Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:07

Op slangen eiland, Zmiiniy is inderdaad een Russische helicopter die net geland was, vol met militairen om op het eiland te blijven plat gebombardeerd . Ongelooflijk hoe snel en precies de Oekraïners dit doorhebben .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:29

Tja met een beetje hulp van de US....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:31

Denk dat ze zelf ook wel genoeg kunnen om toe te slaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:05

Een filmpje van het helicopter-voorval is te vinden op twitter:
https://twitter.com/expatua/status/1523196628634464261

Ik wil er wel even bijzeggen dat je hier naar het verlies van echte mensenlevens kijkt, dus niet in scene gezet door een hollywood regiseur met stuntmannen en acteurs die 's avonds weer thuis op de bank tv zitten te kijken -O-

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:05

Gelukkig voor Europa, voor de democratie wordt Oekraïne niet onder de voet gelopen. En natuurlijk hebben ze hier alle hulp bij nodig. Ik zie Rusland nog steeds als Goliath tegenover David. David is ongekend dapper en krijgt terecht alle hulp.

Gisteren met manlief gesproken over het verschil met Afghanistan. Hoe treurig ook voor de vrouwen, duidelijk is te zien waar de mensen wel of niet voor vechten in beide landen. Dus goed dat het daar gestopt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 12:26

irmaz schreef:
Een filmpje van het helicopter-voorval is te vinden op twitter:
https://twitter.com/expatua/status/1523196628634464261

Ik wil er wel even bijzeggen dat je hier naar het verlies van echte mensenlevens kijkt, dus niet in scene gezet door een hollywood regiseur met stuntmannen en acteurs die 's avonds weer thuis op de bank tv zitten te kijken -O-

Dat gevoel heb ik ook, maar laten we wel wezen, Poetin gebruikt zijn onderdanen als kanonnen voer. Ja, triest. Aan de andere kant, het bataljon dat de gruweldaden in Bucha heeft gepleegd en gedecoreerd was door poetin, toen ik gisteren las dat ze nabij Izum compleet afgeslacht waren heb ik daar geen traan om gelaten. Ondanks dat ik oorlog stompzinnig vind en triest, ik heb wel even gedacht Karma.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:04

bigone schreef:
Dat gevoel heb ik ook, maar laten we wel wezen, Poetin gebruikt zijn onderdanen als kanonnen voer. Ja, triest. Aan de andere kant, het bataljon dat de gruweldaden in Bucha heeft gepleegd en gedecoreerd was door poetin, toen ik gisteren las dat ze nabij Izum compleet afgeslacht waren heb ik daar geen traan om gelaten. Ondanks dat ik oorlog stompzinnig vind en triest, ik heb wel even gedacht Karma.

Dat had ik ook gelezen. Een van de reacties vertelde dat dit niet persé een verdienste van het Ukraïnse leger was maar dat dit min of meer zo gepland is door Rusland. Blijkbaar is het onderdeel van de Russische oorlogsdoctrine dat legereenheden die (opdracht krijgen om) oorlogsmisdaden (te) plegen op het slagveld sterven: geen getuigen achteraf om de oorlogsmisdaden toe te geven.
Dit vind ik echt het toppunt van cynisme :r
Eigenlijk zou er een onderzoek moeten komen of deze legereenheid inderdaad door hogerhand de val is ingestuurd, dat lijkt me een oorlogsmisdaad op zich zelf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:15

"Practisch" ook, nu nog claimen speciale operatie, dus Geneefse conventie niet van toepassing, maar alsdat anders wordt en/of de rest van de wereld dat zo duidelijk niet pikt laat je het bewijs linksom of rechtsom verdwijnen. Maakt dat je kan doen wat je wil, maar er eigenlijk geen straf voor kan krijgen. Delegeren van verantwoordelijkheid is aantrekkelijk helaas.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:22

Laatste (goede) nieuws mbt de Azovstal militairen bron 'The Kyiv Independent':
Citaat:
Zelensky: Autoriteiten die de evacuatie van gewonde soldaten voorbereiden, medici in Azovstal.

Samen met de VN en het Internationale Comité van het Rode Kruis zijn de Oekraïense autoriteiten van plan om gewonde soldaten, medici en overgebleven militairen te evacueren.

