU zou hem van alle gesprekken uit moeten sluiten.