Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:02

Ik ben wel benieuwd naar wat reacties van mensen die GL/PvdA willen stemmen. Is dit goed nieuws of juist niet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:05

Ik bednek me net ook. De originele doelgroep heeft de PVDA al jaren geleden kwijt gespeeld. Ze gaan niet voor niks samen met Groenlinks. Het huidige electoraat bestaat toch meer uit hoger opgeleide goed verdienende yuppen. De A van Arbeid past al heel lang niet meer bij de partij.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:08

Loretta schreef:
Wel grappig om te zien hoe de nieuwe "Linkse" samenwerking zichzelf bij voorbaat al ten gronde richt.

Je zegt eerder dat deze keuze polarisatie in de hand werkt en met bovenstaande toon je dat prachtig aan.

Breng toch eens wat nuance in je berichten! Dat jij iets stom vind prima, maar jouw ideeën over de toekomst zijn geen feiten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:11

Jessix schreef:
Ik ben wel benieuwd naar wat reacties van mensen die GL/PvdA willen stemmen. Is dit goed nieuws of juist niet?

Vooral dit.. mensen die toch al niks van klimaat willen hebben zullen Timmermans niet leuk vinden, maar dat lijkt me ook niet de doelgroep.

Ik als potentiële GL/PvdA stemmer vind het wel prima. Volgens mij is hij een erg slimme man, maar ik denk dat het ook afhangt hoe hij zich straks gaat neerzetten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:17

Klaver zegt in het AD:

"Als je een nieuwe combinatie begint, moet die ook worden geleid door een nieuw iemand", zegt hij woensdag in het AD".

Dan ljkt me mevrouw Moorman een geschikte kandidaat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:17

Ik stem al jaren GL om het klimaat en het sociaal karakter. Ik vind het een prima kandidaat, wat een kennis heeft die man. Die krijgen ze niet zomaar omver gel#ld

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:22

Tja, dan blijft er dus van de A van Arbeid niets over. Wel van het Groen. Ofterwijl Groen links 2.0.

Maar goed, de PVDA zelf heeft zich jaren geleden al lang afgekeerd van de arbeider. Anders hadden ze niet samen hoeven gaan.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:25

Jessix schreef:

Ik zit nog te twijfelen tussen gl/PvdA of bij1. Maar ik zal dan stemmen op gl/PvdA, omdat ik graag meer links in de kamer zie. Dus dan maakt mij een lijstrekker zoveel uit. En ik stem altijd op een vrouw. Dus ik zal ook niet op hem stemmen

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:36

Loretta schreef:
juval schreef:
Timmermans stelt zich kandidaat voor lijsttrekker gl/pvda..
lijkt me prima dat hij uit europa weg gaat.

Ik vraag me serieus af of Timmermans wel zo'n goede keuze is voor GL/PVDA of dat hij juist kiezers weg jaagt.

Ik hoop op dat laatste! }>

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:41

Loretta schreef:
Tja, dan blijft er dus van de A van Arbeid niets over. Wel van het Groen. Ofterwijl Groen links 2.0.

Maar goed, de PVDA zelf heeft zich jaren geleden al lang afgekeerd van de arbeider. Anders hadden ze niet samen hoeven gaan.

Maar is dat daadwerkelijk zo? Of zie jij zo omdat je het frame in je hoofd hebt dat groen = voor de hogere klasse?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:50

@: Imandra
Niks van het klimaat hebben of zeker weten dat wanneer Timmermans zijn plannetjes doorzet de minder bedeelde groepen de rekening wederom gepresenteerd krijgen?
Want verduurzaming van de woning is goed en een mooi idee, maar er zijn nog altijd mensen die in een slecht geïsoleerd huurhuis wonen omdat de wb vereniging het vertikt om er iets aan te doen...
Nee de plannen die Timmermans wil doorvoeren in Nederland zal zeker niet ten goede komen van bepaalde groepen in de maatschappij.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:59

Ik denk dat veel mensen echt niet weten wat GL wil en denken dat de middenstand voor de kosten opdraait.