De eerste fase van het evacueren van burgers is voltooid en hoewel de tweede fase 'extreem moeilijk' is, zei Zelensky dat 'we de hoop niet verliezen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:24

irmaz schreef:
Eigenlijk zou er een onderzoek moeten komen of deze legereenheid inderdaad door hogerhand de val is ingestuurd, dat lijkt me een oorlogsmisdaad op zich zelf.

Onder welk deel van de Geneefse Conventies zou dat dan precies vallen?

tamary schreef:
nu nog claimen speciale operatie, dus Geneefse conventie niet van toepassing,

Geneefse Conventies hebben betrekking op gewapende conflicten ongeacht welke beschrijving je er aan plakt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:27

enzino schreef:
irmaz schreef:

Onder welk deel van de Geneefse Conventies zou dat dan precies vallen?

Ik vermoed nu onder geen enkele

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:52

irmaz schreef:
Laatste (goede) nieuws mbt de Azovstal militairen bron 'The Kyiv Independent':
Citaat:
Zelensky: Autoriteiten die de evacuatie van gewonde soldaten voorbereiden, medici in Azovstal.

Samen met de VN en het Internationale Comité van het Rode Kruis zijn de Oekraïense autoriteiten van plan om gewonde soldaten, medici en overgebleven militairen te evacueren.

De eerste fase van het evacueren van burgers is voltooid en hoewel de tweede fase 'extreem moeilijk' is, zei Zelensky dat 'we de hoop niet verliezen'.

Hoe dubbel.....

De levens worden gered maar roept morgen victorie uit...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:54

enzino schreef:
tamary schreef:
nu nog claimen speciale operatie, dus Geneefse conventie niet van toepassing,

Geneefse Conventies hebben betrekking op gewapende conflicten ongeacht welke beschrijving je er aan plakt.

Niet volgens Rusland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:02

Het aantal landen/regimes dat zichzelf van oorlogsmisdaden beticht blijft daarbij op nul steken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:04

Als een land zichzelf van oorlogsmisdaden beticht is het een volgende regering die dat toegeeft, niet de regering die het gedaan heeft.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:20

enzino schreef:
Het aantal landen/regimes dat zichzelf van oorlogsmisdaden beticht blijft daarbij op nul steken.

Offtopic, wie daar geen zin in heeft kan mijn post prima skippen.
Maar hoe kijk je dan naar dit soort berichten? En ja natuurlijk is dit voorbeeld veel te laat voor de slachtoffers, maar beter laat dan nooit denk ik dan. Wel een teleurstellend stuk om te lezen trouwens, het Nederlandse leger heeft toen ook vreselijke dingen gedaan. Nu maar hopen dat men er ook daadwerkelijk 'iets' mee doet zodat dit soort dingen niet meer gebeuren, sneller aan het licht komen, en dat daders ook gestraft kunnen worden.

Over Nederlands geweld in Indonesie, 1945-1950
https://www.trouw.nl/politiek/van-diep- ... gle.com%2F

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:44

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:24

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 07:14

Wat een walgelijk filmpje joh....dat ze die helicopter te pakken nemen: groot gelijk :j
Maar hoe dat gepost wordt....met zo'n muziekje er onder..... -O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:16

Op CNN nu live Putin toespraak bij die walgelijke parade

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:17

Ja ik heb hier ook aan staan maar dan via de nos.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:20

Hmm de Nederlandse vertaling mist toch even dat hij het 1 op 1 had over “de kernwapen-dreiging van het westen is onacceptabel”.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:22

Ik geloof dat ze snel vertalen en daar kan wel eens een fout tussen zitten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:24

Blijkbaar alleen buiten Rusland te zien, de Russische tv en het Russische youtube kanaal schijnen gehackt te zijn :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 09:25

friezenfan2 schreef:
Ik geloof dat ze snel vertalen en daar kan wel eens een fout tussen zitten.

Hmm ik vind het opvallend.
Op cnn praat de tolk live direct in haar vertaling. NOS loopt net ff een fractie achter zodat ze de ondertiteling kunnen neerzetten, vandaar dat het me opviel. Ik zappte nadat jij aangaf dat het op nos was ff naar de nos en toen herhaalde het moment wat ik al gezien had over de kernwapens en dat Rusland zich daar tegen moet verdedigen.

Ben benieuwd hoe ze het verder in de Nederlandse media gaan brengen :)