Dat is juist precies wat de VVD doet, aangezien die het niet bij het grootverdieners wil halen:
- dividendbelasting afschaffen (lees je eens in wie daar iets aanhad, niet de middeninkomens in ieder geval)
- (amper) iets willen doen aan het feit dat NL een belastingparadijs is voor multinationals
- de energietoeslag was echt NIET het idee van de VVD

https://groenlinks.nl/standpunten/eerlijk-delen

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:25

Chubby schreef:
De lijsttrekker wordt toch niet per definitie de MP? Ik zie Timmermans best als kandidaat voor MP, maar de partij(en) hebben naar mijn idee vooral een jong, fris en energiek boegbeeld nodig…

Is dat nou juist niet wat we al jaren met Rutte , toen nog jong, gezien hebben? Zei ook altijd fris aan iets te beginnen maar de puinhopen van jarenlang vvd beleid moeten eindelijk eens opgeruimd worden.

Ik denk juist daarom dat beter een zeer ervaren iemand als Timmermans van de GL/PVDA perfect MP kan worden. Iemand met zoveel ervaring komt nu absoluut van pas! En een keer een linkse premier is absoluut goed voor de steeds meer groeiende armoede(ook onder werkenden!) in een van de rijkste landen op aarde.

Als GL stemmer ben ik zeker blij met Timmermans.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 20-07-23 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:26

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

Maar is dat daadwerkelijk zo? Of zie jij zo omdat je het frame in je hoofd hebt dat groen = voor de hogere klasse?

Vroeger was de PVDA een breed gedragen volkspartij en stemde een groot deel van de lagere klassen PVDA. Toen is de partij langzaam aan de binding met hun originele achterban verloren. De partij heeft toen nog een tijdje de bijnaam "Partij voor de allochtonen" gehad. Maar ook die hebben de partij de rug toegekeerd.

Er is niet veel meer over van wat de PVDA ooit was. En daarom rest er niet veel anders meer dan samengaan met Groenlinks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:30

Sabri schreef:
Chubby schreef:
De lijsttrekker wordt toch niet per definitie de MP? Ik zie Timmermans best als kandidaat voor MP, maar de partij(en) hebben naar mijn idee vooral een jong, fris en energiek boegbeeld nodig…

Is dat nou juist niet wat we al jaren met Rutte , toen nog jong, gezien hebben? Zei ook altijd fris aan iets te beginnen maar de puinhopen van jarenlang vvd beleid moeten eindelijk eens opgeruimd worden.

Ik denk juist daarom dat beter een zeer ervaren iemand als Timmermans van de GL/PVDA perfect MP kan worden. Iemand met zoveel ervaring komt nu absoluut van pas! En een keer een linkse premier is absoluut goed voor de steeds meer groeiende armoede(ook onder werkenden!) in een van de rijkste landen op aarde.

Als GL stemmer ben ik zeker blij met Timmermans.

Ze gaan echt niet de grootste worden. Ook al hebben ze nog zoveel ervaring in de pocket.
Nee, Timmermans moet gewoon in Brussel blijven. Kan ie daar zijn zaakjes regelen voor Europa.
Regeren in Brussel is een hele andere ervaring dan regeren in NL

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:36

Timmermans is 62. Ik hoop voor de pvda/GL combi dat ze iemand kiezen van een jongere leeftijd die ook een stabiele factor kan zijn en het vertrouwen in de partijen kan herstellen. Zo'n persoon moet imo voor 8 jaar de kop m/v/hen zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:42

Jakkes, Timmermans zou voor mij een reden zijn er niet meer op te stemmen, het zou een heel domme keuze zijn hem als lijsttrekker te kiezen, hij heeft zoveel dingen gedaan die voor best veel pvda stemmers niet zo tof zijn geweest

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:43

Loretta schreef:
Wel grappig om te zien hoe de nieuwe "Linkse" samenwerking zichzelf bij voorbaat al ten gronde richt.

Precies, een oude "witte" man die op al grote afstand staat van zn eigen achterban. Echt onbegrijpelijk.

Timmermans gaat wel met de "billen bloot".
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1811466 ... combinatie

Frans Timmermans stelt zich kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de nieuwe PvdA/GL-combinatie bij de komende Tweede Kamerverkiezingen. „Ik wil premier worden”, laat hij weten in een toelichting op zijn kandidatuur in Heerlen.

Hij heeft de steun van de prominenten in de PVDA/GL partijen. Moorman en Aboutaleb willen ook niet.
Klaver doet gracieus een stapje opzij voor Timmermans en hoopt op een ministerspost. :D
Vraag me af hoeveel van die prominenten nu echt voeling hebben met hun achterban.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:49

Timmermans zorgt er met zijn beleid in de EU in ieder geval voor dat straks alleen nog de welgestelden van Nederland auto kunnen rijden en de vervoersarmoede onder de eigen achterban toeneemt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:50

Ik ben wel benieuwd naar het programma van de GL/PVDA. En ook hoe ze het allemaal denken te gaan betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:31

Loretta schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het programma van de GL/PVDA. En ook hoe ze het allemaal denken te gaan betalen.

Ik vind t heel wat. Wellicht wordt Timmermans ineens goed "wakker" als hij ziet wat zijn klimaatbeleid in EU voor gevolgen heeft voor de woningnood in NL.
Ben erg benieuwd wat dan de boodschap wordt. Het is zo met elkaar in tegenstrijd...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:37

Babootje schreef:
Loretta schreef:

Ik vind t heel wat. Wellicht wordt Timmermans ineens goed "wakker" als hij ziet wat zijn klimaatbeleid in EU voor gevolgen heeft voor de woningnood in NL.
Ben erg benieuwd wat dan de boodschap wordt. Het is zo met elkaar in tegenstrijd...

Hier heb je een heel goed punt...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 16:38

Babootje schreef:

Ik denk niet dat de woningmarkt op slot zit vanwege stikstof,
dus ik denk ook niet dat Timmermans 'wakker' moet worden.

Bouwen kun je ook zonder beton.
Dat kun je stimuleren als overheid.

En de woningmarkt krijg je van het slot door te bouwen voor mensen met een smalle beurs en /of die een kleine woning willen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:08

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:

Bouwen kun je ook zonder beton.
Dat kun je stimuleren als overheid.

En de woningmarkt krijg je van het slot door te bouwen voor mensen met een smalle beurs en /of die een kleine woning willen.

Bouwen zonder winstoogmerk, bouwen wat er nodig is ipv zo duur als de hypotheek die je doelgroep krijgen kan. Maar ook kritisch kijken naar of we wel zoveel mensen fatsoenlijk kunnen huisvesten op beperkt aantal km2s, zeker samen met de infrastructuur die wij daar bij willen zien. Nog afgezien van de vraag of die infrastructuur de juiste keuze is en optie OV niet veel meer ruimte moet krijgen. En of we niet stomweg moeten ophouden met hittevangende bouwwerken zoals asfalt die ook de temperatuur opjagen (aantal landen verft al daken wit bv, dus zou het niet interessant zijn om onze wegen een ander kleurtje te geven?). Zolang het beleid is om vraag naar te vervullen zal er meer individueel transport komen zowel in aantallen als in gereden kms. Gedragsveranderingen komen meer uit noodzaak (om vervolgens dat toch wel een fijne keuze te vinden) dan vanzelf. Meer thuiswerken, minder in de spits reizen, meer met OV kunnen zou ook minder noodzaak geven tot volbouwen van met huizen, wegen, etc. De politiek draait teveel in hetzelfde oplossingenkringetje rond, daar zou eens kritisch naar gekeken moeten worden, maar zelfreflectie is moeilijk en riskant qua stemmenwinnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:09

Janneke2 schreef:
Babootje schreef:

Janneke2 schreef:

Niet alleen maar, maar het is wel een grote factor. De stikstofruimte is er niet maar moet "gevonden" worden.

Janneke2 schreef:

Dan moet je wel kunnen bouwen. En voor een groot deel de stikstofregels verhinderen dat.